paarden in de wei versus paarden op stal

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-01 09:29

En dan kom ik bij de stelling: paard is in dienst van de mens. Tot bepaalde hoogte is dat zo. HEt houden van een paard is namelijk best duur en niet voor iedereen weggelegd. DAarom is het voor velen niet mogelijk een paard "erbij te houden" dat niet voor de sport voldoet. Een hoop geld betalen en vervolgens niet kunnen sporten is heel zuur en eigenlijk niet te doen. In principe hoort een paard niet de hele dag op stal te zijn, maar ik kan inkomen dat een brokkenpiloot die zijn eigenaar geregeld op kosten jaagt (ik heb kort geleden nog ergens hier gelezen dat iemand hier behoorlijk frustie was geworden omdat haar paard haar zo op kosten joeg en zij nauwelijks ooit kon rijden, ik geloof dat Fitz het was, maar ik weet het niet zeker) voortaan op stal gehouden wordt. Ik kan zo iemand dat toch niet kwalijk nemen. Natuurlijk is het houden van een paard op die manier minder leuk, maar je moet kiezen voor het minste kwaad in zo'n geval. Dus ik kan Fitz moeilijk veroordelen omdat zij haar paard op stal houdt, hoewel ik vind dat ze elke dag in de wei horen te komen (niet dat ik mijn paarden dat altijd kan bieden, helaas, maar ik doe toch mijn best).


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 09:35

Het liefst zou ik mijn knollies 24/7 buiten hebben, in de winter in een schuilatal.
Helaas is dat bij ons niet mogelijk, omdat jamey uitbreekt, ens taarten vreet.
Eerst was het honey's staart, maar later had ze ook de staart van een manege pony te pakken. Huilen
Ik merk aan jamey eigenlijk niet zoveel. Ze komt elke dag zowat los in de bak, en ik laat haar regelmatig een half uurtje of uurtje in de berm grazen.
In de wei moest ze apart, ivm het staarten vreten, nu kan ze over het muurtje heen zo met haar buurman kroelen,.
In principe kan ze nu dus meer contact leggen met andere paarden dan in de wei.

Honey geeft er wat dat betreft helemaal niet om.
Vorige winter heeft ze een week op stal gestaan, zonder dat ze er ook maar 5 min uitgeweest was. Dit kwam omdat het had gesneeuwd, en het stukje voor haar stal een bevroren maanlandschap was, en harstikke glad.
Als ze er dan uitmag is ze wel ff gek, maar verder geeft ze er niet zoveel om

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 09:52

Tja een paard staat in dienst van de mens, dat geloof ik wel. Ik geloof zelfs dat het ervoor is gemaakt, ze zijn ook zo dienstbaar - over het algemeen that is Haha! . Je hebt de verantwoordelijkheid er zo goed mogelijk voor te zorgen. Mijn paard staat allen zomers buiten (heb geen winterweide) en dan in eigen landje, na een aantal serieuze ongelukken tussen de sportpaarden. De lol is er snel af hoor als je meerdere malen met je dier naar de kliniek moet racen. De meeste ongelukken schijnen ook nog in het land te gebeuren. Ik doe er alles aan om mijn paard gelukkig te krijgen en houden, maar hij moet wel doen wat ik wil. Ik werk 50 uur per week voor ons samen, hij werkt 1.5 uur per dag voor zijn vreten. Lijkt me geen al te oneerlijke verdeling Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-01 09:56

al die veeartsenkosten zijn niet te betalen! Ik heb vorige week Paddy met koliek naar de kliniek in Someren moeten brengen, er dreigde een operatie boven haar hoofd. Gelukkig is dit niet doorgegaan, maar ze hebben er wel een paar keer bij moeten komen, buikpunctie moeten verrichten enz. Ik ben intussen wel f 1140,00 kwijt!!!!!!!!! Dit moet niet vaker gebeuren want dan kan ik het dus niet meer opbrengen. (gelukkig vermoed ik wat de oorzaak was, en hoop ik dat het niet meer zal gebeuren)

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 10:01

Toen ze nog samen stonden hebben we op een dag die van mij met een enorme snee in zijn voorbeen(godzijdank niet door pezen etc) en het paard van een vriendin van mij met een slagaarderlijke bloeding naar Emmeloord kunnen racen!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 10:06

ik houd niet van paarden op stal. Dat vind ik zielig. Misschien slaat dat nergens op, maar dat gevoel krijg ik altijd. "Aah, wat zielig een paard dat de hele dag op stal staat"

Een paard is een loopdier, en die hoort iets van 20 uur per dag te lopen in het wild. Die stop je toch niet de hele dag in een hokkie?

En ik kan het me ook niet voorstellen dat bijv. Honey niet graag buiten staat in de kou en regen. De meeste kodbloedige paarden zijn het gelukkigst als het stormt en koud is. Zo leven ze in het wild ook.
Maarja, Honey is het vast helemaal gewend en misschien heb ik het wel fout hoor, dat paarden in de stal zielig zijn... Dat hoeft natuurlijk niet, maar ja...weet ik veel.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 10:09

Ben ik nu erg off topic als ik jullie vraag wat jullie ervan vinden als een paard er een dag niet uitkomt? Want ik maak dat op veel stallen mee, dat de eigenaar een dag geen tijd heeft en dan komt het dier er niet uit! Geen minuut! Dat is bij ons ondenkbaar!

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 10:14

Dat vind ik idd belachelijk Gail. Indy staat nu op stal vanwege mok, maar elke dag gaat ze er 2, soms 3 keer uit. Wandelen, losgooien in de bak, noem maar op, maar de beweging krijgt ze wel. Ik vind dat als een paard dan toch op stal staat, hij er zeker uit moet komen, en dan niet die tijd alleen maar aan het werk moet, maar ook ff zelf kan spelen enzo. Dat vind ik gewoon belangrijk.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 10:15

Ik wil mijn paarden ook zoveel mogelijk buiten hebben. Als het slecht weer is en ik weet dat ze binnen staan en ik zit bijv. thuis voel ik me schuldig. Dan ga ik er meteen naar toe om iets met ze te doen. Ik wil ze er ook minimaal 2x per dag uithebben, en in de zomer etc. natuurlijk zoveel mogelijk in de wei. Ik heb het geluk dat dat bij mij op stal allemaal kan. Maar als het niet kan en je werkt alle dagen... dat is heel vervelend maar je kan er niets aan doen. Ook als een paard je voortdurend op kosten jaagt kan ik me voorstellen dat je voorzichtiger bent met losgooien.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 10:20

Leys staat helaas ook de hele dag op stal. Ik zou het graag anders willen maa hij gebuikt zijn energie dan verkeerd. Hij rent al een idioot heen en weer en jaagt de boel op met alle gevolgen van dien. Ik neem dus niet de risico´s voor mijn paard en die van en ander.

Van de zomer heeft hij ergens anders gestaan en kon hij 5 uur per dag naar buiten dat ging goed. Als stond hij regelmatig in de Z bak. Hij sprong dan over het draad heen ?? puur uit enthousiastme.

Op ZH moeten we de paarden zelf buiten zetten en helaas hebben we maar een klein stukje land voor veel paarden (pension dan) dus helaas lukt dat niet. Ik werk 40 uur om dit allemaal te betalen.
Ik probeer hem iedere dag zeker 3 uur uit zijn stal te krijgen puur omdat hij dit verdient.

Hij maakt een vrolijke gezonde indruk dus ik denk dat hij het niet verkeerd heeft. Mocht de sitautie anders worden zou ik daar zeker verandering in brengen want ik heb hem voor mijn plezier en als hij niet vrolijk en happy is gaat dat ten koste van MIJN plezier.

Dit zal altijd een moeilijk onderwerp blijven waarom Verward iedereen is anders en heeft andere meningen maar ik denk dat iedereen het beste voor zijn paard wil en zal doen. Of hij nu 24 uur of 2 uur op stal staat zolang hij maar een gezonde en vrolijke indruk maakt Pling .

