Maten voor dekens??? vaag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Gentle_Giant

Berichten: 2058
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Maten voor dekens??? vaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 11:44

echt een super vraagje...

ik wil evt. mijn welsh A onder dek gaan zetten volgende winter. Dus ben ik een beetje aan het rondkijken voor dekens voor hem..
dus ik in divoza cataloges gekeken en daar de maten bekeken..

(in de horselover snap ik er helemaal nix van..heel andere maten ... bovenlengte miss?? maar oke Tong uitsteken )

er staat

shetlander 145 onderlengte
A pony 155 onderlengte
B pony 165 onderlengte

enz enz..

nou mocht het zijn dat ik pas een niewe zweetdeken via bokt hebt gekocht voor mijn A pony... en die past echt perfect met een onderlengte van 130!!!!!!

Das dan toch raar??? ben ik nou in de war, lees ik iets niet goed of kloppen die maten gewoon niet?? Moeten winterdekens 25 cm groter zijn Verward

Wie kan me helpen? Of weet iemand miss waar ik zulke dekens van deze maat (130 onderlengte) kan halen?

Trotse Eigenaar van een - Gentle Giant *\o/*
*ShireTopic*


Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 11:50

Haha, heerlijk he die gidsen die je helpen!! Je hebt er werkelijk geen FLUIT aan. Gewoon vergeten die stomme maten, mij hebben ze nog nooit geholpen.

Als jij een deken hebt met 130 onderlengte dan blijf je daar gewoon vanuit gaan. Meestal is de telling 125 - 135 - 145. Is je deken toevallig zelf gemaakt? Maargoed. De kans dat je ponytje 135 past is heel groot.
Zou ook prima kunnen kloppen want Pinky heeft ook 135. Ook voor winterdekens, net zo goed. 135 zegt enkel het aantal cm's en die zijn bij winterdekens net zo groot als bij bv zomerdekens Haha!

145 voor een shet kan best kloppen. Ze zijn dan wel een stukje lager, maar niet echt korter ofzo. Vaak zelfs nog breder. Dus het kan best dat een shet van 1.00 cm een deken van 145 nodig heeft terwijl onze (iele) welshjes 135 moeten hebben.

Nou, als je nog vragen hebt hoor ik het wel. Heb me de laatste jaren behoorlijk verdiept in dekens, maten enz Tong uitsteken (Vandaar misschien als die dekens hehe (zie ITP)).

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 12:03

Dennis(shet van 94 cm) heeft 130 cm onderlengte. 130 is een hele moeilijke maat, hij bestaat in NL niet als standaard maat. Ik ben dus veroordeeld tot dekens uit Engeland halen. 125 is echt te krap voor Dennis en 135 raakt hij hopeloos mee in de knoop als hij een keer gelegen heeft.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Gentle_Giant

Berichten: 2058
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 12:04

hahaha ja bedankt...

ik heb je topic gezien en mijn welshje is even groot ook 1.15cm maar waar heb je je dekens gekocht dan?? toch gewoon bij de hypoDRAMA of divoza ofzo??? want volgens mij zijn deze maten nog al schaars Verward Haha!

Trotse Eigenaar van een - Gentle Giant *\o/*
*ShireTopic*

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 12:05

Dennis schreef:
Dennis(shet van 94 cm) heeft 130 cm onderlengte. 130 is een hele moeilijke maat, hij bestaat in NL niet als standaard maat. Ik ben dus veroordeeld tot dekens uit Engeland halen. 125 is echt te krap voor Dennis en 135 raakt hij hopeloos mee in de knoop als hij een keer gelegen heeft.


Zoveel kunnen die 5 cm toch niet uitmaken?
Pink past 135 ook het beste maar 145 kan ook nog wel (minder mooi, achter stukje over, maar het is niet not-done). Dat scheeld al 10 cm??

En imo verschild het ook nog erg van deken tot deken... Hoe de hals uit gesneden is, hoe de afwerkingen zijn enz.

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Gentle_Giant

Berichten: 2058
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 12:07

maar waar halen jullie die??? Schijnheilig

als pink 135 past dan past rex die ook wel die is even groot als pinky...

maar in de divoza cataloges staan alle dekens vanaf 145 cm waar haal ik die 135 dan? Verward

Trotse Eigenaar van een - Gentle Giant *\o/*
*ShireTopic*

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 12:11

Trex schreef:
hahaha ja bedankt...

ik heb je topic gezien en mijn welshje is even groot ook 1.15cm maar waar heb je je dekens gekocht dan?? toch gewoon bij de hypoDRAMA of divoza ofzo??? want volgens mij zijn deze maten nog al schaars Verward Haha!

