bit vastpakken en harder lopen als ik vraag!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

bit vastpakken en harder lopen als ik vraag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-04 17:53

hoi bokkers,

hebben jullie tips voor mijn probleem? Scheve mond
de draver waar ik op rij is erg gevoelig, voor t been en vooral
voor de hand.
ik probeer mijn benen eraan te houden, zonder dat ze er meteen
vandoor schiet en mijn handen in contact met haar mond,
maar als ik de druk op voer pakt ze het bit op een gegeven moment
vast en van ontspannenheid is dan absoluut geen sprake meer (wat bij haar al erg moeilijk is, ze is vrij zenuwachtig).
ze is gewend hard te lopen omdat ze altijd in koersen heeft meegelopen,
de laatste tijd lukt het om haar rustig te laten lopen maar nu ik aan
het nageven wil werken, neemt ze het bit dus vast!

wie weet raad?


Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 18:35

loslaten...heel goed van je paard dat ze het niet pikt als jij aan de teugels trekt. Ik zou het ook doen. Je moet dmv. je benen het paard zijn achterhand en rug (goed) te laten gebruiken, dan komt het paardje vanzelf met het koppie omlaag!

Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 19:14

precies.. wat sjonniej zegt.. maar ik zou als ik jouw was.. me nu vooral op het rustig rijden concentreren.. en niet aan het nageven.. als ze rustig wordt.. wordt ze ook meer ontspannen en zal ze op een gegeven moment zelf naar beneden komen!! succes..

'Moonlight Holly'

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 21:29

veel figuren rijden volte's.slangevolte's enz
dan zal ze vanzelf gaan onspannen.en niet meer gaan harde draven

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!


eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-04 09:40

ik probeer inderdaad eerst aan het tempo te werken en daarna pas
aan het ' van achteren naar voren rijden' door mijn been steeds in contact te houden met haar en een constante druk op de teugels te nemen (ik trek absoluut niet aan de teugel) maar ik vind het heel erg moeilijk om haar ontspannen te krijgen vooral omdat ze erg zenuwachtig is en zodra er een ander paard in de bak is, wordt ze steeds nerveuzer!

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 09:58

niets meer aan toe te voegen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 14:07

laetitia: Je moet voor helemaal losgooien, dat je het idee hebt dat je eigenlijk helemaal niets meer te vertellen hebt voor!! Ik heb precies hetzelfde gehad en moest van mijn instructrice ook helemaal loslaten. Dat is in het begin nog veel enger omdat je dan denkt dat je helemaal niets te vertellen hebt, maar het helpt wel! Opvangen met je zit en niet met je handen, een paard houd er niet van om druk te hebben in zijn mond en doet daarom zijn kop in de lucht en houd het bit goed vast, zodat hij niets meer van jou trekken voelt!
Paarden zijn stiekem heel erg slim Lachen

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 17:53

bedankt sjonniej, ga t vanavond meteen proberen!

Charmaine
Berichten: 1404
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 22:52

Vraag anders even advies aan SplashIsLief. Die heeft ook een draver! En zij had dezelfde problemen. Nu loopt ie stukken beter.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:13


madacha
Berichten: 195
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 01:48

Als ik jou was zou ik hem min 2 dagen even met bijzetjes longeren, dan zal het vast een stuk beter gaan!

Het is aardig om belangrijk te zijn, maar belangrijker om aardig te zijn.

jSophiaF

Berichten: 6001
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 19:00

Onze haflinger deed dat ook, nu zijn we zover dat ze wel wil nageven, maar niet wil ontpannen in d'r kaken. Door veel voltes te laten lopen en op de voltes tempowisselingen te rijden, leert ze op je been te reageren en ook dat niet alleen is om harder te gaan, dat heeft heel veel geholpen bij onze haffie. En het handige van een volte is dat ze niet te hard kan gaan, gaat ze harder, dan verkleine en een gang terug nemen, en zo telkens opnieuw. Twee , drie passen stap, dan draven, paar pasjes draf, weer stappen en zo telkens opnieuw. Buitenteugel en buitenbeen erbij houden, zo knikt zij of hij op een gegeven moment.
Succes.
Freay*

Stekeltje

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 19:27

Ik heb ook een draver en precies hetzelfde probleem. Vreselijk zenuwachtig Ik moet nu veel verschillende gangen rijden, bv. bijna een overgang maken naar de stap en dan toch weer aan laten draven. Ook tijdens het draven moeten hun zich aanpassen aan jou lichtrijden en niet andersom. Heel moeilijk, maar het lukt op den duur wel, succes... OK dan!

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 09:13

Een meisje bij ons op stal heeft ook een draver en die heeft in het begin pecies hetzelfde prbleem gehad. Maar met veel vertrouwen opbouwen en veel geduld, is ze nu (na twee jaar) tweede geworden van zuid-holland in de L1 tussen de paarden. Ze kan nu een superrelaxed handgalopje OK dan!
Dus ik zou zeggen heb geduld en ga niet te veel zitten sjorren en zo, daar schiet je helemaal nix mee op!!!

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:30

Inderdaad zou ik niet teveel aan de voorkant zitten. Je geeft zelf al aan dat ze gaat rennen als jij druk geeft, het is dus een reactie op. Eerst leren reactie te krijgen op je zit hulpen, dan pas de teugelhulpen erbij.
De kunst met drukke paarden is zo min mogelijk doen, het tegenovergestelde van flegmatieke paarden, waar je juist wel heel veel moet afwisselen en schakelen. Als ik op wedstrijd een paard heb dat heel erg heet is, geef ik hem lange teugel en ga een paar rondjes zo stappen, daar gaan ze meer van ontspannen dan maar blijven galopperen en oeffeningen doen. Bouw tussen je rijden gewoon van die rustounten in, zowel voor jezelf als voor je paard.

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 17:16

het gaat al veel beter! als ik nu alleen in de bak ben is ze super ontspannen! maar zodra we weer in de groepsles meelopen wordt ze nerveus en druk en wind ze zichzelf heel erg op. ze wordt zenuwachtig van andere paarden die langs haar of achter haar of voor haar lopen...

ik ben gister op het einde maar gewoon gaan stappen om haar te kalmeren...ik probeerde heel rustig te zijn en niet teveel moeilijke dingen te vragen, maar ze kan niet met andere paarden...de eigenaresse neemt daarom ook priveles, maar daar heb ik geen geld voor.

iemand ervaring mee?

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:24

Ik heb ook een draver en 2 weken terug mijn eerste les gehad.
Ik heb daar geleerd om haar op een volte te rijden en dan met de
binnen hand een korte ophouding maken en dan meteen even
"belonen" door even je teugel helemaal te ontspannen. Ook op dat moment even geen druk op de teugel ( al is het maar een seconde ).
Dit blijf je doen tot ze loopt op het tempo dat jij wil en dat je in principe de teugels zo los zou kunnen laten. Dan ga je wat recht uit rijden, maar erg concequent ( weet niet hoe je het schrijft Bloos ) zijn.
Als ze constant loopt op het rustige tempo ga je beginnen met naar voren rijden en weer terug nemen. Als ze dan weer moeilijk terug te nemen is dan ga je weet op de volte en weer ophouding en ontspannen.
Het ontspannen is een soort beloning voor je paard dus ook zeer belangrijk.
Ik heb pas 1 les gehad en ze loopt super. Na 10 minuten is ze helemaal ontspannen en loopt ze met haar neus ergens bij haar knie.
Succes ik hoop dat het duidelijk is anders hoor ik het wel.

PAS OP!!!!! zwanger dus alles wat je zegt kunnen mijn hormonen tegen je gebruiken Lachen

Op zoek naar lp's? Ga dan naar: http://www.blue-rain.nl

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:26

madacha schreef:
Als ik jou was zou ik hem min 2 dagen even met bijzetjes longeren, dan zal het vast een stuk beter gaan!


Hier krijg ik de kriebels van!
Wat zou dat helpen? Zet er maar een hulpteugel aan en hij heeft in eens geleerd hoe hij rustig moet lopen?

PAS OP!!!!! zwanger dus alles wat je zegt kunnen mijn hormonen tegen je gebruiken Lachen

Op zoek naar lp's? Ga dan naar: http://www.blue-rain.nl

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 18:05

hulpteugels gebruik ik nooit dus dat advies heb ik maar niet opgevolgt!!

SplashIsLief

Berichten: 33019
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 20:53

Charmaine schreef:
Vraag anders even advies aan SplashIsLief. Die heeft ook een draver! En zij had dezelfde problemen. Nu loopt ie stukken beter.

dank je wel Bloos hahah

Splash † en Nuut † :+: Voor altijd in mijn hart, ik hou van jullie

Sinds 13 juli 2021 trotse mama van Nola <3

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 09:42

Hoe gaat het nou met het rijden?

PAS OP!!!!! zwanger dus alles wat je zegt kunnen mijn hormonen tegen je gebruiken Lachen

Op zoek naar lp's? Ga dan naar: http://www.blue-rain.nl

SplashIsLief

Berichten: 33019
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:58

het gaat beter en ze begint meer 'zelf' te doen ze trekt niet meer zoveel en volgens charmaine loopt ze steeds rustiger ze moet alleen nog meer haar achter hand gaan gebruiken maar wordt aan gewerkt ik ga van de week waarschijnlijk foto's maken en dan kan je het misschien wel zien, maar het trekken werd minder door veel overgangen te rijden en veel draaien door de bak en zo liet ze het bit meer los en daardoor ging ze ontspannender lopen en daardoor ging ze minder trekken en werd ze constanter en ze heeft nou wel af een toe een dag dat ze gaat lopen trekken, maar als ik dan veel ga draaien en overgangen maak wordt het weer minder!

Splash † en Nuut † :+: Voor altijd in mijn hart, ik hou van jullie

Sinds 13 juli 2021 trotse mama van Nola <3

SplashIsLief

Berichten: 33019
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 15:25


Splash † en Nuut † :+: Voor altijd in mijn hart, ik hou van jullie

Sinds 13 juli 2021 trotse mama van Nola <3

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-04 16:40

leuk man, is splash ook een draver? ze loopt echt mooi van wat ik op die foto's heb gezien. daar moet ik en mijn paard nog wel veel op oefenen!

SplashIsLief

Berichten: 33019
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:43

laetitia schreef:
leuk man, is splash ook een draver? ze loopt echt mooi van wat ik op die foto's heb gezien. daar moet ik en mijn paard nog wel veel op oefenen!

ja splash is ook een draver
dank je wel Bloos
nou ik heb er ook al heel veel oefenen inzitten, want toen ik haar 3 jaar geleden als verzorgpony (was ze toen) kreeg kon ze alleen maar rondjes rennen met haar hoofd in de lucht en ze kon niet eens stilstaan en dat soort basis dingen heb ik haar geleerd en aan de teugel lopen enzo en ben nu bezig met meer sprong in galop krijgen, wijken, schouderbinnenwaarts en achterwaarts (maar wil eerst normale halthouden beter krijgen)

Splash † en Nuut † :+: Voor altijd in mijn hart, ik hou van jullie

Sinds 13 juli 2021 trotse mama van Nola <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 13 bezoekers