Blind en paardrijden

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Fitzroy

Berichten: 25032
Geregistreerd: 11-01-01

Blind en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-04 12:44

Nee, ik ben het niet en ik hoop het nooit te worden maar gezien mijn slechte ogen is het wel iets waar ik wel rekening mee moet houden.

Ik weet dat er visueel gehandicapten zijn die paardrijden, maar hoe dan ze dat?
De bakrand moet toch wel gemarkeerd zijn en hoe doen ze dat met de letters?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Dennis

Berichten: 31447
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 12:48

Er heeft jaren geleden een reportage in de Penny gestaan. Ik heb geen idee meer hoe lang geleden maar het was iig in mijn Pennytijd Lachen .

Als ik het me goed herrinner was de bakrand dmv geluid gemarkeerd en de letters stonden mensen bij die de letter zeiden. Dat meisje reed Z met haar paard.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Apple

Berichten: 76180
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 12:49

Bij stevig slechtzienden kom je al een heel eind als de bakrand langs de bovenrand een brede witte lijn geschilderd heeft. Letters gewoon een stuk groter (en uit je hoofd weten waar welke letter is Knipoog ).

Bij echt blinden wordt geloof ik gewerkt met belletjes en rinkeltjes (maar dat heb ik nog nooit in het echt gezien Lachen ).

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 12:51

Ik heb een keer een clinic gezien van een meisje die bijna geen zicht had. Ze deed gewoon alles uit haar hoofd, ze had geen hulpmiddelen of zo. Ze sprong zelfs met dat paard.

Fitzroy

Berichten: 25032
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-04 12:52

Dennis schreef:
Als ik het me goed herrinner was de bakrand dmv geluid gemarkeerd en de letters stonden mensen bij die de letter zeiden. Dat meisje reed Z met haar paard.


Jeetje mina, dan heb ik als ik een proef moet rijden alleen voor de letters al 12 mensen nodig en de middellijn moet je dan waarschijnlijk zelf vinden.

Waarschijnlijk zul je veel meer gevoel krijgen omdat je bv. het aantal passen op een lange en korte zijde gaat tellen.
Is voor het verruimen wel erg handig.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 12:56

Hoe heet die blinde operazanger nou ook al weer, die zie je in de clip een buitenrit maken..
Zo knap! Kan er ook niet bij hoor.. doe het echt niet na (wil ik ook niet). Wat mij dan zo eng lijkt, je ziet ook niet waar je paard zijn benen neerzet..

JoT

Berichten: 4005
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 13:08

De schoondochter van de vriendin van mijn vader (volg je het nog?) is blind en heeft ook gereden. Ik geloof dat ze nu echter niet meer rijdt. Volgens mij werkte zij niet met belletjes e.d., maar ze wist gewoon waar de bak 'ophield'. Als je lang genoeg rijdt kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Ik weet dat ze wel eens geprobeerd heeft om een buitenritje ergens te regelen, maar dat lukte toen niet. Zie jij maar eens een manege te vinden die met een blind iemand op stap wil, hoe goed die persoon ook kan rijden. Ik kon me er wel iets bij voorstellen, maar ik vroeg me toen ook af of daar nou echt niet iets voor te regelen viel. Maar ja wat?

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.

Cowgirl

Berichten: 23718
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 13:09

Voor dat ik Felix had huurde ik een witte pony en 1x in de week reed daar een jongen op die volledig blind was.

Hij kreeg prive les en dat ging echt heel goed.
Hij heeft toen ook eens een wedstrijdje mee gereden bij de ponyclub, en ik dacht dat de voor lezer wel de letters aangaf als hij erbijna was.

Het is al heel lang terug dus precies weet ik het niet meer.
Hij was aardig gevorderd toen ik bij die stal wegging.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 13:10

Ik weet niet als het in het echt ook is, maar ik heb eens een film gezien over blinden, Breaking Free of zoiets.
En daar was ook een meisje dat leerde springen met haar paard. En zei ging echt op de passen tellen af. Zei wist exact hier moet ik afdraaien, en dan moet ik zoveel passen galoperen en dan ben ik bij de sprong. Ze ging ontzettend op haar gehoor af.

Maar ja dat was dus wel een film, weet niet als het in het echt ook gebeurt Haha!

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 13:13

wij hebben ooit iemand op de manege gehad die een wedstrijd kwam rijden terwijl hij blind was, dus het moet kunnen. ik denk dat het een kwestie van oefenen is. ik doe het wel is met exel ogendicht en dan rijden, maar da's nie makkelijk

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 13:15

Mijn nichtje is ook blind en heeft ook een tijdje op een manege gereden.
Zij hoorde ook aan de weerkaatsing van het geluid of ze bijna aan het eind was.

Maar wedstrijden of zo heeft ze nooit gereden, dus precies op de bordjes wat doen was voor haar verder niet van toepassing.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 13:19

Een vriendin van mijn stalgenootje is ook blind en ze heeft een eigen paard! Ik ben haar een keer op buitenrit tegengekomen en dan rijdt ze achter een ander paard die een belletje in zijn staart heeft.

Hoe ze in de bak rijdt weet ik niet precies maar ze rijdt zelfs buiten (wel met anderen uiteraard).

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 13:49

Ik heb het gezien op wedstrijd, niet lang want ik lag daarna naast mn paard, die schrok van de belletjes Tong uitsteken

maar de bak was daar niet dicht, was gewoon een ring uitgezet met alleen maar bordjes
er rijd een ander paard voor, met een belletje, en die volgt degene die blind is dan.

ook heb ik een keer iemand op wedstrijd gezien(dit keer zonder van mn paard af te vallen Knipoog waarbij er op iedere hoek van de bak iemand met een belletje stond, of bij iedere letter, dat weet ik niet meer precies, en dat ze dus zelf haar proef reed, zonder achter een ander paard aan te rijden.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 14:16

Er wordt vaak gewerkt met inderdaad vergrote letter borden, van ongeveer 1 meter bij 70 cm. Grote letters van donkere kleur op een lichte achtergrond.
Of van Callers, personen die bij de letter staan en de letter blijven roepen tot diegene hem gepasseerd is.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 14:38

Toen ik vroeger bij de ponyclub reed, zag ik op wedstrijden ook wel eens een blindmeisje rijden. Ik geloof dat er dan iemand voor haar reed met een belletje die zeij dan na reed. Maar dat is al heel lang geleden, dus helemala precies weet ik het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 14:46

Bij ons op de manege reed een meisje dat blind was, ze had piepertjes bij de hoeken staan om zich te kunnen orienteren. In de les maakte het weinig uit, want dan doe je vaak hetzelfde, maar buiten de lessen om moest je dus wel altijd extra rekening met haar houden en erg goed inschatten wat ze van plan was, om botsingen te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 15:34

Dennis schreef:
Er heeft jaren geleden een reportage in de Penny gestaan. Ik heb geen idee meer hoe lang geleden maar het was iig in mijn Pennytijd Lachen .

Als ik het me goed herrinner was de bakrand dmv geluid gemarkeerd en de letters stonden mensen bij die de letter zeiden. Dat meisje reed Z met haar paard.

Dat artikel heb ik toen ook gelezen! Knap hoor! Lachen

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 15:46

Sammm"]
[quote="Dennis schreef:
Er heeft jaren geleden een reportage in de Penny gestaan. Ik heb geen idee meer hoe lang geleden maar het was iig in mijn Pennytijd Lachen .

Als ik het me goed herrinner was de bakrand dmv geluid gemarkeerd en de letters stonden mensen bij die de letter zeiden. Dat meisje reed Z met haar paard.

Dat artikel heb ik toen ook gelezen! Knap hoor! Lachen
[/quote]


Ja maar hoe heette ze ook al weer Verward Ik heb het ook gelezen! Ze had toen een leuk paardje OK dan!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 15:52

wij hebben iemand op stal staan die voor +/- 40 % zicht heeft en 40% gehoor en spreekt moeizaam. Ze ziet dus nog wel wat, maar dan moet het dichtbij zijn en het liefst in het licht.
Wij hebben geen speciale markeringen in de bak. Hoe ze het doet geen idee. Ws op het zicht wat ze nog heeft en de rest op gevoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 16:00

LuvdaTossa"]
[quote="Sammm"][quote="Dennis schreef:
Er heeft jaren geleden een reportage in de Penny gestaan. Ik heb geen idee meer hoe lang geleden maar het was iig in mijn Pennytijd Lachen .

Als ik het me goed herrinner was de bakrand dmv geluid gemarkeerd en de letters stonden mensen bij die de letter zeiden. Dat meisje reed Z met haar paard.

Dat artikel heb ik toen ook gelezen! Knap hoor! Lachen
[/quote]


Ja maar hoe heette ze ook al weer Verward Ik heb het ook gelezen! Ze had toen een leuk paardje OK dan!
[/quote]
Heette dat paard niet Just in Time? Lachen En dat meisje, eeehm.. Lonneke ofzo? Lachen

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 16:10

De voorzitter van een rijvereniging hier in de buurt, is 100 % blind.
Tot voor een paar jaar, reed hij wedstrijden op Z-niveau. Hij kende z´n paard zó goed en wist precies waar de bak ophield.
Nu rijdt hij geen wedstrijden meer omdat ´ie er geen tijd meer voor heeft Knipoog .
Ik weet nog dat ik eens met hem door de bak liep, waar ze bezig waren een klein parcourtje te bouwen. Op een gegeven moment greep hij me bij m´n arm en waarschuwde me; bleek ik bijna te zijn gestruikeld over een hindernisbalk die op de grond lag Clown !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Fitzroy

Berichten: 25032
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-04 16:49

sjakie schreef:
wij hebben iemand op stal staan die voor +/- 40 % zicht heeft en 40% gehoor en spreekt moeizaam. Ze ziet dus nog wel wat, maar dan moet het dichtbij zijn en het liefst in het licht.
Wij hebben geen speciale markeringen in de bak. Hoe ze het doet geen idee. Ws op het zicht wat ze nog heeft en de rest op gevoel.


Sjakie, 40 % zicht is best nog veel. Ik had verleden maand nog maar 20 % zicht in mijn linkeroog, en dan kun je best nog veel zien. Oke, autorijden is niet aan te bevelen, omdat je geen details meer ziet maar paardrijden zou nog prima gaan.
Inmiddels heb ik weer 30 % zicht in dat oog, klinkt niet veel, maar is best acceptabel.

Ik ben verbaasd dat er toch nog zoveel mensen zijn die paardrijden die blind zijn. Ik ben zelf nog nooit iemand tegen gekomen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 16:57

Fitz, als slechtziende ben je misschien iets meer afhankelijk van anderen, vooral als je samen rijdt met andere ruiters. Je moet toch wel van de stuurmanskunst van je bakgenoten op aan kunnen, omdat zij jou wel op tijd kunnen zijn, maar jij hen misschien niet altijd (als slechtziende of blinde). Ingewikkelde figuren als slangenvoltes kan iedereen beter van tevoren even callen, dan weet de hele bak wat er gaat gebeuren.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 17:19

De brabander die praten over "dat" meisje. Praten over Lon Mayen(god weet hoe je dat schrijft). Ze komt uit Udenhout en rijd heerlijk.
Vroeger (ponytijd) was het zo dat zij een voorrijder had. Lange tijd was dat Haske, een pony van familie scheepens. Die had idd een belletje aan de singel en Lon reed dan op dat belletje. Ook is dat met sprekende letters geweest enz. Zij reed toen gewoon tussen de ziende mensen en daarnaast de paralimpics.
Dus ook als je niks ziet kan je nog steeds blijven rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 17:25

holly schreef:
De brabander die praten over "dat" meisje. Praten over Lon Mayen(god weet hoe je dat schrijft). Ze komt uit Udenhout en rijd heerlijk.
Vroeger (ponytijd) was het zo dat zij een voorrijder had. Lange tijd was dat Haske, een pony van familie scheepens. Die had idd een belletje aan de singel en Lon reed dan op dat belletje. Ook is dat met sprekende letters geweest enz. Zij reed toen gewoon tussen de ziende mensen en daarnaast de paralimpics.
Dus ook als je niks ziet kan je nog steeds blijven rijden.

Dat meisje bedoel ik! (toch?) Knipoog
Lon, met Just in Time Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bellieee, EsmeeKKK, GoogleAdsense en 22 bezoekers