Paarden volgens Ernest van loon

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-01 18:05

Ik bedacht net dat onze knollies ook wel altijd wel wat hebben. Elke dag is wel met minstens 1 van onze bokt-paarden wat aan de hand. En vervolgens dacht ik aan wat Ernest van Loon schrijft in zijn boek Ruiters en Rechters. Ik moet er altijd om lachen dus voor diegenen die het boek niet hebben zal ik het stukje wat ik bedoel overtypen:
"Toch is niet alles even mooi aan het paard. Eigenlijk zijn het, op de keper beschouwd, onmogelijke wezens. Ze zijn gevoeliger dan een kanarie, onhandiger dan een kat, angstiger dan een wezel en dikwijls dommer dan een gans. Geen ander dier is zo bevattelijk voor een verbazingwekkende hoeveelheid ziektes en het aantal beengebreken waar ze mank aan kunnen gaan, is op 1 bladzijde niet te beschrijven. Met een uiterst fijn instinct vinden ze giftige planten of andere oneetbare dingen, waar elk ander dier met een grote boog om heen zou gaan. Ze hebben een grote begaafdheid tot zelfvernietiging door te veel koud water te drinken of de haverkist leeg te eten totdat de maag barst. Ze rennen het vuur in als de stal brandt of dwars door de weideafzetting als een blaffende teckel ze achterna zit. Ze hebben vele soorten koliek uitgevonden en zijn doorlopende wormproducenten, waar vele hengelsportverenigingen geen blijf mee weten. Dan kunnen ze maaien, weven, windzuigen en kribbebijten en ondermijnen met de laatste drie wonderlijke eigenschappen niet alleen zichzelf, maar besmetten ook nog hun stalgenoten. Als ze rust krijgen zijn de volgende dag bevangen en als ze een beetje veel werken zijn ze voortijdig versleten. Ze kunnen pas met 4 jaar in het werk worden genomen en hebben dan nog 5 jaar nodig om het een beetje goed te leren. Zet ze in een wei met prikkeldraad dan zetten ze gauw hun been in de scherpe punten en trekken net zolang tot been en afrastering naar de knoppen zijn. van alle huisdieren hebben paarden de zwakste zenuwen, waarom het dus ook eigenlijk hysterische beesten zijn. Voor een sigarettenvloeitje, een beirfesje of alleen maar een schaduw op de grond verandert dat grote paard in een snuivende bundel agst en een pankiekerig schepsel, wiens waanzin hem de kracht geeft de zwaarste halsriemen of kettingen stuk te trekken. Ze slaan zichzelf een piephak bij het voeren, en trekken de deken, die ze tegen de kou moet beschermen, aan flarden. Na de aankoop blijken de olympische kwaliteiten, waarop de prijs was gebaseerd, al te stranden voor een sprongetje van 60 cm en is van de zogenaamde moed niet de geringste afspiegeling over."
By the way: mocht je deze schrijver niet kennen het is geen paardenhater maar dit staat gewoon in de inleiding van zijn (heel informatieve en interessante) boek

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-01 18:21

*LOL* Hij komt niet over al paardenhater maar als man met ervaring... *LOL*
Vooral dat paniekerige over een schaduw... Kusje
Is een boek dat ik nog steeds moet aanschaffen.... Lachen

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-01 18:28

Moet je zeker doen ik vind het een geweldige man en zijn boek is super heb het in 1 ruk uitgelezen.
Mijn Instructeur heeft vroeger van hem les gehad en later met hem gewerkt.
Als je hem vraagt naar deze man straat er 1 en al bewondering van 'm af.
en het mooie is alles wat hij schrijft klopt echt met goede foto's en uitleg erbij
Gerdien mocht je dit lezen: ook een aanrader voor jou je mag het wel lenen of anders moet je het ff huren bij de bieb denk dat je er veel aan kan hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-01 18:29

Moet je zeker doen! Het is echt heel leuk om te lezen (en leerzaam). Ik heb ook een kopie van het tweede deel dat nooit is uitgegeven. Ik had hem namelijk een brief geschreven omdat ik me afvroeg waarom hij geen les meer gaf (okee ik wist dat hij niet meer 1 van de jongste was maar ik was gewoon nieuwsgierig). Ik had het naar de Bit gestuurd (daar stond toen net een inetrview met hem in) en die heeft het doorgestuurd naar hem. Ik kreeg een hele leuke brief van hem terug (had hij zelf getypt op een mega oude typemachine en hier en daar bijgewerkt met tipp-ex, heel gaaf). Hij gaf geen les meer omdat hij vond dat als je les gaf je ook zelf op het paard moest kunnen stappen maar aangezien hij geen benen meer heeft kan hij dat niet meer. En hij gaf het telefoonnnummer van een kenis die het tweede deel van het boek had gekopieerd en die het voor mij ook wel wou kopieren (tegen kopieerkosten). Leuk he?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Katrien op 2001-04-11 18:31 ]</font>

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-01 18:31

mhhhh wil jij dat niet voor mij weer kopieren???? Scheve mond\\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-01 18:32

Dat boek ligt nu bij mijn moeder maar ik neem het de volgende keer wel mee naar mijn huis. Het zijn trouwens allemaal stukjes die hij voor de bladen heeft geschreven maar die niet in het eerste boek zijn gepubliceerd.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Katrien op 2001-04-11 18:33 ]</font>

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-01 21:09

ik vind het boek ook echt super!heeeeeeeeeeeeeeel WAAR.is goed voor iedereen om te lezen,ik ging zelf ook gelijk al die dingetjes oefenen die hij beschreef

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 09:23

Ben het helemaal met jullie eens dat ruiters en rechters een fantastisch boek is!

Je schrikt je wezenloos bij sommige foto's, o.a. die van die neusriem... Boos!

Groetjes Mieke

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 11:15

Wat hij zegt, dat gaat voor IOnes voor de volle 100% op........

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 11:41

Oh ja ik zou ook heeeeeeeeeel graag tweede boek willen lezen, nadat ik deel 1 uit heb natuurlijk... *LOL*
Dus misschien kun je die beter inscannen en versturen of zip downloadbaar maken???
Groetjes.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 20:02

Ja ik heb dat boek ook, is echt heel leerzaam en leuk om te lezen! Die man heeft in elk geval humor *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-01 10:46

Ik ga waarschijnlijk volgende week wel naar mijn moeder toe dus dan neem ik het mee en kijk ik hoe ik het het makkelijkst ook voor jullie beschikbaar kan maken.