wat voor bodem....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-01 18:52

Ik krijg volgende winter een eigen bak *LOL* ik ben vet blij, maar wat voor bodem is het lekkerste?
de bak wordt in een weiland gelegt, maar wat is lekkerder om te rijden een bak met houtsnippers of een bak met gewoon zand? wie heeft hier een ervaring mee en hoeveel kost dat ongeveer?

veel liefs rianne

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 20:30

ja daar ben ik ook heeeeel erg benieuwd naar want wij willen ook een bak gaan maken!!!

Er moet natuurlijk wel drainage in Haha!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 20:40

Wacht... ik haal de bit erbij:

Mmmm... ik vind hem zo direct niet, maar ik zal hem neerschrijven als ik het vind. In elk geval hangt he ook af van welke dicipline je beoefent. Dus... springen? Dressuur? Beiden? Verward Of mennen Haha! ...

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 20:42

wij hebben zand met een soort van stofjes!! heel fijn spul want het veert een beetje zeg maar, de bak is ook altijd droog.. maar ik weet niet of dat duur is Verward

Ton
Berichten: 126
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 21:26

Hai Rianne,
Een eb en vloedbak is denk ik het beste, alhoewel wel kostbaar.
Bij regen zet je de klep los, en het water verdwijnt via de drainagebuizen, bij droog weer, sluit je de klep, en zet je de bak vol water.
Als je er zelf niets aan doet, en compleet aan laat leggen, kost zo`n bak ongeveer 35 'a 40000,-
Alles at je zelf doet, gaat natuurlijk van de kostprijs af.

Groetjes
Ton

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 21:39

Ik heb gehoord dat een bak met houtsnippers in principe het goedkoopst is, en ook wel fijn te rijden, alleen daar het nadeel van is dat je om de zoveel tijd (jaar?) er weer nieuwe houtsnippers bij moet doen omdat die langzaam vergaan... Maar in principe een goede oplossing...
En ik geloof dat het beste is een goede stevige onderlaag (van zand, met drainage) en daarop een laag met zand en vezels (bijv. tapijt vezels) maar is ook het kostbaars... maar dan heb je wel een super, en ook een droge bak...
Hangt er net vanaf hoeveel geld je er voor wilt besteden... *LOL*

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 22:21

Een bak om echt van te watertanden is die van PhiaBink, kijk maar eens bij het door haar geplaatste topic met foto's hierover.
Ik ben jaloers......

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 10:58

Wij hebben zelf een bak met zand en houtsnippers. Hij is ook gedraineerd (nooit meer plassen Haha! ) en wij hebben toen eerst een tijd met alleen zand erin gereden, maar dat was toch te zwaar. Toen 2 vrachten houtsnippers erin en hij was weer prima. Na een tijdje zakken ze idd naar de bodem en gaan ze verrotten, dus een jaar of 2 geleden hebben we weer een nieuwe vracht laten komen en nog steeds hebben we er veel plezier van. Mijn advies is om gewoon eens rond te kijken hoe anderen het hebben gedaan en rond te vragen hoe het bevalt. Succes Lachen

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-01 19:08

ik wil mijn bak heel graag gebruiken om in dressuur te rijden, maar mijn zusje houdt ook heel erg veel van springen, dus zal er af en toe wel een sprongetje gemaakt worden.

Een eb en vloed bak is wel heel erg handig, maar ook verschrikkelijk duur.

Mijn vader wilde in het weiland gewoon een doek neerleggen en daar zands over heen gooien, hij zegt dat er genoeg dreinage in de bodem zelf als zit.
maar is dit wel zo?
liefs rianne

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 20:52

Dat hangt er van af hoe droog je weiland 's winters blijft... Als het een droog weiland is, dan kan dat wel genoeg zijn mits je er iets omhen legt om te zorgen dat het zand niet wegspoelt (of je moet een stukje afgraven) Nu zou je dat dus goed moeten kunnen zien met deze regen! Bijna alle bakken in onze omgeving staan blank en je ziet gelijk welke weilanden goed zijn en welke niet!
Is de bodem goed droog en stevig hoeft er niet eens zo veel zand op... Is hij nat een zacht, dan zul je toch moeten draineren en meer zand er op...( of iets anders natuurlijk)