plat door de bocht in galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-01 08:38

Heel irritant probleem. Hij doet het ook alleen op zijn rechtergalop. Ondersteuning met het binnenbeen werkt niet goed genoeg. De linker gaat super. Vanavond zal ik eerst het zadel niet zover naar voren leggen, misschien ligt het daaraan. Hij is nl aan deze kant iets moeilijker. Heeft iemand anders nog tips.


Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 10:22

een paard heeft een goede linker en een goede rechterkant. van hickory was links de beste, en in die galop kon ik haar heel verzameld rijden. op rechts werd het meestal een groot drama. probeer zoveel mogelijk met je buiten teugel te rijden. je buiten teugel regelt de snelheid. ik zal hem op een volte zetten, en de volte verkleinen.
als je aanspringt in galop, eerst in een rustige arbeidstempo en lekker ontspannen! niet eerst jakkeren in draf, voordat ie moet aanspringen, wat ik nogal vaak zie.
Succes ermee!
oja, en denk goed om je binnenbeen.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-01 10:33

Ik draaf altijd eerst rustig netjes stelling voordat ik hem aan laat springen. Alleen lijkt het dan net of hij een vrijbrief heeft voor racen, plat door de bocht, dus constant want ik heb hem al op een volte als ik in galop aanspring. Heel erg irritant. Het idee alsof je totaal geen controle meer hebt scheuren en plat door de bocht. Frusty Pffff

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 10:37

lukt dat neit? gewoon op een volte krijgen? en daar op laten?

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-01 10:40

Hij blijft op de volte maar plat door de bocht en binnenbeen helpt niet bijster veel.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 10:41

en desnoods de volte steeds kleiner maken en zodra het goed gaat weer wat groter, en zo steeds verder gaan.
Succes!

:evaw:

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 10:43

met een zweepje, of een spoor dan?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 10:46

probeer je binnenteugel zo los mogelijk te houden, dat 'ie daar geen steun aan heeft.
succes

:evaw:

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-01 10:48

Ik rij met een spoortje die zal ik er als hij niet reageert een keer goed laten voelen. Oeps nu stoot ik weer wat mensen voor het hoofd. Hij is niet gewend met een zweep gereden te worden. Ik ga die volte kleiner maken vanavond eens uitproberen.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 10:48

wij moeten tijdens de les om stelling te vragen, hoog en boven je knie (wel loslaten natuurlijk!) een goeie manier om een paard op z'n stijve kant naar binnen te laten kijken! wel ondersteunen met de buitenteugel.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 10:50

Zoals kimmy zegt jah, maar dan geen druk geven. Tegelijkertijd duw je 'm met je buitenbeen naar binnen tot 'ie net niet gaat draven (dat willen ze op zo'n kleine volte) zodra 'ie bijna draaft ga je weer wat groter maken, tot 'ie gaat scheuren, dan gelijk weer kleiner.
Heel veel succes!

:evaw:

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 10:53

en als ie braaf is, gelijk stoppen, en goed belonen, en later weer eens proberen! voor je paard is het ook moeilijk!!!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 10:55

inderdaad, als 'ie het 2 keer goed doet (niet kijken of het 1 keer toeval was Party!! ) ff rustig aan, iets doen wat 'ie wel kan en aan het eind van de les ofzo opnieuw proberen. succes en laat ff horen hoe het gaat!

:evaw:

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 11:17

Hoe gaat het met longeren? Doet hij het dan ook? Waar sta jij trouwens? Ik woon nl ook Veldhoven.

Ellen

Berichten: 337
Geregistreerd: 05-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 11:39

Ik heb dat probleem ook gehad. Op de rechterhand galoppeerd hij heel verzameld maar zodra ik linksom ging was het bal. Nu begin ik altijd met de linkerkant. Eerst goed losmaken in stap en draf. 8-jes rijden, voltes vergroten, verkleinen enz. enz. Aanspringen op de volte en zodra je denkt dat hij gaat racen gelijk op de rem en weer gaan draven. Ik kan nu een verzamelde linkergalop rijden. Wel maar 1 volte of een halve volte maar daar ben ik al heel blij om. Bij mij was het probleem dat de spieren nog moesten worden opgebouwd. Dit heb ik gedaan met behulp van mijn instructrice.

Een goede begeleiding bij dit probleem is heel belangrijk. Ik gebruik nu ook altijd de stemhulp als ik vanuit galop terugga naar de draf. Gewoon hoho en hij gaat draven. Dit is heel handig als hij gaat rennen om hem snel weer terug te krijgen.

Veel succes en heb geduld.

Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 12:11

Hoi Lisette,

Bedoel je met plat door de bocht alleen dat je paard erg hard gaat lopen of bedoel je het ook letterlijk? Waarschijnlijk gaat ie echt plat door de bocht alleen al door de snelheid.Dus gaat hij/zij ook helemaal naar binnen hangen. Dan bedoel ik (overdreven natuurlijk) dat jij dus niet meer recht boven je paard zit maar dat voor je gevoel zijn/haar benen verder naar de buiten zijn en jij naar binnen helt. Als dat zo is wil dat zeggen dat hij op die kant zijn binnenschouder laat vallen. Zo lang als je dat niet hersteld kun je bijna niets doen. Wat ik doe als mijn paard haar binnen schouder laat vallen is, in tegenstelling tot wat hier boven wordt gezegt, is mijn binnen hand op tillen , niet naar achter maar echt om hoog en druk ik met mijn been. Hiermee til je dan ook de schouder van je paard op en druk je hem weer recht met je been. Zodra hij weer rechtop loopt kun je beginnen met verder te vertragen. Ga er dan niet vol in hangen maar verzwaar je zit neem je teugels aan en laat pas weer los op het moment dat je paard vertraagt (ook al is het maar een beetje) Pak dan weer op en doe het zelfde. Net zo lang tot hij jou tempo loopt. Dit gaat niet binnen een rondje heb geduld. Vast blijven houden heeft geen zin, als je hem steeds de kans geeft toch weer te vertrekken kost het veel meer energie en zal hij op de duur vanzelf bedenken de het minder vermoeiend is om gewoon een lager tempo te gaan lopen. Een paard is niet het inteligentste wezen maar dom zijn ze ook niet. Ze zullen kiezen voor dat gene wat het minste werk is. Probeer nooit het gevecht aan te gaan maar zorg dat je gewoon slimmer bent. Je weet toch " wie niet sterk is moet slim zijn" Jij houdt dit langer vol dan je paard. Dus gewoon mee rijden en oppakken en weer loslaten.

Veel succes Adrienne

"We can't actually drop it off at an orphanage, they might get upset when it turns Asian." Dean Winchester.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-01 12:18

Hoi Lielle,

Barbiano staat op manege de Kempen en helaas doet hij het ook tijdens het longeren. Het ging een tijdje iets beter maar nu gaat het niet zo super. Ik heb vroeger bij de Eindhovense manege bij van de Pol gereden.


Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 15:23

vergeten, maar met je stem kan je ook heel wt bereiken he?! en diep in het zadel gaan zitten, wel meegaan met de beweging. wat ik ook vaak zie waarom paarden snel in galop gaan, is dat de ruiter/amazone zichzelf vast zet in het zadel. dat zich klemmen met de boven benen. 'k wil niet zeggen dathet bij jouw zo is hoor!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-01 09:22

Nou gisteren dus begonnen met het zadel iets verder naar achteren te leggen. En ja hoor scheelt 400% en toen goed achterover gaan zitten en gelukkig niet meer zo plat door de bocht. Bedankt voor alle tips maar het was waarschijnlijk toch het zadel dat iets te ver naar voren lag.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-01 09:37

Probeer het misschien toch ook nog met longeren. En als hij dan zo hard gaat, laat hem door razen, hij wordt vanzelf moet en gaat dan langzamer. Gebruik je zweep om hem naar buiten te houden op de volte (wijzen naar zijn schouder).

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-01 10:00

Lielle, waar rij jij ergens?? Ook in de buurt van Veldhoven.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-01 10:13

Mijn paarden staan in St Michielsgestel en Middelrode, bij Den Bosch dus. Half uurtje rijden, dat is wel te doen.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-01 10:02

hoi,
mijn pony van 4 heeft ook veel moeite met de galop, het gaat steeds beter en wat ik van mijn instructeur moest en nog steeds moet doen en wat heel goed helpt:
*korte stukken galoperen, beter kort en goed dan lang en te hard
* twee keer per week longeren i.p.v rijden, met bijzetteugels! (eerst moest ik dr bijzetten maar niet aan de longeerlijn doen, en dan laten galoperen door de hele bak, maar later wel aan de longe)
*alleen galoperen als ze goed aanspringt!!
succes, groetjes monique


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider en 66 bezoekers