Leuke vraag op IZ-jurybijeenkomst gisteren......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Leuke vraag op IZ-jurybijeenkomst gisteren......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 13:14

Zijn er aan het eind van deze bijeenkomst nog vragen uit de zaal?

vraagsteller:
"Soms zie ik mensen die op een paard rijden, maar die gewoon vééééél te dik zijn om op dat paard te rijden".
Kunt u me zeggen hoe ik in dergelijke gevalen moet handelen?
Ik vind het namelijk soms zo zielig voor het paard, gewoon dierenmishandeling is het, maar ik durf het niet op de coupon te vermelden zonder het hier eerst te bespreken............."


De zaal buldert het uit.......... !!! *LOL* *LOL* *LOL*

cursusleider iets hakkelend:
"........... eh ..........ja, dat zie ik ook wel eens. ........Zullen we dan maar afspreken dat we op de coupon vermelden dat de ruiter ..........achter de beweging aankomt? dan maar hopen dat die ruiter het snapt. .............Ik weet daar eigenlijk ook niet goed raad mee."


DUS: als er ooit op je coupon staat: "ruiter komt achter de beweging aan", dan wordt het tijd voor de weegschaal................of een Belgisch trekpaard Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)


liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:17

Nou ja zeg! Erg beledigend van de vraagsteller is dit ook wel zeg...

Wie was die cursusleider?
Laatst bijgewerkt door liberty op 11-03-04 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:17

Dat is tenminste wel een subtielere vermelding dan de opmerking:"ik adviseer Herbalife"... Scheve mond

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:19

lol Lachen

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:20

whahaaha!! Okeej die ga ik onthouden! ben zelf ook niet een van de slankste Schijnheilig...maar ik snap wel wat ze bedoelen hoor, iemand die zit te horten en stoten in de travers ofzo..Het ziet er ook echt zielig uit wat dat betreft. Ik was trouwens met mijn instructrice mee naar de IZ-jurybijeenkomst in Lisse vorige week donderdag, maar daar is dit niet aan de orde gekomen! Haha!
zal het de volgende keer als ik mee mag even vragen *LOL* (ben zelf geen jury, wél van plan)

www.dressagedirect.com
Ragne eindstand Z1+3 :D --> nu met pensioen *\o/* nieuwe heldin = Wallenka! Nu M1+5

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 13:22

Afgelopen zomer heb ik iemand zien rijden, waarbij je het zadel echt niet meer kon zien.
Niet van achter, en niet van voren.
Zelfs bij de knieën niet meer...........

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:27

hihi....das ook lastig als je moet aansingelen of even je beugels nog verstellen!

ahh ik heb het tegendeel ook weleens gezien hoor..een wat gezette vrouw, waarvan je verwachtte dat ze 'achter de beweging aan' zat, maar die juist keurig stil kon zitten! ze liet zien dat ze prima in staat was haar wat grotere lijf onder controle te houden en daarmee het paard niet te hinderen. Het paard was zelf ook type Gelders en had goed in het land gestaan Knipoog maar dat past dan mooi bij elkaar he! je moet mij ook niet op een echt smal paard zetten....Maar echt dikke mensen op een smal paard, brr...dan voel ik me rug ook!

www.dressagedirect.com
Ragne eindstand Z1+3 :D --> nu met pensioen *\o/* nieuwe heldin = Wallenka! Nu M1+5

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:31

Doet me denken aan dat topic of paardrijden een sport is....deze mensen maken het natuurlijk wel twijfelachtig! Voor sporten hoor je een gezond lijf te hebben en als je zo dik bent heb je dat imo niet... (ik heb het dus niet over een mollig iemand oid, maar over iemand waarbij het zadel niet meer te zien is)

Dit staat even los van het feit dat iemand die dik is prima stil kan zitten en iemand die slank is zijn paard vreselijk in de weg kan zitten...

