rijden van huis naar manege, lessen en weer terug?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

rijden van huis naar manege, lessen en weer terug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-04 18:54

Mijn dochter heeft les op een manege die ong. 6 kilometer van ons huis afligt. Binnenkort heeft ze een eigen paard/pony en wil verder doorgaan met lessen. Maar aangezien we (nog) geen trailer hebben vraag ik me af of het voor het paard/pony te doen is om eerst 6km te lopen, een uur in de les en dan 6 km terug??

HET MAANLICHT?!
IK WEET NIET.....


piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 18:55

Dat lijkt me wel te doen, als ze maar lekker rustig stapt van huis naar de manege en terug Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 18:57

ik zou er ook wel rekening meehouden langs wat voort soort weg ze moet! Maar voor het paard is het goed te doen..!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 18:58

tuurlijk!

wel opletten dat de pony een goede conditie heeft en niet afgelopen jaar weinig heeft gedaan en dan ineens zo veel moet lopen ivm bevangen raken

maar heeft de pony een goede conditie kan het makkelijk!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-04 19:01

Het zijn allemaal geasfalteerde landweggetjes in buitengebieden (waar helaas wel 80 p.u gereden mag worden). Tja en over de conditie van paard/pony weten we natuurlijk nog niets. Knipoog

HET MAANLICHT?!
IK WEET NIET.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:06

prima te doen Heb je meteen een goede waring up en cooling down.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:06

Hmmm ik vind het toch vrij ver. Puur stappend is het niet te doen, dan is het een uur heen, een uur terug.

Als je pony daar even op adem kan komen in een box is het denk ik wel te doen, maar anders tsja, dan moetie toch wel een flinke conditie hebben.


Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:13

Eerlijk gezegd vind ik 6 km heen en terug ook wel erg veel. Ligt er ook wel een beetje aan hoe zwaar je les is. Maar ik ben altijd blij als ik die ene kilometer weer gehad heb, als we even verderop lessen. (Is altijd kei hard werken in die les Haha!). Wij stappen over 1 km, 10 minuten. Dus reken maar uit hoe lang je over 6 km stappen doet...

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:19

dat is een uur, dan een uur les, uur terug, moet de pony een behoorlijke conditie hebben, ik vind het veel.

-

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:21

Het zou wel kunnen......maar hou er wel rekening mee wat voor weg het is..en loop veel in de berm...en heen en terug STAPPEN zou makkelijk kunnen

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:23

ik heb overlaatst een topic gelezen over iemand die een goed uur hard gewerkt heeft in de bak, en dan nog 3 uur bosrit gaan doen is
dus ik denk wel dat het te doen is
natuurlijk moet de pony dan wel een goede conditie opbouwen, maar ik weet niet hoe lang je in de manege blijft?
anders als je bv, op een stap-draf tempo naar de manege rijd, dan de pony een halfuurrtje-uurtje in een stal of paddock zet, dan de les rijd, weer een uurtje stal-paddock, en dan trug naar huis op stap-draf tempio, denk ik wel dat het moet te doen zijn
draf is minder vermoeiender voor een fitte pony dan stap
wel dan op haar eiegen tempo laten draven
en nog 1 iets: niet de hele week stilzetten, en dan in het weekend 3 uur klaten lopen, zorgen dat ze toch meestal per dag 1-2 uur redelijk hard werkt
veel succes met de nieuwe pony!

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-04 19:26

Dutske, het is de bedoeling dat ze/hij dagelijks gereden wordt (ik ga er nml. ook op rijden)

HET MAANLICHT?!
IK WEET NIET.....

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:29

oh, dan denk ik wel dat de pony het zal aankunnen hoor
als je dan nog de gepaste voeding heeft, en een uitkiest met beetje pit, dan denk ik wel dat het zal lukken
je kunt nog altijd proberen he
zorg dat je een trailer achrter de hand hebt, rij ermee naar de manege, volg de les, en rij terug, moest hij halverwege niet meer kunnen, hup trailer op, en aan conditie werken ofzo Haha!
succes

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:32

Ik rij met mijn pony ook 2x per week naar de les dat is ongeveer een uur stappen, maar meestal doe ik er 30-40 minuten over want ik galoppeer en draaf ook.
Is makkelijk te doen zolang je pony maar een goede conditie heeft, met een erg jonge pony zou ik het niet doen.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:32

