[niet fjorden]wedstrijden-knhs-stamboekpapier

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

[niet fjorden]wedstrijden-knhs-stamboekpapier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 17:47

Ik zou graag willen weten of er bij bepaalde rassen nog een voordeel is als je wedstrijden voor de KNHS rijd.
Bij de fjorden maakt dit namelijk niks uit voor het stamboekpapier.
Bloos Behalve dan mijn persoonlijke mening dat ik meer waarde stel aan het WP'en gereden bij de KNHS ipv de behaalde NPC of tegenwoordig FjordSport diploma's.

Graag zou ik dus weten: heeft dit bij jouw stamboek voordelen?
En zo ja, hoe is dit geregeld. Moet je b.v. je protocol opsturen naar het stamboek of hoe anders?

Daar ik graag naar een mogelijkheid wil zoeken voor de wedstrijd starters met een Fjord onder ons die nu naast de wedstrijden nog eens een FjordSport diploma moeten rijden om het op het stamboekpapier B of b.v. L dressuur te verkrijgen.
En of het stamboek daarvoor een soort afdracht moet betalen aan de KNHS ofzo.

Ik ben op dit gebied een leek en het stamboek zegt dat dit niet mogelijk is.
En anders moest het stamboek voor alle leden afdracht aan de KNHS betalen!
En dat was een dure grap, gezien het nog redelijk geringe aantal wedstrijdruiter t.o.v. de stamboekleden.

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 18:03

Goede vraag Janine! Ik ben erg benieuwd naar de reacties, dus ik zal dit topic zeker volgen Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 18:08

Van de KWPN site:

Het predikaat sport kan worden toegekend aan alle bij het KWPN-geregistreerde merries. Ook veulenboek-, hulpstamboek-, hulpveulenboek- en registermerries komen in aanmerking. De prestatie moet geleverd zijn in de tak van sport, die overeenkomt met de geregistreerde fokrichting van de merrie en dient geleverd te zijn bij de paarden. Het predikaat is niet aan leeftijd gebonden en kan postuum worden toegekend. De toekenning van het predikaat is kosteloos. Het sportpredikaat kan aangevraagd worden door een verklaring met de behaalde sportprestatie aan te vragen bij de betreffende binnen- of buitenlandse sportorganisatie. Deze verklaring moet met het registratiebewijs naar het stamboekbureau worden gezonden. Daarna wordt een nieuw registratiebewijs met vermelding van het predikaat 'sport' aan de eigenaar toegezonden. De eisen voor de verschillende fokrichtingen zijn:

De eisen voor de verschillende fokrichtingen zijn:

Rijpaardmerries:
Z + 6 winstpunten in springen, Z+ 5 winstpunten (Z2+1 na 1 januari 2004) in dressuur of Z + 5 winstpunten in samengestelde wedstrijd;
Maakt een merrie haar wedstrijddebuut in een klasse hoger dan de voor het sportpredikaat vereiste sportprestatie dan dient minimaal 1 winstpunt in die klasse te zijn behaald.

Tuigpaardmerries:
Minimaal 100 winstpunten of een winsom van € 1.350,- behaald in het enkelspan. Winstpunten (of winsommen) behaald in het damesnummer tellen niet mee.


Van paarden die worden uitgebracht in de finale van de competitie enkelspannen (Categorie 1 en 2) worden de in de competitie behaalde winstpunten door de KNHS verdubbeld. Voor het predikaat Sport gelden de werkelijk behaalde winstpunten, dus niet de dubbeltelling.

Gelderse merries:
M + 5 winstpunten in springen, dressuur, samengestelde menwedstrijd of mennen of;
in een internationale twee- of vierspanwedstrijd minimaal drie keer zijn uitgebracht en ingezet zijn in alle onderdelen van de wedstrijd.

Laanbanaan

Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 23:59

Begrijp ik het dan goed? Als ik met Lana bij de knhs in de L1 ga rijden (kan nog wel een paar jaar duren, maar ik hou vol!) Dan moet ik ook nog een proef voor het fjordenstamboek rijden? Ook een L proef dan? Het heeft wel een voordeeltje dat als je voor het fjordenstamboek rijdt, dat je dan niet zo super streng bejureerd wordt als bij een knhs wedstrijd, omdat je daar toch maar op een fjord rijdt (bij de knhs dan)
Maar als ik L rij, dan rij ik dat toch ook voor het stamboek?

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 10:42

Laanbanaan schreef:
Begrijp ik het dan goed? Als ik met Lana bij de knhs in de L1 ga rijden (kan nog wel een paar jaar duren, maar ik hou vol!) Dan moet ik ook nog een proef voor het fjordenstamboek rijden? Ook een L proef dan? Het heeft wel een voordeeltje dat als je voor het fjordenstamboek rijdt, dat je dan niet zo super streng bejureerd wordt als bij een knhs wedstrijd, omdat je daar toch maar op een fjord rijdt (bij de knhs dan)
Maar als ik L rij, dan rij ik dat toch ook voor het stamboek?


Nee het niveau van rijden bij het stamboek staat los van het niveau bij de KNHS. Dus rij je bij de KNHS Z2 dan moet je gewoon bij het stamboek in de B beginnen. Overigens hoef je daar niet een x aantal wp te rijden, gewoon 1x slagen voor een proefje en je mag een klasse hoger gaan proberen.
Vroeger werden de proefjes idd met een natte vinger gejureerd, tegenwoordig hebben ze wat serieuzere juryleden en haal je je diploma dus niet meer op je sloffen.
Hoop dat het een beetje duidelijk is.