bitten op westernmaneges

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

bitten op westernmaneges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-04 13:59

Ik had een vraagje naar aanleiding van een open dag met westerndemonstraties.

Op die manege worden westernlessen gegeven, en met de open dag werd daar natuurlijk ook een demonstatie in gegeven. Geen dee hoe het allemaal heet wat ze deden ik heb er zelf echt geen fluit verstand van Haha! . Maar wat mij erg opviel (en tegenviel) was dat de meeste ruiters daar met scherpe bitten inreden. Niet zoveel mis mee als je weet wat het effect daarvan is en hoe je er mee om moet gaan, maar dat was hier duidelijk niet het geval.

het zag er erg onprettig uit om de paarden met open mond door de bak heen zien te gaan. Er was welgeteld een vrouw die duidelijk wel wist waar ze mee bezig was. De meesten hadden gewoon strakke teugels en met een stang met kinketting krijg je dus een erg onplezierig effect.

Nu was mijn vraag hoe dat nu normaal gesproken gaat op western maneges. Ik neem toch aan dat beginners niet met zo'n scherp bit beginnen, of wel? En vanaf wanneer krijgen mensen die mogelijkheid bij jullie wel?


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 14:38

Bij ons rijdt alles op een trens. Wij zelf rijden de paarden die al verder zijn (senior paarden) op een scharenbitje, maar de seniorpaarden worden in de les altijd op een trens gereden. Het ligt aan het niveau van de ruiter wanneer ze naar één hand over mogen.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 15:05

Ik denk dat ik weet welke open dag je bedoeld.
Ook ik heb met verbazing staan kijken naar hetgeen zij westernrijden noemden. Gelukkig gaat het niet op alle westernstallen zo.
Normaalgesproken hoor je te beginnen met een snaffle (trens) en als je een goede, stille hand hebt en weet hoe je de westernhulpen juist moet geven kan je leren met een bit (met scharen) om te gaan en ga je op één hand rijden.
Helaas bevestigde deze demo weer eens zoals zoveel mensen over westernrijden denken.
Als je geïnteresseerd bent in hoe het ook kan, kom dan donderdagavond eens kijken in manege Lipizza in veendam of kom naar de trainingsdag in nieuwe pekela (zie topic gezamelijke training in het noorden)

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

Donjaja

Berichten: 190
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 15:12

Hoi,
Nee hoor, dit is absoluut niet normaal, in de dressuur mag je toch ook niet direct met stang + trens aan de gang? Net als met sporen en zelfs met 't zweepje....alles moet je leren.
Jammer dat je een slechte ervaring hiermee hebt gehad. Maar net als bij alle takken van de paardensport: je hebt goede en slechte plaatsen om iets te leren.....en dus zoek je net zo lang tot je de juiste plek voor jezelf hebt gevonden!
Hopelijk loop je ooit nog eens tegen een leuke demonstratie aan. Jammer overigens ook, dat er dus niet echt uitgelegd werd wat er gebeurde? Dat begrijp ik een beetje uit je verhaal, het kan echt beter hoor.
Groetjes, Afbeelding Donjaja.

Donja, 1.37 klein, maar dápper.........
Zyphra HT, zus.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-04 16:34

Er werd waarschijnlijk wel wat uitgelegd, maar ik zat boven in de kantine waar het geluid uit de bak helaas niet te verstaan was.

Peppysan:Het lijkt mij idd wel een keertje leuk om te zien hoe het wel hoort te gaan, dus als ik daar in de buurt moet zijn kom ik er zeker even langs.

Yosan

Berichten: 593
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Uplengen(Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 17:07

Ik ben ook naar deze demo wezen kijken, en heb me dan ook, samen met peppy, heel erg verbaasd.

Hoe langer je nadenkt, hoe duidelijker het wordt dat er echt geen antwoord is.

R.I.P. Marinus"Iski"

Yooon

Berichten: 607
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Opendeeeh ,,

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 19:39

Mag ik mischien vragen in welke plaats die demo was?Of mag dit niet Scheve mond

"

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 11:00

DAt is absloluut niet normaal! Bij ons op stal worden ze ook allemaal met een trensje gereden....

Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij! My Precious by Cash Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij!

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 12:28

Bij ons worden gewoon met een trensje gereden

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

horsea

Berichten: 1544
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Lischoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 14:38

bij ons rijdt iedereen met een bit waar hij/zij en zijn/haar paard klaar voor is..en als het niet nodig is, wordt het uiteraard niet gebruikt.

horsea

Berichten: 1544
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Lischoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 14:39

ik zelf rij met een scharenbitje omdat ik daar ook mee moet starten (maxi is 6)

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 09:11

de lespaarden worden bij ons met een trensbitje gereden.. sommige kunnen wel op een hand.. als de lesklant er klaar voor is mogen ze op een hand rijden.. maar meestal blijven ze bij een trensje.. de pensionpaarden worden vaak met een billy allen gereden wanneer ze op een hand worden gereden.. anders ook met trensje..

euhm.. Scheve mond


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 9 bezoekers