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:32

DAT is dus echt wel de reden waarom ikzelf nooit met tengere luxe [naam verwijderd] zal gaan starten...
Je zou toch niet willen dat ze het over juist mij gaan hebben tijdens dit soort bijeenkomsten

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:38

Ik ben zelf ook niet een van de dunste en rij veel dressuur van L t/m Z op paarden en E pony's, tevens ben ik Z jury en heb deze vraag idd nog nooit gehoord op een bijeenkomst. Ik weet wel, als er een jury bij is die er iets van durf te zeggen of te schrijven, nou dan heeft die persoon binnen een paar dagen een brief in de bus liggen van de KNHS, dat de ruiter een klacht heeft ingediend *LOL* Tegenwoordig zijn de ruiters veel mondiger dan 10 jaar geleden en laten ze niet zomaar alles zeggen.
En natuurlijk zijn er altijd stevige mensen die goed en minder goed kunnen rijden, maar er zijn ook mensen die niet dik zijn, die minder rijden. Het blijft een discussie punt, want wat is nu te dik, iedereen heeft daar een andere kijk op.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:41

Ik vind dat er wel iets van gezegd mag worden wanneer het paard er last van heeft. Als iemand continu zit te trekken of schoppen mag je daar toch ook iets van op de coupon zetten?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:46

Ja, sorrie hoor, beledigend of niet. Laatst een mega dik meisje op een veel en veel te dik paard, proberende dressuur te rijden. Ik vind het dus ook geen gezicht en bar zielig voor dat paard. Het paard had echt moeite om vooruit te komen en dan zijn iele halsje en holle rug.

Even zo goed vind ik een super mager iemand in wedstrijdtenue ook niet mooi. Maar ja zo iemand komt voor de beweging.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:48

confetti schreef:
Ik ben zelf ook niet een van de dunste en rij veel dressuur van L t/m Z op paarden en E pony's, tevens ben ik Z jury en heb deze vraag idd nog nooit gehoord op een bijeenkomst. Ik weet wel, als er een jury bij is die er iets van durf te zeggen of te schrijven, nou dan heeft die persoon binnen een paar dagen een brief in de bus liggen van de KNHS, dat de ruiter een klacht heeft ingediend *LOL* Tegenwoordig zijn de ruiters veel mondiger dan 10 jaar geleden en laten ze niet zomaar alles zeggen.
En natuurlijk zijn er altijd stevige mensen die goed en minder goed kunnen rijden, maar er zijn ook mensen die niet dik zijn, die minder rijden. Het blijft een discussie punt, want wat is nu te dik, iedereen heeft daar een andere kijk op.


Maar als het nou echt zo is?? De 'dikke' ruiter hindert het paard echt, wat mede komt door zijn gewicht, dan mag dat niet op de coupon?! Tsja de waarheid is hard...

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:05

Ook dan lijkt het me niet te veel gevraagd van een jury om op te schrijven "Ruiter hindert paard" in plaats van een grof beledigende opmerking.

Europe is our playground

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:05

Hahaha het is inderdaad een moeilijk onderwerp.......
Ik schreef een tijdje geleden ook bij een jurylid, die de hele tijd zei: Nou die amazone is ook wel *volslank*.... Ik moest mijn best doen om niet dubbel te liggen van het lachen Haha! .
Maar het komt echt wel voor dat juryleden wél op de coupon laten zetten: Amazone/ruiter zou wel eens wat af mogen vallen... (ofzoiets)

Eigenlijk heel beledigend, maar toch...

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:08

Ik zat zo eens naast een jury te schrijven toen er een volumptieuze dame de baan binnen reed met een duidelijk te slappe beha....

Dan zit je als vrouw toch echt wel met plaatsvervangende schaamte, hoor!
Ik snap dan niet dat die dame geen goede vriendin ofzo heeft, die haar dat verteld...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:09

'Ruiter hindert paard' lijkt toch sterk op 'ruiter komt achter de beweging aan'??

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:19

Het blijft moeilijk, als een ruiter continu loopt te schoppen en te trekken, dan moet je naar mijn idee opschrijven dat ruiter meer met zit en been moet gaan werken en onafhankelijker in het zadel moet gaan zitten,dus onderbenen te onrustig en zoekt steun op de teugel. Ik denk dat het zo op zijn vriendelijkst is gezegd en dat je zo niemand tegen zijn schenen trapt om dat zo maar te zeggen, het blijft lastig.......
Nu nog een ander verhaal: Ik was eens aan het jureren en er kwam een volslanke dame in de ring en die miste een knoop op haar jasje, echt geen gezicht , dus ik melde op de coupon dat ze een knoop kwijt was en dat ze daar de volgende keer wel goed op moet letten (als je een knoop op de wedstrijd kwijtraakt, dan kun je altijd wel ergens een veiligheidsspeld regelen, om zo je jasje vast te zetten). Wat denk je, 2 dagen later een klachtbrief, dat ik dat niet had mogen opschrijven, begrijpen jullie nu wat ik bedoel? Verward

FNRS jury t/m de F20, KNHS jury t/m de Z dressuur en Ruiterbewijsexaminator SRR.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:25

Oh, ik dacht dat je het anders bedoelde, dat jij het zegmaar belachelijk vond als mensen op een 'vriendelijke' manier over proberen te brengen dat iets er niet uitziet/zielig is.

