Kun je van veel suiker eten suikerziekte krijgen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Kun je van veel suiker eten suikerziekte krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 15:53

Ik ben pas naar de huisarts geweest om omdat ik zo weinig weeg en het idee heb dat ik te weinig energie uit mijn voeding haal.
Ook hunker ik zoveel naar zoetig en suiker. Eet echt heleboel snoep op een dag. Nu had ik gehoord via bokt dat je van veel suiker eten hyplogemie (of glucoseintolerantie) kunt krijgen. Dat is een voorloper van suikerziekte zeg maar. Je suikerspiegel is dan laag en door veel suiker te eten jakker je bloedsuiker omhoog. Ik probeer nu te minderen met snoepen maar het is o zo moeilijk. Verveel me zo op mijn werk en daar staat altijd mega veel snoep. Handelvol gaan er dan naar binnen Bloos!

Mijn dokter geloofte hier niet in en vertelde mij dat dit medisch niet bewezen is.
Wel heb ik tips gekregen voor voeding met meer energie ben nu een maand bezig maar merk niet veel resultaat.
Laatst bijgewerkt door Horse_ op 11-03-04 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt



manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:54

Nee, van veel suiker eten kun je geen diabetes krijgen.

Europe is our playground

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:56

Mij is ook geleerd van wel.
Ben zelf al een aantal jaren hypoglykemie-patiënt (deels ook omdat ik een koekie- en snoepiemonster ben), en mij is verteld dat als ik mijn leefwijze daar niet op aanpas, dat wel degelijk het risico van suikerziekte op de loer ligt.
Of het bewezen is, weet ik dus niet, maar ik werd er wel links en rechts door gewaarschuwd en heb het maar ter harte genomen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:58

Maar volgens mij is dat wat anders Cody. Jij bent al hypoglykemie-patient, dus ik kan me voorstellen dat je er dan extra vatbaar voor bent.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 15:59

ik had daar ook een stukje over gelezen op het internet en het klonk mij allemaal heel logisch. Maar mijn dokter wil het niet geloven en ze zegt dat dat in het hoekje van alternatief/homeopatisch thuishoort.
Hoe ben jij erachter gekomen cody en eet jij nu echt helemaal suikervrij? De dokter wil geen glucosetest afnemen.

Sitie

Berichten: 2946
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:00

ligt eraan over welke diabetes groep je het hebt...

---->>> e_l_m_o is nu Sitie <<<----

Learn from the mistakes of others.You can’t live long enough to make them all yourself.

kwadraatje

Berichten: 4335
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: Disneyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:02

ik denk dat dat er juist helemaal niks mee te maken heeft, ik hoop in ieder geval niet voor je

zij die niet van het verleden leren, zijn gedoemd de hele ellende over te doen..

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:09

ehm, het kan aan mij liggen maar volgens mij kun je van veel zoetigheid eten wel een perifere insulineresistentie krijgen en dus een type 2 diabetes...*kijkt vragend in de richting van meer medisch onderlegde mensjes op Bokt* Maar ik weet eigenlijk meer van beestjes en die krijgen het om heel andere redenen...

Only two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 16:10

Ellebel schreef:
ehm, het kan aan mij liggen maar volgens mij kun je van veel zoetigheid eten wel een perifere insulineresistentie krijgen en dus een type 2 diabetes...*kijkt vragend in de richting van meer medisch onderlegde mensjes op Bokt* Maar ik weet eigenlijk meer van beestjes en die krijgen het om heel andere redenen...

Zo dat klinkt eng brrr

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:18

gouda schreef:
Hoe ben jij erachter gekomen cody en eet jij nu echt helemaal suikervrij? De dokter wil geen glucosetest afnemen.

Bij mij heeft dat wel even geduurd. Ik heb me 2 jaar ontzettend ellendig en moe gevoeld zonder dat ik wist wat het was.
Dokter had een aantal suggesties: met de psycholoog praten, met de pil stoppen, bloedprikken, meer sporten, maar allemaal geen resultaat. (overigens heb ik ook niet alles geprobeerd, omdat ik toch al het idee was dat ik met een kluitje in het riet werd gestuurd)
Mijn moeder heeft toen een boekje over hypoglykemie voor me gekocht want die had er ook zorgen om, ik lag elke middag na school te slapen op de bank en kon geen boe of bah meer zeggen en viel af en toe zelfs flauw.
Alles wat erin stond herkende ik. Op internet is overigens ook een boel te vinden. Maargoed, ik met dat verhaal naar de huisarts. Onzinverhaal volgens de huisarts, wilde nog wel eenmalig een bloedsuikertest doen, maar dat heeft bij een hypoglykemie-patiënt weinig zin, want het heeft niet per definitie te maken met hoge of lage bloedsuikerspiegel, maar meer de schommelingen, en die meet je op die manier niet goed.
Mijn moeder heeft toen vanuit het ziekenhuis zo'n bloedsuiker-apparaatje meegenomen (zij werkt in het ziekenhuis) zodat ik mezelf kon prikken op de momenten dat ik me zo ontzettend beroerd en duizelig voelde. (wat een hel, jezelf prikken, ik zat soms wel een kwartier met die pen op mijn vinger voordat ik op het knopje durfde te drukken Bloos! Haha! )
En inderdaad, op die momenten was mijn bloedsuikerspiegel ontzettend laag, terwijl die een paar uur later weer normale waardes had.
Zo kon ik dus veel exacter zien hoe dat proces bij mij verliep.
Maarja, en dan, huisarts wil er niet aan meewerken en geloofde er niet in, ik ben toen naar een orthomoleculair arts gegaan zonder te vertellen over mijn eigen bevindingen, ik zat er 5 minuten en hij zei: "laat maar, ik weet het al, hypoglykemie".
Voor mij een hele geruststelling, dat waar ik al jaren last van had, had eindelijk een naam, het werd erkend en er kon ook nog iets aan gedaan worden. Ik kreeg 2 recepten mee. Eentje voor Gluconorm en eentje voor Hypoglykemie-complex, dit in combinatie met een voedsel-plan moest er voor zorgen dat ik me al gauw beter ging voelen, en jawel!
Ik eet niet suikervrij, maar heb wel aardig geleerd waar ik goed en slecht op reageer. Je zult verbaasd zijn hoeveel suiker je binnenkrijgt als je er niet op let.
Bananen, druiven, witbrood, krentenbollen, vruchtensappen, melk, appelmoes, snacks uit de frituur, allemaal dingen die ik regelmatig nam, en waar ik niet veel kwaads in zag, maar die dus wel degelijk suikerbommen zijn voor iemand als ik.
Ik ging me al gauw een stuk beter voelen, en dat motiveert enorm om toch de dingen te eten waar je anders niet snel voor kiest.
Nu het beter gaat kan ik ook wat vaker zondigen, plan A was gewoon om mijn bloedsuikerspiegel weer stabiel te krijgen en ik denk dat dat aardig gelukt is, al zal ik er altijd rekening mee moeten houden.
Regelmatig eten, en letten op wat ik eet, maar je hoeft je echt niet aan een bepaald dieet te houden, het is belangrijker dat je voor jezelf opstelt waar je slecht tegen kan en hoe je je bloedsuikerspiegel stabiel kunt houden.
Zoek maar eens op internet, er is erg veel over geschreven, het wordt door de meeste huisartsen idd niet erkend, dan zul je het toch in de iets alternatievere hoek moeten gaan zoeken, maar er is wel degelijk iets aan te doen en je hoeft echt niet als een boer met kiespijn te eten Knipoog

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 16:26

jeetje de dingen wat je niet mag daar leef ik van. Ga even het www afspeuren bedankt.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:30

Ik dus ook. Haha!
En dan merk je dus dat je dat kennelijk niet zomaar neemt, maar omdat je behoefte hebt aan wat erin zit, maar wat je niet ziet. Je lichaam is daar best slim in. Knipoog
gouda schreef:
Ook hunker ik zoveel naar zoetig en suiker. Eet echt heleboel snoep op een dag. Nu had ik gehoord via bokt dat je van veel suiker eten hyplogemie (of glucoseintolerantie) kunt krijgen. Dat is een voorloper van suikerziekte zeg maar. Je suikerspiegel is dan laag en door veel suiker te eten jakker je bloedsuiker omhoog. Ik probeer nu te minderen met snoepen maar het is o zo moeilijk.

Om hier nog even op door te gaan.
Ik had dat dus ook altijd. At bergen snoep en koekjes. Omdat mijn lichaam er idd om schreeuwde.
Je komt dan in een vicieuze cirkel terecht.
Je lichaam is moe, en vraagt om snelle suikers (snoep bv). Hierna voel je je even wat beter, maar daarna stort je 2x zo hard in. Zo kom je dus niet uit dat cirkeltje van behoefte aan zoetigheid.
Chroom kan daarbij helpen, het vermindert je verlangen naar zoetigheid, waardoor je in het vervolg kunt zorgen dat je het gevoel dat je wilt snoepen voor kan zijn, door regelmatig te eten, en eten te nuttigen waar je lichaam wat aan heeft.
Als je hunkert naar snoep, ben je daarmee eigenlijk al te laat namelijk.
Herken het heel goed. Als ik een maaltijd heb overgeslagen, heb ik vrijwel nooit zin in iets gezonds, het moet altijd goed vullen en lekker smaken, en dan kies je meestal (onbewust) voor snelle suikers, of produkten die geen brandstof voor je lichaam leveren, maar alles omzetten in suikers. Dus na het eten voel je je na een tijdje juist weer minder, maar voor dat moment voelde het goed.
Maar als het eten gezakt is zit je weer op hetzelfde: weer zin in wat lekkers, enz enz enz.
Dat hypoglykemie-complex zit ook chroom in, dat kan een eerste stap zijn om van het hele probleem af te komen. En dan zelf volhouden, door goede dingen tot je te nemen. Pas dan kan je de cirkel doorbreken.

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:33

Nou hier dan even een type 1 diabeet, nee hoor van suiker eten kan je geen diabetes krijgen, das kolder.
Wel is het zo dat als je te zwaar bent, ongezond leeft etc je meer kans hebt om het te krijgen maar daarnaast moet het je ook nog maar gebeuren ook, er zij zat zwaarlijvigen die nergens last van hebben, de preciece oorzaak is nog steeds niet helemaal duidelijk in de medische wereld.
Er valt heel goed mee te leven hoor, maar je hebt wel heel veel te maken met regelheid etc, eigenlijk heb je t meeste zelf in de hand.

ik heb er in mijn puberjaren ontzettend met de pet naar gegooid, en heb de rekeing er ook voor betaald, was kind aan huis in ziekenhuizen, heb er zelfs 3 dgn door in coma gelegen!!!

nu gata t prima, heb zelfs een gezonde zoon van bijna 2 en nr 2 is onderweg, dus het is prima te doen.

vroeger was het ook zo dat je absoluut niks van suiker mocht eten, dat kwam omdat ze vroeger varkensinsuline gebruikten en daar waren niet veel verschillende soorten is.
Nu is de insuline er in verschillende vormen, dus in weze kan je alles ten en drinken, mits met goede mate, maarja iemand zonder zuiker eet ook geen 5 repen chocola achter elkaar op toch???

groetjes Caroline

Ubie (Brusvein) Haakon (Hisco) en Indigo (Ismo) onze 3 Fjorden musketiers!!!
http://www.bokt.nl/markt/ad/17225/rober ... o-boek-pre

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:34

Een soort van verslaving dus...

Europe is our playground

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:36

T lijkt mij iddd ook dat je daarvan geen suiker kunt krijgen.
Naar wat ik weet wordt je suiker patient omdat je lichaam zelf geen of weinig insuline aanmaakt.
Ik kan t mis hebben hoor maar meen dat t zo was

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:45

Angelique18 schreef:
T lijkt mij iddd ook dat je daarvan geen suiker kunt krijgen.
Naar wat ik weet wordt je suiker patient omdat je lichaam zelf geen of weinig insuline aanmaakt.
Ik kan t mis hebben hoor maar meen dat t zo was


klopt je lichaam maakt geen insuline meer aan die de suikers in je bloed (nav eten etc) goed kunnen verwerken en de overtollige suikers kunne afbreken, daarom moet je ze bij t eten zelf inspuiten!

Ubie (Brusvein) Haakon (Hisco) en Indigo (Ismo) onze 3 Fjorden musketiers!!!
http://www.bokt.nl/markt/ad/17225/rober ... o-boek-pre

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 19:47

Carolinef"]
[quote="Angelique18 schreef:
T lijkt mij iddd ook dat je daarvan geen suiker kunt krijgen.
Naar wat ik weet wordt je suiker patient omdat je lichaam zelf geen of weinig insuline aanmaakt.
Ik kan t mis hebben hoor maar meen dat t zo was


klopt je lichaam maakt geen insuline meer aan die de suikers in je bloed (nav eten etc) goed kunnen verwerken en de overtollige suikers kunne afbreken, daarom moet je ze bij t eten zelf inspuiten!
[/quote]

ik had begrepen dat doordat je als je hypoglykemie hebt je een lage bloedsuikerspiegel hebt en die iedere x gaat aanvullen met suiker. Daardoor schiet die bloedsuiker omhoog. Als dit vaak gebeurd en dit verwaarloost word kan de bloedsuiker hoog blijven en omslaan naar suikerziekte. Dit heb ik van een internetpagina nadat ik net via een pb-tje een oud-topic met links erin heb gekregen. Bedankt Cody vat ik hem of niet?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 19:50

Jep Knipoog
Succes ermee!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 19:50

Cody"]
Ik dus ook. Haha!
En dan merk je dus dat je dat kennelijk niet zomaar neemt, maar omdat je behoefte hebt aan wat erin zit, maar wat je niet ziet. Je lichaam is daar best slim in. Knipoog
[quote="gouda schreef:
Ook hunker ik zoveel naar zoetig en suiker. Eet echt heleboel snoep op een dag. Nu had ik gehoord via bokt dat je van veel suiker eten hyplogemie (of glucoseintolerantie) kunt krijgen. Dat is een voorloper van suikerziekte zeg maar. Je suikerspiegel is dan laag en door veel suiker te eten jakker je bloedsuiker omhoog. Ik probeer nu te minderen met snoepen maar het is o zo moeilijk.

