Mijn kat.... wat is er toch? :'(

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Mijn kat.... wat is er toch? :'(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-04 01:49

Onze jongste kat, bijna 2 jaar nu, was altijd al een kat die niet graag aangehaald wilde worden, nou, ok, dan niet.
Ze had speciale momenten waarop ze dit wel wil, namelijk, 's ochtends vroeg en 's avonds laat in de douche als je in je nakie staat (ze is gek op blote benen)
Maar de laatste week ongeveer, blaast ze naar me als ik haar wil aaien...

Het begon zoals ik al zei ongeveer een week terug, ik wilde haar een aai geven en ze holde weg, dus ik loop haar achterna (omdat ik wil dat ze het aaien fijn gaat vinden, hopen dat ik dat zo ver kan krijgen, you know, rustig naar haar toe lopen, laten ruiken aan je hand en dan voorzichtig een aai) maarja, ze duikt snel onder het bed en begint tegen me te grommen en te blazen, ik was echt helemaal verbaasd!

Sindsdien doet ze dit steeds vaker, en alleen naar mij (ok wel logisch, mijn ouders en zussie moeten dr niet meer omdat ze gewoon alleen maar aan vreten denkt en niks anders, en ze gewoon niet zo lief is) ik ben de enige die nog wat met dr probeert te bereiken.

Nou net ook weer, ze zat onder mijn bureau op een kussentje en ik gaf dr per ongeluk een schopje waarna ze braaf van de kussen af ging, ik schrok natuurlijk maarkon met mijn hand niet meer bij dr in de buurt komen en ik geef dr een aai met me voet (wat ze normaal gesproken wel toe staat, ze heeft liever een aai van een voet als een aai van een hand) en ze begint weer naar me te blazen en te grommen.... Ik snap er echt niks van, waarom doet ze dit?

Ze zou nooit naar ons uithalen, maar dit gedrag begrijp ik gewoon echt niet en ik vind het nogal jammer van haar, ik wilde al jaaaaren een extra katje erbij, wat krijg je? een sekreet die alleen maar aan eten denkt en naar je gaat grommen en blazen als je dr wilt aaien.... Wat moet ik hier nou mee? Kent iemand dit gedrag? En heeft iemand maiby een oplossing?

Laat het even horen graag.

Groetjes

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 02:17

Het eerste wat mij te binnen schoot bij het lezen van dit verhaal,was dat ze misschien wel ergens pijn heeft...Hoeft natuurlijk niet zo te zijn en misschien heb je gewoon de pech dat je een 'rotkat' gekocht hebt..Sommige dieren houden nu eenmaal niet zo van gekroel..

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 02:21

pff dat is goe dbalen zeg.. En een oplossing of verklaring heb ik ook niet voor je.. Het enige wat ik kan zeggen.. Blijf proberen en geef t tijd.. Die van ons moest vroeger ook niets van aaien en zo hebben.. Nu is het echt een schootkat (al is ze ook nogal eens vervelend, zie mijn topic van een uur geleden Haha!) en kan je der zelfs optillen..

Maar blazen en grommen heeft ze naar ons nooit gedaan.. Zou t misschien iets uit haar verleden kunnen zijn? Misschien een nare ervaring? En anders denk ik dat je het met heeeeel veel geduld moet proberen.. Is ze ergens dol op? Misschien op een bepaald snoepje of zow? DIe van ons zijn dol op van die kaassnoepjes.. Misschien kan je haar daarmee 'overhalen'? Anders zou ik t echt niet weten! maar iig sterkte!

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 10:19

Ja ik herken het gedrag van je kat wel een beetje. Dat had een van onze katten eerst ook. Maar probeer het gewoon te negeren. En aaien als ze zelf naar je toekomt. Tenminste dat heeft bij ons geholpen en het gaat nu een stuk beter! succes

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 11:27

Is ze mmisschien een keer erg van je geschrokken terwijl jij dat niet door had?

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 11:32

Ik zou haar geen aandacht meer geven als ze er niet zelf om 'vraagt'. Waarschijnlijk heeft ze er dan gewoon geen behoefte aan, en als jij haar dan toch aait reageert ze op die manier. Als je haar gewoon met rust laat en haar alleen aait als ze het wil, wordt ze misschien vanzelf wel wat aanhankelijker.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 12:37

Laat 'r eens nakijken door de dierenarts. Misschien heeft ze pijn oid. Heb je haar jong gekregen? Katten worden vaak zo als ze toen ze jong waren niet weg mochten als ze dat wilden. Die werden vastgehouden tegen hun zin, en hebben nu dus geleerd dat je maar beter niet bij mensen in de buurt kan komen, want voor je het weet mag je niet meer weg!
Ga in ieder geval jezelf niet opdringen, dan word ze alleen maar afstandelijker. Maar bv samen met de kat in een kamer gaan zitten en zelf gewoon rustig gaan zitten lezen oid, als je dat veel doet leert ze misschien wel weer dat jij helemaal niet zo bedreigend bent als ze dacht. Alleen aandacht geven als de kat zelf toenadering zoekt.

En ik vind het wat hard om te zeggen dat je een 'sekreet hebt gekregen' want katten worden niet uit zichzelf zo, daar zal heus wel een reden achterzitten.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-04 13:47

hmm, hoe lang moest een kat ook weer bij de moeder blijven? naja, zij heeft 2 weken te lang al bij haar moeder gezeten iig.
Maar vanaf helemaal het begin al wilde ze niet aangehaal worden.
En ja, ze heeft ergens last van, maar daar zijn we al voor mij de DA geweest maar daar kwam niksuit, van het begin af aan loopt ze al wat mank op dr rechter voorpoot, (van tijd tot tijd, zal wel een zwakke plek zitten en dan heeft ze een flinke sprong gemakt ofzo) sinds kort is dat ook wel bij dr achterpoot, maar ik kan me niet voorstellen dat dit de reden is dat ze zich zo gedraagt, zeker aangezien dit vanaf het begin af aan al zo is, behalve dan dat blazen en grommen.

Nee, maar kijk, ze wilt in de douche niets anders als aangehaald worden, maar op zo'n manier dat het gewoon irritant is, reageer je niet op dr dan gaat ze tijdens het klauwen in het kleedje ineens klauwen in je voet, zo van "hallo, ik ben er ook nog" en dat elke keer, en dat is gewoon heel storend gedrag, ik ben er menig maal door op me bek gegaan omdat ze dat deed. En goed hard ook.

Het lijkt gewoon alsof ze niet leuk gevonden WILT worden, ze weet dat mijn moeder er een hekel aan heeft als ze zichzelf gaat likken, wat doet ze, recht voor me moeder gaan likken, bij een ander zou ze dat nooit doen.
Ze weet dat ik er een hekel aan heb 's ochtends wakker gemauwt te worden, wat doet ze? ze mauwt me met regelmaat 's ochtends wakker en dat doet ze bij niemand anders, en ga zo maar even door, het is alsof ze het er gewoon om doet.

Natuurlijk kan ze wel eens lief zijn, maar voor mij gevoel doet ze dat alleen maar voor dat beruchte hapje eten...

En nee, ik neem haar al een jaar lang niet meer op schoot, omdat ik gewoon weet dat ze dat niet wilt.
Als je haar aait, dat was ook al vanaf het begin, dan rent ze keihard weg of duikt helemaal voor je weg alsof je zou bijten Verward maar dan is ze absoluut niet bang, ze kijkt je alleen met een moordende blik aan Verward

Naja, ik snap niks van die kat, vanochtend aaide ik haar en gaf ze me kopjes, en ineens gromt ze naar me en loopt weg Verward terwijl ik eigenlijk niks anders deed als mijn hand uitsteken zodat zij er kopjes tegenaan kon geven

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 15:55

lunatje schreef:
Het lijkt gewoon alsof ze niet leuk gevonden WILT worden, ze weet dat mijn moeder er een hekel aan heeft als ze zichzelf gaat likken, wat doet ze, recht voor me moeder gaan likken, bij een ander zou ze dat nooit doen.
Ze weet dat ik er een hekel aan heb 's ochtends wakker gemauwt te worden, wat doet ze? ze mauwt me met regelmaat 's ochtends wakker en dat doet ze bij niemand anders, en ga zo maar even door, het is alsof ze het er gewoon om doet.

Natuurlijk kan ze wel eens lief zijn, maar voor mij gevoel doet ze dat alleen maar voor dat beruchte hapje eten...


Volgens mij overschat jij je kat Haha!
Denk je nou serieus waar dat een kat weet dat je moeder het niet leuk vindt als ze zich voor haar gaat likken? Dat doen katten nou eenmaal, het zal ze echt niks interesseren waar of voor wie ze dat doen.
Een kat is echt niet zo slim dat hij denkt: 'Ze heeft er een hekel aan als ik ga mauwen dus dat ga ik nu lekker expres heeel hard doen Extreme duivel '

Laat dat beestje gewoon met rust en let er niet zo op, misschien zakt het dan een beetje weg. Wat die dingen die je zegt in dat stukje dat ik heb gequoted (???) vind ik echt een beetje ver gezocht. Volgens mij merkt die kat gewoon dat jullie haar niet leuk vinden.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 17:13

1 van mijn 2 katten wil ook nauwelijks aangehaald worden, nou dat doen we dan ook niet. Soms strijkt ze even langs je been of geeft ze een kopje en dan kan je dr wel aaien, maar alleen als ze het zelf aangeeft. Gelukkig kan je onze andere kat wel zo grijpen voor te knuffelen, die knort al als die je ziet. }> Haha!
Denk dat het gewoon aan de aard van het beestje ligt en dat ze ff met rust gelaten wil worden, kijk dan of het bij trekt. En je weet het he, katten zijn hardstikke eigenzinnig....(daarom ben ik ook dol op ze Schijnheilig )
en ik denk niet dat je er veel mee bereikt als je achter dr aan blijft lopen om dr te aaien, nee is nee, ook bij een poes vind ik. Cool
Is het trouwens sabri of die andere?

chip

Berichten: 2355
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 17:28

Ik heb zelf ook een kat die niet zo aanhalig is, van kleins af aan al niet, ze vindt het wel goed als je ze over haar koppie aait, maar kom niet aan haar buik of zo, want dan bijt of krabt ze naar je. Ze is nu 18 en nog steeds hetzelfde. Ik laat haar altijd met rust en als ze aangehaald wlit worden dan komt ze zelf en anders maar niet. No problem.
Laat ze lekker haar eigen gang gaan, zo zit ze nu eenmaal in elkaar, net als wij mensen ook verschillen van karakter. Veel succes.

piraatje
Berichten: 15
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 17:41

Hoi,

Is je kat wel in huiselijke kring op gegroeid? (kittens die niet of weinig in "aanraking" zijn geweest met mensen, kunnen wel degelijk wat "agresief" doen als je ze nadert wanneer zij er geen zin in je hebben).

Maar waar ik eerder aan denk dat je kat over gevoelig is voor statisch electriciteit. Als je aait voelt de kat waarschijnlijk lichte schokjes en ervaart dit als niet prettig. Zeker nu het zo koud is buiten, is dit erger. (je krijgt zelf ook vaker een "schok")

Zou hem idd met rust laten en voorzichtig kroelen en geen lange "aai halen " maken Knipoog

Succes met je kat!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 17:43

Heeft ze misschien ook een keer een nare ervaring met mensen gehad? Misschien toen ze nog bij haar moeder was?

