erg druk en irritant

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

erg druk en irritant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 17:59

Hoi, Ik heb een beetj een probleem. Ik ging gisteren weer eens rijden, na 1 dagje rust omdat ze zondag een beetje in een dipje zat. Ik eerst longeren zoals normaal op beide handen stap draf en galop. Nou ik erop. Ze doet wel wat ik zeg maar in draf kon ze alleen racen en ze wou steeds overspringen in galop. Op een gegeven moment heb ik haar zelf ik galop gezet, toen weer draf, allemaal gerace... Ze wou gewoon niet rustig draven. in stap en draf loopt ze gewoon nageeflijk maar ze verzameld zichzelf gewoon niet. Ze is 5 jaar en zwanger (maar energie voor 10). Hebben jullie nog tips?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:09

Ja tips voor jou: wees rustig en geduldig. Wordt niet grof of boos. Zorg dat je paard zijn energie goed kwijt kan. Zorg voor weidegang. Neem goed les.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:27

misschien is het dat ze drachtig is, ik denk dat jezelf rustig moet blijven, dezelfde consuquente ophoudeningen moet blijven maken, en op je gemak zijn.
Zodra je aanspringt in de galop: terug zitten en een volte insturen, als ze dan nog steeds hard gaan: volte sluiten, zodat hij steeds kleiner word. Als ze galoppeerd zoals jij dat wil, net je stembelonen en langzaam de volte groter maken.

Op een gegeven moment weer rechtuit gaan, als ze dan weer gaat raven, weer een volte maken en langzamerhand steeds ietjes sluiten.


maak hem niet te klein, dan zal je paard terug vallen in de draf omdat het te moeilijk is om hem klein te maken. Als hij dan terug valt in galop, omdat de volte te klein word, volte groter maken, niet boos worden en opnieuw aanspringen in de galop


Succes

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 21:28

Ik rijdt eigenlijk alleen maar volte's en heb alle geduld van de wereld met haar en wordt nooit boos omdat ik daar niets mee opschiet. De eigenaar heeft zelf 40 jaar les gegeven dus dat zit wel goed. En daar staat het paard dus ook. Maar na het rijden als ze op stal staat kan ik me soms behoorlijk ergeren! De ene keer is ze een schat en de andere keer is het 1 bonk dynamiet!


thafalonie

Berichten: 94
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 00:11

Hoi,

In welke maand van de dracht is merrie?
Als de merrie zo'n 8 a 9 maanden drachtig is kan dat de oorzaak wel eens zijn. Ik heb een stoeterij en er worden per jaar gemiddeld 10 veulens bij ons geboren, uit merrie's die ook gewoon in de sport lopen.
Als hun 8 a 9 maanden drachtig zijn, gaan wij het werk afbouwen.
Waarom: Je moet het zo zien dat het veulen in de merrie tegen haar becken aan ligt, als de merrie dan van achter er onder moet komen word zij op dat punt korter, waardoor het veulen ( kan hoeft niet, per merrie verschillend) tegen de becken aan kan komen. Dat is voor de merrie geen prettig gevoel, en gaan ze in de meeste gevallen er voor weg lopen, of staken door middel van het hoofd omhoog brengen. Dat is bij onze merrie's altijd het geval geweest, vandaar dat wij optijd het werk gaan afbouwen dat ze heerlijk op het eind van hun dracht kunnen genieten.
Houd de merrie wel in conditie, is ook beter voor het veulen en de bevalling verloopt meestal soepeler. Gewoon lekker een beetje recreatief rijden, maar niet echt dressuur oefeningen vragen. Een maand na de bevalling pakken wij het werk weer met de merrie's rustig op.
Je zult zien dat ze er weer met volle moed tegenaan gaan, omdat ze het rijden tijdens de dracht als goed hebben ervaren.

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen, ik zeg al het is bij iedere merrie verschillend, wil dus niet zeggen dat ik in het geval van jou merrie gelijk heb, tis een tip.

En ik hoop dat er een mooi en gezond veulentje geboren word. Knipoog

Geniet er maar van!!!
OK dan! OK dan!

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:48

wat krijgt je pony te eten... en hoeveel? misschien ligt het daaraan.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:17

takeshi, daar zit veel logica in meid! Ben het helemaal met je eens.. voor de rest mijn eerste bericht de hele tijd blijven herhalen, herhalen en nog eens herhalen

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 18:24

Ze is nou 9 maanden drachtig. Ik heb heel veel aan jullie berichtjes maar kan het er nog niet echt in vinden. Ze is normaal ook al zo en ze loopt loopt de juiste tijd al extra naar beneden en heb niet het gevoel alsof ze ervoor wegrend. Maar dat kan ik natuurlijk ook fout hebben. Ik rijd haar niet iedere dag dus morgen zal ik wel kijken hoe het gaat en zal ik het hier ook even neerzetten!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 19:08

ik zou het aan iemand op jou stallen vragen die er veel verstand en ervaring mee heeft. Ik denk dat die je het beste kan vertellen omdat die kan zien hoe jou pony loopt.

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 20:30

Die eigenaar is zelf instructeur (al 40 jaar) maar alles wat hij zegt probeer ik ook en het helpt ook wel, maar het gaat nog steeds net niet "normaal" genoeg. Niet dat alles nu perfect moet, maar ik heb graag dat ze wat meer rekening houd met mij kwa tempo en alles. Ze loopt de gangen die ik wil maar dan 2 versnellingen te hard. Je hoort wel hoe het morgen ging!

truelove

Berichten: 137
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 14:36

probeer als je in galop aanspringt zo veel mogelijk op je kont te gaan zitten, echt goed achterover dan heb je veel meer overwicht over je paard en dan hoe hard ze ook gaat achterover gaan zitten, nooit voorover vallen.Niet aan de teugels gaan hangen maar wel voldoende druk op de teugels hebben.

Telkens als ze een rondje heeft gegalopeerd weer overgaan in draf en weer opnieuw aanspringen, nooit vanuit een harde draf aanspringen.

Ik lees dat ze drachtig is, en ik ben het ook wel met takeshi eens

JuSt bE tHeRe FoR mY...

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:01

takeshi schreef:
Hoi,

In welke maand van de dracht is merrie?
Als de merrie zo'n 8 a 9 maanden drachtig is kan dat de oorzaak wel eens zijn. Ik heb een stoeterij en er worden per jaar gemiddeld 10 veulens bij ons geboren, uit merrie's die ook gewoon in de sport lopen.
Als hun 8 a 9 maanden drachtig zijn, gaan wij het werk afbouwen.
Waarom: Je moet het zo zien dat het veulen in de merrie tegen haar becken aan ligt, als de merrie dan van achter er onder moet komen word zij op dat punt korter, waardoor het veulen ( kan hoeft niet, per merrie verschillend) tegen de becken aan kan komen. Dat is voor de merrie geen prettig gevoel, en gaan ze in de meeste gevallen er voor weg lopen, of staken door middel van het hoofd omhoog brengen. Dat is bij onze merrie's altijd het geval geweest, vandaar dat wij optijd het werk gaan afbouwen dat ze heerlijk op het eind van hun dracht kunnen genieten.
Houd de merrie wel in conditie, is ook beter voor het veulen en de bevalling verloopt meestal soepeler. Gewoon lekker een beetje recreatief rijden, maar niet echt dressuur oefeningen vragen. Een maand na de bevalling pakken wij het werk weer met de merrie's rustig op.
Je zult zien dat ze er weer met volle moed tegenaan gaan, omdat ze het rijden tijdens de dracht als goed hebben ervaren.

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen, ik zeg al het is bij iedere merrie verschillend, wil dus niet zeggen dat ik in het geval van jou merrie gelijk heb, tis een tip.

En ik hoop dat er een mooi en gezond veulentje geboren word. Knipoog

Geniet er maar van!!!
OK dan! OK dan!



    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:51

mm, het kan ook gewoon het karakter zijn van de pony, die van mij is 19, en doet het ook, ook al rijden we alleen maar voltes, ophoudingen en dat soort dingen. gewoon laten uitrazen aan de longe voordat je erop gaat, dat werkt het best.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 12 bezoekers