Om hier nog even op door te gaan.
Ik had dat dus ook altijd. At bergen snoep en koekjes. Omdat mijn lichaam er idd om schreeuwde.
Je komt dan in een vicieuze cirkel terecht.
Je lichaam is moe, en vraagt om snelle suikers (snoep bv). Hierna voel je je even wat beter, maar daarna stort je 2x zo hard in. Zo kom je dus niet uit dat cirkeltje van behoefte aan zoetigheid.
Chroom kan daarbij helpen, het vermindert je verlangen naar zoetigheid, waardoor je in het vervolg kunt zorgen dat je het gevoel dat je wilt snoepen voor kan zijn, door regelmatig te eten, en eten te nuttigen waar je lichaam wat aan heeft.
Als je hunkert naar snoep, ben je daarmee eigenlijk al te laat namelijk.
Herken het heel goed. Als ik een maaltijd heb overgeslagen, heb ik vrijwel nooit zin in iets gezonds, het moet altijd goed vullen en lekker smaken, en dan kies je meestal (onbewust) voor snelle suikers, of produkten die geen brandstof voor je lichaam leveren, maar alles omzetten in suikers. Dus na het eten voel je je na een tijdje juist weer minder, maar voor dat moment voelde het goed.
Maar als het eten gezakt is zit je weer op hetzelfde: weer zin in wat lekkers, enz enz enz.
Dat hypoglykemie-complex zit ook chroom in, dat kan een eerste stap zijn om van het hele probleem af te komen. En dan zelf volhouden, door goede dingen tot je te nemen. Pas dan kan je de cirkel doorbreken.
[/quote]
dank je voor de tips ben er heel blij mee. Herken echt zoveel in de verhalen. Ben vaak neerslachtig, maak van een koe een olifant, moe na het eten, flauw en suiker willen veel suikeretc. etc. Ben zo afgepoeierd door de huisarts en nu kan ik er zelf wat aan gaan doen. Ga van het weekend meteen even achter chroom aan. Hebben ze dat ook gewoon bij de drogist?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 19:58

gouda schreef:
Ben vaak neerslachtig, maak van een koe een olifant

Dat doe ik altijd met muggen Haha!

Maar idd, chroom is bij de drogist te koop.
Wil je echt met 'grover geschut' komen tegen hypoglykemie, zou ik toch even langs de orthomoleculair arts als ik jou was, dan kan je de eerste tijd eea op recept krijgen. Of bestellen via een website voor zulke middeltjes, die link moet ik even navragen.
Rode...roode...nogwat, ga ik opzoeken.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 20:01

ha ja idd is een blooper!!!
Ga eerst even chroom van de drogist proberen en de dieettips in acht nemen. Hopen dat het met zonder al te veel ontwenning gaat lukken oh oh. Orthomoleculair klinkt eng maar ja als het moet dan moet he.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 20:09

Is niks engs aan hoor Haha!
Hij onderzoekt niks, gaat alleen een lijst met je door om te kijken in welke mate je bloedsuikerspiegel schommelt.
Website gevonden: www.derooderoos.com
Als je de catalogus download staat Gluconorm er ook bij.
Je kan dus ook zonder recept bestellen.

Gluconorm:
hypo-allergene nutriënten-mix ter verbetering van de bloedsuikerregulatie

Je moet dat zien als een voedingssupplement, hier zit ook chroom in.
Een schommelende bloedsuikerspiegel komt heden ten dage, als gevolg van onder meer het grootschalige gebruik van geraffineerde koolhydraten (witte suikers uit snoep, koek, gebak, snacks etc.) veelvuldig voor.
Ook een (door diverse omstandigheden ontstane) verstoring van de darmfora kan hier de oorzaak van zijn. Gluconorm® biedt een
complete voedingsondersteuning van de organen die het bloedsuikergehalte binnen normale grenzen houden.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 20:11

dank je ik ga even kijken OK dan! Baad het niet dan schaad het vast ook niet.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 20:13

Veiligheid
Gluconorm® is een veilig voedingssupplement. Ook van het gebruik van hoeveelheden die hoger zijn dan de richtlijndosering zijn geen schadelijke gevolgen bekend.
Mensen die insuline of een oraal antidiabeticum gebruiken, dienen er rekening mee te houden dat de behoefte hieraan bij gebruik van Gluconorm® beduidend kan verminderen.

Maar ik neem aan als je het zonder recept kan verkrijgen dat dat wel verantwoord is inderdaad. Er staan allerlei keurmerken bij. Het is ook geen medicijn, maar een voedingssupplement. Dus je zou het eens kunnen proberen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 20:22

je hoeft dus niet lid te zijn? Dan betaal je gewoon die hogere prijs toch in de linkerkolom. Ik kan alleen niet vinden hoeveel je er per dag moet nemen (ivm bestelhoeveelheid).