Discussie: Kwpn beter als Fjord?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Liesjah
Berichten: 30
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Schiedam

Discussie: Kwpn beter als Fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 13:24

Vele mensen zeggen dat Kwpn veel beter zijn, veel netter en dat fjorden.. tjaa minder zijn. Ik ben het hier totaal niet mee eens maar sommige van jullie misschien wel? Vinden jullie Kwpners beter als Fjorden??

Lisanne Is My Name And Horses Is My GaMe And My LiFE!!


Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 13:30

Volgens mij is dit een zinloze discussie...
Er bestaat niet zoiets al "beter"!

Iedereen moet gewoon kiezen voor het type paard dat het beste bij hem of haar en de al dan niet aanwezig ambities in de paardensport past!

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 13:33

Helemaal eens met Grandeur!

    If you can dream it, you can do it ...

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 13:43

Hoi,

Ik vind onzin dat het 1ne paard beter is dan het andere.. Bedoel je kan een KWPN paard hebben die zwaar slecht loopt.. en een fjord die ZZ loopt... maarja het kan ook andersom.. dus ja.. Ik vind dat gewoon onzin of het ene ras beter is dan het andere.. in alle rassen heb je goede en slechte paarden..

*\o/* Perun's Noorse Boskatten ; www.peruns.nl *\o/*


Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 14:01

Bedoel je het in de zin van 'fjorden zijn beginnerspony's'? Quess again; haflingers en fjorden zijn juist moeilijker omdat ze veel meer een eigen mening hebben dan kwpn-ers. Is gisteren nog bevestigd door m'n nh-instucteur! Dus eigenlijk zijn ruiters van deze pony's gewoon kei goed. Cool Knipoog

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 14:12

het is beter dan... Knipoog

en verder eens met de rest!

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 14:23

Dit vind ik wel zo'n onzinnige vraag... Een Fjord en een KWPN-ner zijn totaal anders en het ligt er helemaal aan wat je met het dier wilt doen en wat jouw persoonlijke voorkeur is. Het beste paard is gewoon het paard dat het beste bij jou past, voor de rest zijn ze allemaal even goed in hun eigen soort .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 14:25

Hangt er vanaf wat je er mee wilt doen. Ik zou niet graag een Fjord op stal hebben, maar als ik alleen maar 2x per week een bosritje zou willen maken misschien juist weer wel.

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 14:27

indd!! ik heb een welsh cob.. puur en alleen omdat ik wel wat wil dressuuren maar niet volaan.. dus ook combineren met recreatie. had ik nou wel puur dressuurmatig willen gaan rijden, tja dan had ik een dressuurpaard moeten kopen.. haha Lachen! suc6 met de discussie Knipoog!

*\o/* Perun's Noorse Boskatten ; www.peruns.nl *\o/*

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 14:28

Er ligt een wereld van verschil tussen een Fjord en een KWPN'er. Kan je niet met elkaar vergelijken vind ik.
Het is maar net wat jij goed bij je vind passen.

Tancreda4

Berichten: 23962
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 14:43

Amethyst schreef:
Er ligt een wereld van verschil tussen een Fjord en een KWPN'er. Kan je niet met elkaar vergelijken vind ik.
Het is maar net wat jij goed bij je vind passen.


Idd.
Er is niet zoiets als beter, dat ligt aan het paard, en dat ligt aan jou, wat bij jou past!

Voor de ene persoon is een kwpn 'beter' voor de andere een fjord! Helemaal niet een minder of meer dan het andere!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 14:46

het is een beetje appels met peren vergelijken. Je kunt beter de ene fjord met de andere vergelijken en de ene KWPNer met de andere vergelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 14:47

Ligt eraan wat je met een paard wilt.
Ik hou nu eenmaal niet zo van fjorden en zo, maar dat is net zo'n persoonlijke mening als dat anderen niet van wpn-ers houden.

Zelf ben ik iemand die gewoon wat prestatie van een dier verwacht, zowel met springen als dressuur.
En ja, soms gaat dat buitenrijden dan weer niet zo relaxed, waar me dan een fjord ofzo fijner lijkt.

Eigenwijs heb je bij elk ras.
want echt niet elke fjord is eigenwijs, maar ook niet elke wpn-er meegaand.
Dat ligt gewoon aan het karakter en opvoeding.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 14:51

grandeur schreef:
Volgens mij is dit een zinloze discussie...
Er bestaat niet zoiets al "beter"!

Iedereen moet gewoon kiezen voor het type paard dat het beste bij hem of haar en de al dan niet aanwezig ambities in de paardensport past!


Helemaal mee eens!!

XANTHA

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 14:56

Als je ambitie is dat je bijv. in de lichte toer vooraan wil rijden, dan lijkt mij een fjord daar zeker niet geschikt voor.
In dat geval kan je beter een kwpner aanschaffen, maar wil je lekker ontspannen buitenrijden dan kan een fjord daar reuze geschikt voor zijn!

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 14:59

fJoRdAhLuVeR schreef:
Helemaal eens met Grandeur!


ik ook Lachen

Sommige roddels zijn te mooi om er geen realiteit van te maken

SassieSjaak

Berichten: 2250
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 15:32

tobilover"]
[quote="fJoRdAhLuVeR schreef:
Helemaal eens met Grandeur!


ik ook Lachen
[/quote]

En ik ook!!!
Iedereen heeft een andere smaak, ik zie een springruiter nou echt niet op een tinker,fries, haflinger of fjord zitten hoor!!!

mama van 2 prachtige jongens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 15:38

Gelukkig heeft iedereen een andere smaak en een ander "doel" met paardrijden.
Anders kwamen we allemaal op hetzelfde paard uit als er een advertentie staat, zou ook balen zijn zeg Lachen

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 15:39

ik heb liever een KWPN-er dan een Fjord, maar dat heeft nix met 'beter zijn' te maken

Saphia89

Berichten: 579
Geregistreerd: 14-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 17:30

Dat vind ik nergens op slaan..ieder paard heeft wel wat en er is geen een paard beter dan de ander!En wat jij leuk vind is jou mening en als jij een fjord bijv leuker vind dan een kwpn moet je dat helemaal zelf weten.Ik vind ze allebei wel leuk..en het ras bepaalt het karakter niet echt..de ene fjord is heel lief..de ander niet..hetzelfde geld voor een kwpn

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 17:39

Ik denk dat je je vraag wat specifieker moet stellen. Want op welk vlak zou de KWPNer beter zijn? In voltige, dressuur, buitenrijden, mensen omverwalsen, SGW of boomstammen slepen Verward ?
Sowieso is dit (wat iedereen al zegt) een zinloze discussie want ik vind het wel heel generaliserend als je een verschil in aanleg tussen twee gehele rassen wil noemen.
Tuurlijk heeft de Fjord voor de hogere sport zijn bouw tegen en kan MEN dan meer met een hoog int bloed staand KWPN paard. Maar niet alle ruiters kunnen met hetzelfde type paard overweg en iedereen zoekt ook iets anders bij zijn paard. Mmm beetje vaag maar hoie dan ook een onzinnige vergelijking.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 19:46

Ik heb ze alle 2.
Mijn Fjord is beter in het bloed onder je nagels vandaag halen.
Mijn kwpn-er is beter om je geduld te testen.
Mijn Fjord kan beter bijten.
Mijn kwpn-er kan beter stijgeren.

Ik heb ze alle 2 voor recreatie en ik hoop dat ze daar alle 2 goed in zijn.(ze zijn nog jong)
Dus welke is er beter?
Ligt er aan waar je ze voor wilt gebruiken!

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 19:53

buitenrijden met een fjord makkelijk, mmmm
meet stanly, daar ga je alleen mee naar buiten als je een doodswens hebt, en zo ken ik er meer
maar idd, niet te vergelijken, ligt eraan wat je persoonlijke voorkeur is en wat je wilt met/van een paard
de Z bereiken is ook met een fjord mogelijk, maar als je echt fanatiek de dressuur in wil en ook meer , dus doorbreken in de hogere dressuursport
zul je aan een dier in paardenmaat moeten, anders loop je bij de z2 geloof ik vast
springen, tja fjorden kunnen ook best springen, ik heb er 1 in training 1.30 laten springen(klein parcourtje)
maar tussen de paarden starten met springen valt toch weer tegen ivm de afstand tussen hindernissen, het is allemaal op paarden afgestemd

enz.
dus niet beter of slechter, ligt er maar net aan wat je wilt,
ik ga voor de fjord

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 19:54

trouwens fout om te denken dat fjorden simpele, brave goedzakken zijn
der zit een aardige kop op bij veel die ik ken,
ze zijn zeker niet makkelijker of moeilijker dan de warmbloedrassen

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 19:54

Ik ken KWPNers die hun benen niet fatsoenlijk kunnen optillen, en ik ken Fjorden die hun benen niet fastoenlijk kunnen optillen. Ik ken KWPNers die de pannen van het dak lopen, en zo ken ik ook fjorden. Er zijn er die superspringen bij alletwee de rassen, en er zijn er die meer hout aanraken dan eten. Daarbij maakt de ruiter die ermee werkt ook een héél groot deel uit, een goede ruiter op een fjord zal beter rijden dan een slechte ruiter op een KWPN.
Er zijn wel mensen die beweren dat fjorden 'minderwaardig' zijn en sommige zien ze alleen maar voor een huifkar staan. Maar Fjorden zijn ideaal als fijn recreatiepaardje bv, om lekkere buitenritten te maken, wat te springen, dressuuroefeningen, zonder zadel rijden, misschien zelfs wat western... Als je echt ambities hebt in bv de dressuursport, en je wilt echt aan de top geraken ben je beter af met een goed gebouwde en goed lopende KWPN, maar dat wil niet zeggen dat een fjord minder is.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anouk_H, ComscoreBot, DemiSisa, diemth, Esperanza, Excalibur, IASCrawler, Jintexx, laura22 en 8 bezoekers