Zijn paarden in staat om een ander paard te missen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Zijn paarden in staat om een ander paard te missen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-04 18:19

Nou, de titel zegt het eigenlijk al...
Mijn paard is sinds gisteren haar vriendje verloren, ze staat nu nog wel met twee andere paarden in de wei, maar staat helaas alleen op stal.

Ik ben vandaag wezen poetsen, en het viel me op dat ze toch echt anders is dan anders. Veel rustiger, zoekt meer aandacht. Wil graag geknuffeld worden. Het lijkt net of ze het gemis van haar vriendje zo probeerd te compenseren. Ze was vannacht ook heel rustig op stal, ze maakt gewoonlijk een groot kabaal wanneer ze alleen staat..

Ik dacht altijd dat paarden reageren vanuit hun instinct. Het gegeven missen vind ik hier niet bij passen.

Wat is jullie mening

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 18:22

Ja ik ben van mening dat dat wel zo kan zijn. Al dan niet voor een langere tijd.

Afgelopen zomer heeft mijn fjord 5 weken op een andere stal gestaan.
Mijn haflinger miste hem echt, hij was een beetje rusteloos/down. Niet zo vrolijk als dat ik hem altijd kende.

Toen hij terug kwam hebben ze de hele dag gespeeld naar horen zeggen want ik lag in het ZH.

Dus ja ik denk dat paarden best hun maatje kunnen missen.

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 18:24

ik denk dat het kan, paarden hebben ook gevoelens
greetz Anouk

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 18:25

Ja ik denk ook dat het kan. En vriendin van mij heeft een paard en een zus met een paard. Haar zus is nu op een pensionstal gaan staan. Het andere paard mist haar echt! In het begin vaak kijken waar ze was als ze in de bak stond, lastig met rijden enz.

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 18:25

Denk inderdaad ook dat dat wel kan!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 18:29

Jep ik geloof het ook. Idd niet zoals wij, maar ze merken het wel degelijk.
Het zal ook wel sneller over zijn denk ik.

Mijn paard is vriendjes met het paard van mijn stalgenootje. Als de 1 weg is gaat de ander helemaal over de zeik. Nu zijn hun wel erg extreem met z'n tweeën, maar die kunnen echt niet zonder elkaar. Haha!

Een tinker en een ijslander naast ons hebben het ook... Cool

[edit]domme typo Bloos [edit]
Laatst bijgewerkt door Tigger op 29-02-04 18:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Stekeltje

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 18:34

Ik geloof wel dat het kan. Ze zullen misschien niet zoals mensen diegene missen, maar wel snappen dat er 'iets' niet meer is wat er wel elke dag was. Het enige wat je kunt doen is hem lekker verwennen en veel aandacht geven. succes ermee OK dan!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-04 18:43

Wat ik juist vreemd is dat wanneer het andere paard gewoonlijk weg ging voor een wandeling zij inderdaad duidelijk liet merken dat er iemand weg was. Gevolg was hinniken tot hij er weer was. Nu is er van hinniken geen sprake, vooral die moedeloosheid die van haar afstraalt zie ik nu.
Ze staat wat in een hoekje van de wei te soezen terwijl ze anders duidelijk liet merken dat ze arabier was.

Ze heeft gisteren wel afscheid van hem kunnen nemen, even snuffelen en het was over. Ze ging vervolgens gewoon weer door met grazen om hem heen..
Laatst bijgewerkt door Coby op 29-02-04 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 18:43

Mijn oude ruin heeft er veel last van gehad toen ik zijn vorige maatje heb verkocht.
Hij had dat ruintje vanaf veulen opgevoed en heeft echt een aantal maanden slecht willen eten en "depri" in het weiland gestaan.
Tot hij weer andere veulens had om zich mee te bemoeien. Al heeft hij nooit meer zo'n hechte vriendschap gehad als met dat ruintje...

Stekeltje

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 18:45

Daarom is het zo belangrijk dat je die aandacht geeft die hij nu zoveel nodig heeft Ach gut . Ik heb zelf meegemaakt bij honden en katten die er zelf ziek van werden, omdat de eiegnaar het niet zag en niet geloofde dat ze verdriet kunnen hebben. Gelukkig zie jij dat wel en zal het snel weer beter gaan

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 19:09

Ik weet wel zeker dat het kan: mijn bijrijdpony heeft eerst een zomer met vorige paard van de eigenaresse op de wei gestaan. Toen ze terug gingen naar de stallen.. moesten ze apart in een trailer.. ze hebben keihard gegilt om elkaar..

Pasja

Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 19:12

Volgens mij wel...
Want Mybonfire hier op Bokt heeft een pony Bonny en een pony Pasja.
Als Pasja weg gaat om te rijden en Bonny ziet haar niet meer raakt hij helemaal in paniek en blijft hiniken en onrustig zijn tot dat ZIJ terug is.
Ookal staat er een ander paard op stal dat maakt hem niet uit... Dat is volgens hem geen Pasja...
Hij hecht zich heel erg aan pasja en pasja is nu al 30... Ik ben benieuwd als Pasja in de toekomst naar de Paardenhemel gaat hoe hij daarop zal reageren... Scheve mond

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-04 19:20

Ja dat hinniken ken ik wanneer een paard van de kudde weg gaat. Maar nu er een paard overleden is, zijn de reacties gewoon anders.
Zo moedeloos en zo rustig..

