schilderen/ tekeningen/ krijttekeningen wat en ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

schilderen/ tekeningen/ krijttekeningen wat en ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-04 13:58

okee, ik wil me ook meer gaan verdiepen in het tekenen.. (misschien lukt het maar misschien ook niet)
nou was mijn vraag aan jullie wat gebruiken jullie? krijt/ verf/ potloden en waarom...?

krijt:
- ik vind het een mooi effect hebben, maar wat voor krijt heb je nodig om krijttekeningen op papier te kunnen maken?

potloden:
- wat voor potloden gebruiken jullie?
en als het kleurpotloden zijn, gebruiken jullie dan gewone kleurpotloden die je bv. bij de blokker en intertoys kan kopen?

schilderen:
- ik wil er nog niet aan gaan beginnen, maar misschien voor als het tekenen goed lukt. wat voor verf en penselen gebruiken jullie dan?

en het belangrijkste het papier:
- wat voor paier gebruiken jullie bij het maken van een tekening/ schilderij/ krijttekening?

ik hoop op veel reacties... en waarom jullie voor een van deze hebben gekozen, tips zijn natuurlijk altijd welkom en commentaar ook Knipoog OK dan!

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!


Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 14:07

Ik maak vooral tekeningen, die kan ik snel en simpel maken binnen een uur. Daarvoor gebruik ik 'gewone' potloden. Bruynzeel 'artist soft' is een (best wel dure) doos vol met potloden, van 2h tot 9b. Heel handig om mee te werken, maar de Hb potloden en harder hebben jammer genoeg wel harde stukken erin Scheve mond

Ook schilder ik daarvoor gebruik ik acrylverf van 'van gohg' (is merk) van dit merk heb ik ook kleurpotloden, zachte pastel krijtjes en olie pastelkrijtjes. Dit merk is duur, maar meestal wel goed (vind ik dan)

Als papier heb ik nu een heel groot dik blok, dit is vrij grof papier, maar ook alleen voor mij bedoeld om mee te oefenen, niet om grote kunstwerken mee te maken oid. Ik heb om te schilderen: Bruynzeel 'disign aquarel' papier en dan 180 gr/m2. Dit papier heb ik in drie formaten (heel klein, a4 en groter dan a4) Dit papier zit ook aan alle kanten vast, behalve aan een hoek, dus het papier kan niet opgaan krullen. Dit papier is wel best grof, dus je kunt er niet echt op tekenen, want dan dekt het potlood niet (krijt weet ik eigenlijk niet) Voor potloodtekeningen heb ik gewoon a4 papier van een schetsblok, niks bijzonders, volgens mij ook merkloos maar dat weet ik niet zeker.

Daihyo

Berichten: 88036
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 14:43

Ik teken ook met grijs potlood. Van 2H tot 6B. Ik heb ze gewoon los gekocht. Ik heb eigenlijk geen flauw idee wat voor merk.
Bruynzeel had ik ook, maar daar zaten ook van die harde steentjes in.

Ik heb vandaag pastelkrijt en potloden gekocht. Dus dat moet ik nog uitproberen.

Als papier gebruik ik gewoon schetspapier. Ik geloof van de Hema. Voor de potloden voldoet dat prima.
Voor pastel moet ik ook dat nog even uitproberen.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-04 14:45

schetspapier van zo'n schetsblok?
we hebben wel een halve kamer vol printpapier liggen Haha! maar ik denk niet echt dat dat een mooi effect geeft?

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 14:51

Ik teken ook wel eens op printpapier, maar dat is erg dun en vind ik daarom niet eg fijn. Een dun blad is ook moeilijk te bewaren omdat het makkelijker kapot gat of scheurt.

Daihyo

Berichten: 88036
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 14:51

Nee. Ik denk het ook niet.
Schetspapier is idd van zo'n blok. Het is wat dikker en vlekt wat minder. Zeker met gummen enzo.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 14:53

printpapier is te dun, ik gebruik papier van 170 gr/m2 voor m'n tekeningen. Potloden gebruik ik van HB tot 9B van Conte, Bruynzeel, Staedler en nog wel wat merken

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 14:57

Heeft iemand wel eens met aquarelpotloden gewerkt?
Zo ja,hoe werkt dat precies?Eerst kleuren en dan met een nat penseeltje of heel anders??

Daihyo

Berichten: 88036
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 14:58

Eerst inkleuren en dan met een vochtig penseeltje eroverheen idd.
Ik vond het eerlijk gezegd waardeloos.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 15:04

IK heb een keer een grote doos gekregen met verf ,aquarelpotloden en pastelkrijt.Ik wist niet wat ik hier precies allemaal mee kon doen.
Heb jij ervaring met krijt?

Daihyo

Berichten: 88036
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 15:05

Nee, nog niet. Ik heb er op de Pabo wel meegewerkt en dat vond ik heel fijn werken.
Ik heb net nieuw pastelkrijt en potloden gekocht, dus dat ga ik nog proberen.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Utan
Berichten: 1169
Geregistreerd: 25-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 15:06

Wat doen jullie eigenlijk met potlood tekeningen als je ze af hebt om te voorkomen dat ze gaan vegen? Ik heb wel eens gehoord dat je er dan haarlak of iets dergelijks moet opspuiten, helpt dit?

