Langere Beugels...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hanniebal

Berichten: 501
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Eindhoven

Langere Beugels...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 19:08

Ik moet nu dus van mijn instructrice met langere beugels gaan rijden, ze zei dat ze wel 3 gaatjes langer mochten Bloos! . Nou oke, ik mocht dus beginnen met 1 gaatje en nu zijn het al 2 gaatjes, maar het is echt wennen en ik moet er elke keer op letten dat ik goed hulpen geef enzo en het zit heel raar Scheve mond . Maar nou is mijn vraag waarom dat nou eigenlijk zo belangrijk is, ik bedoel als jij het toch fijn vindt om met korte beugels te rijden. Dus ik ben benieuwt waarom dat nou dus is...

- Pecunia non olet -

It's Heavy On My Heart, I Can't Make It Alone, Heavy On My Heart, I Can't Find My Way Home


Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 19:20

Hoofdzakelijk omdat je dan minder gaat rijden op je voeten/hakken dmv schoppen, maar op kuitdruk!!
Bij het aansporen vanuit de voeten geef je gauw veel kracht. Bij je kuiten is dit minder. Door meer op kuit te gaan rijden kun je je hulpen dus verfijnen door onderscheid te gaan maken in de hoeveelheid druk die je geeft. Leer je je paard op voetdruk rijden dan kan het wezen dat je uiteindelijk enorm moet schoppen, omdat hij anders niet of minder reageert, doordat je 'm min of meer 'doof' geschopt hebt.

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 22:01

dat is bij mij dus ook ongeveer het geval......

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 22:09

Bovendien zit je dan vaak rechter

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 22:10

Als je er eenmaal aan gewend bent rijdt het ook veel fijner! Dus gewoon ff aan wennen... jammer dat niemand er eerder iets over gezegd heeft!

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:44

Ik denk dat het ook van de dicipline afhangt.

Ik ben een springmiep, dus hele korte beugels, en met kort bedoel ik kort Haha!

Afbeelding
Ter demo Knipoog

Maar als ik dressuur (een enkele keer) zit ik 4 tot 5 gaten langer.
* staat netter
* kan ik beter zitten, daar is een dressuurzadel op gebouwd
* anders steken mijn knieën over de wrong
* Mijn benen "contact maken"

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 07:56

Ik vind dat het gros van de dressuurruiters veels te lange beugels heeft.
Er heerst nog altijd de gedachte dat je naarmate je langer kan zitten, je ook beter gaat zitten.
Onzin natuurlijk.

Ik heb mijn beugels nog vrij kort, je moet tenslotte gewoon zonder problemen in de beugels kunnen staan.

wouwke1

Berichten: 106
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: Hilvarenbeek (Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 10:38

Met te korte beugels kan het ook zijn dat je achter in je zadel gaat zitten en dat is ook niet de bedoeling. Maar te lange beugels zijn ook niet altijd goed. Je moet eigenlijk de gulle middeweg zien te vinden.

Unique alweer M2 + 13

Wallie B + 1

Gediplomeerd instructeur niveau 3.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 11:29

als je je benen stil kan houden maakt het naar mijn idee niet veel uit hoe lang je beugels zijn. als je maar de goede hulpen kan geven en je hak nog kan uitdrukken. ik zie soms ruiters rijden die met lichtrijden hun hakken wel op moeten trekken omdat ze anders geen steun meer aan de beugels hebben. dat lichtrijden niet vanuit je beugels hoort maar vanuit je knieeen hoef je ze niet uit te leggen....... geloven ze toch niet. Knipoog

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 12:02

Ik heb mijn beugels redelijk kort tegenover andere dressuurruiters.
Als ik ze langer maak, heb ik geen goed contact meer met mijn zadel en dus ook het paard niet. En dan heb ik heel veel moeite met hakken uitdrukken. (te korte pezen en daardoor is het al moeilijk) En daardoor kan ik dus ook moeilijker drijven.
Zoals ik mn beugels nu heb, kan ik netjes mijn hakken uitdrukken, en makkelijker met mijn kuit druk uit oefenen. Anders ga ik dus mijn hakken optrekken en drijven met mijn hakken ipv kuiten.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 12:19

ligt er aan of ik op een groot/klein/breed/smal paard zit

op mn pony had ik ze 1 gaatje korter, anders zat ik zo vreemd, op t paard van mn moeder zit ik een gaatje langer die is zo breed, dat zit fijner, Quentin heb ik ze gewoon normaal, niet overdreven lang, maar die is ook weer heel smal.

ik rij veel zonder beugels, ook in mn priveles, dan hangen mn benen echt recht naar beneden, maar ik kan dan nogsteeds moeiteloos alle hulpen geven, en ik zit dan veel rechterop, heb nogal de neiging naar voren te duiken(overgehouden aan het gesteiger van hem Knipoog ) en dan zit ik keurig rechtop
op een sprigzadel incl beugels op springmaat duik ik ook snel voorover, dus ik denk dat je met lange beugels wel beter rechtop zit, iig ik wel.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


nescio

Berichten: 340
Geregistreerd: 06-05-02
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 12:36

Ik heb mijn beugels ook niet super lang gewoon normaal zodat ik toch mijn hakken goed uit kan drukken en toch wel een mooie been ligging heb!
Ik zie vaak dat mensen hele lange beugels hebben en dan totaal geen contact met hun paard hebben !

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:19

Ik ga helemaal met Bella mee

soofenflo
Berichten: 409
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 15:00

een vriendin van mij zat altijd voorover, toen heeft de instructrice gezegt lang die beugels... toen de beugels 4 gaten langer en ze zat meteen rechtop, het kan er dus voor zorgen dat je rechter op gaat zitten als je je beugels langer maakt.
maar ik denk dat het voornamelijk is wat je zelf het lekkerst vind zitten.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 15:31

Als ik op foto's kijk naar de lengte van mijn stijgbeugels vind ik ze eigenlijk netjes zitten. En ik zit zo ook nog eens fijn.
Ik hoef niet van de hele lange beugels, daarentegen zat ik laatst op het zadel van mijn instructrice die ietsje langer is dan mij en ik had verwacht dat ik veel korter moest, maar we hadden dezelfde lengte Lachen
Zij zit juist weer ietsje korter.

Een tip voor het oefenen met steeds een gaatje langer: eerst even je beugels uit en zo rijden. Dan je beugels een gaatje langer dan normaal, omdat je even zonder beugels hebt gereden lijken je beugels nu toch korter ondanks dat je beugels een gaatje langer zijn Haha! (beetje duidelijk uitgelegd? Verward ). Dit werkt bij mij in ieder geval wel altijd.

rebekky

Berichten: 290
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 23:03

ik rij ook heel vaak met te korte beugels en als ik ze dan doe zoals mij instructrice zegt dat ze moeten zitten zijn ze wel 3 gaatjes langer en het is erg wennen ja maar het ziet er ook wat netter uit vind ik.(ik ben zelf ook een springtype) *LOL*

*Geluk in het leven heb je niet voor het kiezen, geniet van wat je gegeven is, er valt nog zoveel te verliezen*

Hanniebal

Berichten: 501
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 20:43

Maar als je je voeten in de beugels hebt, is het niet de bedoeling dat je hakken worden gedwongen om uitgedrukt te worden, ik bedoel, ze moeten wel zo lang zijn dat jij je hakken zelf uitdrukt en dat niet gedaan wordt doordat je beugels zo kort zijn, wazig uitgelegd, maar is dat zo ?

- Pecunia non olet -

It's Heavy On My Heart, I Can't Make It Alone, Heavy On My Heart, I Can't Find My Way Home

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 12:37

ik heb geleerd dat ze zo moeten hangen dat als je benen gewoon afhangen en je trekt je teen op, dat daar dan je beugel om moet glijden. Bij mij klopt het zo dus ook... Ik heb nog nooit gehoord dat ik te kort of te lang zit, dus het zal wel goed zijn...

Ik vind altijd dat als je te kort zit dat je zo boven je zadel hangt... Vind ik persoonlijk niet fijn.


miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 17:59

dat je beugels zo lang moeten is volgens mij voor een betere houding. ik ben zelf nu ook met langere beugels gaan rijden. eerst vond ik dit echt niet lekker zitten, maar ben toen een aantal keren zonder beugels gaan rijden..nu een week verder vind ik mn beugels juist heel ongemakkelijk zitten op de oude lengte en vind ik de nieuwe lengte veel prettiger.
als verschil merk ik dat ik nu veel mensen in mn beugels steun en een stuk steviger zit (met mn benen o.a.) ook houdt ik mijn benen nu een stuk stiller.

Profiel weer up to date!

...::: Zeeuwentopic :::...

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 15:49

t hangt ook erg van de lichaamsbouw van jezelf en t paard af vind ik...op Vosje zn brede rug zijn mijn beugels toch wel iets korter dan bij slungelige Puck.... t zit dan gewoon beter

Only two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 18:31

Sjuimpje schreef:
Ik vind dat het gros van de dressuurruiters veels te lange beugels heeft.
Er heerst nog altijd de gedachte dat je naarmate je langer kan zitten, je ook beter gaat zitten.
Onzin natuurlijk.

Ik heb mijn beugels nog vrij kort, je moet tenslotte gewoon zonder problemen in de beugels kunnen staan.

Ik ben het hier mee eens. Heel vaak zie je ruiters met opgetrokken hakken rondrijden. Dit omdat ze anders niet meer in de beugels kunnen staan. Je hebt je kuit nog altijd nodig om te drijven en niet de hak zoals je veel ziet.
Een kuit met opgetrokken hakken werkt niet, je probeert dan te drijven met een slappe kuit, de kuit moet nog altijd iets 'hard' zijn.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

MakeMyDay

Berichten: 67
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Harlingen Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 19:12

Tip:je moet in je zadel in het midden gaan zitten en je voeten uit de beugels doen...laat je voeten gewoon hangen!!laat iemand die naast je paard staat de beugelriemen op lengte doen..op de hoogte zodat het blokje van je beugel ter hoogte zit van je enkel(de knobbel die uitsteekt aan de binnenkant van je enkel). Dat is de dressuurmaat!!

Iedereen doet z'n best..dus laat ieder in zijn waarde!!

Relectra

Berichten: 22
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 13:07

als je erg moet wennen, dat is logisch, moet je je beugels een gat te lang maken. Daar ga je dan alleen een tijdje mee stappen en dan doe je ze op de maat die je eigenlijk moet. Dan lijkt het net of je weer te kort zit en is het makkelijker.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 13:29

Ik heb mijn beugels op het kortste gaatje van de beugelriemen! Het zijn Lemetex beugelriemen, volgens mij zijn die gewoon voor reuzen gemaakt hoor! Bloos Haha!
Eerst had ik ze een gaatje langer, en dat ging opzich ook, maar een korter vind ik toch fijner. Heb het gevoel stiller te zitten, en beter contact met Koor te hebben. Als ik ze nu weer langer doe voel ik me onstabiel, en heb ik het gevoel met lichtrijden meer uit het zadel gewipt te worden als dat ik zelf ga staan. Ook trek ik dan veel meer mijn hakken op. Doorzitten lukt me ook beter zonder beugels, dan ga ik daar niet op steunen. Maar daar wil ik nog op oefenen, goed doorzitten met beugels.

Voor houding, zie profiel (daar had ik ze volgens mij nog 1 gaatje langer als nu)

moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 15:19

ik heb het ook maar bij mijn vorige zadel kon ik ze niet langer omdat ik dan verkeerd ging zitten en kon ik me benen niet stil houden. maar dat lag er ook aan omdat het zadel niet goed meer voor mij was..
Maar ik heb nu een nieuw zadel gekocht en nu kan ik wel langer rijden, maar ik ben meer een springruiter dus rij met (in verhouding tot dressruiters) vrij korte beugels

O:) ......::: Wie liefde zaait, zal liefde oogsten :::...... O:)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 2 bezoekers