Het is zoeken, zoeken, zoeken en nog eens zoeken Haha!
*denkt hard waar ik ze gevonden heb*

1 winterdeken komt van divoza (de pagony nogwat, volgensmij de enige deken in maatje 145). Deze past Fellow prima maar is voor Pinks echt te groot. (Dus voor Rexx ook, denk ik).

De 135 dekens...
Ik heb er 2 (zomer en regen, van treadstone) gekocht bij Het Gareel in schijndel. (best een stukkie weg voor jou. Als je nou binnenkort een keer met Mieke langskomt ofzo dan gaan we er wel heen Knipoog ).
Een 135 vliegendeken heb ik gekocht bij Borneman in Heesch (ook een eindje...).
Zweetdekens zijn niet zo moeilijk. Die heb ik al op enkele plaatsen zien liggen. En bovendien maakt T@nj@ van bokt ze op maat (oehhhh de mijne komen vandaag als het goed is!!).

135 is best een moeilijke maat. Vaak gaan de bekendere dekens vanaf 145. Dit past bij Pink ook redelijk, maar toch heb ik liever het perfecte, natuurlijk. In mijn profiel staat een collage van Pink met alle dekens. Daar staan ook 145 dekens in (de winterdekens) en dan kun je het zien.

het is dus gewoon zoeken, zoeken en nog eens zoeken. Soms kunnen winkels ze ook bestellen. In maken in een ruitersportzaak moet je niet intrappen, want ik heb voor een simpel fleece dekentje zonder singels oid 120 piek betaald. Achteraf flink afgezet dus (achja, was mijn eerste deken).
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 06-03-04 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Gentle_Giant

Berichten: 2058
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 12:14

ik hoop dat annemieke gauw een xtje meegaat dan of ik kom gewoon een xtje alleen Haha! k wil wel eens die dekens zien...


hebben ze een redelijke keuze ..??

en de prijs Vingers aflikken

Trotse Eigenaar van een - Gentle Giant *\o/*
*ShireTopic*

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 12:20

Jij of jullie zijn van harte welkom Lachen

Je moet niet verwachten dat we in een winkel binnen komen waar ze een mega vooraard aan mini dekens hebbe (die droom heb ik ook nogsteeds Knipoog ). In iedere winkel hebben ze er 'een paar'. Bij Borneman hadden ze er vorige jaar best wel veel. Regen dekens (gevoerd, ongevoerd), staldekens, vliegedekens, zweetdekens, winterdekens. En ook allemaal niet zo gek duur.

Het beste is vantevoren ff beslissen wat je nodig hebt. ff datum prikken dat je langs wil komen, en dan bel ik mijn bekende zaakjes wel ff op of ze zoiets hebben. Dan kunnen we afhankelijk daarvan kiezen waar we heengaan. (Ook vanuit mij is het nog een poosje rijden hoor. Die super-winkels zetten ze altijd een heel stuk weg Tong uitsteken).

Ze hebben er ook veel andere leuke mini dingen Bloos (hoofdstellen, westernzadels, springschoenen Scheve mond )

De prijs is heel verschillend. Geef eens wat specifieker op wat je wil? Dan zal ik zeggen wat ze ongeveer kosten Knipoog

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 12:23

Divoza heeft 1 deken maat 135.

Ik dacht ook dat dat kleine beetje niet uit had moeten maken, maar toen hij binnen een week een deken in puin had(terwijl nog nooit iets gesloopt had) ben ik overgestapt naar de 130 dekens. Die zitten echt perfect. In de lengte heeft hij ook niet echt veel meer nodig dan die 125 maar hij heeft ff te veel hals.
Ik haal dus nu Rhino dekens uit Engeland en ben er heel tevreden over Lachen .

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Gentle_Giant

Berichten: 2058
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 12:25

nouja wat heb ik ong nodig om me pony onder dek te zetten ...

2 winter
1 stal
1 waterdicht

zoiets Verward

2 zweet hebik al...

maar hoeveel grams enz dt weet k echt niet dis de 1e keer Schijnheilig Haha!

Trotse Eigenaar van een - Gentle Giant *\o/*
*ShireTopic*

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 12:34

Haha. je wilt Rexx dus volgendjaar scheren? (neem ik aan als je 2 winterdekens wilt Knipoog ).

Dan is die keuze idd goed. Misschien evt ook nog een zomerdekentje.

Winterdeken:
Ik denk dat je het beste 2 winterdekens van 200 gram kunt pakken. Op elkaar heb je dan 400 gram en dat is meer dan voldoende in de koudste tijden voor een geschoren welsh.
Afhankelijk van het merk/merkloos kost een winterdeken tussen de 50 en de 100 euro (voor een goed merk wat meer, in een aanbieding soms zelfs wat minder).

Staldeken:
Hier heb ik nogal eens mijn twijfels over. Ik heb zelf een hele fijne (toevallig, 2e hands) gevonden. Deze zal zo'n 100 gram zijn en dient dus meteen als onderdeken -in wat koudere tijden- van de winterdeken.
Maar de meeste staldekens die ik nu voort zie zijn gewoon 200 grams, en net zo goed als de winterdekens niet waterdicht... Dus dan kun je imo net zo goed een winterdeken gebruiken. Die 'look-a-like-winterdekens' zijn ongeveer net zo duur als een gewone winterdeken.

Regendeken:
Deze heb je gevoerd en ongevoerd. Zelf heb ik gekozen voor een ongevoerde. Deze kun je over al je dekens heen leggen en ook nog gebruiken als overgangs deken. Als je een gevoerde (bv 200 grams) koopt dan heeft je pony ALTIJD 200 gram op. Dit lijkt me op een dagje waarin het 15 graden is en af en toe regent niet echt comfortabel voor je pony Lachen. Mijn ongevoerde regendekentje koste ong 75 euro.

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 12:35

Ik heb zelf nu wat ik echt gebruik(heb nog wel meer in de kast liggen hoor Schijnheilig ) een regendeken, een staldeken en een uitrijdeken. Dennis zweet nauwelijks in zijn korte vachtje dus m'n zweetdekens zijn werkeloos. Mijn regendeken is zo verschrikkelijk goed waterdicht dat zijn staldeken daar onder altijd droog blijft.

Ik heb ook nog een winterdeken liggen maar die gebruik ik zelden, enkel als Dennis per ongeluk een keer in z'n staldeken in de regen heeft gestaan. Die staldeken is 370 grams en die winterdeken 250. Ik heb ze alleen toen hij net geschoren was en het dik vroor ze er tijdelijk allebei op gehad. Maar nu staat hij weer onder 1(hooguit een ongevoerde regendeken er over). Afgelopen jaren heeft hij ook bijna de hele tijd onder 1 deken gestaan.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Gentle_Giant

Berichten: 2058
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 12:36

nouja ik bedoelde eigenlijkd at k dan kon wisselen als de ene vies was ofzo....

daarom 2 dekens.. scheren gaat me iets te ver gewoon onder dek werkt toch ook, dan krijgt hij toch ook al een minder vacht???

Trotse Eigenaar van een - Gentle Giant *\o/*
*ShireTopic*

Gentle_Giant

Berichten: 2058
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 12:37

toch?

ben onervaren Schijnheilig

Trotse Eigenaar van een - Gentle Giant *\o/*
*ShireTopic*

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 12:38

Dennis schreef:
Die staldeken is 370 grams en die winterdeken 250.


Zou jij mij misschien uit kunnen leggen wat nou precies het verschil is tussen een staldeken en een winterdeken? Ik kwam (samen met een verkoper notabene!) niet verder dan dat de bovenop liggende stof wat verschild.

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Gentle_Giant

Berichten: 2058
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 12:40

dus dat maakt eigenlijk geen reet uit??

Trotse Eigenaar van een - Gentle Giant *\o/*
*ShireTopic*

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 12:40

Een staldeken is niet waterdicht en wel dik gevoerd. Een winterdeken is waterdicht en dik gevoerd. Een regendeken is waterdicht en ongevoerd. Dit is imo de logischte manier van benoemen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Gentle_Giant

Berichten: 2058
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 12:44

maar dan kan k toch gewoon beter die winterdekens kopen.. dan zijn ze altijd waterdicht

Trotse Eigenaar van een - Gentle Giant *\o/*
*ShireTopic*


Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 12:45

Trex schreef:
nouja ik bedoelde eigenlijkd at k dan kon wisselen als de ene vies was ofzo....

daarom 2 dekens.. scheren gaat me iets te ver gewoon onder dek werkt toch ook, dan krijgt hij toch ook al een minder vacht???


Oh oke, kan ook nog Lachen

Dat betekend wel: vroeg beginnen. En het is nog maar de vraag of het werkt...

Vorig jaar wilde ik hetzelfde doen bij Pink. Zo vroeg als ze hier op bokt het woord dekens gebruikte kreeg Pink zijn zomerdek ookal op. Enkele weken later zijn staldeken en regendeken en niet veel later de 200 grams winterdeken deken inc later de staldeken. Toch zag ik in Oktober al dat zijn wintervacht mega was en besloot ik hem te scheren. Aangezien hij al gewend was om onder zo'n 300 gram te staan dag en nacht moest ik het na het scheren wel opvoeren (dik 400 gram). Opzich was ik redelijk tevreden over het scheren (behalve dat Pink er totaal iet uitzag :p). Maar ik vond dat ik niet genoeg trainde (misschien 2 maal per week) om hem het jaar erop weer te scheren.

Dit jaar besloot ik dus 'dan maar een teddybeer'. Hij kreeg enkel voor de regen een ongevoerd regendekentje op. En je gelooft het of niet; op zijn hals/hoofd na zit hij mega strak (voor een welsh dan Tong uitsteken) in zijn vel.
Voor ons dus de oplossing! OK dan! (geluk bij een ongeluk dus Tong uitsteken)

Of jij rexx scheert moet je helemaal zelf weten. Als je veel traint door de week zou ik zeggen; doe het wel. Als je enkel 1 a 2 keertjes per week wat rondhobbelt en hij amper bezweet is dan zou ik het zelf niet doen...

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 12:47

Dennis schreef:
Een staldeken is niet waterdicht en wel dik gevoerd. Een winterdeken is waterdicht en dik gevoerd. Een regendeken is waterdicht en ongevoerd. Dit is imo de logischte manier van benoemen.


Dit klopt imo niet. Veel dekens hebben de benaming winterdeken en zijn zeker niet waterdicht. Ik heb een staldeken en die is maar 100 gram (dus dan ook een uitzondering op jou regel?) en een vriendin heeft een gevoerde regendeken gekocht *LOL*

Zo stond ik dus ook met die verkoper. En we kwamen er gewoon Echt NIET uit Haha!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 12:48

Trex schreef:
maar dan kan k toch gewoon beter die winterdekens kopen.. dan zijn ze altijd waterdicht

Nope, want ik heb 3 winterdekens gekocht waar ook op het kaartje winterdeken stond en die zijn dus echt niet waterdicht! Haha!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Gentle_Giant

Berichten: 2058
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 12:48

nouja hij is wel bezweet en hij traint wel bijna dagelijks maar scheren... ja ik hou daar niet zo van... kan het niet zo zijn dat het per jaar minder word..? ik zou het logisch vinden dat als ik rex het 1e jaar onder dek zet dan meneer gewoon zijn super teddy in de strijd gooit maar word dat niet per jaar iets minder??

scheren dan is ie meteen zo kaal Scheve mond
Laatst bijgewerkt door Gentle_Giant op 06-03-04 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Trotse Eigenaar van een - Gentle Giant *\o/*
*ShireTopic*

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 12:51

Idd, maar die zijn meestal wel een stuk duurder. Daarom heb ik er echt voor gekozen om een ongevoerde regendeken en een staldeken te nemen. Dan kan je die regendeken er ook op leggen als je twijfel tussen geen deken of nog wel een deken.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 12:54

Hahaha ja na het scheren is hij idd kaal Tong uitsteken

Ik redeneer altijd zo: Als ik meer dan 3 keer per week mijn pony in het zweet werk dan heeft hij er meer last van dan dat ik hem scheer en kunstmatig warm houdt. Dit geld voor een sjiek kwpnertje maar imo NET zo goed voor welshjes, shetjes enz.

Toen ik hem vorig jaar geschoren had en besloot hem dit jaar niet meer te scheren werd ik gewaarschwud voor de mega-teddy vacht die dit jaar zou ontstaan. Ik heb geen idee meer waarom (boeide me toen niet zoveel Haha! ) maar het valt mij alles mee. Dus ik heb echt geen idee wat logish is... Ik denk dat het per paard verschild...

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, xMagnum en 32 bezoekers