Goed werkend dieet voor Fjord gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-01 23:24

Mijn Fjord Orwin geniet iets te veel van zijn huidige leventje. Gevolg is dus dat meneer iets overgewicht gecreerd heeft Huilen
Momenteel wordt hij weinig bereden, 2 a 3 keer in de week en daarnaast loopt hij de hele dag in de wei.
Eerst heb ik hem nog muesli gevoerd, 1/2 kilo per dag, maar op het moment krijgt hij alleen nog hooi.

Vraag is of dit verstandig is om te doen. Heeft een paard voldoende aan alleen hooi, of heeft hij echt brok o.i.d. nodig voor bepaalde voedingselementen.
Het is trouwens hooi wat meer tegen kuilgras aanzit.


ikke

Berichten: 37520
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 23:29

Gassen met zo'n Fjord. Een Fjord maakt nooit genoeg kilometers. De enige slanke Fjord die ik ken is de endurance klasse twee getrainde Fjord van een kennis van mij.
Hooi is op zich wel voldoende, mits van goede kwaliteit. eventueel vitamine/mineralen bijvoeren.
Bedenk dat paarden niet meer eten dan nodig is, helaas denken Fjorden altijd dat morgen de winter invalt.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-01 23:35

Morgen????? Die van mij is ervan overtuigd dat dat binnen een uur gaat gebeuren.

Sinds Orwin er is hebben de grasrandjes langs de bak bij ons op stal er nog nooit zo mooi kort uitgezien Haha!

Bewegen lukt op dit moment niet meer dan 3 dagen.
Binnenkort wordt ie aangespannen beleerd, misschien dat ik dan wat meer kilometers kan maken.


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 23:50

Gewoon muesli blijven voeren, mijn ervaring is dat paarden meer afvallen als je voer met goede mineralen etc voert. Ze kunnen dan beter vet verbranden dan wanneer je alleen hooi voert.
En verder idd veel laten bewegen!
Ga desnoods wandelen, dan valt hij ook wel af!

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-01 23:53

Wandelen is niet eens zo'n gek idee. Ik kan met hem aan de lange leidsels gaan wandelen.
Dan sla ik gelijk twee vliegen in een klap, want dat is ook wel errug goed voor mijn conditie Haha!

Bij honden zeggen ze wel eens: Zo hond, zo baas, zou dat bij paarden ook opgaan? Haha!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 04:43

Bewegen is natuurlijk prima, maar bedenk ook dat een Fjord niet te vergelijken is met b.v. een volbloed of een kwpn'er. Dus al dat bij voeren heb ik zo mijn bedenkingen bij. In elk geval ZEEER met mate, dus alleen b.v. voor sommige sporenelementen is het geen slecht idee. Maar daar hebben ze niet zoveel van nodig.
Een fjord staat, evenals de welsh nog erg dicht bij de natuur, en van nature kunnen die heel erg veel met heel erg weinig. "Rijk" hooi is eigenlijk al een reden om aan te komen.
En inderdaad: die "natuurpony's/paarden" eten maar door alsof de winter voor de deur staat. Knipoog

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 10:31

Toch meer bewegen vrees ik. Je voert al niks (houden zo) dus daar kan het niet van komen. maar hij slaat natuurlijk veel op in vet (overlevingsdrang uit de oertijd van de fjord) voor de winter. Dit krijg je er echt alleen maar af met bewegen.
Veel wandelen is ook heel goed (is ook bewegen), en gezellig.
Succes!
Viv

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 10:52

je hebt mueslie zonder haver van Havens. Dat is een speciale dieet mueslie voor sobere paarden. Ik voer het ook. Er zit een vitamine korrel in en andere belangrijke voedingsstoffen.

En als je alleen hooi blijft voeren, moet je misschien 1 keer per maand een vitaminespuit geven, die kost 15 gulden ofzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 11:34

Als meer bewegen geen optie is, dan zou ik nog meer op z'n voer gaan letten. Je voert al weinig, maar wel van een heel goede kwaliteit. Ik zou denk ik proberen om het ruwvoer dat je nu geeft (dus die goede kwaliteit) te halveren, en dan de andere helft vervangen door 'slecht' hooi, oftwel met stengels enzo erin.
De reden daarvan: ze doen er veel langer mee, zodat 'ie toch de hele dag kan eten (z'n hobby moet je 'm niet ontnemen *LOL* )
Eventueel, in overleg met de VA, een vitaminen- en mineralensupplement toevoegen.

Toch blijft de beste optie meer bewegen. Is er anders niet iemand die 'm kan longeren, losgooien, wandelen etc?

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 17:12

bewegen blijf natuurlijk het belangrijkste. Je kunt ook proberen appelazijn door het voer te doen. Voert afvalstoffen en vocht af. Geef ik ook aan m'n paard om af te slanken. Hij loopt M2 en ik rij elke dag. Hij staat al op zaagsel en krijgt niet meer te eten dan nodig is, maar hij wordt al dik van lucht.
Ik kan hem niet minder voeren, omdat hij heel hard moet werken elke dag.
Hij krijgt nu Appelazijn door z'n water (kan ook door het voer) en nu slankt hij toch af.
Misschien iets voor jouw paardje.
Groetjes Petra.

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 20:04

ik denk dat je wat meer moet gaan rijden en 1x in de week eens een flinke buitenrit.
Let op met muesli''s voeren dat het een compleet voer is.
Zelf ben ik voorstander van een gewone onderhouds brok, hier zit alles in wat zo''n fjord nodig heeft.
1/2 kg op een dag is genoeg. Het is voor een paard heel slecht om niks te voeren en dan op dieet terwijl hij toch aan het werk moet.
Onlangs heeft er in de BIT een artikel over afvallen gestaan. Weet alleen niet meer welk nummer.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

miekehw
Berichten: 17
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 01:10

mijn fjord moest van de zomer van de veearts 30 tot 40 kilo afvallen. (erg he?) ik heb hem toen ongeveer 2 maanden op een schaarse wei gezet en 4 keer per week hooi van een goede kwaliteit bij gevoerd. (op aanraden van de veearts) nu staat hij sinds een paar weken op stal en krijgt hij 2 keer per dag kuilvoer, en 1 keer per dag wat brokjes. hij krijgt 4 tot 5 keer per week ongeveer een half uur beweging. hij doet het op deze hoeveelheid goed. hij is nou bijna op gewicht, en ik let nu echt wel op wat hij krijgt. ik wil hem nooit meer zo dik hebben. (ja mij viel het niet zo op van de zomer dat hij in de breedte groeide) Lachen

Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 03:33

Nena is dus ook een slanke fjord, maar wij rijden elke dag met haar of in ieder geval loopt ze elke dag, soms dus ook aan de longe en zij krijgt een soort kruidenmelange (ik weet niet precies hoe het heet), nou mevrouw eet haar stal meestal behoorlijk leeg en ze krijgt op stal kuilgras. Maar ik denk dat je je fjord meer moet laten bewegen, dat is (volgens mij) de enige remedie.

gr. Ziggy

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 10:03

sommige fjorden blijven gewoon dik, doe je weinig aan, is vaak ook de bouw enzo
een vriendin van mij heeft ook een fjordje, rijdt elke dag fanatiek, maar het beesje blijft te dik

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 10:30

wat een onzin cc lover. ik heb nog nooit een dikgebouwde fjord gezien. het is een kwestie van goed naar je paard blijven kijken en uitproberen waar hij het beste op leeft.

veel fjorden krijgen kilo's krachtvoer, en waarom ik heb geen idee

fjorden worden gewoon overvoerd, het is en blijft een sober ras.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 10:58

Helemaal mee eens Helga!
Dik gebouwd bestaat niet. Denk dat CClover rond geribt bedoeld. Dat zijn de ouderwetse tiepjes. Tjo is ook rondgeribt en heeft een hele diepe borstkas. Hierdoor denken mensen vaak dat ze dik is terwijl er geen grammetje vet opzit. Helaas niks aan te doen dus.

Fjorden worden idd te veel overvoerd, ook als ze werken hebben ze weinig nodig omdat ze vetten zo makkelijk opslaan. Vooral geen granen geven en biks minimaal.
Nou heeft de ene wel meer nodig dan de andere maar een recreatiefjord die dagelijks een uurtje rijdt heeft aan goed hooi/kuil en een handje biks genoeg meestal.

Viv

ikke

Berichten: 37520
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 17:50

Nou Klasieke Fjorden zijn heus van te dikke Fjorden te onderscheiden hoor. En Irene, ook voor Fjorden geld zo baas zo Fjord. De meeste te dikke Fjorden die ik ken hebben idd een baasje wat ook wel op de kilo's mag letten. Die slanke klasse twee Fjord is ook idd van een eigenaresse die niet zo'n last heeft van overgewicht.
Er zijn de nodige boeken in de handel over wat je een paard moet voeren aan mineralen en zo. Ook op de Waaiboerhoeve in Lelystad weten ze het nodige. Maar eerst en vooral: heel veel bewegen, strekkende kilometeres maken, niet te zuinig. Waarbij draven in verhouding de beste gang is omdat je relatief weinig verzuring van spieren hebt tegenover galoperen en meer verbranding dan stappen.
Ga maar eens trainen om 15min continue te kunnen draven (klokken!) dat zal nog eens vies tegenvallen de eerste keren. Mar als je 15 á 20 min kunt draven en dat drie á vier keer per week, dan zul je zien dat de kilo's eraf vliegen. Succes.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 bezoekers