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:53

Heeeeel vroeger schreef ik ook eens bij een jurylid, en toen kwam er ook een hele dikke dame de ring in. Die jury zei toen:"Hmm, die heeft wel veel patatten gegeten!"

Ik heb vorig jaar een heel dik iemand in de ring gehad. Ze was zo dik dat het jasje niet meer over de onderbuik kon en daardoor omhoog kroop. Daardoor keek je dus echt tegen de onderbuik aan, en daar zat de bloes. Die stond zo strak dat je tussen 2 knoopjes de blote buik zag zitten. De bloes kon ook niet meer in de broek. Ik vond dat geen gezicht en heb toen voor de verzorging maar een 6 gegeven. Maar ze kon echt goed rijden. Eigenlijk was het de enige ruiter van die ring die haar paard echt lekker voorwaarts en over de rug reed. Ze heeft uiteindelijk dan ook gewonnen met 2 winstpunten.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:28

Dik of niet, een passend zadel voor de ruiter is ook belangrijk. Ik vind het dan juist nogal lachwekkend overkomen als een wat meer gezette ruiter toch zichzelf in een krap zadel probeert te hijsen. Net zoals jasjes etc. Als je alleen dat allemaal al in de juiste maat hebt ziet het er al stukken beter uit. Nu zet je alleen jezelf maar voor schut.

sioux

Berichten: 196
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:34

Ik vind dat je rijtechnisch moet beoordelen. En dat jij het toevallig er niet uit vind zien is dan jammer. Als het echt heel storend is zoals Scum schreef dan geef je toch een punt minder op de verzorging. Als het echt hinderlijk is voor het paard kan je volgens mij het beste bij
"het gereden zijn in het algemeen en het vertrouwen van het paard..." of bij "de houding en zit van de ruiter en het effect van de hulpen" een punt minder geven. Als het zo vreselijk erg is dat het paard echt niet fatsoenlijk kan lopen , tja dan kan je bij elk onderdeel gewoon lager punten.
Ik vind persoonlijk ook dat je een paard moet rijden wat bij je past. Ik denk echter dat de mensen die te dik zijn echt wel op de hoogte zijn van dat feit, en van een kat op een coupon ook niet rechtstreeks naar de weightwatchers gaan rennen. Hoogstens dat ze stoppen met wedstrijden rijden en thuis fijn door blijven hobbelen en zich ondertussen troosten met een extra bakje patat Haha!

"Wie zwijgt wordt bekritiseerd. Wie te veel praat wordt bekritiseerd...wat je ook doet er zal altijd kritiek zijn" Boeddha

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:59

Ai, pijnlijk. Haha!
Ik ben het met sioux eens.
Ze zullen vast niet blij zijn als je zoiets op de coupon zet, is niet echt leuk, vaak kunnen ze er ook niet veel aan doen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 18:06

VET kewl zeg Haha! Haha! Haha!

hahahaha ik adviseer herbalife ouch!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 18:24

cornelie schreef:
Dik of niet, een passend zadel voor de ruiter is ook belangrijk. Ik vind het dan juist nogal lachwekkend overkomen als een wat meer gezette ruiter toch zichzelf in een krap zadel probeert te hijsen. Net zoals jasjes etc. Als je alleen dat allemaal al in de juiste maat hebt ziet het er al stukken beter uit. Nu zet je alleen jezelf maar voor schut.

Ik zag laatst een volslanke dame rijden die een jasje aan had wat onderaan als een soort rok over haar bovenbenen heen viel, je zag nauwelijsk nog de witte rijbroek. Dat maakte het geheel nog plomper als dat het al was. Dame in kwestie kwam ook niet meer met de beweging mee.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 2 bezoekers