2 Proeven gestart: wat een verschil!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

2 Proeven gestart: wat een verschil!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-04 10:32

Gisteren startte ik bij onze vereniging voor de 2e keer in de L1 met Odin. De vorige keer hadden we geen winstpunten, en liep hij ook niet helemaal zuiver. Daarna ben ik met hem naar de kliniek geweest en bleek dat hij zijn rechter voorknie had overbelast.
Gisteren was de eerste keer dat ik hem weer startte na deze blessure. De afgelopen week was hij (door de kou Verward ) echt een enorme draak geweest, en had ik meer het idee een soort rodeo-ruiter te zijn dan een dressuurruiter!

Maar goed, hij had me nog nooit laten zitten op een wedstrijd, dus ik besloot toch maar gewoon te starten.
Met het inrijden ging het eigenlijk heel netjes en was hij erg braaf, totdat hij met zijn rechterachterbeen het schot raakte en hierop helemaal uit zijn dak ging! Hij bokte zelfs zo hoog dat zijn achterbenen boven een paard van 1.70 meter uitbokte! Ik kon gelukkig nog blijven zitten, en heb geprobeerd gewoon maar weer door te rijden alsof er niets aan de hand was, ook al viel dat niet mee met de schrik in mijn benen.

De eerste proef reed ik voorzichtig, maar wel netjes. Het was niet spectaculair maar gewoon ontspannen en op de letter. Viel me dus helemaal niet tegen.
Tussen de 1e en 2e proef kreeg ik wat aanwijzigingen van een medelid, die me zei dat ik veel meer moest riskeren en met meer lef moest rijden, net zoals ik in de inrijring deed. Ik besloot dat gewoon maar te proberen.

Odin had er eigenlijk helemaal geen zin meer in toen ik de bak inkwam. Hij liep wel maar straalde geen plezier meer uit. En ik natuurlijk maar proberen alles uit te kast te rijden, terwijl bij mij (en bij Odin) het kaarsje langzaam uitging. De tweede proef was enorm slordig en geen genot om te zien!

Tijdens de prijsuitreiking bleek dat ik bij mijn eerste proef tweede was geworden, met 162 punten en dus een winstpunt! Dat had ik eigenlijk niet verwacht, had meer zo rond de 150 punten gerekend. Dit was toch een mooie opsteker!

Mijn tweede proef was (terecht) heel laag gejureerd, en ik had hier maar 139 punten! Een verschil van 23 punten tussen de 2 proeven!

Nou ja, volgende keer beter, en we gaan nu beiden hard trainen aan ons uithoudingsvermogen!

27-10-13: Weer eens wat rijfoto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1748038
Romanov (Rubin Royal x Ramino x Weltmeister [OLD]): M2 + 6 dressuur



Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 10:43

Sja, ik weet niet of het laag is gejureerd. Ik denk dat het eerder eerlijk is als ik het zo hoor. Als je er zoveel aan moet rijden, als het kaarsje uit is... dan is er toch geen samenwerking meer mogelijk. Toch geen harmonie meer? Toch geen reactie op de hulpen. Dus dan snoep je overal al 1 puntje vanaf.

Wel balen, maar je punten van je eerste proef zijn super!
Gefeliciteerd daarmee.

Je weet gelijk dat je dus je inrijtijd beter moet verdelen, wil je de tweede proef ook nog wat presteren. Is vaak zo hoor, vooral met dit koude weer. Paarden zijn fris, doen jolig, maar verschieten daarmee wel gelijk al hun energie.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 10:47

Niet meer luisteren naar diegene en dus meer rijden zoals je eerste proef!
Ik blijf tussen proef 1 en 2 altijd alleen maar stappen, hij is toch al los en vlak voor ik weer de ring in moet maak ik dan nog even wat overgangen om 'm weer wakker te krijgen.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-04 10:47

Kleintje schreef:
Sja, ik weet niet of het laag is gejureerd. Ik denk dat het eerder eerlijk is als ik het zo hoor. Als je er zoveel aan moet rijden, als het kaarsje uit is... dan is er toch geen samenwerking meer mogelijk. Toch geen harmonie meer? Toch geen reactie op de hulpen. Dus dan snoep je overal al 1 puntje vanaf.


Dat bedoel ik zelf ook hoor Kleintje! Misschien geeft het woordje "laag" voor jou aan dat ik het niet eens zou zijn met de jury, maar dat was ik juist WEL! Er staat ook "terecht" voor het woordje laag in mijn verslagje. Maar zoals jij het weergeeft klopt het gewoon ook precies, je kunt het beter beschrijven dan ik, dank je! OK dan!

27-10-13: Weer eens wat rijfoto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1748038
Romanov (Rubin Royal x Ramino x Weltmeister [OLD]): M2 + 6 dressuur

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-04 10:49

Nimber schreef:
Niet meer luisteren naar diegene en dus meer rijden zoals je eerste proef!
Ik blijf tussen proef 1 en 2 altijd alleen maar stappen, hij is toch al los en vlak voor ik weer de ring in moet maak ik dan nog even wat overgangen om 'm weer wakker te krijgen.


Goede tip denk ik Nimber, ik zal het volgende wedstrijd eens uitproberen op deze manier. Dat vind ik altijd het meest moeilijke: hoelang rijd je in, wat doe je precies en wat te doen tussen 2 proeven in. Bij ons was een bijkomend nadeel dat de eerste proef al uitliep, en de tweede nog meer, dus ik zat er al met al veel langer op dan ik zelf had gepland (en dan goed voor ons allebei was blijkbaar! Knipoog )

27-10-13: Weer eens wat rijfoto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1748038
Romanov (Rubin Royal x Ramino x Weltmeister [OLD]): M2 + 6 dressuur

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 10:51

Odin, was het losrijden in de buitenbak? Want, ook daar worden paarden moe van. Buiten is het toch kouder dan in een binnenbak. Dus ze komen voor hun gevoel weer in een warme binnenbak. En als ze daar al hebben gepresteerd, dan vallen ze bijna stil door de warmte.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 10:58

ik stap meestal ook tussen de proeven, als de eerste redelijk ging tenminste. als een paard te fris is niet natuurlijk. wel een keer leuk om te horen dat een jury ook idd zoveel verschil er tussen laat zitten. soms heb je van die juryleden die dat denken van ach het ging net een stuk beter dus ik punt maar gemiddeld. kan heel frustrerend zijn. gefeliciteerd met je winstpunt..... op naar de volgende

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-04 11:17

Kleintje schreef:
Odin, was het losrijden in de buitenbak? Want, ook daar worden paarden moe van. Buiten is het toch kouder dan in een binnenbak. Dus ze komen voor hun gevoel weer in een warme binnenbak. En als ze daar al hebben gepresteerd, dan vallen ze bijna stil door de warmte.


Nee, het losrijden was in de binnenbak. Dus dat was geen excuus! Knipoog

27-10-13: Weer eens wat rijfoto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1748038
Romanov (Rubin Royal x Ramino x Weltmeister [OLD]): M2 + 6 dressuur

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-04 11:19

peggel schreef:
ik stap meestal ook tussen de proeven, als de eerste redelijk ging tenminste. als een paard te fris is niet natuurlijk. wel een keer leuk om te horen dat een jury ook idd zoveel verschil er tussen laat zitten. soms heb je van die juryleden die dat denken van ach het ging net een stuk beter dus ik punt maar gemiddeld. kan heel frustrerend zijn. gefeliciteerd met je winstpunt..... op naar de volgende


Ga ik dus ook maar eens uitproberen volgende maand, als ik weer een wedstrijd heb. En het is ook beter om mijn eigen gevoel te volgen en niet teveel te luisteren naar de beste stuurlui aan wal.

Deze jury is echt een hele fijne vind ik. Ik heb deze al 2x eerder gehad en was iedere keer zeer tevreden over zijn oordeel. Goed is goed, en slecht is slecht. Gerust een 4 en een 8 op hetzelfde protocol, niet alleen vijfjes en zesjes.

Ik had op mijn eerste protocol een 8 (!) voor het halsstrekken, in mijn tweede proef was dit toch ook nog een 7. Voor de beide keren middendraf in mijn eerste proef had ik 2x een 7. Op zich gewoon nette cijfers ertussen, voor onderdelen waar ik voorheen niet zo goed op scoorde.

En die tweede proef, moet ik gewoon snel vergeten denk ik.

27-10-13: Weer eens wat rijfoto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1748038
Romanov (Rubin Royal x Ramino x Weltmeister [OLD]): M2 + 6 dressuur

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 11:25

gefeliciteerd met je tweede plaats in de eerste proef dan, en succes met uithoudingsvermogentraining Lachen

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 13:32

Van harte gefeliciteerd OK dan! , super gedaan. Ik ben blij een positief berichtje van je te lezen na al het blessureleed!

Over het losrijden: dat kun je nog zo goed plannen maar vaak gaat het toch niet helemaal op.
Het kan in- of uitlopen, je paard kan wel net een keer wat matter zijn dan normaal of frisser. Het blijft per keer toch verschillend.

Welke jury had je (doe maar per PB Knipoog )

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers