Paard staat niet stil met opstijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fanny
Berichten: 73
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Amersfoort

Paard staat niet stil met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 12:46

Misschien al een veel besproken onderwerp, maar mijn paard draait constant weg als ik wil opstijgen. Boos!
Zodra ik bij het zadel kom en de teugels strakker pak om op te stijgen, begint de ellende.
Ik gebruik mn stem om hem halt te laten houden en als dat niet helpt (eigenlijk altijd) geef ik hem een tik tegen zn buik (met mn hand/vuist). Alleen.....t helpt allemaal niet. Huilen
Hij neemt me in de maling en daar ben ik niet van gedient.... maar ik kom er niet uit! Verward Wie heeft er goede tips voor me, want ik ben dit gedoe zooooo zat! Alvast bedankt!!!!!

banjer2003

Berichten: 338
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Mi Casa in Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:04

Kan je niet proberen om op te stijgen als iemand je paard vats hebt, en dan als je zit en ze/hij heeft braaf stilgestaan belonen met een snoepje opzo, een meisje bij mij op stal had er namelijk ook last van en heeft het zo opgelost, en dat probleem is nu helemaal over. Ik hoop dat je er wat aan hebt
Veel succes

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:05

Je moet gewoon met hem gaan oefenen en elke keer als hij beweegt tijdens het opstappen eraf springen en het weer opnieuw proberen. Besteed er desnoods een uur aan. Als hij het dan goed doet heel erg goed belonen. Lovers

Fanny
Berichten: 73
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 13:07

Als iemand hem vasthoud staat hij netjes stil. Ik heb alleen dat probleem als ik alleen met hem ben. Dus hij neemt me gewoon in de maling, dus belonen als iemand hem vasthoud lijkt me overbodig. In iedergeval bedankt voor je reactie. Heeft iemand nog een andere tip??

Fanny
Berichten: 73
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 13:08

KimDai schreef:
Je moet gewoon met hem gaan oefenen en elke keer als hij beweegt tijdens het opstappen eraf springen en het weer opnieuw proberen. Besteed er desnoods een uur aan. Als hij het dan goed doet heel erg goed belonen. Lovers


Dan ben ik denk ik een hele dag kwijt! Knipoog haha

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:20

Ofir rende altijd weg tijdens het opstappen en dat resulteerde een keer in een vervelende situatie waarbij ik met mn hoofd tegen de muur ben geknald Scheve mond (lang leve de cap). Sindsdien laat ik hem altijd vast houden. Als ik in mn eentje ben, zet ik hem vast: ik heb en soepel leren halster met een goede gesp, die ik over het hoofdstel heen doe. Ik zet hem kort vast en stap op. Als ik erop zit, maak ik de gesp los, je moet dus wel een soepele gesp hebben, anders duurt dat nogal lang Schijnheilig Ik rij nogal eens in mn eentje, dus dit is eigenlijk de enige oplossing. Ik merk wel dat hij steeds rustiger wordt bij het opstijgen en dat hij went aan het stilstaan.

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:20

Kun je hem niet in een hoek van de bak zetten en dan opstappen? Dan kan hij alleen maar achteruit!

Fanny
Berichten: 73
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 13:24

KimDai schreef:
Kun je hem niet in een hoek van de bak zetten en dan opstappen? Dan kan hij alleen maar achteruit!


Dat ga ik een keer proberen. Niet bij stilgestaan dat dat ook een mogelijkheid is. Maar ja, dat kan ik helaas niet doen als ik bijvoorbeeld het bos in ga. Dan moet ik toch echt op het terrein opstijgen.... Scheve mond

Fanny
Berichten: 73
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 13:25

Koekoek > ik ben bang dat als ik jouw oplossing probeer dat hij ontzettend gaat hangen en dat maakt de situatie alleen maar gevaarlijk.... Verdrietig

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:45

Fanny schreef:
Dan ben ik denk ik een hele dag kwijt! Knipoog haha

Tja, geduld is een schone zaak Schijnheilig
Maar toch helpt belonen over het algemeen veel beter dan straffen.
Probeer het opstappen anders eens in kleine stapjes te breken. Dus bijv. eerst alleen een voet in de beugel. Gaat hij bewegen, voet er uit en bijv. een klein rondje of stukje achteruit laten lopen. En opnieuw proberen, telkens weer. Tot hij blijft staan, dan beloon je hem en geeft hem evt. iets lekkers. Je stopt dan ook gelijk met de oefening.

Volgende keer precies hetzelfde, net zolang tot hij rustig blijft staan als jij je voet in de beugel zet. Je gaat dan dus niet opstijgen en rijden, dit is een losse oefening!

Als dit lukt, probeer je er wat gewicht op te zetten. Verder net als de vorige oefening. Enz. enz.
Hele kleine stapjes dus en goed gedrag steeds belonen door aaien en direkt stoppen met de oefening.
Fout gedrag stomweg negeren.

Ja, het kost veel tijd en je hebt er geduld bij nodig. Maar aan de andere kant ben je wel met je paard bezig en als je hier zelf moeite mee hebt kan een geduld oefening voor jezelf misschien ook helemaal geen kwaad Lachen

Ik neem aan dat je al goed gechecked hebt of zadel en singel geen last veroorzaken en of er geen medische redenen (pijnlijke plekken) zijn?

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:49

Ik zou er inderdaad een keer een dag voor uittrekken... gewoon net zo lang tot ie het door heeft :/

Fanny
Berichten: 73
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 13:54

Bedankt voor je uitgebreide tip.
Er zijn gelukkig geen medische redenen die dit veroorzaken. Ik moet idd meer geduld hebben en het stapje voor stapje proberen op te lossen.
Belonen is uiteraard beter dan straffen!! Daar ben ik het helemaal mee eens.
Je moet niet denken dat ik hem alleen maar straf hoor. Ik ben er juist een voorstander van om ieder moment dat hij zijn best doet, hem te belonen!
Het is best moeilijk om fout gedrag te negeren, maar daar moet ik maar overheen stappen Knipoog

hisseklis
Berichten: 146
Geregistreerd: 15-07-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:58

Citaat:
maar mijn paard draait constant weg als ik wil opstijgen.


Draait hij alleen? En je schrijft niet of hij dan naar je toe draait of van je af. Draait hij nou naar je toe, probeer dan eens om je rechterteugel tijdens het opstijgen strakker te nemen. Houdt ook wel je linkerteugel erbij zodat hij ook niet naar binnen kan draaien. Bij mij heeft dit erg geholpen.
Als je paard nou wegloopt zodra je je voet in de beugel zet, en er dus gewicht aan zijn ene zijde hangt, kun je misschien proberen of je een keer met een krukje op kan stappen, zodat er niet zoveel gewicht aan een kant van je paard hangt.

Succes ermee!.

Fanny
Berichten: 73
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 14:11

Hij draait van me af en als ik mijn linker of rechter teugel strakker pak, reageert hij daar niet op, hij blijft wegdraaien. Hij draait nl al als ik richting zadel loop om op te stijgen. Ik heb mijn voet dus nog niet in de beugel. Is het nu duidelijker voor je??

Hercules

Berichten: 223
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:31

Kan je deze tip ook gebruiken voor een ex-renpaard die zelf de gewoonte heeft aangeleerd om weg te rennen tijdens opstijgen. Hij staat toch tijdelijk stil vanwege blessure...dus oefenen..tijd zat Lachen

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:46

Moortje schreef:
Kan je deze tip ook gebruiken voor een ex-renpaard die zelf de gewoonte heeft aangeleerd om weg te rennen tijdens opstijgen. Hij staat toch tijdelijk stil vanwege blessure...dus oefenen..tijd zat Lachen

Tuurlijk! Zeker als je toch de tijd hebt kun je op je dooie gemak met hem oefenen om rustig te blijven staan. Zorg alleen altijd dat je per keer nooit langer bezig bent dan een minuut of 10. Doe het liever 5 of 6 keer eventjes dan 1x een uur lang!

Vroeger of later blijft hij stilstaan, al was het alleen al uit gewenning Lachen
Probeer voor jezelf uit te vissen op welk punt de problemen beginnen en start dan op het punt waar het nog goed gaat. Vandaar met kleine babystapjes verder.

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:15

gedult en gewoon je zin door drijven jij wil dat hij stil staat dan moet hij dat ook je kan ook proberen om verschillende tips te combineren .... die tip met dat halster lijkt me niet erg handig maar dat kan ook aan mij liggen omdat ik dan bang ben dat ze gaan hangen !! ...
en tsja als je een buitenrit gaat maken kun je dan niet opstappen in de bak en rijdend het terrein verlaten ?!

moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:30

KimDai schreef:
Kun je hem niet in een hoek van de bak zetten en dan opstappen? Dan kan hij alleen maar achteruit!

heb ik bij die pony van mij ook geprobeerd (ik was toen bezig met het beleren van de pony) maar die dacht doei! en draaide zich op zn achterbenen om( nee ik viel niet Haha! ). maar ik heb het er nooit uit gekregen maar de laaste tijd staat ie steeds vaker stil al is het niet helmaal weg. Maar je moet er goed opletten dat je je linkerteugel goed aanneemt met opstijgen, omdat ie niet regeerd kun je ook de pony met zn hoofd naar znlinkerschouder laten buigen, en als ie wil weg lopen (snelle reactie vereist) gelijk een rondje om je heen laten lopen en weer over nieuw doen. succes

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 00:18

Par deedt/doet het ook weleens.

Als zij bewoog stopte ik, haalde mijn voet uit de beugel, of bleef gewoon naast haar staan *lees huppelen* tot ze stil stond.
Als ze dan stil stond weer proberen, bewegen was stoppen met alles en eerst het paard stil zetten.

Dat heeft ze ondertussen wel door.

Ook ben ik gewoon tijdens het rijden weleens afgestapt en opgestapt, na een kwartier, even afstappen, weer opstappen, en als ze stil bleef staan belonen.
En zo een paar keer door, heb hier dus echt een paar rij uren voor uitgetrokken, zodra ze lekker liep zette ik haar even stil en stapte af en weer op.

Het opgefokte is er dan wat meer vanaf, en dan gaat het allemaal wel goed.
Langzaam aan kreeg ze het toen ook door in het begin *samen met de eerste oefening* en ondertussen gaat het 8 van de 10 keer goed *ze is nog jong Haha! *

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 09:04

Wat misschien ook nog kan helpen is dat je met halster om een stukje gaat wandelen en dan het commando "Ho"nog even gaat oefenen. Elke keer als ze meteen stil staan belonen. Dit kan je dan weer gebruiken in de bak als ze probeert weg te lopen.

Fanny
Berichten: 73
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 10:31

Ik ga idd nog even het commando HO oefenen. En dan ook oefenen tot hij het kan dromen Knipoog
De tip om tijdens het rijden een x af te stappen ga ik ook maar eens invoeren. Als hij zn energie grotendeels kwijt is, luistert hij ook beter.... dus goed moment om het te oefenen (en te belonen natuurlijk!!)

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:26

Ga eens goed bedenken waarom je paard niet stil staat tijdens het opstijgen. Het kan zijn dat hij gewoon nooit behoorlijk opgevoed is en nooit geleerd heeft om netjes stil te staan, maar heel vaak is er wat anders aan de hand.

Ik lees in je profiel dat je paard een periode gestaakt heeft. Weet je zeker dat hij medisch helemaal in orde is? En heb je ook wel eens door een deskundige naar je zadel laten kijken? Staken en moeilijk doen met opstijgen komen namelijk heel vaak voort uit een medisch probleem.

Mijn paard heeft rugproblemen gehad en vanaf het moment dat ze last van haar rug kreeg, stond ze niet meer stil met opstijgen, terwijl dat daarvoor geen probleem was. Die rugproblemen hadden o.a. met het zadel te maken. Zadelspassen is echt vakwerk. Ook mensen die al een tijdje mee draaien in de paarden kunnen zich daar in vergissen.

Hoe stijg je op? Weet je zeker dat je niet perongeluk met de punt van je laars in z'n buik prikt? Dat is helemaal geen fout die alleen maar door beginners gemaakt wordt..........

Ik probeer alleen te zeggen, kijk eens op een andere manier naar het probleem dan: "hij is vervelend". Misschien heeft hij wel een goede reden om zo vervelend te doen. Nu maar kijken waarom en hoe kan je dat oplossen.

Fanny
Berichten: 73
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 11:46

Hoi Suzan,

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
De staakperiode waarover ik in mn profiel schrijf, is gelukkig al geruime tijd voorbij. Het staken kwam met name doordat hij niet begreep wat er van hem verwacht werd. Hij was nog erg groen toen ik hem kocht.
Hij heeft alleen bij handelaren gestaan en is nooit echt consequent opgevoed. Die taak heb ik er dus bij gekregen.
Ongeveer een maand geleden is de fysio nog bij mn paard geweest en die heeft ook uitgebreid zn rug behandelt. Hij had er geen ernstige opmerkignen over. Dat hij af en toe spierpijn heeft, dat gebeurt bij elk paard.
Ik zal eens aan mijn ruitersportzaak vragen of zij een x willen komen kijken of het zadel wel goed past. Ik heb nl een hele tijd geen problemen gehad met opzadelen, maar de laatste 2 maanden wel. Hij is dan erg narrig als ik met het zadel aankom. Kunnen deze problemen dan ook later komen. Ik bedoel, kan het zadel na een periode toch niet goed passen???
Ik hoor graag van je!!

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:04

Fanny schreef:
Ik bedoel, kan het zadel na een periode toch niet goed passen???

Ja, een paardenrug is een levend iets. Die veranderd steeds naar gelang je er meer of minder mee werkt. Kijk maar naar jezelf als je gaat trainen verandert je lichaamsvorm. De bomen van een zadel veranderen niet, die zijn knalhard. Dus moet je kijken of de kussen bijgesteld moeten worden, of zelfs het hele zadel misschien vervangen moet worden.
Vandaar dat ik zelf nu aan het sparen ben voor een boomloos zadel, dat veranderd mee met de rug van het paard Lachen

Maar ik zou zeker het zadel laten nakijken!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:06

He Fanny! Sjors doet het ook, weet je wat kan helpen? Eerst met de neus in de hoek zetten, of als hij achteruit loopt, met de bips in de hoek. Snel opstappen en heel, heel erg moe rijden. Dan, als hij bekaf is na het rijden, nog zo'n 10 x op en af stappen. Meestal is het loperige er dan wel af. Uitvoerig belonen wanneer hij braaf stilstaat, loopt hij toch weg, meteen halt houden, even laten staan en dan weer belonen.

Herhaal dit een paar dagen, wees heel consequent en dan zou je het zo moeten kunnen oplossen! Suc7 Knipoog!