Aansnoerneusriemen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-01 20:25

Ik les net in een ander topic dat veel mensen een zg. 'aansnoerneusriem' hebben. Mijn vraag: 'Wat moet je ermee?!' Een neusriem hoort niet strak te zitten, anders heb je geen goede aanleuning.

Uit Ruiters en Rechters (blz. 232 e.v.):

Het is te betreuren dat de neusriem ook in latere stadia, zelfs bij verder gevorderde africhting nog zo veel beschouwd wordt als een onmisbaar hulpmiddel om de mond van het paard dicht te houden, dikwijls zelfs op zeer pijnlijke manier dicht te snoeren. Als de neusriem daar inderdaad voor gebruikt moet worden is het paard niet goed aan de teugel en doet de neusriem niets anders dan mondproblemen te camoufleren. Zeer veel ruiters trekken de neusriem veel te strak aan, waartegen gewaarschuwd moet worden; het is hen zo geleerd door instructeurs, die zelf ook een verkeerde opvatting hebben over de werking en het gebruik van de neusriem.
Een strak aangetrokken neusriem verhindert het paard zijn mond, tong en kaken te ontspannen, waardoor wij al weer een stuk in de gewenste lichtheid en ongedwongenheid in de aanleuning missen. Een goed afgericht paard gaat, zonder de mond open te sperren, zonder neusriem goed aan de teugel. Een strakke neusriem klemt bovendien de trens in de mondhoeken, waardoor de werking op de lagen niet kan plaatsvinden. Een strakke neusriem belemmert de ademhaling, zeker bij grote inspanningen. Een mexicaanse neusriem kan deze ademhalingsproblemen voorkomen, maar kan met betrekking tot de trens ook te strak worden aangehaald. Een variant op de mexicaanse neusriem is de Engels neusriem waaraan de voorkant een klein lusje is genaaid, waardoorheen het kinriempje gevoerd kan worden (gecombineerde neusriem dus *LOL* ) Deze kan dan tevens zo nodig als africhtingsneusriem worden gebruikt.
Het mooiste trenshoofdstel is het hoofdstel met een Engelse neusriem, in de 1e plaats omdat dit een mooie verdeling op het paardehoofd geeft, in de tweede plaats omdat het een ongestoorde trenswerking toetstaat.

De meester heeft gesproken en ik ben het volledig met hem eens!

Western is zo gek nog niet! *LOL*

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 20:30

ik heb voor nina ook zon neusriem. maar hij zit bij nina absoluut niet strakker dan een gewone neusriem. ik vind het geen verschil en heb ook niet bewust zon neusriem gekocht.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 20:31

Maar je moet er ook aandenken dat mensen niet alleen een aansnoer neusriem hebben om hem aan te snoeren maar misschien ook omdat ze het mooi vinden.
Ik heb d'r een gewoon omdat het wat praktischer is want dat paard van mij had de irritante neiging om aan alles te knagen en met zo'n brede neusriem gaat dat niet zo makkelijk, ik vind het er niet uitzien maar het is in mijn geval praktisch en ik snoer hem echt niet aan.
Hierna neem ik ook weer een gewoon normaal neusriemetje want meneer is het knagen eindelijk eens een beetje afgeleerd.
Maar ik ben het helemaal met je eens dat het niet normaal is om zo'n neusriem helemaal aan te snoeren.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 20:49

zo eentje had ik er ook, niet om aan te snoeren maar omdat die toevallig aan dat hoofdstel zat Haha! Hij zat gewoon zo dat er 2 vingers tussen konden hoor, maar ik vond die sluiting wel handig omdat dat riempje er niet zo uit steekt.

Nu heb ik weel een gewone gecombineerde neusriem.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-01 20:55

Citaat:
Op 2001-12-06 19:31, schreef Amulet:
Ik heb d'r een gewoon omdat het wat praktischer is want dat paard van mij had de irritante neiging om aan alles te knagen en met zo'n brede neusriem gaat dat niet zo makkelijk


Verward Ik zie het verband niet helemaal tussen niet kunnen knagen en een brede neusriem. Het enige dat ik kan bedenken is dat je z'n kaken op elkaar gesjord heb zodat hij inderdaad niet kan knagen. Maar dat zal ik wel verkeerd bedacht hebben.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 20:58

Citaat:
Op 2001-12-06 19:31, schreef Amulet:
want dat paard van mij had de irritante neiging om aan alles te knagen en met zo'n brede neusriem gaat dat niet zo makkelijk,


[img]../upload/4/10000107.jpg[/img]
dit is ook een aansnoerneusriem (heb ik niet meer, vond het niks)
maar ze hoeven dus niet breed te zijn

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 21:20

Zo gezegt een hoge neus riem? Nou, ik heb er geen problemen mee, je kan hem er toch ook afhalen?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-01 21:28

Citaat:
Op 2001-12-06 20:20, schreef Uniek:
Zo gezegt een hoge neus riem?


