fries die onder me uitloopt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ollivia
Berichten: 371
Geregistreerd: 07-12-03

fries die onder me uitloopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-04 15:29

ik heb een 4 jarigwe friese merrie waar ik al best lang mee bezig ben, ze is heel voorwaarts dat is wel goed maar ze loopt onder me uit ik ben daar al heel lang mee bezig maar ze blijft maar rennen, ik heb al veel geprobeerd, met me zit terug rijden en alles mar het enige wat helpt is met me handen haar terug te krijgen wat dus niet goed is en daardoor is ze ook niet meer nageefelijk. ik rij haar bijan iedere dag maar mag niet meer gaan rijden want dat kan ze nog niet aan. wie kan mij helpen?


fjorduhlover
Berichten: 41
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 15:34

als ze goed op je stem reageerd kun je dat gebruiken anders kun je dat oefenen in de galop.
als je het durft kun je ook hem los laten en hem vooruit schoppen en laten lopen tot JIJhet genoeg vind daar wordt ie moe van en dan snapt ie dat ie moet ophouden.........
let wel op dat ieder paard and3rs is ..
soms moet je het met rust oplossen en soms moet je straffen..
ieder paard is anders.. suc6..
liefs fjorduhlover

whahaha volgende week eerste wedstrijd met troika.... superrrr cool. in de b haha en ook een kur op muziek ..... ism er een fjorduh fanclub... xxxx ilse

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 15:36

wat maakt het uit dat ze een fries is, vraag ik me altijd af met de vragen, mijn, fries fjord ed Verward Clown

Maar goed, ontopic


Zet haar eens op de volte, verklein deze volte als ze te hard gaat.
dan komt ze vanzelf terug in tempo.
Vergroot de volte als ze in het goede tempo loopt.
Verklein weer als ze te hard gaat. enz enz.
Beloon uiteraard als ze doet wat jij graag wil zien.

ook als je niet op de volte bent, geen 3 rondjes hoefslag een keer van hand veranderen en weer 5 rondjes hoefslag.
Dat zie je o zo veel.
Maar blijf juist bezig.
Blijf wenden, overgangen maken enz enz.

ollivia
Berichten: 371
Geregistreerd: 07-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-04 15:39

me stem gebruik ik de heletijd onderhand! en dat loslaten en op een volte houden help ook niet dan gallopeert ze aan, als ze moe is dan valt ze wel in draf maar bliojft ze hart lopen als ik een uur rij dan gaat het wel beter maar dat kan ze niet aan. ik mag van mij baas maar een half uur rijden ik dacht dat er wel verandering in kwam dat ze uiteindelijk wel rustiger wordt maar dat is niet zo

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 15:40

hamvraag......... heb je les ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 15:41

gijsenkim schreef:
hamvraag......... heb jegoede les van ervaren instructeur?


Kleine toevoeging gemaakt Tong uitsteken

fjorduhlover
Berichten: 41
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 15:42

dan zou je togh eens moeten proberen ehm vooruit te knallen tot jij er genoeg van hebt en daar heel cosequent in zijn... ook kan het helpen heel veel rustige stap en draf oefeningetjes te doen..
weet je ook waarom ze wegrent...
omdat ze het moelijk vind of omdat ze dat gewoon wil....

whahaha volgende week eerste wedstrijd met troika.... superrrr cool. in de b haha en ook een kur op muziek ..... ism er een fjorduh fanclub... xxxx ilse

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 15:46

runningkawa"]
[quote="gijsenkim schreef:
hamvraag......... heb jegoede les van ervaren instructeur?


Kleine toevoeging gemaakt Tong uitsteken
[/quote]

thanks Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 15:47

Met gewoon goed zitten ben je al een heel end.

ollivia
Berichten: 371
Geregistreerd: 07-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-04 15:52

mij zit is goed ik rij met haar welleens in deurne en op een manege waarom ze wegrent weet ik niet ze is niet bang maar als ik er opzit laat ik haar eerst galoperen ( wel eerst ff stappen en draven ) maar dat moet ze tog afleren want ik wil binnekort wel op wetstrijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 15:54

Wat zeggen de mensen in Deurne dan (niet veel anders als ik denk ik, omdat ik ook les krijg van mensen van Deurne)
En waarom laat je haar eerst galloperen?
Misschien juist eens een tijdje die galop op een heel laag pitje zetten, zodat de rest beter bevestig is.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 17:59

ik denk dat ze gewoon ongehoorzaam is. Jij geeft zithulpen met de bedoeling dat ze terugkomt, maar ze reageert niet. WAarschijnlijk ook omdat ze ze niet voelt: want een paard dat loperig is, gebruikt de rug niet goed, is niet ontspannen, voelt dus ook niet wat de ruiter doet.

waarschijnlijk maken je teugelhulpen geen indruk (meer). Ik zou in de stap al beginnen met haar te leren wachten. Dus iedere keer je buitenhand sluiten en reactie eisen. DAt doe je door de hulp kort te laten duren, maar WEL zodanig dat het effect heeft. Dus als je hard in moet komen, dan moet dat maar. Maar hou het kort. En ALLEEN buitenteugel, dan kan ze zich er niet op vast zetten.

STeeds als ze daar op reageert belonen met stem, herhalen als ze weer onder je uit gaat lopen, snel voelen ook als dat weer gebeurt en niet pas reageren als ze alweer weg is (ook al is dat maar in stap). Steeds herhalen herhalen, totdat ze leert los te laten in het lijf en gaat ontspannen. Dan ga je over in draf en doe je het zelfde.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 22:15

Harder rennen Haha!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 22:27

jammer dat ze alleen maar harder gaat... Soms als jij los laat en geen steun geeft, komt het paard terug in tempo omdat het zijn balans verliest (geen 5e been). als ze echt te hard gaat dan moet je eisen dat ze in jouw tempo en jouw gang loopt. Dus stap is stap, en draf is draf. En wil ze hard in draf, dan ga jij dus langzaam, of weer terug in stap. Helpt zacht en lief niet? Dan maar hard en streng!

Maar krijgt ze wel voldoende beweging?
Aranka wil ook vooral hard, maar die komt nu te weinig buiten...
Kan haar energie niet genoeg kwijt. Rennen doet ze vooral als ik haar los aan de longe heb, dan durft ze pas... Los in de bak gaat ze steeds naar het hek rennen...

LegallyBlond
Berichten: 199
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 23:09

Ik heb een pony die loopt ook geregeld onder me vandaan, mijn instructeur gaf me de tip om de teugels iets te laten vieren om haar weer in balans te laten komen. (Bij mijn pony ligt het er dus aan dat ze onder mij vandaan loopt omdat ze uit balans is, misschien is dit ook het probleem bij jou paard..?) Als ik dan de teugels laat vieren, komt ze weer in balans en loopt ze weer netjes in een regelmatig tempo.

[..>>Wietse fan de Slachtedijck Lovers Valla<<..]

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 00:10

Het maakt vaak wel degelijk verschil uit of je op een fries zit of op een kwpner of een ander ras. Friezen zijn net wat anders om te rijden, en je moet op andere punten meer werken dan bij bijv. een kwpn'er.
Een fries is van nature een draver, en vind galoperen onder de man vaak moeilijk. Onder je uitlopen is vaak het gevolg van dat jij teveel met je teugel doet (joyce B legde dit al uit) Wanneer ze door jou zithulpen heen denderd niet aan je teugels gaan hangen, maar ophoudinkjes geven op de buitenteugel en terugrijden met je zit. Lucht op die binnenteugel houden!
Probeer mee te gaan in de galop met je zit, dat ze op jou houding gaat reageren, duuw jij haar als ware naar voren met je bekken, zal zij meer sprong gaan maken. Hierdoor zal ze in de gaten krijgen dat jij de tempo bepaler bent. Nooit op een volte trekken wanneer je weet dat je haar niet om je binnenbeen heen kan rijden. Dan ben je verder wg van huis dan ooit. (waarschijnlijk blijft ze dan door je binnenbeen heenvallen)
Wanneer dit niet helpt is het waarschijnlijk dat ze die galop gewoon niet beheerst, veel galoperen op rechte stukken is een goede oplossing, lekker over de hei als je de mogelijkheid hebt en pas als je voelt dat ze taktmatig galopeerd aan het tempo gaan werken.


StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 01:14

Barvrouwke, dit kon wel een preek zijn die ik geef aan onze ruiters! Knipoog

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 14:05

Citaat:
Het maakt vaak wel degelijk verschil uit of je op een fries zit of op een kwpner of een ander ras. Friezen zijn net wat anders om te rijden, en je moet op andere punten meer werken dan bij bijv. een kwpn'er.

Elk paard heeft zwakke en sterkte kanten, welk ras ook en ja, daar moet je als ruiter op in spelen. Helemaal mee eens.

Maar vaak lees je, haflinger gaat niet aan de teugel, ik zie dan echt geen verschil met een wpn-er of ander ras.
Ze zullen allemaal van achter naar voren gereden moeten worden om aan de teugel te gaan lopen.

Ook hier, zal de fries op eigen benen moeten leren draven (ook al is draf veel kans zijn makkelijke gang) Dus ook geen verschil met elk ander ras.

madacha
Berichten: 195
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 01:19

Voor haflingers is het moeilijker om na te geven, omdat ze een kortere hoofd hals verbinding hebben en boverdien vaak ook nog een korte hals, die er meestal horizontaal op staat en vaak hebben ze van nature er ook geen "kap" opstaan. Bij KWPN ers bijv, is er meer ruimte tussen die verbinding en vaak hebben zij wel een hals die het voor hun ook eenvoudiger maakt af te buigen, hij is langer, dus meer ruimte. Het is een stuk eenvoudiger om het op zo'n paard voor elkaar te krijgen, ze zijn er meer op gebouwd.

Ik vind dat het wel degelijk uitmaakt wat voor een ras het is.

Het is aardig om belangrijk te zijn, maar belangrijker om aardig te zijn.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 01:45

madacha schreef:
Voor haflingers is het moeilijker om na te geven, omdat ze een kortere hoofd hals verbinding hebben en boverdien vaak ook nog een korte hals, die er meestal horizontaal op staat en vaak hebben ze van nature er ook geen "kap" opstaan. Bij KWPN ers bijv, is er meer ruimte tussen die verbinding en vaak hebben zij wel een hals die het voor hun ook eenvoudiger maakt af te buigen, hij is langer, dus meer ruimte. Het is een stuk eenvoudiger om het op zo'n paard voor elkaar te krijgen, ze zijn er meer op gebouwd.

Ik vind dat het wel degelijk uitmaakt wat voor een ras het is.


Sjee, wat een toespraak!
Waar heb je die vandaan gehaald?
Haha! OK dan!

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

madacha
Berichten: 195
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 01:52

Ja, ik heb nog wel iets geleerd op school Haha! Bloos! Haha!

Het is aardig om belangrijk te zijn, maar belangrijker om aardig te zijn.

xx_hanneke
Berichten: 90
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: in het land van maas en waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 01:55

Om weer even op het eerste ow in te gaan, steek jij je benen af?
Je ziet namelijk wel eens dat mensen die paarden hebben die onder hun uitrennen (die van mij heeft het ook een tijdje gedaan) hun benen afsteken en dan helemaal geen been meer geven. Ik heb pas nog een vriendin van mij, die ook ditzelfde probleem had met haar paard dit concept uitgelegt. Als er commentaar op si hoor ik het wel. Maar in ieder geval:
Het feit is dat als je een paard hebt dat onder je uit rent, je ook je been aan moet houden. Dit omdat anders dat dier denkt dat ie alles kan doen waar ie zin in heeft. met je benen kun je je paard namelijk opsluiten, je paard mee besturen, actief laten lopen en zelfs terugrijden. Dus ook bij een paard die onder je uit rent gewoon je been eraan leggen in het beginzal ie waarschijnlijk alleen nig maar harder gaan, maar dit maakt jou helemaal niks uit, gewoon standvastig blijven, ze zal het toch moeten accepteren. Je hebt dan namelijk al 100 keer meer te zeggen. Ook heb ik bij mjn paard, als ie weer is ging rennen hem gewoon met z'n kop tegen de muur aangezet, tegenwoordig als ik druk neem op mijn buitenteugel en terugga zitten, hij heel snel in de gang zit die ik wil(terugwaarts)

Dus kortsamengevat mijn advies: Blijf rijden met je benen, blijf heel concequent, ga niet boos worden maar heb maar is iets van, ja doe jij maar: ik weet wel beter, laat maar lopen in het begin (de eerste paar rondjes nadat je met je been gaat rijden, dat houd in alleen de eerste keer en dan een paar rondjes) , en als ie echt niet wil luisteren zet je hem maar is een keer tegen de muur aan. EN JIJ BENT DE BAAS.
En ga hem nou niet laten rennen, want dat is juist wat ie wil.

Er komen steeds meer mensen met paarden maar steeds minder paardenmensen.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 03:10

Hanneke, je hebt HELEMAAL gelijk!

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 10:20

madacha schreef:
Voor haflingers is het moeilijker om na te geven, omdat ze een kortere hoofd hals verbinding hebben en boverdien vaak ook nog een korte hals, die er meestal horizontaal op staat en vaak hebben ze van nature er ook geen "kap" opstaan. Bij KWPN ers bijv, is er meer ruimte tussen die verbinding en vaak hebben zij wel een hals die het voor hun ook eenvoudiger maakt af te buigen, hij is langer, dus meer ruimte. Het is een stuk eenvoudiger om het op zo'n paard voor elkaar te krijgen, ze zijn er meer op gebouwd.

Ik vind dat het wel degelijk uitmaakt wat voor een ras het is.

En zulke wpn-ers zijn er niet?
Fijn dat ik dat ook weet als ik volgende keer op zo een stap en hem uitleg dat hij maar moet buigen omdat hij een wpn-er is.

En mocht je het willen weten, ik heb genoeg haffies en fjorden gereden hoor, dus weet ook hoe die aanvoelen.
En daarom zeg ik nog steeds, rijtechnisch hoeft dat er niet bij te staan.
Want allemaal, dikke korte nek of niet, ze moeten allemaal van achter naar voor gereden worden.
En geen 1 andersom. Wat idd wel veel gedaan word bij de dikke nekke paarden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 10:24

Het is zoo fijn dat Kawa mij voor is, dat scheelt enorm veel typ werk Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers