travers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-01 10:07

sinds kort zijn mijn instructeur en ik bezig om mijn pony de travers aan te leren
ik zelf heb 1 keer een goede travers uitgevoerd (op een grand prix paard) en mijn pony weet daar nog helemaal nix van, ik heb hem zelf beleerd
dinsdag in de les gingen we dus bezig
mijn pony stapte er zeer weinig van, na veel gedoe was het zelfs zo dat ik mijn linkerbeen aanlegde, en hij begon als een gek naar links te wijken ( Verward )
ook begon hij wat met omhoog komen
mijn instructeur er dus maar op, ook bij hem deed hij hetzelfde, ook omhoog komen, mijn pony snapte er helemaal nix van en verzette zich heel erg
ik vond het gewoon bijna zielig
maar is dit normaal? dat een pony zich zo verzet en het allemaal niet snapt?
was dat bij jullie ook zo toen jullie hiermee begonnen? ik zelf heb dus bijna geen ervaring hiermee

_________________


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: CC - LOVER op 2001-12-09 10:08 ]</font>


Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 10:44

die van mij deed het zo wel klungelig maar hij bracht zijn achterhand weg voor mijn buitenbeen..
Hoe doe je het, op de hoefslag? welke hulpen geef je? doe je het is stap of in draf. laat je 'm wel genoeg voorwaarts gaan? anders kan ie niet omhoog komen.

Buigt ie normaal al goed om je binnenbeen? Ik ben begonnen op de volte in stap de achterhand een pasje naar binnen te drijven toen ie dat op beide handen deed ben ik op de hoefslag bezig gegaan.
Op links je linkerzitbeenknobbel belasten (linkerheup wat naar voren brengen)
linkerbeen op de singel enje rechterbeen er achter linkerhand iets van de hals rechts blijft op de plek. links vraagt iets stelling je linkerbeen drijft de buiging erin en je rechterbeen plaatst de achterhand naar binnen.De puntjes kwamen bij mij later pas maar eerst die achterhand wegbrengen voor m'n buitenbeen dat was het belangrijkste.

hoe is ie met wijken? wijkt ie wel goed voor 1 zijdigekuitdruk?

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-01 10:52

ja, zoals jij het beschrijft doe ik het ook
met wijken voor het kuit is ie prima voor elkaar, l1 en l2 zijn we doorgevlogen, had ie weinig moeite mee
toen ik begon met travers probeerde hij nog wel wat, ging z'n achterhand ook wel naar binnen, dus reageerde hij wel op m'n binnen en buitenbeen, maar later kwam er veel verzet en snapte hij er nix meer van en begon ie omhoog te komen en snapte hij zelf het wijken niet meer
ik ben bang dat ik vanalles fout zit te doen, volgens mij instructeur is dat niet zo, hij heeft er ook nog op gezeten en mijn pony reageerde bij hem hetzelfde

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 10:59

Je pony snapt dus het principe 'linkerbeen = achterhand naar rechts' even niet.
Als ik jou was, zou ik eerst die travers even laten zitten en dat probleem aan gaan pakken. Travers is nl. niet alleen de achterhand naar binnen duwen!

Je moet dus zorgen dat je meer controle krijgt over waar de achterhand is. Ik zou beginnen met een wending om de voorhand. gewoon vanuit stap of stilstand.
En je kunt in het wijken wat experimenteren - achterhand expres een stulje voor, of juist een stukje achter, zigzagwijken.
Op een volte kun je als voorbereiding op de travers af en toe iets meer buiging vragen. Dus even de achterhand naar binnen zetten(met je buitenbeen), weer recht, dan de voorhand wat naar binnen, weer recht enz. Dit is ook een hele goede losrij-oefening!

Ik hoop dat je hier wat mee kunt, overleg het ook even met je instructeur!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-01 11:06

ja, ben ik mee bezig
zigzagend wijken, gebroken lijntje wijken, gaat allemaal goed, snapt ie allemaal, hij pikt het eigenlijk allemaal heel snel op
maar dinsdag dus, ging het helemaal mis
ik vond mijn instructeur ook best wel hard voor mijn pony, maar dat kan ook aan mij liggen
op maandags of woensdags les ik ook nog prive bij een ander, daar zijn we nog niet met travers bezig geweest, ik kan het er met haar ook wel over hebben

ik ben nu m1 dressuur, gister eerste wedstrijd gehad 164 punten, dus ging heel goed, tot nu toe heb ik altijd, met welke pony of paard dan ook, een klasse hoger geoefend dan dat ik op wedstrijd rijd, daarom wil ik nu al een klein beetje met de m2 oefeningen bezig gaan

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 11:09

Even een onelinertje hoor, sorry Moddie!
Heb je al eens een wending om de voorhand geprobeerd? Ik ben heel benieuwd wat hij dan doet!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~


CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-01 11:14

wending om de voorhand heb ik nog nooit gedaan, hier weet ik de hulpen niet goed voor, en ik wil niet zelf beginnen te stinkmoddern, wending om de achterhand ben ik nu sinds een paar weken mee bezig onder leiding van mijn instructeur, en ook dit pikt ie heel goed op

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 11:28

wending om de voorhand.. die mag ik niet rijden van mijn instructeur teveel kans op blessures als ie een voorbeen laat staan. wordt ook niet gevraagd in proeven en heb begrepen dat ie om die reden er ook is uitgelaten?
Heb 'm 1 keer gereden op een paard bij heike

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 11:29

't Principe is gewoon dat je met je been z'n achterhand wegdrukt. Ik kan het je zo niet precies uitleggen, dan moet ik eerst even op een paard gaan zitten Haha! .....
In het boek 'Dressuurtraining' van Michael..... ( Frusty weet even z'n achternaam niet) staan hele gopede dingen over zijgangen, ook over wendingen om de voorhand. Ik zal vanavond wel even voor je kijken!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-01 11:30

des te meer reden voor mij om het ook maar niet te proberen, en al zeker niet zelf
en als we het toch niet nodig hebben voor een proef heeft het ook weinig zin

maar heeft iemand ook nog tips voor die travers voor mij?

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 11:39

x
Laatst bijgewerkt door janna op 21-04-22 07:50, in het totaal 1 keer bewerkt

-

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-01 11:45

wijken kan hij wel, hij weet dus hoe hij z'n benen neer kan zetten, en hij begrijpt de hulp voor het wijken ook
wat janna net beschreef heb ik ook wel eens met hem geprobeerd, maar toen begon hij bij het schut op te stijgeren, vond hij nix, hij ging bijna door het lint, dus ben ik daar maar mee gestopt

Petra1
Berichten: 103
Geregistreerd: 03-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 12:58

CC-lover...
Zoals je het beschrijft zit er naar mijn idee een "kink" in de kabel bij het samenspel van je hulpen. Immers, ik ga ervan uit dat je pony t/m M1 niveau goed begrijpt wat de hulpen zijn. Als het nu mis gaat bij de oefening travers, zit er een kleine blokkade bij jezelf (bijvoorbeeld, je raakt in de "knoop" met je zit, of je spant onwillekeurig je binnenteugel etc.etc. allemaal weer op te lossen met je instructeur (hoop ik voor je)). Houd je dus vast aan de dingen die goed gaan..en ga daarvandaan verder. Vanuit de volte 10 meter, hoefslag volgen met behoud van stelling, neem de achterhand in dezelfde lentebuiging als op je volte 1 pas mee (niet meer dus!!). Rechtstellen, belonen, stelling vragen, weer volte 10 m, weer pasje travers etc. Zo bouw je het pas voor pas uit. Veel links/rechts afwisselen, pasje schouderbinnenwaarts, pasje travers, en blij zijn met kleine vooruitgang. Veel plezier.

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-01 13:13

dankje wel
dat de fout bij mij zou liggen heb ik niet eens aan getwijfeld, ik ken de oefening zelf ook niet goed
daarom wil ik het ook alleen rijden als 1 van mijn 3 instructeurs erbij is
zo als iedereen het beschrijft doe ik het eigenlijk, en toch gaat het mis
waaraan zou dat kunnen liggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 13:30

Travers is best een zware oefening voor ieder paard, als je het tenminste goed wilt doen. Doet jouw pony dit op beiden handen, of eigenlijk vooral op eentje?
De oplossing van Janna heb ik ook toegepast, als je paard dat goed begrijpt kun je hem een keertje ombuigen voor 2 of 3 passen. Hetzelfde als je evenwijdig aan de hoefslag aan het wijken bent, een keertje omstellen en een stukje appuyement rijden, dat vraag nagenoeg hetzelfde van je pony als een travers.
Een tweede oplossing, omdat je pony moeite heeft met het schot voor zijn neus, is het rijden van een renvers. Renvers is het spiegelbeeld van travers, de voorhand is op de hoefslag en de achterhand op de hoefslag. Je rijdt het dus vanaf de tweede hoefslag.
Om de basishulpen voor zijgangen wat te bevestigen kun je allerlei oefeningen rijden op de volte. Probeer eens je paard contra te buigen en hem dan naar binnen te rijden en weer naar buiten, dat wissel je af met volte sluiten en openen met gewone stelling en buiging. Je paard wordt er losser van en komt meer onder je en aan de hulp. Als dat een beetje lukt rij je zijn achterhand naar binnen zoals Nimber al aangeeft, begin met weinig buiging en bouw dat rustig op.
Een wending om de voorhand moet je pony wel kunnen, het is een hele simpele controle oefening. Een wending om de voorhand kun je ook groter rijden als een soort schouderbinnenwaarts openen, het is allemaal bedoeld om controle te krijgen over de positie van je paard.
Wat je ook doet, blijf begeleidend rijden en wees blij met een poging van je pony om het goed te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 15:29

Ik ben van mening dat wanneer je je paard goed bevestigd hebt in de basis, de gevraagde oefeningen nooit problemen zullen geven. Alles heeft nl. te maken met controle. Die zaken toets je in een oefening. Daarom heeft het geen enkele zin om eindeloos de gevraagde oefeningen te gaan oefenen of je paard voor het schot te zetten om hem te leren wijken. Op die manier maak je er nl. alleen maar truukjes en kunstjes van en dat heeft niets met dressuur rijden te maken.

Je paard bereid je goed voor op oefeningen als travers, renvers en appuyeren door steeds de voorhand en de achterhand tegelijk en ook afzonderlijk van elkaar, in te buigen en contra te buigen. Daarbij moet je paard recht op 2 teugels blijven gaan. Oefen eens de achterhand een paar pasjes naar binnen te stellen op de AC lijn of alleen de voorhand maar ook de voor- en de achterhand. Oefen dat ook op voltes en neem daarbij ook contra-stelling. Doe dat in stap. draf en galop.
Een voorbeeld: Een paard bereid je voor op zijn pirouettes door een volte te rijden waarbij je de achterhand helemaal naar binnen stelt en de voorhand naar buiten brengt maar het paard blijft daarbij wel gebogen om het binnenbeen.

Ik wil hiermee aangeven dat je op ieder niveau in de trainng altijd bezig blijft met het bevestigen van de basis [en die wordt steeds breder]. Als de basis goed zit [is je paard voor het been, buigt hij en is hij nageeflijk] dan zijn de oefeningen in de proeven een pure toets om te kijken hoe ver jij met de africhting bent. Levert de oefening problemen op dan schort er iets in de voorbereiding of manier van trainen.

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 18:54

x
Laatst bijgewerkt door janna op 21-04-22 07:51, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 21:18

Jippie, zoals jij het zegt bedoel ik het ook, maar dat kwam niet helemaal over geloof ik.....blij dat jij het duidelijker maakt Party!!
De wending om de voorhand moest ik aan denken toen CCLover schreef dat haar pony niet BEGRIJPT wat ze wil. Daarmee (en eigenlijk is dat dan ook een truukje, maar het doel heiligt de middelen toch?) kun je hem leren dat hij alleen de achterhand opzij moet zetten. Nouja, als je het niks vindt....

