EA - week proefdraaien nieuwe stijl/regels

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

EA - week proefdraaien nieuwe stijl/regels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-02-04 22:43

Omdat er veel problemen blijven bestaan rond EA hebben we besloten om een proefweek in te lassen waarin er tijdelijk nieuwe regels gelden. Na deze week gaan we inventariseren wat jullie ervaringen zijn.

Om misverstanden te voorkomen zijn de regels heel zwart/wit. Het kan iedereen maar duidelijk zijn hoe EA werkt.

Overigens staat deze proefweek los van wat Bart nieuw aan het brouwen is voor EA.

Hieronder dus de regels.

1. Een topic wordt ALTIJD gestart met **TK - **GZ De **’s zijn ervoor om te laten zien dat het een topic nieuwe stijl betreft. Bij de oudere topics (van vóór 01-03-2004) zal op de ‘ouderwetse’ manier gemodereerd worden.

2. Commerciële topics blijven verboden; dus de oude EA-regel 2 blijft gehandhaafd:
(2): Topics op EA met commerciele bedoelingen zoals handel of bemiddeling in paarden of hippische zaken zijn niet toegstaan. Ook het aanbieden van één of meerdere dekhengsten valt hieronder. Ook is het niet toegestaan om pensionstalling aan te bieden voor je boxen thuis of voor de stalling waar je staat. Ook het aanbieden van instruktie is niet toegestaan. Dit word ook gezien als commercieel.

3. Alleen hippische zaken zijn toegestaan en alleen van Bokkers zélf die op EA kunnen posten (dus geen vrienden of niet-Bokkers). Er mogen GEEN telefoonnummers of emailadressen in het topic worden opgenomen. Alles loopt dus via PB met de topicstarter.

4. Een [TK]-advertentie MOET voorzien zijn van een minimumprijs. Indien deze er niet staat wordt het te koop aangebodene verwijderd. Een vaste prijs mag natuurlijk ook, de eerste die dat bedrag dan biedt heeft het aangebodene gekocht.

5. De topicstarter MOET aangeven wat de einddatum is van een artikel, staat dit er niet bij dan is het standaard 10 dagen na de originele post. De hoogste bieder heeft dan het artikel gekocht.

6. Alle vragen en/of opmerkingen van Bokkers MOETEN per PB worden afgehandeld. De topicstarter kan de originele tekst aanpassen als er nog iets bij vermeld moet worden. Om jezelf dus geen onnodig werk op de hals te halen kun je dus best je advertentie zo volledig mogelijk aanbieden.
Ook als het aangebodene verkocht is kan de topicstarter zelf de titel aanpassen.

7. Er mag als reactie alleen GEBODEN worden in een topic, alle andere reacties worden VERWIJDERD.


Verder blijven onderstaande 'oude’ regels van toepassing:
(5): De moderators dragen geen zorg over de afspraken die onderling worden gemaakt. Kopen en verkopen van artikelen en de bijbehorende betalingen zijn niet onze verantwoordelijkheid.

(6): Het is niet de bedoeling om advertenties van andere sites als topic in EA neer te zetten.

(7): Als je meerdere artikelen wilt aanbieden, doe dat dan in 1 topic en maak niet voor ieder artikel een nieuw topic. Dat bespaart weer ruimte op EA.


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 22:56

Sugarmiss schreef:
4. Een [TK]-advertentie MOET voorzien zijn van een minimumprijs. Indien deze er niet staat wordt het te koop aangebodene verwijderd. Een vaste prijs mag natuurlijk ook, de eerste die dat bedrag dan biedt heeft het aangebodene gekocht.


Advertenties voor dingen die gratis af te halen zijn, zijn die wel toegestaan?

Nulla tenaci invia est via

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-02-04 22:58

Ja hoor, alleen staat er dan **GRATIS, de rest die van toepassing is blijft gehandhaafd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 23:41

Citaat:
7. Er mag als reactie alleen GEBODEN worden in een topic, alle andere reacties worden VERWIJDERD.


En als je nou een vraag hebt over het gebodene??? Hoe kan je die dan stellen zonder te bieden?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 23:42

Hoe handel je als mensen per PB gaan bieden, en niet in het topic zelf?

