longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

wat vind je van longeren

Poll eindigt op

Onnodig!!
3 (4%)
Het is niet belangerijk maar het is wel handig voor moeilijke paarden
5 (7%)
het is wel goed en leuk
63 (88%)

Totaal aantal stemmen: 71


Jimmynikki23
Berichten: 85
Geregistreerd: 06-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 19:18

Ik wou even weten, of iemand iets weet op een paard wat steeeeeds naar binnen komt.
Mijn eigen paard wou eerst wel longeren( dat was in een hele grote wei) maar nu hij in een wei met de grote van een bak staat wil hij niet meer gelongeerd worden.
Ik gebruik nooit een zweep, ik heb er wel 1 maar mijn vriendin is een keer door hem over de grond gesleept door haar onervaren heid (ze deed het toen wel met zweep) hij is gewoon heeel erg bang voor een zweep. Maar zonder wil hij niet en ik moet hem nog inrijden weet iemand wat ik moet doen bvd Haha!

Je mag aan alles zitten
Maar blijf van me paard af!!!


animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 19:28

Ik heb op deze gestemd: Het is niet belangerijk maar het is wel handig voor moeilijke paarden.

Want dit is wel makkelijk omdat je dan een betere band krijgt met je paard/pony en dan kun je ook steeds verder komen.
Het enige wat tegenvalt is dat die bang is voor de zweep, maar hoe komt dat??
Misschien is het toch wel makkelijk om te proberen en waarneer die begint te kloten probeer je hem wat te kalmeren met je stem en natuurlijk moet je zelf niet angstig zijn want dan heb je kans dat je pony dat voelt en op een gegeven moment zelf ook angstig word.
Veel succes ik hoop voor je dat het lukt.

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

Jimmynikki23
Berichten: 85
Geregistreerd: 06-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 11:20

Ik vind longeren best moeilijk omdat kijk mijn paard is best groot en ik klein (dat is het probleem niet) mijn hij weet dat hij groter is en denkt dat hij alles kan maken, maar eigenlijk is hij gewoon heel erg afhankelijk van mij en dat beseft hij niet(hij is echt lief hoor) snap je tis zo moeilijk uit te leggen dus hij heeft zoiets van ik ga niet want ik ben groter!!
Dat vind ik nogal vervelend.

Je mag aan alles zitten
Maar blijf van me paard af!!!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 11:29

'het is wel goed en leuk'

Afwisseling is heel belangrijk. Je moet het leuk houden voor je paard. Longeren kan daar heel goed bij helpen.

Stel dat jij tijdens het rijden het idee hebt dat je paard niet helemaal over de rug loopt en dit kun je wel met longeren bereiken. Dan kun je je paard bijvoorbeeld om de dag longeren, en de andere dag rijden om hem los en ontspannen te houden. Zo kun je ook van uit het longeren het rijden gemakkelijker maken.

Het kan dus voordelen hebben.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 11:36

Ik longeer Prima en Evita ook wel regelmatig. Als Evita even aan de longe heeft gelopen, is veel meer ontspannen en braver onder het zadel, bij Prima juist hetzelfde. Als Prima aan de longe heeft gelopen, is ze veel actiever onder het zadel, daarbij help ik zo ook een beetje conditie opbouwen.

Misschien moet je eens kijken als je iemand ervaren vind die je eens een keer wilt helpen longeren. Als ik het goed begrijp, weet jij niet goed wat je moet doen als je paard gaat lopen klieren, en dan kan iemand die al vaker van die vervelende paarden heeft gelongeerd je wel eens helpen Knipoog

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 12:17

Longeren vind ik een goede manier van beweging geven! Al hoewel het er bij mij wel eens vergeten wordt!
Ik moet zeggen dat ik liever rijd, maar af en toe longeren is voor het paard wel goed (als je het op de goede manier doet)

Daar waar het verstand van de ruiter eindigd begint zijn grofheid![/color]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 12:27

Als je het op een goede manier doet, vind ik het een goede manier van beweging geven. Lachen

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 12:35

Sammm schreef:
Als je het op een goede manier doet, vind ik het een goede manier van beweging geven. Lachen


Vind ik ook.

Wanneer longeer ik:

* Beleren van jonge paarden, aanwennen op de volte te lopen, aanwennen van bit en zadel
* Jonge paarden voor het rijden, om ze goed los te maken, lekker even laten bokken Clown enz
* Oudere paarden voor ontspanning en beweging geven tijdens bijv. dracht
* Om paarden op conditie te brengen en weer te leren luisteren na een periode van rust

Maar dit nooit lang, ben geloof ik nooit langer dan een kwartier bezig. En de jonge paarden heb ik niet eens een lijn aan het hoofdstel/halster vast maar zet ik een rondje uit met steekpaaltjes en lint.

Zelf heb ik geen plezier aan het longeren Clown Vind het echt niet leuk, maar het is op sommige momenten goed voor de paarden en het hoort bij de training.


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 13:27

Ik vind longeren erg belangrijk!

Het is toch een manier van werken maar op een afwisselende manier. Nu ik bezig ben met opbouwen, samen met een fysio, na een blessure komt het ook weer naar voren hoe belangrijk longeren wel niet kan zijn.

Met longeren kan je aan de conditie werken, zoals ik al zei bijvoorbeeld na een blessure. EN misschien nog wel de belangrijkste: bij het beleren van jonge paarden, tijdens het longeren kan je al zoveel gedaan hebben dat de helft van het echte zadelmak maken al gedaan is.

Longeren is voor mij dus erg belangrijk. Niet iets om jaren maar iedere dag te doen ivm de eenzijdige belasting, dat is wel weer jammer.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 16:08

Ben het helemaal met Antoinette eens, ik had het niet anders kunnen verwoorden.
Het dressurmatig rijden met Novia in de bak gaat nog niet echt geweldig, vooral omdat ze wel bereden is, maar nooit echt INgereden. (heb ik laatst achterhaald)
Longeren is voor ons nuttig.


cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 16:25

Ik vind longeren ook belangrijk. Vooral als je niet kan rijden en je paard toch beweging wilt geven. Ook is het goed voor de afwisseling, en als een paard nog niet onder het zadel is kun je toch al een beetje oefenen met commando's
Ik vind longeren voor Mayandour dus ook zeer nuttig.

Let love shine so bright

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 16:54

Ik vind longeren erg belangrijk, hierboven staat het al uitgelegd waarom, ik ga met Antoinette mee

-

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 19:17

ik heb ingevuld dat ik het onnodig vind. Voor een paard is het echt saai om een kwartier (of meer) in het rond te slingeren, ik hoef m'n paard (en mezelf) niet zonodig dood te vervelen Haha! . Ik doe liever wat leuk grondwerk. zijwaarts, achterwaarts, wending om de voor- en achterhand etc etc. Ik laat haar bijna nooit meer dan 4 rondjes lopen.

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 20:00

Het is af en toe ook goed voor je paard om hem te longeren.
Voor de afwisseling is het zeker goed.
groetjes kiekje

Roosjelief

Berichten: 1201
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 20:13

ik vind longeren heel belangrijk
je krijgt zo een betere band met je pony, en aan de longe kan je hem vanalles leren zoals commando's
op een gegeven moment hoef je de zweep niet meer te gebruiken
hij gaat je zo vertrouwen en ik vind vertrouwen heel belangrijk

Stal De Monte Maisons

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 21:42

Ik heb de laatste gestemd, niet omdat ik het leuk vind Ik vind er zelfs niets aan, maar ik denk dus wel dat het goed kan zijn voor een paard om lekker los te komen in zijn rug.
Dus leuk, nee
Nuttig, ja


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Danij, JameyDL, YandexBot en 82 bezoekers