Hoe krijg ik meer ontspanning in het rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Hoe krijg ik meer ontspanning in het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-04 14:13

Af en toe heb ik de neiging om tijdens het rijden mezelf wat te verkrampen. Zo heb ik vaak de neiging om mezelf in het zadel te klemmen tijdens de galop of houd ik mijn handen soms erg krampachtig om bv. maar te voorkomen dat mijn paard onder me uitloopt Scheve mond

Wanneer ik les heb is dit stukken minder, uiteraard omdat ik er dan continu aan herinnerd wordt, maar als ik zelfstandig bezig ben betrap ik mezelf helaas toch nog best vaak op een gespannen/krampachtige houding. Uiteraard reageert mijn paard hierop door te gaan hangen of het bit vast te pakken etc. Op deze manier schiet het dus allemaal niet erg op

Waarom ik het doe weet ik zelf eigenlijk ook niet, waarschijnlijk zit het vertrouwen tussen mij en mijn paard toch ergens nog niet helemaal goed Verward ... Helaas is en kan er natuurlijk niet altijd iemand bij zijn om mij op mijn fouten te wijzen en zal ik het toch zelf op moeten lossen Knipoog Dit soort (onbewuste) dingen vind ik echter vreselijk moeilijk om op te lossen en ik hoop dus eigenlijk dat jullie wat tips voor mij hebben Mijn vraag spreekt dus voor zich, hoe lossen jullie dit soort (bv. verkrampte houding)onbewuste reacties op? Alvast bedankt voor de reacties OK dan!


#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 14:40

Een letter van de bak in je hoofd nemen en bij die letter elk keer controleren of je wel ontspant.
Zingen op je paard, goed hard en uit volle borst. Dan word je ademhaling beter en ga je dus beter ontspannen... Fluiten wil ook nog wel eens helpen..

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Gradus06
Berichten: 286
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: vlagtwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 15:39

zingen ontspant erg goed,ook zou je wat gymnastiek oefeningen kunnen doen om je balans en vertrouwen bij jullie 2 te verbeteren(met jullie 2 bedoel ik jou en je paard)

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 15:40

Gapen helpt ook! Gewoon alleen gaan rijden en uitgebreid gaan gapen! Knipoog Gapen is erg ontspannend! Haha!

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 16:07

LuvdaTossa schreef:
Gapen helpt ook! Gewoon alleen gaan rijden en uitgebreid gaan gapen! Knipoog Gapen is erg ontspannend! Haha!

>;) gapen Scheve mond meen je dat nou Schijnheilig
en hoe wil je op commando gapen Haha!

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 16:12

als ik merk dat ik gespannen ben ga ik ook wel eens gym oefeningen doen van vroeger. nu scheelt het dat ik een rustige fjord heb en de teugels zo los kan gooien. staart wortel aan raken met linkerhand en dan rechter. neus van mijn laarzen pakken etc.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 16:23

Misschien kun je een paar punten afgaan van boven naar beneden.
Krampachtig zitten uit zich vaak in opgetrokken schouders en klemmende knieen. Dus schouders laten zakken, recht voor je uit kijken.
Om van die klemmende knieen af te komen kun je aan de longe oefenen zonder beugels en teugels. En dan met je handen je knieen naar beneden duwen, zodat je je been wat langer maakt. Ter ontspanning misschien ook nog wat armzwaaioefeningetjes Knipoog

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 16:45

Mijn ervaring is ook dat verkrampen vaak begint in je billen!


essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 16:57

teriema schreef:
Mijn ervaring is ook dat verkrampen vaak begint in je billen!


Ja? Zit me nu af te vragen hoe je dat kan verbeteren, je billen laten zakken ofzo Tong uitsteken

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 17:10

MIsschien wat vaker zonder zadel rijden of niet altijd serieus gaan rijden met je paard. Ga bijv eens wat spelletjes met hem doen ofzo..

SpiedSkeet @ [HK] Het olympisch schaatsseizoen 2009/2010.

Het laatste schaatsnieuws en de leukste interviews lees je op: http://www.schaatskrant.nl

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 18:03

Leo_American schreef:
MIsschien wat vaker zonder zadel rijden of niet altijd serieus gaan rijden met je paard. Ga bijv eens wat spelletjes met hem doen ofzo..


dat zonder zadel rijden zit wat in, want met verkrampt achterwerk zonder zadel lig je er zeker naast dus moet je wel ontspannen!

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 18:46

les nemen. als iemand iedere keer ontspannen tegen je zegt krijg je misscjhien door waarom je gaan spannen en wanneer.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 19:34

Leren jezelf steng teo te spreken.
Je kan daar een letter voor in je gedachten nemen zoals hierboven gezegt werd maar ook gewoon om de zoveel tijd denken: Ben ik nog ontspannen? Zijn mijn handen los, kan ik mijn schouders nog draaien, kortom zit ik nog goed?
Zelfde als wat een instrictrice doet maar dan moet je het zelf leren doen.

Idd zingen helpt bij mij ook, en gapen.....maar dat gaat niet altijd zo makkelijk Haha!

Als ik te gespannen ben door wat dan ook gooi ik de teugels even op, draaf een paar rondjes en pak ze weer op.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Charaz

Berichten: 24278
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 19:50

Inderdaad zingen, dat gebruik ik altijd als ik ongeduldig wordt en écht even moet ontspannen (als trailer laden niet wil lukken)
sommige mensen weten dan ook wel wát ik dan ga zingen Haha!

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 10:54

Iedereen bedankt voor de tips OK dan! Ik zag trouwens net dat er over hetzelfde onderwerp al een topic was geopend, sorry daarvoor Bloos

Citaat:
Wanneer ik les heb is dit stukken minder


Citaat:
les nemen.


Peggel, ik heb al les en ik vertelde al dat het dan inderdaad stukken beter gaat Knipoog Ik zal het echter ook alleen moeten kunnen want 7 dagen per week lessen kan ik helaas niet opbrengen Knipoog

Maar goed, jullie tips, zingen, gapen en zonder zadel rijden Haha! Ik zal het allemaal eens proberen. (in combinatie lijkt me alleen niet zo'n goed idee Knipoog) Andere tips zijn uiteraard welkom OK dan!

Gretha
Berichten: 377
Geregistreerd: 12-09-03
Woonplaats: hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 00:36

ik heb t andersom, als ik vrij ga rijden (dus in mn uppie, of in ieder geval zonder instructie) dan rij ik beter, en gaat alles gewoon beter, doordat ik minder nadenk, dus meer ontspan, t
tijdens les ben ik juist veel aan t nadenken, en veel dingen moet ik verbeteren, in mn zit, die ga ik dan eerst heel krampachtig doen, voordat ik t gevoel ken, hoe t wel moet etc
vaak rijden en er flink mee bezig gaan is t enige wat echt helpt, zeker als je de vele goede tips hier gebruikt.
misschien ook nog even je ogen dicht doen, zodat je alleen je paard voelt, even niets in de omgeving wat je afleid van je zit, zodat je echt goed kan gaan zitten

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 09:03

Vraag af en toe eens aan iemand of die jou paard aan de longeerlijn wil doen terwijl jij erop zit en gymnastiek oefeningen doet, zelfs Marlies van Baalen doet dat nog regelmatig, dus je hoeft echt niet te denken dat je dan voor banketstaaf staat ofzo. Zodra mijn paard oud genoeg is wil ik het ook af en toe gaan doen OK dan!
En idd zingen is ook erg goed voor je, je moet iig dingen doen die je afleiden van je houding en zit. Het komt vanzelf wel Haha!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 10:05

Dat je jezelf ervan bewust bent is al een goed idee.
Wat ook goed kan helpen is ademhalingsoefeningen. Ga leren door je buik te ademen.

Buikademhalings oefeningen

Verder vind ik dat hier hele goeie tips zijn gegeven. Probeer ook wat meer zelfvertrouwen te creëren op het paard. Noem positieve punten op over jou zelf en je paard. Positieve punten die jullie samen behaald hebben.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers