kop omhoog en rennen!!!!!!!!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
fjorduhlover
Berichten: 41
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: wijchen

kop omhoog en rennen!!!!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-04 08:56

een van de paardjes die ik rijd steekt om het minste of het geringste zijn hoofd in de lucht en rent dan weg.
soms gaat het een paar dagen goed en dan weer een hele tijd niet..
als ik veel afwissel van oefeningen( zoals vierkant wijken, schouder binnenwaarts, achterwaarts, overgangen, gewoon wijken, travers enz)
gaat het wel beter maar ik moet meer oefeningen hebben zodat ik haar goed bezig kan houden.
ze doet dit zeker weten uit protest als ze iets niet wil of een beetje lastig vind maar ze kan in principe wel alles.
tips zijn welkom!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

liefs fjorduhlover

whahaha volgende week eerste wedstrijd met troika.... superrrr cool. in de b haha en ook een kur op muziek ..... ism er een fjorduh fanclub... xxxx ilse


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 08:58

Hulp vanaf de grond en evt. eens een (nog Haha! ) betere ruiter erop. Je fjord weet nu dat íe op die manier onder het werk uit kan komen, en daar maakt íe nu dus dankbaar gebruik van.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 10:20

idd les helpt meestal wel. als ie aan t rennen gaat direct omtrekken. aan beide teugels willen remmen werkt meestal toch niet. aan een teugel soms wel.

Saar01
Berichten: 3524
Geregistreerd: 09-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 10:23

Dat komt me bekend voor, Korita deed dit eerder ook altijd.
Als ik b.v in gallop of op een hindernis afreed en zei wou het niet.
Dan vloog ze er met haar hoofd in de lucht vandoor. Boos!
Bij haar lag het aan haar bit het was blijkbaar te hard voor haar mond Verward
En blijkbaar trok ik te hard in haar mond boven de hindernis.
Ze vond het dus niet echt prettig meer om te springen toen heb ik haar bit maar ikgeruild voor een zachter bit en ben ik gewoon rustig gaan rijden. Heel zacht in de mond.

Ik weet niet of dit hetzelfde probleem is maar ik zet het er maar ff op Haha!

. . . . . .

fjorduhlover
Berichten: 41
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-04 10:26

ik rijd haar met heel veel ruimte een beetje western achtig en dat gaat wel maar ze blijft het iedere x proberen.
ik moet gewoon meer oefeningen hebben.
da gaat het goed

whahaha volgende week eerste wedstrijd met troika.... superrrr cool. in de b haha en ook een kur op muziek ..... ism er een fjorduh fanclub... xxxx ilse

pantarhei

Berichten: 9060
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 12:32

Als je de ruimte hebt en je durft, kun je haar ook een keer een rotschop verkopen als ze het doet en als ze dan terug wil komen nog een tijdje door laten galopperen. Zo maak je haar actie minder leuk. Anders op kleine volte zetten en het uit laten zoeken, niet aan de teugels trekken verder en met twee handen en buitenbeen op de volte plaatsen (bij western zadel binnenbeen van paard afhouden en nekreining buitenzijde toepassen.

fjorduhlover
Berichten: 41
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-04 14:06

dat is altijd wat ik deed er nog harder vooruit schoppen en dan laten lopen tot IK het genoeg vond.. heeft een poosje gewerkt maar was niet de oplossing ze deed het na een half jaar nog en niet minder dus.

whahaha volgende week eerste wedstrijd met troika.... superrrr cool. in de b haha en ook een kur op muziek ..... ism er een fjorduh fanclub... xxxx ilse

YellyBelly
Berichten: 631
Geregistreerd: 23-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 17:24

Je kan een tiedemann of een martingaal aanschaffen, die begrenst als je pony z'n hoofd te hoog houdt. Diep zitten, niet aan de teugels trekken, maar vooral veel met je benen werken...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 17:27

martingaal aanschaffen. Die doet helemaal geen kwaad en houd alleen het hoofd tegen als het omhoog gaat, maar je pony word niet verplicht om beneden te lopen oid. dat moet je allemaal zelf doen. Kortom je doet alles zelf hij houd alleen je pony zijn hoofd tegen als hij omhoog gaat! Als je je teugels losgooit kan hij zijn hoofd wel weer omhoog doen....

margriet11

Berichten: 289
Geregistreerd: 18-01-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 20:16

Ik rij ook op een pony die z'n hoofd de lucht in wil steken en er dan vandoor gaan. Je hebt dan helemaal geen controle meer. Bij deze pony komt het ook doordat de vorige eigenaren niet met hem naar de tandarts zijn gegaan. Zij konden hem ook niet houden en gingen steeds harder trekken, terwijl hij een tandje had dat in de weg zat. De tandart zei dat de tand zo ongeveer door midden getrokken hadden. Dit is natuurlijk heel verveeld, want nu heeft ie geen pijn meer, maar vindt het gedrag nu heel normaal. Ik heb een paar weken met een stoot gereden (die zat heel los), zodat hij zijn hoofd net niet zoo ver omhoog kan doen dat ik geen controle meer heb. Nu rij ik met een martingaal en het is natuurlijk de bedoeling om straks weer gewoon zonder te rijden! Als hij al heel lang niet naar de tandarts is geweest kan dat dus ook een optie zijn.

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 21:19

ik ken het probleem, heb er zlef ook zoeen, maar die van doet het gewoon omdat ze fris is.
maar als ze eenmaal aan het werk is is het over!

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 21:23

zoals je zelf al zeg figuren rijden dat die niet kan nadenken!

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 21:28

Ik denk dat je eerst de ware reden moet vinden. Want naar mijn mening doet het paard dit niet om ergens onderuit te komen. Het voelt namelijk geheel niet prettig aan voor het paard.
Begin weer bij de basis. Dan kom je al snel het punt tegen waar het probleem uit voort komt. Want het paard aan de gang houden is niet erg. Maar het moet niet zo wezen dat ze er vandoor gaat als je stopt met oefeningen.
Wees duidelijk en consequent. Maar niet hard. Onzekerheid angst maken het alleen maar erger. Jij wilt toch ook een leuk vrolijk paard. En niet een slaaf die alles maar overzich heen laat komen. En geen boe of bah zegt.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 13:23

Kasmeria deed dit ook. En mijn reactie was ook: meer bezighouden, meer oefeningen,ed. Hierdoor kreeg ik eigenlijk nog meer protest. Ook hoofd in de lucht en aan de kletter.

Ik ben toen een keer zo boos geworden dat ik haar geschopt heb, met m'n sporen. Ja, klinkt heel zielig en was in eerste instantie niet de bedoeling. Maar het werkte wel.

Elke keer als ze het nu flikt, wordt ik boos en schop ik haar vooruit (nu niet met spoor hoor Haha!). En het wordt steeds minder. Het is zelf de laatste 2 maanden 2x voorgekomen en dat kwam omdat ze echt schrok.

Dat verschil moet je ook wel leren hoor! Want ze kan natuurlijk ook echt ergens van schrikken. En dan boos worden helpt niet, worden ze alleen maar angstig van!

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 17:47

ehe toevallig dochter/zoon van myrstein royena (mijn fjortje) heefd dit ook.
idd net als amanda zecht bezig houden, op laten letten zorgen dat de aandacht bij jou is.
veel sterkte

royena mijn supper knollie Haha!
sjoerd bedankt voor de fijne tijd,.... marlot veel plezier van hem Lachen
"geen beter hulpmiddel als een beloning"

fjorduhlover
Berichten: 41
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 16:09

ik ben opnieuw bij de basis begonnen en heb alles voor haar bevestigd ze kan echt alles maar er moet eerst een uur protest aan vooraf gaan.
enne... ik heb een martingaal en dat werkt niet en ik wil geen tiedeman.
ik heb namenlijk een leuke quote en daar wil ik jullie mening ook wel over
WAAR DE KENNIS VAN DE RUITER OPHOUD KOMEN DE HULP(MIDDEL)EN.

whahaha volgende week eerste wedstrijd met troika.... superrrr cool. in de b haha en ook een kur op muziek ..... ism er een fjorduh fanclub... xxxx ilse

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 16:15

Terug naar de basis!
Een paard protesteerd niet zonder reden...

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 17:01

Ben het helemaal met gyzmo eens. Een paard moet zeer zeker een reden hebben om te protesteren.
Probeer is te voelen wanneer ze begint te protesteren. Het hoeft maar heel ligt waarneembaar te zijn. Maar ga vanaf dat punt aan het werk. Luister naar je paard en probeer je je in je paard te verplaatsen.

Het kan heel goed wezen dat ze uit voorzorg al gaat protesteren. Begin dan nog lager met grondwerk.
Want een uur vechten met je paard heeft enkel zin om het paard te onderwerpen. Hij geeft het op. En dan heb je mischien wel een paard dat luisterd. Maar geen vrolijk paard. Het paard heeft zich in zijn eigen opgesloten. En met enkel harde hulpen kun je daar door heen dringen. Je krijgt een levend dood paard.

