Discussie: dressuurzadel beter voor je zit?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
c_alsemgeest

Berichten: 20624
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Discussie: dressuurzadel beter voor je zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 00:03

Nou de titel is volgens mij al aardig duidelijk Haha!
Maar wat vinden jullie ervan (ik doel wel op dressuurzadels met een wat diepere zit)

Volgens mij corrigeren ze inderdaad je zit, ligt natuurlijk wel aan het merk of die het op de goede manier doet Knipoog
Maar geef jullie persoonlijke mening maar... Tong uitsteken

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 00:05

ja, ik vind van wel.
ik heb altijd op springzadels gereden, met korte beugeltjes en mijn zit is helemaal prut.
Ik stoor het paard niet, zit ook onafhangkelijk, maar altijd naar voren.

Met een dressuurzadel zit ik een stuk netter.
Niet net genoeg naar mijn zin, maar wel zeker beter dan op mijn springzadel.

c_alsemgeest

Berichten: 20624
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 00:11

nou daar heb ik nou ook altijd last van Haha! het naar voren zitten... Ik kan nog zo veel denken: ik moet recht zitten. Maar als ik dan even weer de aandacht bij m'n paard heb zit ik toch weer zo naar voren. En ik vind idd dat een dressuurzadel je daar bij corrigeert Tong uitsteken

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 00:13

Een dressuurzadel is erop gebouwd om je zit zo goed mogelijk te maken, het lijkt me dus overbodig om daar een discussie over te houden Verward Knipoog

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 01:18

Nou volgens mij gaat dit niet altijd op.

Ik heb ontzettend lange bovenbenen en ik kan niet lekker zitten in het zadel wat ik nu heb, omdat er geen plek is voor mijn bovenbenen. Beugels langer helpt niet want dan kan ik niet lekker meer zitten en lichtrijden (hangt misschien ook van de bouw van t paard af, ik ben ietsje te groot voor hem en hij is vrij smal).

Het gevolg is dat mijn onderbenen naar voren schuiven en dat ik vrij ver naar achteren op de lepel word geduwd. Ik denk dat dit met een VZH-DR zadel bv veel minder zou kunnen zijn.

Of is mijn zadel misschien te klein (Ainsley Vanguard nieuw model 17,5")?

Het is zelfs zo erg dat ik er rugpijn van krijg en last van mijn heupen.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 01:26

Bij de dressuur is het de bedoeling dat je lang kunt zitten..Het zadel staat dit goed toe..Ik weet dat toen ik mijn dressuurzadel kreeg ik ook ineens een stuk beter kon zitten.
Dat je met een dressuur zadel ineens gaat zitten als Anky geloof ik niet (was dat maar waar Knipoog ) ook op een dressuurzadel kun je nog ontzettend fout zitten,maar het staat wel toe dat je op de juiste manier kunt gaan zitten.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 01:30

Dan past het zadel niet bij jou... Ik zou een ander zadel proberen!

Ik vind niet elk dressuurzadel lekker zitten en ze zitten ook niet allemaal gelijk. Op sommige zadels worden je benen wat naar voren gedwongen, op andere zit je wat meer achterin, of juist voorin, wat achterover, of juist voorover (heb ik bij Rossner Amerika Dressuur) als je een zadel kiest wat goed bij je past, dan kan het je houding verbeteren. Heb je moeite met bijvoorbeeld rechtop op je kont zitten, dan zou ik geen Rossner aanraden Haha!, maar misschien is dat persoonlijk Knipoog

Dan hangt het ook nog af van hoe het zadel op het paard ligt.
Mijn dressuurzadel op Andrew, maakte dat ik voorover viel en met mijn benen naar achteren klapte. Op een andere pony kon ik er heerlijk diep en rechtop in zitten. (helaas klappert hij daar nu op, dus past niet goed meer)... Vond het eerst een rot zadel en slecht voor mijn houding, tot ik het dus op andere pony's ging gebruiken!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 01:39

Tja, een dressuurzadel met een slechte zit erin zal funest zijn voor je houding, dan kan je echt beter een goed spring/vs zadel gebruiken. Maar VS-kadet is ook weer waardeloos voor je zit.

Als je wilt springen heb je niets aan de dressuurhouding; als je echt wilt zitten, zal je niet veel hebben aan een plat springzadel.

Ja, een GOED zadel doet heel veel voor je houding. Maar dan mag je niet bezuinigen bij de aanschaf van het zadel. Kwaliteit heeft een prijskaartje.
Maar zelfs een goed zadel kan slecht zitten op je paard, en dan heb je er nog niets aan. Het is toch een precisie-werkje..... Als alles klopt doet dat heel veel goeds voor je rij-houding en je rij-plezier.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 01:43

Ik ben het wel met de stelling eens, want ook veel beenliggingen van ruiters zijn netter bij een dressuurzadel dan bij een vzh-zadel of springzadel, waardoor in veel gevallen de rug ook beter gerecht wordt.

En natuurlijk ligt het er ook aan of je een goed liggend zadel hebt voor je paard. Immers, als je paard door een scheef zadel ergs naar links valt, zal jij dat met bepaalde zit-"trucjes" dat proberen te corrigeren en zal die zit een gewoonte worden. Natuurlijk hoeft je paard niet per sé scheef te lopen door het zadel, maar ik noem, maar een voorbeeld.

c_alsemgeest

Berichten: 20624
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 11:34

okee het is nu dus duidelijk dat je zit goed kan worden verbeterd als je maat een goed dressuur zadel hebt... zijn er ook nog mensen die het hier totaal niet mee eens zijn? Die dus vinden dat je door een dressuur zadel juist niet goed zit? Tong uitsteken

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 11:41

Ik ben het helemaal eens dat een dressuurzadel beter is voor je zit. Tenminste dat is bij mij zo. Als ik rij op een vz-zadel of een springzadel dan is mn zit echt belabberd. Zit naar voren en kan mn benen er niet lekker aan houden.

Met een dressuurzadel is het anders zit rechter en mn rug is ontspannen ook kan ik gewoon mn benen eraan houden

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

Farjen

Berichten: 7964
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 12:04

Ik had eerst een vz, geneigd naar springen.
Maar ik stuiterde op en neer, ik had al rugproblemen en dat zadel verbeterde mijn rug niet echt..

Heb gespaard voor een dresuurzadel en dankzij wat sponsering (dank je papa en mama Bloos ) heb ik er één. Met als gevolg, mijn rug doet geen pijn meer na het rijden. Een diepe zit maakt niet uit voor mij, dat is een persoonlijke keuze. Ik zit nu ook niet meer zo voorover en mijn houding is al een stuk verbeterd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 12:05

Ik vind ook dat je op een dresuurzadel een mooiere houding hebt.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 12:37

Als je zelf graag met langere beugels rijd (ik dus) dan past een veelzijdigheid zadel niet zo goed. Dat is daar niet op gebouwd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 13:41

Waarom een zadel om tot een goede zit te komen? Het lijkt mij belangrijker dat je sowieso een goede zit hebt, ongeacht op wat voor zadel of zonder zadel je rijdt...

Ik bedoel, mooi dat het zadel je houding verbetert, en zorgt dat je minder last van je rug bijv. hebt. Maar in principe moet je ook zonder zadel of op een ander zadel goed kunnen zitten...

Hmmz... ik kan niet goed verwoorden wat ik bedoel, hopelijk wordt het begrepen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 13:47

Maar ga jij maar eens op een springzadel zitten met korte beugels, de meeste merken dan wel dat ze ook in het bovenlijf wat naar voren komen.
En op een springzadel met lange beugels zitten, gaat nu eenmaal niet. Lachen

Maar een paard niet storen met je zit, hoor je idd met elk zadel te kunnen.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 14:21

Ik rij geregeld dressuur met een springzadel en beugels op springmaat. Gaat prima, ik zit dan beter dan met m'n beugels 2 gaatjes langer. Ik heb hele lange benen, en met beugels op springmaat kan ik beter m'n kuit eraan houden, voel ik het beter.
Dat naar voren vallen valt op zich wel mee, maar ik moet eigenlijk nog wel iets meer m'n schouders naar achteren houden.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 14:39

Ik heb ook hele lange benen. Maar op een dressuurzadel wordt je toch iets meer in de goede houding gedwongen. Het is natuurlijk niet zo dat je opeens een geweldige zit vanzelf in een dressuurzadel krijgt, en vervolgens op een VZ zadel weer prut zit.

Farjen

Berichten: 7964
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 14:44

Ik heb ook lange benen, en ik zit wel graag kort, maar niet TE kort..
Met als gevolg, dat ik soms niet eens op de kniewrongen kwam met mijn knieën.. Iemand op stal heeft pas een dresuurzadel dat je dwingt goed te zitten, waar de kniewrongen zijn, zit een stuk voor zodat je je benen niet verder kan leggen.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 14:55

Scum schreef:
Ik heb ook hele lange benen. Maar op een dressuurzadel wordt je toch iets meer in de goede houding gedwongen. Het is natuurlijk niet zo dat je opeens een geweldige zit vanzelf in een dressuurzadel krijgt, en vervolgens op een VZ zadel weer prut zit.

Dat dwingende hou ik juist niet van. Ik heb het liefst een zadel met zo min mogelijk poespas, weinig wrong, vlakke zit. Maar wel met het dieptepunt van het zadel op het juiste punt. Want dat is het belangrijkste om goed te kunnen zitten.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Maericken
Berichten: 224
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Boekelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 17:29

germie"]
[quote="Scum schreef:
Ik heb ook hele lange benen. Maar op een dressuurzadel wordt je toch iets meer in de goede houding gedwongen. Het is natuurlijk niet zo dat je opeens een geweldige zit vanzelf in een dressuurzadel krijgt, en vervolgens op een VZ zadel weer prut zit.

Dat dwingende hou ik juist niet van. Ik heb het liefst een zadel met zo min mogelijk poespas, weinig wrong, vlakke zit. Maar wel met het dieptepunt van het zadel op het juiste punt. Want dat is het belangrijkste om goed te kunnen zitten.
[/quote]

dat wou ik ook net zeggen Haha!
ik haat zadels waar je in een bepaalde houding wordt gedwongen.
lang leve mijn close contact pessoa springzadel Clown

ik merk eigenlijk wel verschil in mijn houding, als ik op mijn spring of dressuurzadel rijd. bij de dressuur heb ik mijn benen verder naar voren en zit ik meer op mn kont.
bij een springzadel heb je toch automatisch je benen verder naar achter, en zit ik eigenlijk het meeste in de verlichte zit.
maar om nou te zeggen dat dat een slechte houding is??
liever een onafhankelijke springzit dan dat je alleen maar met een dressuurzadel kunt rijden met zo'n ongelofelijk diepe zit en heel erg veel wrong. daar gaat je houding alleen maar van achteruit.

Het verkeerde paard is er ook heus niet zo gelukkig mee als er op hem gewed wordt...

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 17:49

Op een dressuurzadel zit je inderdaad makkelijker en steviger(vind ik dan). Het staat je toe een mooiere houding te hebben. Op een springzadel kan ik absoluut niet zitten met van die korte beugeltjes... vreselijk heb dan ook het gevoel dat ik er ieder moment af kan vallen Scheve mond Een veelzijdigheidszadel is dan een goede middenweg vind ik Lachen

c_alsemgeest

Berichten: 20624
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 18:26

Citaat:
mijn close contact pessoa springzadel

Ja daar noem je er ook wel een Haha!

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

c_alsemgeest

Berichten: 20624
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 18:29

Ik ben mezelf nu heel erg aan het oriënteren Haha! want ik ben op zoek naar een nieuw zadeltje Ik vind een dressuur zadel het lekkerste zitten met rijden. Maar ik wil ook af en toe springen en ik rijdt vaak buiten Lachen daarom zit ik heel erg te twijfelen tussen een Dressuur en een VZH richting dressuur

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 18:34

ik zou een VZH richting dressuur doen!!! als ik zo hoor wat jij wil doen, ook buitenritten en springen....dan is een dressuurzadel wel een beetje zonde, ik zelf rijd alleen maar dressuur, en ik heb dan ook een dressuurpaard en dressuurzadel, maar voor m'n pony heb k ook een VZH geen richting....ik zou daarvoor kiezen...succes met je keuze!!

kuszj


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DogWords, MyWishMax en 112 bezoekers