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 20:31

Ik heb miss een ideetje maar dat is nogal akelig om te zeggen.
Stuur anders ff een pb of bel me.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 20:57

Katten kun je niet dwingen. Een van mijn katten is nogal een extreem geval, als jong katje bij een manege had ie zg chronische niesziekte, waarvoor ik hem heb laten behandelen, zonder success. Uiteindelijk heb ik hem mee naar huis genomen, maar deze kat was zo schuw, dat ik hem niet naar een DA durfde te nemen omdat ik dacht dat ie dan een hartaanval zou krijgen. (wel foto's e.d. aan DA laten zien, homeopaat ingeschakeld etc.) uiteindelijk na 2 jaar (toen ie nog steeds die zg chronische niesziekte had) ben ik op internet gaan zoeken, en ik dacht dat ie best wel ingegroeide ooghaartjes kon hebben. Naar DA , geopereerd: facelift gehad aan beide ogen. Maar nog steeds zo schuw !
Toen ging ik naar Belgie verhuizen, Macho moest natuurlijk mee, voor het eerst in een huis !! als de tv aan stond, zag je hem de komende 2 dagen niet !...nu 3 jaar later, komt ie zelfs bij visite op schoot zitten (als ze redelijk rustig zijn !!) die kat hangt aan me alsof ie mijn shaduw is, had ik echt nooit verwacht.
Ik denk dat jouw kat heel erg onzeker is, laat hem gewoon met rust en laat hem zelf naar je toe komen, dit kan maanden duren !!! maar als je geduld hebt komt het goed, hij geeft in zijn gedrag aan dat hij wel WIL maar als jij dan reageert niet meer durft.

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 21:41

ik ken dit zeker
onze kat komt uit het asiel
daar zijn ze vroeger voor dat hij daar was achter hem aangerend en geslagen je weetr wel van die dingen!
nou die deed dat eerst ook,wij hebben hem heel veel met rust gelaten en steeds zo geprobeerd steeds dichterbij te komen met je hand nu kunnen we hem gemakkelijk aaien
het kan ook zo'n kat zijn die denkt dat iets heel erg eng is fdus je hand maar daar komen ze vaak nooit overheen

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 22:08

Ik heb mijn kat ook uit het asiel.
Ook het type 'vals kreng'
Hij liep vanaf het begin af aan wat stijfjes achter en hij kon niet eens op de tafel springen.
Ik ben een keer met hem naar mijn oude da geweest en die zag er niks aan. Omdat ik zo zeurde gaf hij me voor een week pijnstillers mee en als hij erop zou verbeteren zouden we verder gaan kijken. Er kwam dus geen verbetering.
Tijdje later ben ik bij een andere da terechtgekomen. Ik heb Jan (ja zo heet hij Haha! ) toen nog een keertje meegenomen en hij rommelde er wat mee en zei dat hij op de foto moest. Bleek dat hij een erg slechte heup had. Waarschijnlijk een oude aanrijding. Hij is toen geopereerd en ze hebben z'n heup wat verbeterd. Hij is nu een heel stuk liever. Wil meer geaaid worden enzo. Hij had gewoon zoveel pijn dat hij niks kon hebben en aaien over die rug en heup deed natuurlijk ook veel pijn.

Hier heb ik de heupfoto:
Afbeelding

Je ziet dat hij hzijn poot (zelfs onder narcose) geeneens goed kan buigen. Alle da van de kliniek kwamen zelfs kijken hoe erg het eruit zag

Dit is maar een voorbeeldje van wat er kan zijn. Vaak heeft een dier pijn als hij 'vals' is. Laat er alsjeblieft goed naar kijken door een goede da.

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 22:19

ja laat daar wel wat aan doen misschien help dat wel?

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 00:24

hmm, ik ga lekker het 1 en ander uitproberen, ze geeft inderdaad van tijd tot tijd wel aan geaaid te willen worden, maar dan wil ze alleen over dr kont, bij dr rug en kop duikt ze weg.... en ja, misschien statische electriciteit, ik ben zelf altijd nogal geladen Knipoog als het probleem blijft dan moeten we maar eens verder gaan zoeken

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 00:25

Ow en trouwens, het is Me-Too, die lapjeskat, de tijger komt nog altijd aandacht te kort... (vind ze)