Je suis Charlie.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 23:44

Op zich een heel goed idee zo, maar inderdaad dezelfde vraag als Lovely. Denk dat dat wel toegestaan is, mits serieus denk ik?

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-04 00:03

Lov/Jurga: regel 6.
De bedoeling is dat de topicstarter zo volledig mogelijk het artikel aanbied. In principe zouden er dus geen vragen meer hoeven te zijn. Zijn die er toch dan kunnen ze per PB gesteld worden. Het antwoord kan door de TS in het originele topic worden vermeld.

Cassidy: de kans bestaat dat Bokkers niet 'bekend' mee willen bieden, de TS kan dan het bod plaatsen zonder naamsvermelding.
Ik begrijp de onderliggende gedachte, maar het is aan iedereen om hoger te bieden of niet Cool

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 00:07

Sugarmiss schreef:
Lov/Jurga: regel 6.
De bedoeling is dat de topicstarter zo volledig mogelijk het artikel aanbied. In principe zouden er dus geen vragen meer hoeven te zijn. Zijn die er toch dan kunnen ze per PB gesteld worden. Het antwoord kan door de TS in het originele topic worden vermeld.

Cassidy: de kans bestaat dat Bokkers niet 'bekend' mee willen bieden, de TS kan dan het bod plaatsen zonder naamsvermelding.
Ik begrijp de onderliggende gedachte, maar het is aan iedereen om hoger te bieden of niet Cool



Haha dan krijg je dat de topicstarter nep biedingen er neer gaat zetten om zo het bod hoger te krijgen!

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-04 00:11

Zou kunnen, maar hij kan zichzelf ook uit de markt prijzen en met het spul blijven zitten.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 00:16

Sugarmiss schreef:
3. Alleen hippische zaken zijn toegestaan en alleen van Bokkers zélf die op EA kunnen posten (dus geen vrienden of niet-Bokkers).


Dus ik mag niet het koetsje van mijn verzorgpony te koop aanbieden?

Citaat:
4. Een [TK]-advertentie MOET voorzien zijn van een minimumprijs. Indien deze er niet staat wordt het te koop aangebodene verwijderd. Een vaste prijs mag natuurlijk ook, de eerste die dat bedrag dan biedt heeft het aangebodene gekocht.


2 vragen:

1. In de hogere prijsklasses (mn bij de paarden dus) staat vaak n.o.t.k. Dit mag dus niet meer?

2. Is het wel fair om degene die de vaste prijs 'biedt' meteen de waren te verkopen? Voor hetzelfde geld biedt er iemand overheen die het artikel koste wat kost wilt hebben... Of is dit "niet toegestaan", vanwege de vaste prijs?

De ellende met minimumprijzen vind ik dat men dan nogal snel geneigd is om van die prijs uit te gaan... Wanneer ik mijn cap wil verkopen voor 25 euro, en ik zeg dat ik er minimum 22,50 voor wil hebben, dan krijg ik geheid boden van om en nabij 20 euro... Deze boden worden dus wel 'ongeldig' verklaard neem ik aan, wanneer het hoogste bod 20 euro is en de minimumprijs 22,50?

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.


DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-04 00:27

Pervinco"]
[quote="Sugarmiss schreef:
3. Alleen hippische zaken zijn toegestaan en alleen van Bokkers zélf die op EA kunnen posten (dus geen vrienden of niet-Bokkers).
Dus ik mag niet het koetsje van mijn verzorgpony te koop aanbieden?.
[/quote]
Officieel niet nee.
Citaat:
4. Een [TK]-advertentie MOET voorzien zijn van een minimumprijs. Indien deze er niet staat wordt het te koop aangebodene verwijderd. Een vaste prijs mag natuurlijk ook, de eerste die dat bedrag dan biedt heeft het aangebodene gekocht.
2 vragen:
1. In de hogere prijsklasses (mn bij de paarden dus) staat vaak n.o.t.k. Dit mag dus niet meer?

Klopt, een prijs is verplicht.
Citaat:
2. Is het wel fair om degene die de vaste prijs 'biedt' meteen de waren te verkopen? Voor hetzelfde geld biedt er iemand overheen die het artikel koste wat kost wilt hebben... Of is dit "niet toegestaan", vanwege de vaste prijs?

Als een verkoper genoegen neemt met een vaste prijs en iemand geeft dat ervoor is het voor de eerste die zich meldt. Koper blij, verkoper blij.
Dat er dan nog iemand anders is die het ook had willen hebben, maar niet als eerste kon bieden/kopen is pech voor hem. En ook pech voor de verkoper want die had er meer voor kunnen vangen. Kweste van keuzes maken.

Citaat:
De ellende met minimumprijzen vind ik dat men dan nogal snel geneigd is om van die prijs uit te gaan... Wanneer ik mijn cap wil verkopen voor 25 euro, en ik zeg dat ik er minimum 22,50 voor wil hebben, dan krijg ik geheid boden van om en nabij 20 euro... Deze boden worden dus wel 'ongeldig' verklaard neem ik aan, wanneer het hoogste bod 20 euro is en de minimumprijs 22,50?

Alle biedingen ONDER de minimum prijs worden verwijderd. Je bent dus altijd zeker van je minimum bod of niets als er niet geboden wordt.
Keus is aan iedereen om genoegen te nemen met een lager inzetbod (minimum prijs) of het risiko dat er niet geboden wordt.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 00:37

Mag er onder de nieuwe regels nog wel "geschopt" worden na 24 uur of wordt die reactie ook verwijderd en komt die oude regel te vervallen?

Nulla tenaci invia est via

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 01:13

streng hoor Tong uitsteken
maar hopelijk gaat het zo wel beter, met name bij de paarden aangeboden topic is het erg vervelend dat het vol staat met reactie als: vraagprijs? , foto?, o wat een mooi paard jammer dat ik er geen mag.


wat trouwens met de verzorgers gezocht en aangeboden? mogen die ook nog wel? en als die nog mogen komt er dan ook een minimun aantal wat je daarvan binnen een tijd mag plaatsen? want soms zie je hetzelfde topic steeds opnieuw gemaakt worden een paar keer per maand Scheve mond , mij lijkt het beter om daarvoor een sticky te maken zoals dat ook bij [WN] is voor westernspullen.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 01:20

Ik vind het eerlijk gezegd veel te streng. Vond het nu al te streng.
Ik zet mijn advertentie voortaan maar op marktplaats denk ik, deze regels kan ik niet allemaal onthouden hoor...
Vind ook niet dat bokt mag bepalen of een artikel of paard verkocht is of niet. Als ik €2000,- wil voor mijn paard, en iemand wil dat ervoor betalen, dan is dat absoluut geen garantie dat die persoon mijn paard ook MAG kopen!

[edit] ik zou dit ook nog even vermelden op het EA forum zelf. Anders vrees ik dat de moddies de komende week veel aan het PB-en zijn.Dat zal sowieso wel zijn...[/edit]

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 01:27

Esme_27 schreef:
Vind ook niet dat bokt mag bepalen of een artikel of paard verkocht is of niet. Als ik €2000,- wil voor mijn paard, en iemand wil dat ervoor betalen, dan is dat absoluut geen garantie dat die persoon mijn paard ook MAG kopen!


Mee eens Maar ik denk dat er meer gedoeld word op materiele zaken als halsters, zadels ed...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 01:30

Ja maar ook dan ben ik kieskeurig Haha! Ik verkoop mijn spullen niet aan een meisje van 12. Niet om nou te zeggen dat alle meisjes van 12 onbetrouwbaar zijn maar ik doe liever "zaken" met wat oudere mensen wegens nare ervaringen in het verleden.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 01:33

Esme, dat zijn imo gewoon standaard verkooptechnieken: pas versturen als het geld binnen is. Of het nu iemand van 12 of 22 is... Die kunnen net zo erg zijn hoor Bloos! Maar je kunt na verloop van tijd, als duidelijk is dat het artikel niet betaald zal worden - wat al snel kan zijn - toch weer opnieuw te koop zetten?