Lovers

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 10:56

Barbiano komt nu ook niet elke dag meer buiten. Ze hebben maar 4 zandweien open want ze willen de groene weides sparen voor het voorjaar. Ik heb het liefst een modderig paard maar als het niet kan dan niet. Hij loop ELKE dag onder het zadel, aan de longeerlijn of los in de bak of wei. Vind ik gewoon heel erg belangrijk. Een dag niet los lijkt me niet zo'n ramp mits er de dag ervoor niet te intensief mee gereden is. Iedereen wil het beste voor zijn paard en natuurlijk heeft iedereen zijn paard mits hij niet doordraait elke dag in de wei maar helaas dat gaat gewoon niet. En daarbij Barb draagt een dek dat water doorlaat dus als het flink regent heb ik hem liever niet buiten.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lisette op 2001-12-06 11:00 ]</font>

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-01 11:16

Ik vind het niet fijn als mijn paarden een dag niet in de wei komen. MAar grond is schaars geworden in Brabant en we hebben momenteel 3 weilanden, die straks gaan sluiten als er andere open gaan. Ze worden door de stalhouder 3x in de week buitengezet, en in het weekend doe ik zelf mijn best om ze buiten te zetten, maar dat moet ik uitkienen, want iones kan niet naast elk paard in een naburige wei (wat dat betreft is hij een lastpak). Dus meestal komen ze 2x per week neit buiten. vervelend, maar het heeft mij al strijd genoeg gekost om ervoor te zorgen dat de stalhouder ze al 3x per week buiten zet i.p.v. helemaal niet meer!

Esther

Berichten: 4141
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 11:34

Jammer genoeg komt Omega nu in de winter bijna niet los. Er zijn gewoon teveel paarden en te weinig land. Ik zou zelf het liefst willen dat hij iedere dag een paar uur naar buiten kon. Ik wilde dat ik een stal wist waar de verzorging verder net zo goed is, maar waar hij wel iedere dag naar buiten kan.

Sprakeloos

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 11:43

Tja, wat is goed??? Die van mij staan overdag ook binnen en komen vanaf 17:00 buiten om te rijden/longeren/weidegang.
Ze zien er alle 3 heel happy uit. Gelukkig beschik ik zelf over een kleine hectare weidegrond dus ik kan ze altijd buiten gooien. Ook dit is niet altijd een succes, de ruin heeft er een hekel aan als het donker is en nog in de wei staat dus die springt er gewoon doodleuk uit en rent naar huis Frusty
Die durf ik dus niet meer buiten te zetten 's avonds. Mijn hengstje weet niet beter of hij komt elke dag minstens 3 uur in de wei, ook als het al donker is. Omdat hij het zo gewend is, is hij ook vrij rustig op de wei. Hij komt er overigens niet uit zonder voldoende beenbescherming, hij spaart nl schieffels *LOL*
Mijn pony staat in principe 's ochtends van 07:00-08:00 buiten en dan ga ik naar mijn werk. Om 17:00 komt hij er weer uit tot ongeveer 22:00. Daarvoor of ertussen wordt hij ook nog gereden. Hij staat 's avonds echt moe en voldaan op stal dus daaruit concludeer ik dat hij voldoende is buiten geweest. Van het voorjaar kunnen ze de hele dag weer buiten. Ik denk dat het allemaal wel meevalt mits je je paard elke dag uit zijn stal haalt. Voor hele jonge dieren (6mnd-2.5 jaar) vind ik het niet verstandig om ze de hele dag binnen te houden. Deze dieren hebben juist regelmatige en permanente beweging nodig voor hun groei en dat kan je alleen bereiken door ze het hele jaar door buiten te gooien (met schuilstal).


Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 12:08

Ja jonge dieren moeten zoveel mogelijk buiten zijn en het liefst in een koppel. Razinda is op de perfecte manier opgegroeid. Ze kon bij mij op stal (vorige stal) bij 5 andere merrieveulens in een koppel lopen. In de zomer op een heeeeeel groot weiland waar ze dag en nacht stonden, en in de winter in een weiland met schuilstal, die 's nachts wel dicht ging. Was wel helemaal open verder. Daar is ze heel hard van geworden.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 12:08

Citaat:
Op 2001-12-06 09:29, schreef Desiree:
Een hoop geld betalen en vervolgens niet kunnen sporten is heel zuur en eigenlijk niet te doen. In principe hoort een paard niet de hele dag op stal te zijn, maar ik kan inkomen dat een brokkenpiloot die zijn eigenaar geregeld op kosten jaagt (ik heb kort geleden nog ergens hier gelezen dat iemand hier behoorlijk frustie was geworden omdat haar paard haar zo op kosten joeg en zij nauwelijks ooit kon rijden, ik geloof dat Fitz het was, maar ik weet het niet zeker) voortaan op stal gehouden wordt.