Ja hoor kan best. Mijn vorige verzorgster reed ook op de manege. Zij deed er een 3 kwartier heen en 3 kwartier terug over. En dan in de les echt stevig rijden. Tweety had toen ook wel een enorm goede conditie (nu even niet Bloos )
Dus het is goed mogelijk hoor Veel plezier met de pony...

gentlelover

Berichten: 142
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Ergens in Noord Holland ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:36

Ach dat kan ze wel aan hoor als je maar rustig doet Lachen Party!!

silvana is een lieverd!!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:37

ik heb dat met mn pony trouwens ook gedaan, in de winter naar een binnenbak(4 km) rijden daar een uur volop rijden en weer terug naar huis
afwisselend draven en stappen

ook met mn paard doe ik het weleens, al hebben we inmiddels wel een trailer.
dan is t lekker weer en stap ik na het rijden daar lekker naar huis, eerst een stukje stappen dan draven t laatste stuk weer stappen

heel de ponyclub doet dat ook die hebben geen trailers dus die moeten wel

is alleen 1x een paard spierbevangen geraakt, die was het vele rijden niet gewend helaas en 1x een pony hoefbevangen die hadden die menseh net en dachten dat ie t wel aankon, niet dus.

naar verder zijn er nooit problemen, zelfs niet na een uur springles of een uur dressuren of M/Z niveau.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:40

maar ik snap het niet, hoe kan een paard nu hoefbeva,ngen heid of spierbevangenheid krijgen na te veel werk?
als ze de dag erna stilstaan snap ik het wel, maar als ze dan ook beweging krijgen, dan snap ik het niet meer Haha!

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-04 19:41

Oke, bedankt voor jullie reacties dusver. Ik weet wat me te doen staat als we een paard/pony hebben: allereerst aan de conditie werken!! (en de mijne ook Haha! )

HET MAANLICHT?!
IK WEET NIET.....

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:45

dutske schreef:
maar ik snap het niet, hoe kan een paard nu hoefbeva,ngen heid of spierbevangenheid krijgen na te veel werk?
als ze de dag erna stilstaan snap ik het wel, maar als ze dan ook beweging krijgen, dan snap ik het niet meer Haha!


ze worden hoef of spierbevangen bij teveel werk ineens, dus als ze het niet gewend zijn

1 pony kreeg acute hoefbevangenhied en wilde ineens niet meer lopen, t andere paard dat stond thuis voor de stal(ze waren inmiddels al net thuis) en de ruiter stapte af en wilde de stal inlopen, paard vertikte het nog 1 pas te zetten, DA erbij en was spierbevangen.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:45

Haha veel ducces in ieder geval

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:46

dat wist k niet
ik wist wel dat ze spierproblemen/ verrekingen, peesproblemen, en al konden krijgen bij te zwaar werk, maar van hoef/spier bevangenheid dacht ik dat het aan de voeding lag (teveel eiwitten)

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 20:43

Ik moet ook 4 km naar de club lopen en weer terug . In de winter kan hij krijgt hij ook maar 4 keer per week beweging, dus het kan wel. Maar als hij als de tijd wordt verzet weer 6 keer per week loopt, ga ik erheen rijden Haha! .

capopjekop

Berichten: 30644
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 21:07

Myra1 schreef:
Hmmm ik vind het toch vrij ver. Puur stappend is het niet te doen, dan is het een uur heen, een uur terug.

Als je pony daar even op adem kan komen in een box is het denk ik wel te doen, maar anders tsja, dan moetie toch wel een flinke conditie hebben.


1 uur zeker wel. onze pc ligt ook 6 km verder op en ben je dik een uur stappend onderweg.

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 21:38

Als de pony een hele goede conditie heeft is het wel te doen! Misschien kan ze de eerste keer maar een half uur meerijden en dan terug, om te kijken hoe dat gaat..

Kan je dochter het wel aan?
Ik zou het heel erg vervelend vinden, om na een uur intensief gereden te hebben weer een uur terug naar huis te rijden... Of met rot weer...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, GrapeshotBot en 80 bezoekers