Je kunt moeilijk tegen iemand zeggen dat je het niet aan hem verkoopt, omdat je 'm te jong vind...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 01:36

Tja.. natuurlijk kan ik dat wel.. Maar goed bokt besluit nu voor mij.
Ik ga (als de regels zo blijven) dus niets meer op EA plaatsen.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 01:38

Nja, sorry, denk dat je beter op EA kunt verkopen dan op Marktplaats... Op Bokt zijn de gebruikers bekend, Marktplaats niet... Plus dat je op Marktplaats helemaal geen leeftijden ed kunt bepalen...

Maar goed, we wijken af van het onderwerp Bloos! Pardon...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-04 08:38

Margreet schreef:
Mag er onder de nieuwe regels nog wel "geschopt" worden na 24 uur of wordt die reactie ook verwijderd en komt die oude regel te vervallen?

Onder de nieuwe regeling KAN helemaal niet meer geschopt worden, er mag alleen GEBODEN worden.
Dus als een artikel in trek is wordt er op geboden en zal het dus omhoog geschopt worden, maar dat is dan wel legaal.

Dingen waar niet op geboden worden zakken dus sneller naar beneden. Maar zo hoort het ook. Die dingen zijn dus gewoon niet interessant om op te bieden: te duur of geen vraag naar.
Het is dus niet eerlijk hier EA extra mee te belasten door ze kuntstmatig omhoog te halen.

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 08:57

Hmm, een beetje eBay-achtig met een minimum verkoopprijs en alleen mogen bieden Clown Ben benieuwd of dit gaat werken op Bokt. Op zich is het wel duidelijk, als je serieuze interesse hebt, vraag je info via PB en doet een bod in het topic.

Gillian

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 10:02

ben het niet helemaal eens met de minium prijs, soms als iemad lager bied, kun je daar best nog mee akkoord gaan.. dat is dan toch niet aan jullie om dat te verwijderen?? dan beslis je dus voor mij of ik iets verkoop.. dat vind ik niets hoor..
vaak krijg je een bod wat zo'n drie vier uero lager ligt, daar ga je dan meestal mee akkoord, maar omdat jullie het dan weghalen zie je het waarschijnlijk niet eens..

Dag lieve mama...

mesastamp

Berichten: 3853
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 10:31

Esme_27 schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd veel te streng. Vond het nu al te streng.
Ik zet mijn advertentie voortaan maar op marktplaats denk ik, deze regels kan ik niet allemaal onthouden hoor...
Vind ook niet dat bokt mag bepalen of een artikel of paard verkocht is of niet. Als ik €2000,- wil voor mijn paard, en iemand wil dat ervoor betalen, dan is dat absoluut geen garantie dat die persoon mijn paard ook MAG kopen!

[edit] ik zou dit ook nog even vermelden op het EA forum zelf. Anders vrees ik dat de moddies de komende week veel aan het PB-en zijn.Dat zal sowieso wel zijn...[/edit]

ik vind het nergens over gaan sorry! als je iets aanbied is het jou probleem toch hoe je het doet Verward maja ze kunnen beter ietrs aan topics doen waar eeuwig gezeik is over slofteugels waarome r daar mee gereden wordt dat vind ik pas onzinnig..maja

Just Beleve and HOPE

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 10:46

Citaat:
4. Een [TK]-advertentie MOET voorzien zijn van een minimumprijs. Indien deze er niet staat wordt het te koop aangebodene verwijderd. Een vaste prijs mag natuurlijk ook, de eerste die dat bedrag dan biedt heeft het aangebodene gekocht.

5. De topicstarter MOET aangeven wat de einddatum is van een artikel, staat dit er niet bij dan is het standaard 10 dagen na de originele post. De hoogste bieder heeft dan het artikel gekocht


deze twee spreken elkaar een beetje tegen... regel 4 de eerste aanspreker mag het hebben (mits de prijs klopt met de vraagprijs) en regel 5 de hoogste bieder heeft het...... Terwijl je het dus bij regel 4 kwijt bent aan de eerste bieder.... Verward

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-04 11:11

Regel 5 slaat alleen op die dingen die met een minimumprijs worden aangeboden.
Waterkippie: iemand kan per PB nog steeds lager bieden en het is de keus van de verkoper of die er mee accoord gaat of nog even wacht of er écht geboden gaat worden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers