Dat kan toch niet??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

Dat kan toch niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 22:48

Bij mij (nou ja ik reed zelf niet door mn voet maar ik was ana t kijken Lachen )reed er vandaag in de les een meisje met haar eigen paard mee. Ze had voor alle paarden worteltjes mee omdat haar paard jarig was. Hij was 3 geworden!!!!
En ze heeft hem al ene half jaar geleden ingereden!!!
Sorrie hoor maar het ligt och niet aan mij dat ik vind dat dit niet kan!!
ze zegt zelf dat je friezen eerder in mag rijden, maar dat is toch niet zo??
Pff arm paard Ach gut

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 22:57

Volgens mij groeien friezen zelfs nog ietsje langer door en kun je ze beter wat later inrijden.. Raar meisje daar in jouw les! Zielig voor het paardje..

Blijenata
Berichten: 371
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 22:59

2,5 is zeker te vroeg om in te rijden, want ik vind 3 zelfs nog erg jong hoor (al ben ik daar wel een zeur in hoor).

Maar dit vind ik echt niet kunnen, want ze rijd er ook al actief mee, en dat betekent dus bijna zeker dat dat paard dadelijk rugklachten en andere dingen krijgt.

Nee, het is zeker niet goed.

Liesje89

Berichten: 9926
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 23:01

Hmz, volgens mij is het het beste voor een Fries om hem in te rijden op zijn 5e. Een Fries groeit lang door. Deze fries zal een grotere kans hebben op Artrose/Slijtage door het vroege inrijden. Ook loopt ze het risico dat vroeg of laat de spieren overbelast zullen raken...

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 23:03

Die van mij is 3 jaar en ik rijd hem af en toe.. lees 3 keer in de week 20 minuutjes tot half uur en de rest longeren, vrij lopen enz...
Ik bouw het rustig op met mijn fries en idd ze zijn veel later rijp!!!

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 23:04

Ik ben er zelf ook geen voorstander van, maar ik was laatst op de henstenveiling in Leeuwarden. Daar werden een stuk of 15 friese hengsten geveild die zogenaamd drie waren. Twee en een half dus. En ze waren allemaal ingereden. Het schijnt dus wel vaker voor te komen.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 23:08

ik ben ook een zeur... 2.5 jaar vind ik echt te vroeg, liever als ze 3.5, 4 zijn... maar een grote emerderheid vind 2.5, 3 jaar normaal

piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 23:13

Ellende schreef:
ik ben ook een zeur... 2.5 jaar vind ik echt te vroeg, liever als ze 3.5, 4 zijn... maar een grote emerderheid vind 2.5, 3 jaar normaal


ik vind dat echt niet normaal, is het dan zo moeilijk om nog even een half jaartje te wachten!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 23:15

ik vind die leeftijd zowiezo al te vroeg, Als je een paard/pony wil die later een normale, nette rechte rug heeft zou ik wat later beginnen met inrijden. Heeft dat meisje hem zelf ingereden? Anders kan ze er natuurlijk niets aan doen dat hij zo vroeg is ingereden, ze kan em alleen minder gaan rijden en meer vertrouwen en een band proberen te krijgen..

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 23:17

d´r is n verschil tussen dat er gezegd wordt dat ie 3 is ofdat ie ook daadwerkelijk 3 is, misschien vindt ze het wel leuk klinken dat ze op een jong paard rijd weet jij veel, toch?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 04:25

Zeker heel onverstandig!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 11:29

En een fries staat er bekend om dat ze laat volwassen zijn. Onverstandig idd!

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 11:38

ja ach het is haar paard he Tong uitsteken
ze doet maar tog

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 13:16

Ik ben er ook een zeikerd in.
Maar officieel is alles 1 januarie jarig dus dan 3, terwijl de meesten toch pas later 'echt' 3 zijn.
Ik zie ze liever nog wat langer uitpuberen en groeien, tot 3,5 / 4
Ligt wel beetje aan hoe paardenbeest zich ontwikkeld, sommigen zijn met 3 nog zo baby als wat terwijl anderen al veel ouder aandoen

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 13:20

hey hey

idd dit kan gewoon niet gezond/goed zijn voor zo'n paardje
ik rij dus zelf een merrie van 11 jaar en die hebben we met 11 ingereden (liep eerst altijd voor de kar) je kon aan haar merken dat ze het heel moeilijk vond.

verder vind ik 2,5 veel te vroeg om een paardje in te rijden. Heeft een meisje die ik ken ook gedaan en haar paardje kreeg allerlei klachten: kreupel, last van gewrichten, last van de rug enz
zelfs met 3 moet je nog niet een uur gaan rijden 7 dagen per week.

wij rijden lady 4 keer per week, 1 dag longeren en 2 dagen vrij.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 18:57

pharaon is ingereden op zijn 4de en toen werd hij 2 maal per week
gereden nu heeft ie donderdag (omdat ik dan naar manege ben) en zondag vrij! en de rest word ie gereden, soms word ie op een maandag ofzo alleen gelongeerd...hij moet het leuk blijven vinden!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 22:38

Ik vindt dat je moet beginnen als je pony er KLAAR VOOR IS.
Dat is dus bij elke pony verschillend. Wel eerst een hele goeie band opbouwen, dat is erg belangrijk.

Je moet ook van tervoren bedenken wat je met hem wil gaan doen.
Je moet zeker van je zaak zijn, en er rekening mee houden dat het paard nog jong is.

Jonge paarden zijn vaak nog speels, dus je moet erg geduldig zijn, en niet boos worden als ze iets kleins fout doen.

Als je je paard al in gaat rijden, bedenk voordat je gaat rijden wat je allemaal wil gaan doen, hoelang je er over gaat doen en of je paard het leuk vind om te werken, of hij zijn bui heeft enz. Naar aanleiding van deze dingen kan je bedenken wat je wil gaan doen.

Voor een jong paard is het absoluut niet leuk om elke keer met rijden hard te werken. Het is echter wel nodig (minimaal 2 keer in de week zo ongeveer.)
Hij moet er ook de plezier in gaan zien.

Afwisseling is van jongs af aan al belangrijk.
Springen zou ik niet doen, maar wel naar buiten gaan en vaak wandelen, grote poetsbeurten en hij wil ook wel eens wat lekkers.

Zo bouw je een hele goeie band op met je paard, en tegelijker tijd laat je hem wennen aan het rijden.

Je moet met een jong paard wel de tijd hebben om alles rustig te doen, want zodra jij je haast of iig niet de tijd neemt, voelt je paard het en zal hij ook onrustig worden.

Ik hoop dat julllie hier wat aan hebben, iig genoeg redenen denk k Tong uitsteken

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 23:04

Ik vindt dit ook te vroeg , als je kijtk hoeveel jaren je nog te gaan hebt.....
Dan kun je toch nog wel even wachten???

Talsha

Berichten: 2573
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Boeskoolstedke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 23:10

kvind het zielig.
het is misschien haar paard, maar zij voelt de eventuele pijn later niet.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 23:12

ik vindt het niet zielig, het is niet terecht, dat is denk ik een beter woord. Er zijn genoeg paarden die te vroeg ingereden worden...
en van de meeste paarden weet je het niet eens Tong uitsteken

Ik vind het echt niet terecht, jou moeder dwong je toch ook niet om op je 2e te leren lopen ofzo? Zo zie ik het, en wat ik in mijn bericht hierboven al had gezegt, zo zie ik het ook Tong uitsteken

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 23:42

3 is al jong, ik zou wachten tot minstens 3,5 jaar oud, maar ja.... wat ben ik om dat te zeggen...

Talsha

Berichten: 2573
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Boeskoolstedke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 23:46

het is inderdaad beter om te zeggen dat het niet terecht is, maar ik blijf eht te vroeg vinden