Ja, een Engelse neusriem, maar dan eentje met een mechanisme waardoor je 'm heel strak aan kan trekken als je dat wil, de kaken van je paard stevig op elkaar kan sjorren. Ik vind dat wel zo'n onzin! Nergens voor nodig.
Ik rij zelf met een gecombineerde neusriem, maar beide riempjes zitten vrij los, was eerst te lui om gaatje erbij te prikken, maar heb nu ontdekt dat dat eigenlijk ook helemaal niet nodig is, dus ik laat het lekker zo!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 21:29

Ik vind ze mooier zitten. Omdat bij mijn paard alle standaard-neusriemen iets te klein zijn en dus gewoon niet mooi zitten. Ik heb dus een hoofdstel met een aansnoerneusriem gekocht, maar dat wil niet zeggen dat ik um ook daadwerkelijk 'aansnoer'.

divana

Berichten: 948
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 21:59

ze zijn zeker mooi, maar jah je moet er mee om kunnen gaan

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 22:14

x
Laatst bijgewerkt door janna op 14-04-22 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 23:36

ik heb een gewone neusriem... vind ze wel mooi die bonfire neusriemen.. maar iedereen rijdt er al mee... volgens mij is het meer mode dan wat anders... en dommige lui trekken hem idd hard aan kan het paard geeneens meer afkauwen op het bit Frusty

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 00:29

Wat staat er in dat boek over mexicaanse neusriemen dan ??
Deze moetje ook flink aansoeren anders werken ze ook niet ??

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 00:54

Ik gebruik een gewone neusriem op dit moment, maar voorheen reed ik vaak met een aansnoerneusriem (die ik NOOIT aansnoerde). Helaas is die versleten dus ik moet nog ergens een nieuwe vinden. Ik reed ermee, puur omdat ik het mooi vind. Ik deed hem zeker niet strakker dan een gewone neusriem. Ik heb mijn neusriemen zowieso altijd vrij los. Maar bij Perry vind ik een brede neusriem mooi staan en ik vind een aansnoerneusriem net even een mooiere pasvorm hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 01:09

Ik heb wel eens een reactie van Anky gelezen op het feit dat een van die ruitersportverzendhuizen hun aansnoerneusjes 'Bonfire-neusriemen' noemde. Ze wilden daar niet mee geassocieer worden of iets dergelijks. Dat vond ik echt grote onzin want als er een voorbeeld genoemd moet worden van paarden die hun kaken stevig op elkaar geklemd hebben wil ik graag Bonfire noemen. Ik zag na een wedstrijd dat toen ze uit de ring kwam de groom Bonnie een suikerklontje (in elk geval iets te eten) gaf. Hij kon het alleen met de lippen aanpakken en niet gewoon door zijn mond open te doen. Vervolgens ging de riem los en toen stond meneer me daar toch te gapen en gekke bekken te trekken!

Jammergenoeg denken veel mensen dat het zo hoort. Mijn buurmeisje is een groot voorstander van stevig aangetrokken gecombineerde neusriemen omdat het bit zo beter in de mond opgesloten zou liggen. Natuurlijk... Frusty Bovendien betekent dat enorme gapen als de riem na het rijden losgaat dat ze hard gewerkt hebben en dat ze geconcentreerd bezig zijn geweest. Ik heb daar zo mijn theorieen over... Frusty

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 08:07

Ik snap het eigenlijk niet want volgens mij staat er in het wedstrijdregelement dat er twee vingers tussen de neusriem horen te kunnen. Bij een heleboel paarden (vooral degene met stang en trens hoofdstellen) zie je dat de neusriem aangesnoerd is. Dat is volgens mij gewoon verboden. Ik weet niet of dat nog steeds zo is, maar ik meen dat Anky ook altijd stukjes vilt tussen de neusriem heeft. Die heb je toch echt niet nodig als je de neusriem niet aansnoerd.

BTW, als je hier de ring uitkomt wordt je bit, neusriem en sporen gecontroleerd. Vind ik een hele goede regel.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 09:55

Ik rijd er ook mee, jonge paarden zijn geneigd om nog weleens hun mond open te doen tijdens het rijden en de tong over het bit te doen. En een aansnoerneusriem hoeft niet strak te zitten om effect te hebben want het is zo dat als hij niet strak zit en het paard de mond opent hij druk rond zijn hele neus krijgt omdat je bij zo'n neusriem een weerslag (door een ringetje en dan terug en dan vastmaken) hebt. Ik rijd er dus mee en het voordeel is ook dat je hem makkelijk vast doet want met een gewone neusriem zit ik altijd te tobben om hem gewoon strak te krijgen. Ik hou niet van al die losse zooi, het moet wel een beetje strak zitten anders kan ik net zo goed met halster rijden.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 09:57

Iedereen heeft het erover dat hij zijn neusriem echt niet aansnoert, maar een neusriem heel strak doen vind ik nog hetzelfde. Ik zie het zo vaak dat de neusriem veel te strak vast zit en dan zeggen ze 'ik heb hem niet eens aangesnoerd hoor'.
Nog sterker, een neusriem is niet eens nodig!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 10:02

Als ik Iwaldo kon rijden met een neusriem waar je een hand tussenkan doen, zou ik dat doen hoor. Maar aangezien meneer best snel de neiging heeft zijn tong over het bit te gooien, en dat met zo'n losse neusriem gewoon uitnodigen is, zit ie aardig vast. Er kunnen wel twee platte vingers tussen, maar losser (zoals ik dus wel eens geprobeerd heb) geeft tongproblemen. Helaas.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 10:06

Nou Appie waarom rijden dan alle topruiters ook met neusriem? Die mensen kunnen toch erg goed rijden en zouden dan ook geen neusriem nodig hebben????????????????

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 10:10

Als je de neusriem strak doet om te voorkomen dat je paard de tong over het bit doet, ben je niet echt goed bezig. Vaak komt het door rijkunstige problemen, behalve bij jonge paarden die het in het begin vaak doen door spanning, en dat moet je dus niet zo oplossen.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 10:21

Ach welja, oplossing? roept u maar! Dat tong over het bit gooien is inderdaad een rijkunstig probleem, waar ik heel goed mee om heb leren gaan. Het enige punt is dat als ze het eenmaal doorhebben, het een soort gewoonte wordt. Bij Iwaldo wel althans. Dus waarom zeuren als dit simpel een manier van voorkomen is?

Oh maar als jij vanachtre je beeldschermpje een oplossing kan geven voor mijn probleem waar ik al 3 jaar mee bezig ben, graag hoor Haha!

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 10:41

Tong over het bit is niet altijd een rijkunstig probleem hoor, beter lezen. Als een paard nog zadelmak gemaakt moet worden en voor het eerst een bit in krijgt en gelijk zijn tong over het bit doet dan is dat volgens mij niet een rijkunstig probleem want er heeft dan nog nooit iemand op gezeten. Zo'n paard probeert eerst van alles om het bit uit te krijgen dus gaat stinkmoddern met zijn tong.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 10:52

[quote]
Op 2001-12-07 09:06, schreef Mytens:
Nou Appie waarom rijden dan alle topruiters ook met neusriem? Die mensen kunnen toch erg goed rijden en zouden dan ook geen neusriem nodig hebben????????????????

Tjonge, dus alle topruiters hebben altijd gelijk! Nou, dan moeten wij ze allemaal maar na gaan doen, dan komen we er wel. Dan moeten we net als Anky en nog wel andere dressuurruiters de neusriem heel strak aansnoeren, maar dan wel een viltje eronder, anders krijg je allemaal schuurplekken!
En Laura, het was geen persoonlijke aanval op jou. Maar in het algemeen hoor ik vaker dat mensen het 'tong over het bit probleem' oplossen door de neusriem zo strak aan te snoeren. En natuurlijk kan ik zo achter het beeldscherm geen oplossing geven, dan heb je mijn bedoeling verkeerd begrepen.
Ik hoop dat je een goede instructeur hebt, die je hierin goed kan begeleiden.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 11:00

Ik gebruik ook een viltje Appie niet omdat ik hem strak doen maar omdat dat prettiger is voor het paard dit deed ik trouwens ook met mijn gewone neusriem hoor. maar wat ik hier mee probeer te zeggen is dat het gewoon verplicht is om met neusriem in de dressuur te rijden en als het echt zo'n probleem zou zijn voor de 'hogere' ruiters zouden ze wel wat aan deze regel gaan doen want het is nou eenmaal zo dat 'topruiters' eerder tot een bond doordringen om een regel te wijzigen dan de eerst de beste manege snob, zo is het nou eenmaal.