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 15:09

ik vind aquarelpotloden ook bagger, heb een doos maar doe er niets mee. Ik ken wel mensen die er prachtige dingen mee kunnen doen trouwens

Daihyo

Berichten: 88036
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 15:10

Utan schreef:
Wat doen jullie eigenlijk met potlood tekeningen als je ze af hebt om te voorkomen dat ze gaan vegen? Ik heb wel eens gehoord dat je er dan haarlak of iets dergelijks moet opspuiten, helpt dit?


Als je goed papier hebt vegen ze niet of heel weinig. Ik doe er verder niets mee. Met haarlak heb ik wel eens geprobeerd, maar dat ging vlekken.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 15:15

ik spuit er fixeer op, vrij duur +- 7 euro, maar met een bus doe je enorm lang, en het vlekt niet

IndyLover

Berichten: 2404
Geregistreerd: 09-03-02
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 16:06

Ik teken met potlood en pastel. Ligt eraan waar ik zin in heb.
Met potlood gebruik ik ook van H2 tot B9 en gewoon papier uit een schetsboek. Het papier is ongeveer 120 gram.
Als ik een pastel tekening af heb spuit ik er ook fixeer op. Het is idd vrij duur.

Voor een fotoshoot van uw paard of hond:
www.RianneFotografie.tk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 16:15

Pastel tekent idd erg mooi Lachen

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 17:16

Amanda schreef:
Eerst inkleuren en dan met een vochtig penseeltje eroverheen idd.
Ik vond het eerlijk gezegd waardeloos.

Ik maakte altijd het papier nat! Clown Vandaar dat het nooit werkte Haha!
Maar ik heb ook een hele doos aquarelpotloden hier liggen, maar dat werkte dus nooit (nu weet ik waarom Rolleyes) misschien dat ik binnenkort wel opnieuw ga proberen (en dan deze manier Haha!)

Ik doe eigenlijk ook niks op gewone potloodtekeningen, ik bewaar ze allemaal in een map en daar blijven ze mooi schoon en vlekken niet. Ik heb fixeerspray, met spuitding (verstuiver waar je in moet blazen) maar snap nog niet hoe die werkt. Krijttekeningen spuit ik vol met haarlak, meestal dan. Maar dan moet je wel uitkijken dat je het goed verdeeld en dat er niet spetters opkomen, want dan krijg je vlekken in je tekening.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-04 17:29

wat veel tips, ik ben er erg blij mee. hier heb ik wat aan Lachen Knipoog
een advies is dus eigenlijk pastelpotloden en pastelkrijtjes? dan ga ik ze morgen gelijk halen en proberen een tekening te maken..
wat doen jullie trouwens als er iets niet wilt lukken zoals je dat zelf wilt?
ik word namelijk vrij agressief daardoor, dat is de reden waarom ik ben gestopt met het tekenen van dingen en niet meer door wilde gaan...
maar nu wilde ik het toch weer gaan proberen...
misschien iemand tips?? Lachen

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!


Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 17:43

Als iets niet lukt bij mij probeer ik het zo goed mogelijk af te maken. ik heb geleerd dat gewoon alles afmaken voor mezelf heel goed is, dan kan ik namelijk pas écht zien wát er mis is gegaan en meestal als ik het dan opnieuw probeer gaat het beter. En dan steeds nóg een keer proberen totdat het lukt! Party!!
Is wel frustrerend als iets niet lukt, maar blijven proberen werkt meestal het best. (en alles afmaken dan)
Als iets écht niet lukt, dan ga ik meestal plaatjes zoeken en dan teken ik die eerst na en dan maak ik daar mijn eigen versie op.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-04 17:49

okee.
ik zat altijd meteen te gummen en weer proberen en dan lukte het nog niet en werd ik helemaal gefrustreerd en brak zelfs een aantal keer mn potlood doormidden, omdat het dus niet lukte.... Lachen

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 17:57

Misschien is het dan ook handig om dat wat je wilt tekenen eerst te schetsen, je gum laat je daarbij maar lekker in je kast. Pak een hele stapel papier en gewoon door tekenen totdat het lukt. OK dan!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-04 18:06

ik ga het proberen... ik krijg alweer helemaal de kriebels... sjonge wat heb ik dat gemist zeg, ik heb er echt helemaal weer zin in

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 18:12

niet gummen!

ga gewoon eerst lekker schetsen, dus ga gewoon bezig en maaak je niet te druk om het eindresultaat, dat komt er vanzelf wel

IndyLover

Berichten: 2404
Geregistreerd: 09-03-02
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 21:10

ja idd maak eerst gewoon een schets. En werk dat dan steeds wat preciezer uit.
Oja en als je met pastel gaat tekenen moet je een kneedgum gebruiken. Dan kan je het een beetje uitgummen of lichter maken.

Voor een fotoshoot van uw paard of hond:
www.RianneFotografie.tk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 90 bezoekers