Ommen, 'IJslandse hoeve" ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30160
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-01 09:52

Hoi hoi,weer eens een omgevingsvraag.. Wie is bekend in Ommen, en met een plek die de IJslandse hoeve (of zoiets?) heet?

Een kennis van mij wil hierheen gaan verhuizen en ik als raszuivere randstadter geloof niet dat er voorbij Utrecht nog mensen wonen (maar dat is natuurlijk niet zo Haha! ). Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een sfeerimpressie van dat stukje nederland, en natuurlijk wat daar aan paardrijden te doen is....!

Miran

Berichten: 4452
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 10:19

Er is daar inderdaad een 'IJslandermanege' die zo heet. Ik zou er met een stuk af wat gaan rijden (soort reunietjes van leiding van ruiterkamp voor gehandicapten, mensen uit het hele land dus), maar de dag daarvoor werd het afgebeld omdat de paarden een dag rust kregen. Een stuk of wat zijn de week erna geweest, ik kon toen niet (die dag dat het niet doorging was de enige dag dat we alle 8 konden). Schijnt wel leuk te zijn geweest, mooie omgeving, leuke paarden en ook een leuke rit.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 10:56

jep ik ben er bekenkt mee vroeger hete het de besmannicks hoeve die mensen zijn verhuist naar friesland en andere mensen hebben het er over genomen onder de naam ijslandse hoeve
het zit op de bergweg 26 7731ad ommen
me zus is er geweest en vond het er erg gezellig bij die nieuwe mensen.

ik heb er de ijslanders leren kennen en vond het echt geweldig.!!!! Party!!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 13:00

Ik ben via mensen die er als vrijwilliger gewerkt hebben, bekend met de IJslandse Hoeve. Het bedrijf is van IJslander-enthousiastelingen die zelf helaas niet over erg veel kennis van zaken en ervaring met IJslanders beschikken. Het kan desondanks best leuk zijn om er een keer te gaan rijden met een clubje ERVAREN mensen, maar neem alsjeblieft geen beginners mee. Die krijgen niet de begeleiding die ze nodig hebben.

Cer

Berichten: 30160
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-01 13:42

Ik had begrepen dat die Hoeve te koop staat? Van wat ik gezien heb is het een ontzettend mooie omgeving !! En ze hebben in Ommen zelfs een Blokker Haha!

flopsy

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-02-01
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 16:42

Ik ben er laatst (27-10) nog geweest, erg leuk!!
Mooie omgeving, leuke paarden, aardige mensen!
Zij hebben de yslandse hoeve pas ±1 jaar, daarvoor was het van iemand anders met veel ijslanders. De mensen die er nu in zitten hebben niet veel geld, en ik heb iets gehoord over dat ze er weer weggaan, maar dat weet ik nit zeker!

loes-freke

Berichten: 4483
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: drogteropslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 18:03

super mooie omgeving, kan daar eindeloos rijen.
voor al de lemele berg.
zomers kom ik er vaak en woon met de auto nog geen 20 min daar vandaan.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 22:10

Het is er wel heel mooi. Ik ben er in de buurt op vakantie geweest en heb op 2 verschillende manege's gereden. En een half jaar later ben ik 2 of 3 km verder op op ponykamp geweest. Ik ben ook daar op het erf geweest. Jammer genoeg was het toen uitgestorven zodat we er niet konden rijden maar het zag er erg goed uit. Netjes verzorgt en de ijsjes lekker in de wei.

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 10:12

Ik hoorde van iemand die ook hier op bokt wel eens is, Silly, dat er in Utrecht ook een IJslander hoeve is. Ik geloof dat het adres http://www.gaeding.nl is. Zij zitten ergens in de buurt van de Meern/Woerden. Ze hebben een leuke site. Misschien is dit een goede tip als je niet zo ver wilt reizen. Over de rest weet ik niets. Ik heb geen IJslanderervaring, maar over de IJslandse Hoeve heb ik ook goede verhalen gehoord.

Veel Plezier!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 11:00

De IJslandse Hoeve staat inderdaad al een tijdje te koop, omdat de eigenaren het niet kunnen bolwerken (financieel en anderszins). Je start namelijk niet zomaar een paardenbedrijf op, daar heb je meer voor nodig dan alleen enthousiasme. De eigenaren zijn dit bedrijf begonnen nadat ze 1 beginnerscursus (zeg maar tien lessen) in het rijden met IJslanders hadden gevolgd (overgestapt naar IJslanders omdat ze van grote paarden bang waren geworden). Dit getuigt m.i. niet van realiteitszin, en dat is dus ook gebleken. Veel van de paarden die er stonden, werden voor ritten en lessen gebruikt, terwijl de betreffende bedrijfsleidster/eigenaresse er zelf niet meer op durfde te rijden.
Dit even als tegengas t.o. bovenstaande positieve verhalen over de IJslandse Hoeve. Niet te verwarren trouwens met de Besmanninckhoeve, zoals het bedrijf onder de vorige eigenaar heette (die wel verstand van zaken heeft en zijn bedrijf heeft voortgezet in Friesland).

hobbelheks

Berichten: 8843
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 12:59

nou vor zover ik weet klopt het verhaal van aksja!
Ff over de omgeving van ommen, het is hier errug mooi veel bos waarin bulten en zandverstuivingen verborgen zitten, het bos is erg uitgestrekt en als je de weg niet kent kun je er gemakkelijk verdwalen (omdat er zoveel is) maar zeker een aanrader om daar eens te gaan rijden!

priscilla

Berichten: 1639
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 13:05

mijn vriendin deed altijd de buitenritten voor de besmanninckhoeve die nu idd in friesland zit! en het klopt dat de mensen die nu de ijslandhoeve hadden t niet kunnen bolwerken.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 13:17

Ja, rijden in Ommen is volgens mij echt super! Een van de mooiste plekken om te rijden van het land. Een paar vrienden van mij hebben er momenteel hun IJslanders staan (op het oude hengstenland van de Besmanninckhoeve), en ze hebben mij al gevraagd om eens een keer te komen rijden. Dus, zodra ik tijd heb... op naar Ommen!