En die quote waar de kennis van de ruiter ophoud komen de hulpmiddelen. Is zo klaar als een klontje. Pas als men het niet meer weet. Gaat met hulpmiddelen gebruiken om zo het paard te dwingen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 22:15

Had ik ook met mijn fjordje hier...met name kwam het omdat ze me niet goed genoeg snapte en de oefeningen te moeilijk vond (waardoor ze ook respectloos was/werd). Dus zoals hierboven ook al geregeld wordt gezegd. Weer over gaan naar de simpele basis en rustig opbouwen.
Hierdoor kreeg niet alleen zij meer lol in het rijden, maar kreeg ik ook meer respect van 'r!! (en dat vergeten sommige fjorden wel eens)

En dat met mijn myrstein-afstammelingetje....begon bij een overhaaste drammer en is nu aardig opweg naar een ontspannender werker!!

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 22:45

Het is niet helemaal waar dat een paard enkel protesteert om een reden. Sommige paarden vinden gewoon trucjes om onder het werk uit te komen.

Toevallig is Licor ook net 2 weken geleden begonnen met het fijne "ik pak mijn bit vast en REN"-trucje Haha!

Vandaag in de les hebben we hard aan dat probleem gewerkt, en na 10 minuten heeft meneer de hengst zich gewonnen gegeven en konden we lekker doorrijden zonder enige vorm van protest. Zijn hengst-zijn maakt dat hij zich af en toe weer eens wil laten gelden. In de omgang kan ik daar goed mee om, maar onder het zadel moet ik wat meer "met ballen" rijden" Haha!

Regel 1: laat alle hulpteugels achterwege, ze zijn gewoon een uitstel van executie voor als je daarna zonder rijdt Haha!

Regel 2: VOORWAARTS oplossen. Hou je handen netjes naast elkaar, geef zeker niet af (ook niet trekken, gewoon vasthouden) en drijf tot hij weer nageeft, zelfs al gaat hij er in galop vandoor. Dan geef jij ook na, en rij je weer lekker verder. Na een tijd heeft je paard door dat hij niet onder die druk uit kan komen, en dat het veel fijner is als hij gewoon meewerkt.

Mijn probleem is dat ik vaak mijn teugels een stuk te lang heb, en Licor daar van profiteert. Dus let op voldoende korte teugels, zonder daarbij te trekken natuurlijk.
Mijn instructeur zie het vandaag zo: een paard heeft liever 2 kilo constante druk in zijn mond, dan 5 grammetjes die wel druk, niet druk, wel druk, niet druk geven. Dus beter een kortere en wat strengere teugelvoering, dan een lange teugelvoering met onregelmatig contact. Blijf contact houden en drijf hem naar je hand toe.

Succes!

fjorduhlover
Berichten: 41
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 10:04

aan jou antwoord heb ik wat idra....
thanxxxx
en voor de rest "bin ther done that"
ik ben hier nu een tijdje mee bezig en heb uitgevonden dat ze het allemaal wel wil maar rustig aan
gister bv. het ging super goed.....

whahaha volgende week eerste wedstrijd met troika.... superrrr cool. in de b haha en ook een kur op muziek ..... ism er een fjorduh fanclub... xxxx ilse

scapaboy
Berichten: 50
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: staphorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 10:37

Heb ik ook last van gehad, maar gewoon weer bij het begin beginnen dat is het beste! Al die extra rommel van tegenwoordig maakt het rijden alleen maar moeilijker.

Lekker vakantie..

fjorduhlover
Berichten: 41
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 12:27

vind ik ook maar zoals ik al zei ik ben weer vanaf de grond begonnen een poos geleden..
maar ben er nu achter dat ze springen leuk vind dat doet ze goed.
weer iets om mee af te wisselen.

whahaha volgende week eerste wedstrijd met troika.... superrrr cool. in de b haha en ook een kur op muziek ..... ism er een fjorduh fanclub... xxxx ilse

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 19:09

Ik ben het absoluut niet met je quote eens. Een hulpteugel kan in sommige gevallen uiterst nuttig zijn. En inderdaad zoals het woord al zegt HELPEN! En als je inderdaad niet kundig genoeg bent om je paard zelf in de hand te houden, en dit lukt met een martingaal wel, waarom niet dan, later als het beter gaat gooi je hem er weer af. Ik zeg niet dat je meteen een slofteugel uit de kast moet trekken, die is inderdaad alleen voor ervaren ruiters geschikt!

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

HocusTivoli

Berichten: 960
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:17

Deed mijn paard ook altijd. Ik moest hem van Karen Galema dan direct op een kleine volte zetten en vervolgens zijwaarts. Werkte bij ons perfect want hij doet het absoluut niet meer.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 7 bezoekers