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 19:45

Wat sneu voor je paard.
Eigenlijk weet ik wel zeker dat het kan, mijn vorige paard heeft het nl. ook gehad.
Mijn oude pony stond altijd bij hem en ze waren dikke vriendjes.
De pony ging dood, en mijn paard bleef alleen over.
En reken maar dat ie liet merken dat hij "in de rouw" was.
Het leek net alsof hij zelf ook een beetje dood ging Verdrietig
Had geen zin meer in eten, stond de hele dag dof uit z'n ogen te kijken en wilde alleen maar in een hoekje staan.
Uiteindelijk is het allemaal wel weer goedgekomen, maar hij had het er duidelijk moeilijk mee.
Veel sterkte Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 20:01

Dat weet ik wel zker ja, er zijn paarden die niet eens meer eten als hun maatje weg is.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 20:07

jazeker kunnen paarden elkaar missen zeker als ze dag ennacht bijelkaar staan an dan opeens neit meer.

als ze andere maatjes heben is het wel minder en het word wel minder maar ze kunnen elkaar zeker missen

Talsha

Berichten: 2573
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Boeskoolstedke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 20:15

jawel maar het zal wel ff duren voordat ze het een beetje verwerkt hebben net zoals bij mensen/

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 20:18

Jazeker, toen mijn schimmel afgelopen zomer 1.5maand op zangersheide heeft gestaan, had ik, een schetlanderteje te leen, voor de grote bruine. Brak alsnog de stal af !!! heb haar zeker 2 weken op kalmerende middelen moeten houden ! Dat schetlandertje was ze alleen maar kwaad op, terwijl ze normaal alles wat klein en schattig is helemaal geweldig vind.

joortje

Berichten: 10504
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 20:25

jah tuurlijkk kan dat ponys en paarden hebben ook een hart

natascha_60

Berichten: 171
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 21:14

Hay paarden hechten zich ook aan elkaar en soms willen ze zelfs geen eten meer, alleen omdat hun vriendje weg is.
en nou zoekt hij bij jou aandacht dus zul je die wat meer moeten geven..
wel lief toch?
groetjes natascha Haha!

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 21:17

Ja, ook ik denk dat paarden andere paarden kunnen missen.

MarleenM

Berichten: 1857
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Gronau (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 21:27

ik denk ook wel dat paarden andere paarden zou kunnen missen, maar hoe lang daar ben ik wel benieuwd naar

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 21:35

Mijn jonge merrie heeft de vorige twee maanden bij een vriendin gelogeerd omdat ze daar in een kleine kudde kon lopen op 6 hectaren weiland met loopstal, terwijl ik hier enkel een kleine paddock heb.
Ze kende alle paarden daar omdat ze er vorige winter ook gestaan heeft. Balte is bij mij geboren en heeft sinds haar geboorte bij haar moeder en bij onze twee pony's gestaan. Vorige winter stond haar moeder bij diezelfde vriendin, dit jaar niet.
Vorige woensdag ben ik Balte moeten gaan terughalen, ze was erg vermagerd. Mijn vriendin zette haar 's nachts op stal zodat ze in alle rust hooi kon eten maar ze at daar maar heel weinig van. Sinds ze thuis is, eet ze vlot haar hooi op. Dus ofwel miste ze alsnog haar vast gezelschap (ondanks leeftijdsgenootje om te spelen bij mijn vriendin) ofwel vond ze het hooi daar niet zo lekker...
Ik denk allebei een beetje maar dus ook dat ze haar mama en haar ponyvriendinnetjes miste. Ze vraagt nu ook veel aandacht, laat zich graag knuffelen en lijkt blij te zijn dat ze weer thuis is.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 21:36

Soms valt het ook mee. Op een stal waar ik heb gestaan stonden drie tinkers die veel samen hadden gestaan. Toen ze 1 voor 1 verkocht werden gebeurde er eigenlijk niets. Ze stonden wel met meerdere paarden samen.

Ikkem
Berichten: 83
Geregistreerd: 06-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 21:39

Ik heb ook zo'n verhaal meegemaakt. Bij ons stonden ook 2 paarden die eigenlijk altijd samen zijn geweest. De ene is op een gegeven moment doorgedraait toen zijn vriendje aan het rijden was, achteraf bleek dat hij een soort toeval had gehad en dat het in zijn hoofd helemaal niet meer goed zat. We kregen toen het advies hem te laten inslapen dus dat hebben we toen gedaan.
Zijn vriendje is naderhand nooit meer hetzelfde geworden, kwam nooit meer vrolijk als je haar riep, altijd een beetje down....
Ik denk dus zeker dat paarden elkaar kunnen missen