Gabor

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Gabor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 09:54

Wie heeft voor mij info over de hengst Gabor? Afbeeldingen en foto's van deze hengst en nakomelingen zijn ook van harte welkom. Cijfers verrichting etc ook. Info over karakter, bouw beweging van de nakomelingen alles is interessant. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!



Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 10:14

Gabor is afgewezen op de nakomelingen.
Buren van mij hebben een stermerrie ervan. Ik vind het maar een heel normaal dier. Wel precies het model dat het kwpn nastreeft.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 12:55

Ik ken een nakomeling van hem uit een Duitse merrie met onbekend bloed. De moeder had een wat stekelig karakter en samen met Gabor gaf dat een paard dat nogal snel beledigd was en zich niet zo gauw uit het veld liet slaan, hij liet zich uberhaupt niet slaan. Het model was ook niet helemaal geweldig trouwens. Maar goed, de moeder was heel slecht dus.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 12:56

Pff, kon je niet alles in één topic zetten? Hier is de informatie over Gabor.

Gabor 88.1329 Stb
Rijpaardtype
Geboren: 26-03-1988
Kleur: Bruin
Stokmaat: 1.70 m
Pijpomvang: 21.5 cm

Verrichting 1991
Stap 6.5
Draf 7.5
Galop 8
Rijproef 6.5
Springen vrij 7
Springen ohz 7.5
Terreinproef 7.5
Karakter 8
Stalgedrag 9
Trainingsrapport 9

Totaal 76.50 punten
Plaatsing 5e van 24 (16)

Fokker: J. Hegen, Wezup

Weratosthenes x Cevina Keur v. Elan xx x Pegina Keur v. Joost Pref x Kevina v. Ziezo x Vina Ster v. Sibolt x Willie Model v. Imposant x Kina v. Rembrandt Pref x Brijnke v. Arius x Humberthy v. Humbert x onbekend.

Andere goedgekeurde hengsten uit fokfam 445
*geen

Edele, voldoende rijtypische hengst met ras en kwaliteit, die sterker kon zijn in zijn verbindingen.

Moederrapport 1991Cevina is een typisch gebouwde merrie met ras en uitstraling. Het hoofd is sprekend en goed gevormd. De hals is goed gevormd en heeft een goede lengte. De schouderligging is voldoende, de lengte is goed. De hoogte van de schoft is goed, maar de schoft zou iets langer moeten doorlopen. De rug is goed gespierd, maar de lendenpartij zou sterker moeten zijn. De croupe heeft voldoende lengte; de staartinplant is hoog. De schenkel zou gespierder moeten zijn. Het voorbeen is arm; het achterbeen is goed gesteld. In het algemeen geldt voor het beenwerk dat het fijn is en dat de gewrichten forser ontwikkeld zouden moeten zijn. De voeten zijn matig ontwikkeld en er is een toontredende stand geconstateerd. De bewegingen missen de gewenste ruimte en souplesse.
Stokmaat: 1.67 m

Verrichting Ermelo 1991
Gabor is een speelse, vriendelijke hengst. Hij is eerlijk en tamelijk brutaal. Aan het begin van het onderzoek is hij net zadelmak. Gabor is in het werk elke dag fris. Is looplustig, maar snel afgeleid. Omdat ij vaak met de tong over het bit liep, is de tong verschillende keren vastgezet. In de loop van het onderzoek zijn de verrichtingen van Gabor sterk verbeterd. De stap is gehaast. De draf is voldoende ruim en regelmatig en hij toont dan een goed gebruik van het achterbeen. De galop is goed gedragen en voldoende ruim. Bij het springen toont de hengst veel vermogen. Door zijn nonchalance zijn de verrichtingen wisselend. In het terrein presteert hij goed. Bij dressuurwerk gaat hij mooi gesloten en geeft hij zijn ruiter een goed gevoel. Ook bij het springen geeft hij een goed gevoel. Gabor ervaart het gevraagde werk als licht. Heeft veel bereidheid om te werken. Als dressuurpaard en als springpaard tamelijk veel aanleg. Aan het begin van het onderzoek is de voedingstoestand goed. Tijdens het onderzoek is hij rijtypischer geworden.
Op stal gedraagt hij zich rustig.
Geen veterinaire bijzonderheden.

Afstammelingen 1993 (veulens)
Goed ontwikkelde, goed in het rechthoeksmodel staande, rijtypische veulens met ras en snit toonde deze hengst. Het hoofd is goed gevormd en sprekend. De hals is goed gevormd en gaat over in een goede lange nek. De schoft is voldoende ontwikkeld en loopt ver door in de rug. De schouder heeft een goede lengte en ligging. Rug- en lendenpartij zijn goed. De croupe is goed van vorm en voldoende van lengte. De stand van het voorbeen is meermalen iets strak. Het achterbeen is goed gesteld. Het beenwerk heeft over het geheel genomen veel kwaliteit en hardheid, maar kon royaler zijn. De stap is goed, met ruimte. In draf vertonen de veulens veel oprichting en ruimte, bij voldoende kracht. Er zou evenwel sprake moeten zijn van meer souplesse. De uitgezochte veulens vertoonden over het algemeen veel ras. In draf was er in deze groep sprake van meer souplesse.

Kort samengevat: goed ontwikkelde, rijtypisch gebouwde veulens met ras en snit, die met veel oprichting en ruimte draven, maar even meer souplesse mochten vertonen.

Handhaving 1997 (januari)
Op grond van de beoordeling van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Gabor voor de fokkerij gehandhaafd.

Wachthengst 2001 (februari)
Naar aanleiding van de beoordeling van zijn 7-jarige nakomelingen wordt Gabor op wacht gezet. Na een voldoende verrichtingsresultaat in 1991 heeft Gabor de fokkerij jarenlang gediend vanaf het station Van de Heuvel in Erp. Uit een totaal aantal dekkingen van 436 zijn 335 veulens bij het KWPN geregistreerd. Gabor scoort voldoende met zijn exterieurindex. De reden voor het op wacht zetten is gelegen in zijn sportindexen. Gabor scoort bescheiden met een dressuurindex van 85 (betrouwbaarheid 66%) en een springindex van 92 (betrouwbaarheid 56%). Op basis hiervan is geconcludeerd dat de hengst er onvoldoende in geslaagd is een positieve bijdrage te leveren aan de prestatiefokkerij.

Sportgegevens
1994 tevens springpaard (NKB) M+1

Competitie
1992-1993 Springen Cat. A -- 35 punten, onvolledig
1996-1997 Springen Cat. C (1.30 m) -- Weert, 14e

Dekstations
1991-1998 H.F.M. v/d Heuvel, Erp
1999 A. Bekkers, Eindhoven & H.F.M. v/d Heuvel, Erp
2000 A. Bekkers, Eindhoven

Fokregistratie
Totaal 335 (+ max 16) veulens uit 436 dekkingen.

Uit: Het Complete Hengstenboek (RBI)

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 14:02

volgens o.a. de heer Nijhof sr. is Gabor ondergewaardeerd, hij heeft ook niet veel goede merries bediend. Tuurlijk komen er dan problemen met de nakomelingen. Een hengst zal kunnen verbeteren, maar ook in de merrie moeten goede kwaliteiten zitten Knipoog Eigenlijk vind ik (persoonlijk) dat Gabor het nog niet zo gek heeft gedaan. Voor zijn pedigree kun je gaan naar www.allbreedpedigree.com/. zoeken op Gabor4

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 14:43

alvast super bedankt voor de info. Heb expres niet alles in een topic gezet om verwarring te voorkomen. ZIjn er ook bokkers met een nakomeling van gabor?

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 23:21

ik heb een paard van gabor uit bentley

het is een donkerbruine ruin van 163 (niet gek groot dus)

ik herken veel dingen in de beschrijving van zijn vader.
Gabor is een speelse, vriendelijke hengst. Hij is eerlijk en tamelijk brutaal. Aan het begin van het onderzoek is hij net zadelmak. Gabor is in het werk elke dag fris. Is looplustig, maar snel afgeleid. Omdat ij vaak met de tong over het bit liep,

ik heb ongeveer 2 jaar aan een goede band moeten werken met mijn paard, het vertrouwt me nu super en doet alles voor me, en dat is wel eens anders geweest, het was een afschuwelijk paard in het begin soms ooit gevaarlijk, ik ben echter nooit bang voor hem geweest maar dat komt meer door ervaringen met andere paarden.

het is nu een heel fijn paard geworden maar wel fris, en snel afgeleid, daarnaast gooit mijn paard ook zijn tong over het bit.

ik ben tevreden over hem en verwacht veel van hem, zal binnenkort wat foto' sturen naar je als je wil van mijn paard heb er ook een aantal van gabor.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 09:44

wij hebben een Gabor merrie op stal. Karakter: die hebben ze eerst voor zich moeten winnen, maar nu doet ze echt alles voor je. Superfijn beest om te rijden, gehoorzaam. In 3 jaar tijd naar het Z2 dressuur gereden en ze kan ook nog eens heel goed springen. Een langgelijnde merrie met body, stokmaat 1.74 mtr. Is qua karakter en omgang het fijnste paard bij ons op stal.

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 11:06

Ik heb een jaar of tien geleden een gabor ruin gekend, dit was een niet te groot compact paardje, kon super bewegen. Had echter een vorm van hooikoorts?!? (echt waar) Hierdoor was ie 's zomers bijna niet te rijden, ik weet niet wat er met 'm gebeurd is....

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 20:42

niemand een foto van gabor of van zijn kinderen?

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 20:48

volgens mij is er een tijdje terug een topic over geweest, met foto!

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 21:39

GribaldiFAN schreef:
niemand een foto van gabor of van zijn kinderen?


Mailtje kan altijd he! Ik heb wel een paar foto´s.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 22:03

ik heb er ook wel wat en ook van mij eigen paard wat is je mail dan mail ik je even, ik ben niet zo goed met foto's hier op bokt zetten


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 bezoekers