Hoe de achterhand er meer onder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Hoe de achterhand er meer onder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 21:53

Zie titel Knipoog .
Ik heb de achterhand van mijn paard actief gekregen door veel overgangen te rijden, wat meer voorwaarts, en hem iets meer te "verzamelen"

Nu is het zo dat Jack zichzelf vrij hoog instelt, zo loopt hij het lekkerst, en van mij hoeft het dus niet radicaal te veranderen.
Toch wil ik nu ook wat stukken met halsstrekken doen, het probleem is dat hij dan prompt uitelkaar valt, en op de voorhand hangt. overgangen hebben weinig zin. Want dan gaat meteen z'n hoofd omhoog(weg aanleuning Verward )

Ook als de gang wat lanzamer gaat, blijft de achterhand toch uit. KLeine stukjes "verzamelen" lukt wel, maar na een tijdje verandert dat gewoon in een langzame gang.

Wie heeft tips?o ja, Helaas zijn Balkjes geen optie's om mee te werken

Don't take life to serious, you never get out of it alive...


Gradus06
Berichten: 286
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: vlagtwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 16:04

Ik heb nog nooit een paard gezien die de achterhand kan onderbrengen en halstrekken tegelijk.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 16:15

Ik zou hem tijdens de training ook eens minder hoog instellen, niet veel int begin, maar lichtjes een beetje teugel geven, als hij volgt, belonen, ent belangrijkste= blijven drijven als je hem even losser en langer laat zodat hij niet kan gaan slenteren. Bij halstrekken moet het geheel gewoon actief en soepel gebeuren, achterhand mag niet stilvallen omdat je plots geen vast contact meer hebt. Dus ik zou toch proberen haar ietsje je hand naar beneden laten volgen oefenen zodat hij niet zoveel meer afhangt van je teugel maar vooral van je been. En voor de rest natuurlijk veel overgangen blijven rijden, met 'hoge' en 'lage' insteloefeningen als dat lukt, Lachen *LOL* Knipoog

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose


MakeMyDay

Berichten: 67
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Harlingen Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 19:52

Eerst zou ik ervoor gan zorgen dat je aanleuning in alle opzichten klopt!!
dwz dat het paard niet tijdens een overgang zijn rug wegdrukt en hoofd omhoog, uit de aanleuning weg!!
Ook is het slimmer om in het begin vd training je paard niet meteen hoog instelt, dit om reden dat het paard zo niet eerst over rug gaat lopen en zo dus de lange hals/rug/broekspieren oprekt. Zo krijg je blessures!
Als je hierop gaat trainen moet je ervoor zorgen dat je meer dan voldoende been eraan hebt zodat je letterlijk van achter naar voren naar de mond toedrijft. Als je dat voorelkaar hebt zal het paard je hand gaan volgen en uiteindelijk halsstrekken zonder de aanleuning te onderbreken..
Onder halsstrekken verstaan we overigens niet de teugels losgooien of uit de handen te laten trekken!!laat het paard de teugels meenemen naar voorwaarts/neerwaartse beweging, ter hoogtevan de knieen.Je blijft dus contact met de mond houden..op deze manier, zonder aan de mond te komen, kun je overgangen rijden gaan van stap naar draf en evt galop, maar ook terug van galop naar draf en naar stap..begin hier pas aan te werken als je daar aan toe bent..van draf naar stap kun je wel alvast gaan oefenen, zodra hij naar beneden wil gaan halsstrekken.

Iedereen doet z'n best..dus laat ieder in zijn waarde!!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 21:44

ik zou de zoekfunctie eens gebruiken!

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 22:40

taiga schreef:
Ik heb nog nooit een paard gezien die de achterhand kan onderbrengen en halstrekken tegelijk.


Maar met halsstrekken moet de achterhand WEL actief blijven, en daar is het strekken van de rugspieren voor nodig.
Als je paard totaal opgericht in de verzameling loopt zit de achterhand het diepst eronder, maar met het halsstrekken en in bijv de lagere tempo's moet de achterhand er wel actief onderblijven, en niet op de voorhand knallen. Ik denk dat ze dat bedoelt.

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 00:13

Sjonniej schreef:
ik zou de zoekfunctie eens gebruiken!

de zoekfuntie is er niet voor niks Knipoog Haha!

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:42

Ik heb aangevraagt of er in het stickie een aantal topics over de achterhand bijmogen en Apple zou het doen als de tijd er een keer voor was...

Gradus06
Berichten: 286
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: vlagtwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:59

Passionato"]
[quote="taiga schreef:
Ik heb nog nooit een paard gezien die de achterhand kan onderbrengen en halstrekken tegelijk.


Maar met halsstrekken moet de achterhand WEL actief blijven, en daar is het strekken van de rugspieren voor nodig.
Als je paard totaal opgericht in de verzameling loopt zit de achterhand het diepst eronder, maar met het halsstrekken en in bijv de lagere tempo's moet de achterhand er wel actief onderblijven, en niet op de voorhand knallen. Ik denk dat ze dat bedoelt.
[/quote]

Dat zou kunnen,maar ik persoonlijk heb een groot verschil tussen goed onderbrengen en actief zijn van de achterhand.
En je hebt gelijk dat de achterhand altijd actief moet zijn

truelove

Berichten: 137
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 14:32

achterhand moet idd altijd actief zijn, maar je moet bedenken dat bij een paard die weinig gewent is andere russpieren te gebruiken dat nog niet zo'n makkelijke oefening is.
Je moet zorgen dat hij niet steeds weer zijn hoofd omhoog doet als jij hem de voorwaartste hulp geeft, daar zorg je voor door druk op de teugels te hebben als je hem van achter oprijd.

Probeer een paard altijd van achter naar voor te rijden, dus zorg eerst dat hij zijn achterhand actief heeft en dan kun je hem iets lager instellen zodat hij zijn rug gebruiken gaat.

JuSt bE tHeRe FoR mY...

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:02

Zoekfunctie .. er zijn hier al heeeel veel topics over geweest

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:04

Yellowfish schreef:
Zoekfunctie .. er zijn hier al heeeel veel topics over geweest



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers