Hoog lopen met hoofd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alayda

Berichten: 878
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Munstergeleen

Hoog lopen met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 23:02

Hoe groot is de kans dat een paard wat 5jaar gewend is om met het hoofd heel hoog te lopen weer wat meer naar beneden te krijgen...??
Hij is altijd met martingaal en slof gereden.
Zelf wil ik graag zonder rijden. Weten jullie methodes om hem laag te krijgen?? Het zal altijd moeilijk blijven dat begrijp ik. Hebben jullie hier ervaring mee???
Alvast bedankt!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:21

Een paard dat zijn hoofd hoog draagt drukt zijn rug weg.

Naar mijn mening moet je z'n paard eerts door grondwerk al sterk gemaakt hebben in zijn rug. En dan pas gaan rijden en dan vooral stuwend van achteren.

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 01:08

ben het met josien eens.
veel volte's slange volt'es rijden.
lekker veel figuren waar je stelling kan vragen en dan gaat die zich onspannen en daardoor komt die vanzelf laag.
maar je moet veel geduld hebben want dit is niet 1 2 3 opgelost

Alayda

Berichten: 878
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Munstergeleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 11:41

Alvast heel erg bedankt voor jullie tips! Lachen
Dit wordt dus werk aan de winkel!!! ha ha!!!

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:11

met veel voorwaarts rijden en toch aan de teugel vragen, is het mij gelukt ( ook zo'n paardje gereden). En idd, veel voltes, en figuren rijden.
succes...

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:33

Vooral niet zoveel aan de voorkant van het paard denken. Meer denken aan de achterhand. Actief rijden, flink aan het werk zetten en een hele stille hand houden. Niet teveel aandacht eraan schenken dat het paard perse met z'n hoofd omlaag moet. Pas als hij goed naar de hulpen luistert en een beetje in zijn rug begint te ontspannen, dan komt het hoofd vanzelf wel. Neem goede les!

fjorduhlover
Berichten: 41
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:28

ga eerst kijken of je hem aan de longe en onder de man kan laten stofzuigen.
daarna pas oppakken. en gaan vragen.
als hij namenlijk " stofzuigt" heeft hij zijn rug ontspannen...

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:11

wat er gezegd word hierboven...en natuurlijk kijken of het niks medisch is en of al het tuig e.d. goed past!

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:05

spoekie schreef:
wat er gezegd word hierboven...en natuurlijk kijken of het niks medisch is en of al het tuig e.d. goed past!

medisch kan het niet zijn want ze zegt in haar bericht dat die 5 jaar is gewend op met ze hoog te lopen.

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:11

Scum schreef:
Vooral niet zoveel aan de voorkant van het paard denken. Meer denken aan de achterhand. Actief rijden, flink aan het werk zetten en een hele stille hand houden. Niet teveel aandacht eraan schenken dat het paard perse met z'n hoofd omlaag moet. Pas als hij goed naar de hulpen luistert en een beetje in zijn rug begint te ontspannen, dan komt het hoofd vanzelf wel. Neem goede les!



hier ben ik het ook mee eens !

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:24

BeNGeL"]
[quote="Scum schreef:
Vooral niet zoveel aan de voorkant van het paard denken. Meer denken aan de achterhand. Actief rijden, flink aan het werk zetten en een hele stille hand houden. Niet teveel aandacht eraan schenken dat het paard perse met z'n hoofd omlaag moet. Pas als hij goed naar de hulpen luistert en een beetje in zijn rug begint te ontspannen, dan komt het hoofd vanzelf wel. Neem goede les!



hier ben ik het ook mee eens !
[/quote]

IDEM (dat hoge hoofd gewoon negeren --> goed rijden vanuit de achterhand op zoek naar de ontspanning dan zakt t hoofd vanzelf--> en natuurlijk GOED LES!!!)

truelove

Berichten: 137
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 15:38

ik ben het ook met scum eens Lachen

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 20:00

josien schreef:
Een paard dat zijn hoofd hoog draagt drukt zijn rug weg.

Naar mijn mening moet je z'n paard eerts door grondwerk al sterk gemaakt hebben in zijn rug. En dan pas gaan rijden en dan vooral stuwend van achteren.


OK dan!

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 22:07

weet je..mijn pony doet het dus ook..lekker hoog met zijn hoofd lopen( doen ze in de wei allemaal zo, lekker makkelijk)
nou is hij dus lekker licht in zijn mond en wil heel makkelijk naar beneden.
maar mijn probleem is dan dus hem daar te houden, zodra ik een wending inzet, ben ik hem kwijt en gaat ie weer omhoog.
ik weet dat ik dus iets erg fout doe, maar kan het zelf niet ontdekken...
iemand tips?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 22:28

Opnieuw gaan trainen en als basis beginnen met het aan de touwtjes longeren of het longeren met passoa. Dan maar eens weer gaan rijden. Moet allemaal wel lukken!

En verder: NEEM GOED LES!!! Heel belangrijk!

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 22:29

ik heb ook een pony die zo doet gereden, maar zij liep al 10 jaar zo.. echt een hertenhals en rug wegdrukken (kijk uit, wervels schuren tegen elkaar aan, zwakke rug enz!).. wat ik heb gedaan is gewoon teugels lang laten, veel voorwaarst drijven, en geeeeeen druk op de teugels, laat hem lekker veruimen in draf, dan doen ze op een gegeven moment hun hals naar beneden.. inderdaad veel figuren, dan intresseerd het paard zich in het rijden en gaat ontspannender lopen.. (niet te veel voltes met zo'n jong ding, vooral niet als hij zn rug wegdrukt) de pony die ik reed was nadat ik een jaar bezig was geweest echt heerlijk licht te rijden op de hand, omdat ze toen gewend was aan hele lichte druk (beetje bij beejte opgepakt na het lang laten.),, ik hoop dat et lukt

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 00:45

Bij grondwerk bedoelde ik niet touwtjes of andere longeer hulp middelen.

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 10:51

Je bedoelde toch met balkjes etc., Josien? Balkjes stappen en draven is wel een goede manier om de rug van het paard (en de achterhand) te verbeteren. Als je gaat rijden, de teugels eerst wat langer laten en proberen hem zo wat te laten zakken. Lekker voorwaarts houden en probeer er voor te zorgen dat je zelf niet te gespannen gaat zitten. Als er al spanning is, moet die zich niet tot je schouders uitbreiden (let goed op de knik in je ellebogen).

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 11:29

Onderandere Kieffertje. Maar balkjes en kleine sprongetjes kunnen ook aan de hand of longe gedaan worden. Zo heeft ze geen last van jouw als je even uit evenwicht raakt. Want het zal niet zo soepel gaan in het begin.

Maar onder grondwerk versta ik ook het los werken in een kleine ruimte. Het werken aan de hand van wendingen om de voorhand schouderbinnenwaarts enz. En het werken aan de longe op de volte.

Een paard dat convex gebouwd is dus hol. Moet leren hoe hij zijn lichaam het beste kan gebruiken. Leren dus niet dwingen tot een bepaalde houding. En wil je je paard dit leren. Dan kost dat heel veel tijd en inspanning. Maar daarbij ook heel bewust het doel in het oog houden en de zelfde weg als die tenminsten goed is, aflopen. En niet steeds wat anders proberen.
Naar mijn mening is dit de juiste manier om z'n paard leren zich te dragen en met jouw er op.

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 12:41

ik zat ook aan langere teugels te denken, mijn paard vraagt vanzelf meer als ik ze te kort heb..

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 18:15

los teugeltje, achterhand en rug laten gebruiken en dan gaat hij zelf je hand opzoeken!!

Alayda

Berichten: 878
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Munstergeleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-04 14:37

Bedankt allemaal!!!! OK dan!

Desiree83

Berichten: 352
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:36

Citaat:
Opnieuw gaan trainen en als basis beginnen met het aan de touwtjes longeren of het longeren met passoa. Dan maar eens weer gaan rijden. Moet allemaal wel lukken!


Longeren kan inderdaad goed zijn. Maar waarom in hemelsnaam passoa?