mijn pony gaapt heel veel en hij doet niets.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MeSilvester
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: dronten

mijn pony gaapt heel veel en hij doet niets.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 09:59

hoi hoi,
ik ben nieuw hiero en heb meteen een vraag!!!
ik heb sinds kort een welsh A hengst van bijna 2 jaar oud!!!
ik heb hem nog noit aan aan het werk gezet dus daarom vind ik het heel raar dat hij heel vaak gaapt Verward kan iemand mij hier een oorzaak van vertellen!!!
want ik wil toch wel is weten waarom hij dat doet....

groetjes milou en silv.


Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 10:09

misschien uit verveling???? zou er toch maar eens wat mee gaan doen, longeren, freestyle, beetje creatief zijn met je paardje. Wie weet gaat het dan over.

Griendheuvels Kate onze eige Shire Topper

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 10:49

Je hengst is bijna 2 jaar schrijf je, staat hij in de opfok of heb je hem op stal?
Als je hem op stal hebt zal dat voor zo'n jong ding erg saai zijn (voor ieder paard/pony is dat saai) dus ik hoop dat je land hebt waar hij lekker kan spelen met leeftijdsgenootjes (uiteraard ook hengsten) en anders idd. lekker bezig zijn met hem (niet te vaak longeren, voor een bijna 2.5 jarige vind ik dat toch niet zo'n goed plan) maar lekker stukken lopen met hem, eventueel wat vrijheidsdressuur e.d.

O ja en welkom op Bokt he!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 11:29

gapen bij een paard heeft niets met vermoeidheid te maken, al denken we dat wel.....................

NFkim
Berichten: 209
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 11:41

ik heb hier de paard&sport voor mij liggen en daar staat een artikeltje over veelvuldig gapen, dit kan een signaal zijn dat je paard/pony een maagtumor kan hebben.
Het is niet mijn bedoelig om je hiermee "bang" te maken maar dit las ik toevallig.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 11:41

Dit kan duiden op maag of leverproblemen. Mijn shet had leverproblemen en gaapte ook heel veel

MeSilvester
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: dronten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 13:12

ik heb mijn hengst op een weilandje staan met een ander veulentje die is een jaar jonger!!! maar mijn hengst gaaptt niet om de 5 minuten, maar toch vertrouw ik het niet echt en ook omdat jullie nu al praten over maag problemen!!! ik bel de dierenarts wel even!!! bedankt allemaal voor jullie hulp

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 14:01

Al ik veel gaap ben ik of heel moe, of het glucosegehalte (bloedsuikerspiegel) in mijn bloed is te laag.
In het laatste geval eet ik een banaan oid en dan is het weer over. Misschien heeft je paardje wel wat te bikken nodig (ervan uitgaande dat t bij paarden ook zo werkt). Dit even om die maagtumor te relativeren...

Faber quisque fortunae suae

MeSilvester
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: dronten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 14:04

oke bedankt

lieke2
Berichten: 2124
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:36

inderdaad, ik zou er eens een da bij halen, grote kans dat het iets anders is dan dat wij allemaal denken bij gapen....

Laat je het nog weten?

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

MeSilvester
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: dronten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 15:41

ik zal het laten weten als de DA is geweest of als ik hem heb gebeld


Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:45

Gaapt ie niet gewoon als hij ontspannen is

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:46

Bij een hond heb ik wel eens gehoord dat het met stress te maken zou hebben, geen idee of dat waar is?

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 17:33

Het kan een lichamelijke oorzaak hebben, maar paarden gapen ook vaak als ze ontspannen zijn. Als je het niet vertrouwd kun je altijd de da om raad vragen.

edit: oeps zie net dat je dat al wilde doen

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 17:57

mijn paardje gaapt wel eens tijdens het rijden, soms wel 5 of 6 keer achter elkaar.
meestal is dat ontspanning, maar hij doet het ook wel eens tijdens een moeilijke oefening.
volgens mijn instructrice doet hij dat omdat hij het niet altijd begrijpt, Blond oversprong gedrag noemen ze het

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 18:48

(veelvuldig) gapen kan duiden op een maagzweer of maagtumor, maar het kan natuurlijk ook best iets anders zijn hoor, dus schrik niet en vraag het je veearts!

Officieel veterinair homeopaat, http://www.dierenhomeopaat.com
Jip is klasse 4, CEI** en heeft 2477,7 km op de teller!!! Latoy geniet van haar pensioen (na 1148,5 goedgekeurde wedstrijdkilometers!!!)

Snoortje
Berichten: 58
Geregistreerd: 08-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 19:04

Ik heb deze zomer gewerkt op een ranch in Canada en gebruikte daar veel natural horsemanship technieken. De trainers op de ranch vertelde mij dat als een paard veel gaapt, hij/zij veel heeft meegemaakt die dag en dat door middel van gapen gaat verwerken.

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 19:06

ik heb geleerd dat dromen de manier is om te verwerken, maar misschien gapen ook???

Officieel veterinair homeopaat, http://www.dierenhomeopaat.com
Jip is klasse 4, CEI** en heeft 2477,7 km op de teller!!! Latoy geniet van haar pensioen (na 1148,5 goedgekeurde wedstrijdkilometers!!!)

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 19:11

Ik heb een keer gelezen dat een paard ook last van zijn kaken oid kan hebben als die veel gaapt. Maar ik zou het zelf eigenlijk niet weten.

Succes ermee!

Snoortje
Berichten: 58
Geregistreerd: 08-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 19:25

mazzeltje schreef:
ik heb geleerd dat dromen de manier is om te verwerken, maar misschien gapen ook???


Dat klopt maar gapen ook!!!!! Haha! Haha!

Het is raar maar waar!!!
Ik heb meegemaakt dat ik op buitenritten beren tegenkwam en dat mijn paardje daarna lekker een potje stond te gapen. Ze moest dit dan verwerken!

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 19:26

brrrrrrrrrrrrrr, beren!!! Latoy denkt dat er beren in de trailer wonen!

Officieel veterinair homeopaat, http://www.dierenhomeopaat.com
Jip is klasse 4, CEI** en heeft 2477,7 km op de teller!!! Latoy geniet van haar pensioen (na 1148,5 goedgekeurde wedstrijdkilometers!!!)

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 22:11

NFkim schreef:
ik heb hier de paard&sport voor mij liggen en daar staat een artikeltje over veelvuldig gapen, dit kan een signaal zijn dat je paard/pony een maagtumor kan hebben.
Het is niet mijn bedoelig om je hiermee "bang" te maken maar dit las ik toevallig.


Dit ging wel over oudere pony's maar toch. Ik zou het een keer navragen bij een dierenarts. Ligt er ook aan of hij echt vaak gaapt of afentoe.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:56

helga schreef:
mijn paardje gaapt wel eens tijdens het rijden, soms wel 5 of 6 keer achter elkaar.
meestal is dat ontspanning, maar hij doet het ook wel eens tijdens een moeilijke oefening.
volgens mijn instructrice doet hij dat omdat hij het niet altijd begrijpt, Blond oversprong gedrag noemen ze het

dat is meer iets voor honden en katten. Ofwel roofdieren. Als die gaan gapen zodra je ze betrapt op iets wat ze niet mogen is dat oversprong gedrag. Altijd erg grappig om te zien Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, Googlebot, Indy75 en 39 bezoekers