Idd Desiree, dat ben ik en daar maakten een aantal mensen zich nogal druk om Haha! , dat moet je toch opgevallen zijn.

Ik zal nogmaals proberen uit te leggen voor degenen die het willen begrijpen wat de reden ervoor is.
Dit jaar heb ik ivm met luchtwegproblemen en door het beste Verward voor Fitz te willen hem in de wei gezet. Een koppeltje van 8 dus niet te gek groot. Fitz wilde echter de 2 merries die erbij liepen veroveren en dat pikten die andere paarden niet. Gevolg: hij werd steeds op zijn nummer gezet dmv bijten en trappen. Een grote bobbel in zijn hals zit er trouwens nu nog steeds.
Vervolgens liep hij een trap op met als gevolg een diepe vleeswond, waarna ik het genoeg vond en hem uit de wei heb gehaald.
Hij heeft toen ergens anders alleen gestaan, maar ook dit bleek niet ideaal. Hij trok een heel spoor in het landje vanwege het heen en weer rennen.

Kortom, voor Fitz zou het ideaal zijn als hij met 1 maatje naar buiten zou kunnen. Echter, in deze buurt is dat helaas niet te vinden.
Wij zijn wel aan het kijken voor huizen op de Veluwe met een stukje land erbij, (hoe bedoel je gek van je paard voor iedereen die mij om het hardst veroordeelt), maar tot die tijd blijft hij op stal.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 12:16

Citaat:
Op 2001-12-06 11:43, schreef Zwelgje:
Tja, wat is goed???


Wat goed is ? Als je paard vrolijk happy en gezond is. Of hij nu de hele dag buiten is of een uurtje.

Het ene paard zal het beter doen doordat hij meer rust heeft de andere door harder te werken. Je kan het zo via internet niet zeggen. Ieder paard en mens is anders Lovers.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 12:20

Mijn paarden lopen in de zomer af en toe (2 a 3 keer in de week als het kan omdat er geen aparte stukjes zijn alleen kuddes) alleen in het land en dan een uurtje of 2. in de kudde zet ik ze niet en als ik op dat moment 2 paarden heb dan zet ik ze samen in een stukje. In de winter rijd ik ze en komen ze 1 a 2 keer in de week los.
En ik geef toe dat ik ze niet in de kudde zet omdat ik bang ben voor blessures. ik heb ze niet alleen voor mijn hobby maar ook om er wat aan te verdienen en als ze kreupel zijn dan duurt het langer voordat ik ze klaar heb om te starten of verkopen . maar ze komen zeker het land in met zijn 2-en of alleen.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 12:41

Hier in de buurt lopen bijna geen paarden meer buiten, alleen wat jonge paarden en Shetten zo hier en daar. Ze verzuipen hier echt in het weiland, dus mijn toekomstige paardje zal in de winter op stal staan, en het moeten doen met de beweging die ik geef (ook losgooien natuurlijk), maar in de zomer gaan ze wel dag en nacht in een groep de wei in.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 12:42

een paard hoort in de wei.. alleen zie ik het niet zo zwart wit.
Behalve dat de helft van Nl geen land heeft omdat alles volgebouwd staat is het in deze tijd van het jaar onmogelijk eene paard 24/7 in de wei te zetten mar vervolgens wel scheren en wedstrijden rijden. Bovendien lopen ze nu zoveel land kapot dat ze van de zomer amper tot niets te grazen hebben.
Van de zomer heeft Lodewijk 6 weken dag en nacht buiten gelopen door de MKZ ander was het de hele zomer geweest.
Hij vind het heerlijk en dat gun ik 'm ook. Gelukkig hebben we de mogelijkheden dus wat wil ik nog meer.
Nu staat hij 's nachts op stal.Het enige verschil dat ik merk is dat hij blijer is om mij te zien . Niet dat ie extra gek op mij is maar als ik 's avonds kom kan ie nog weer even de box uit.

Een paard is een bewegings dier en ik denk eigenlijk dat je niet kan voldoen met 1 uurtje per dag.
Een paard moet gewoon bewegen en of dat in de wei is (afleiding door vriendjes en gras)of in de stapmolen of aan de hand of alleen los in de bak.
Mijn paard vind de wei het leukste dollen met zijn vriendjes en hij heeft de hele dag wat te doen.
Nu staat ie in de Bak met het slechte weer en hij is nogsteeds blij met zijn vriendjes maar verveeld zich soms wel en is vaak blij als ie naar binnen mag.

Ik heb het geluk dat de van mij zo makkelijk is. Maar ik kan me heel erg goed voorstellen dat je je paard op stal houd als je zo'n pech geval hebt. Wat moet je anders een extra baan erbij nemen voor de veeartskosten en met je andere baan dan de weidegang betalen want tijd om te rijden heb je dan niet meer...

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 12:49

In weer en wind, die van ons gaan iedere dag de wei op, ze gaan alleen 's winters wat vroeger naar binnen, als het donker wordt. Ik vind dus dat het zo hoort. Die van onze groep hebben ook geen dekens ofzo op, alleen hun eigen paardehaar.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-01 12:49

Yo Fitz, ik wil ook op de Veluwe wonen. ALs jij eens iets zoekt met 2 woonbestemmingen, misschien kunnen we het dan WEL bekostigen?

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 13:08

ik probeer queen ook zo veel mogelijk in de wei te hebben ivm met het hoesten... maar het is daar niet morgelijk hem 24/7 in de wei te hebben met dit weer. in de zomer kan dat wel
ik vind ook dat paarden ind e wei moeten maar als ik queen nou 24/7 ind e wei zou zettenzou ze ziek worden omdat ze geschoren... en ze vind het ook niet leuk om zoalng inde wei te staan want na 2 uur staat ze al bij het hek te drammen dat ze naar binnen wil

Love the life that you live, live the life that you love

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 14:19

Gipsy staat op stal. Geen weiland bij de stal, wel een grote paddock, maar dat is nu een baggerzooi met grote gaten. Veel te link voor haar pezen (ze heeft pas 4x een peesblessure gehad, daar kan er best nog eentje bij..... Frusty )
Als de paddock egaal en droog is mag ze daar een paar keer week in, maar daar vindt ze niets aan, ze loopt een rondje, neemt een hap gras langs de rand en gaat bij het hek staan brullen of ze er uit mag. Soms rolt ze, maar dat doet ze aan de hand ook als ik haar laat grazen, dus daar hoeft het ook niet voor.
In de zomer krijgt ze 6 tot 8 weken vakantie, dan gaat ze ergens anders naar toe, met een groep van 5 merries waar ze ieder jaar mee samen staat en dan heeft ze vrij, dag en nacht in de wei, niet rijden, alleen maar vreten en paard zijn.
Ze heeft een grote box, 4x4, ze glimt als een spiegel, is vrolijk en kerngezond. Als wij een dag niet kunnen (komt zelden voor) dan wordt ze door het stalpersoneel gelongeerd en krijgt ze echt genoeg beweging.
Gut wat heeft ze het toch slecht (not).

Nulla tenaci invia est via

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 15:40

Citaat:
Op 2001-12-06 10:06, schreef Shaienne:
En ik kan het me ook niet voorstellen dat bijv. Honey niet graag buiten staat in de kou en regen.


Dat heb ik ook niet gezegd. niet mijn woorden verdraaien aub.
Ik heb gezegd dat ze er niet zoveel om geeft om op stal te staan.
En, toen het een paar weken geleden nog zulk verschrikkelijk pest weer was, brak ze continu uit, als de stalhouden kwam voeren stond ze voor de staldeur "hallo, mag ik naar binnen"?
Dus tja....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _activeme, GoogleAdsense, Irma_Maandag, Jihama, lanouska, SusanH, tienus63, Ubermetrics en 44 bezoekers