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 23:26

Je kunt je paard ook voor het schot zetten ja. Maar wat schiet je daar eigenlijk mee op? Daarmee bestrijd je alleen het symptoom en niet de oorzaak. De oorzaak van het probleem zit hem nog steeds in een gebrek aan basisopleiding. Omdat de basis niet bevestigd is kom je op een later tijdstip in de training wel weer een ander probleem tegen dat hier nauw aan verwant is.

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-01 08:49

bedankt voor jullie reacties
hier kan ik zeker wat mee, veel dingen wist ik ook wel, maar dat wordt door jullie even bevestigd
en dat van langs dat schot lopen, misschien werkt het voor sommige pony's, maar die van mij gaat dan door het lint, ik heb het 1 keer gedaan, en meteen ook niet weer.
jippie noemt ook hele goede punten, eigenlijk jullie allemaal wel
natuurlijk blijven we altijd oefenen op de basis, van daaruit moet je verder rijden, de meeste dingen die ik mijn pony probeer te leren pikt hij ook heel goed op
maar zelf heb ik ook geen ervaring in de onderdelen vanaf de M, dus het gevoel die een oefening moet geven weet ik ook niet precies
ik zit al om me heen te kijken naar een goed paard waar ik eens op zou mogen rijden, uiteraard onder bergelijding, zodat ik zelf wat meer gevoel daarin krijg, maakt het ook makkelijker voor mijn eigen pony
ik vertelde al dat ik eens op een grand prix paard gereden heb van kennisen, dat zou natuurijk ideaal zijn, maar dat paard is afgekeurd en mag niet meer bereden worden...

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 13:39

Ik ben momenteel met mijn eigen paard hiermee bezig en daarbij had ik ook het probleem dat hij er niets van snapte enjuist tegen mijn been in ging. Vandaar dat ik hem eerst heb geleerd goed te wijken met stelling dmv links/rechtsomkeert en een soort appuyeren naar de hoefslag. Eerst met buitenstelling (gewoon wijken voor het been - dat kon hij al), dan zonder stelling en dan binnenstelling en dan steeds een beetje stijler. Dus steeds een stapje verder. Hier heb ik wel een paar weken over gedaan hoor. Pas toen hij goed 'appuyeerde' in stap heb ik de traver op de hoefslag geprobeerd. Dat ging toen in 1 keer zonder problemen. Succes.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-01 13:40

dankje wel
maar dan mijn andere vraag
kun je je pony wel travers enzo leren als je daar zelf geen ervaring mee hebt?

Lielle

Berichten: 66252
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 15:01

Ja hoor, dat kan. Mijn moeder en ik hebben Trammelant van niets naar het Z gereden, terwijl we zelf ook geen ervaring hadden. Goede instructie is dus heel belangrijk.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 16:43

Je zegt zelf heel duidelijk dat je pony in verzet kwam......Dat vind ik niet echt een positief punt. Als een paard zich verzet, dan gaat er iets mis in de communicatie. Ik vind het ook erg apart dat hij naar links gaat als je je linkerbeen aanlegt (bij het verzet), hij loopt dan tegen je been aan te hangen!

Als hij zich echt zo erg verzet (steigeren), dan moet je even teruggaan naar de basis, wijken, schouderbinnenwaarts etc. Pas als je pony weer ontspannen loopt, dan kun je het nog een keer proberen. Ga met dit soort oefeningen niet te lang door, je paard wordt vaak alleen nog maar vervelender door die herhaal/dwangspelletjes.

Maak je wel eens buitenritten?? Tip, probeer het dan eens, je pony en jij zijn allebei ontspannen. Doe het rustig aan, en werk stap voor stap aan dit zulk (best moeilijke) oefeningen.

Succes.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-01 17:39

in de zomer maakte ik regelmatig buitenritten, 1 of 2 keer per week, door het weer is hij daar nu wat te wild voor, maar als ik een wedstrijd heb gaan we na de wedstrijd lekker nog even buitenritje maken, in het bos ofzo

die reactie van naar links gaan voor mijn linkerbeen vond ik ook heel raar, hij begreep me helemaal niet meer, ik ben er verder ook de hele week niet mee bezig geweest, maar morgenavond ga ik het denk ik heel voorzichtig weer eens proberen in de les


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers