Behangen: De do's en don'ts...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Behangen: De do's en don'ts...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 11:19

Nou, zoals blijkt uit de titel:
Ik ben op zoek naar behangtips. Ik heb inmiddels allerlei klusadviezen van verschillende bouwmarkten bekeken, maar die lijken er voornamelijk op gebrand vooral veel te verkopen. (Wat natuurlijk ook zo is, wat had ik dan verwacht? Haha! )

Het punt is: Ik wil binnenkort graag mijn slaapkamer gaan behangen. Behangen, ervaring? Nope, helemaal niet.
Maar je moet wat als je je huis leuk wilt hebben en alleen bent toch?
De bedoeling is om glasweefselbehang te gaan gebruiken, vooral eigenlijk om de overschilderbaarheid.
De muren zijn 4 jaar geleden helemaal ontdaan van alle behang, alle gaten/scheuren gevuld en toen weer voorzien van een laagje papierbehang. Wat ik me nu afvraag is of het nu echt zo erg is om nieuw behang over dit ene laagje te plakken...
Of dat goed zal gaan of juist een ramp zal worden...

Overige tips zijn natuurlijk ook heel welkom!

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Behangen: De do's en don'ts...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:00

glasweefselbehang kun je het beste gewoon op een kale muur plakken. Let er vooral op dat het risico bestaat dat als je glasweefsel er ooit weer eens af wilt halen je je hele muur kapot kan trekken. (is bij ons dus gebeurt)
Je muur moet ook echt mooi glad zijn en voor glasweefsel moet je zorgen dat je de dikste koopt die er is anders heb je de kans dat je elk bobbeltje gaat zien en geloof me daar kun je je kapot aan ergeren.

mariska1989
Berichten: 3522
Geregistreerd: 26-02-05

Re: Behangen: De do's en don'ts...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:22

En altijd van het licht af werken Lachen

Dus bij het raam beginnen.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Behangen: De do's en don'ts...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:52

Jolanda_ schreef:
glasweefselbehang kun je het beste gewoon op een kale muur plakken. Let er vooral op dat het risico bestaat dat als je glasweefsel er ooit weer eens af wilt halen je je hele muur kapot kan trekken. (is bij ons dus gebeurt)

Dan zou ik dat ene laagje behang juist laten zitten ter bescherming van je muur.
Zorg voor goed licht op je wand, zodat je ziet of het er strak tegen aan zit.

ikisik

Berichten: 2784
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: NL

Re: Behangen: De do's en don'ts...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:54

Volgens mij kan glasweefsel niet over papier...

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Behangen: De do's en don'ts...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:56

Voorwaarde om het oude behang te laten zitten, is dat het nog netjes op de muur zit.
En verder: het is zoveel makkelijker om met 2 personen te behangen dan in je eentje...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Behangen: De do's en don'ts...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:57

muur goed inpappen met lijm met een dikke brede lijmkwast , je hebt tegenwoordig ook lijmrollers, maar dat werkt gewoon net niet zeg maar

wij hebben ook weefsel behang gebruikt om over te schilderen, wij hadden behang van een meter breed, leek ons erg handig , maar dat vergt toch net even wat oefening moet ik zeggen Clown
dus ook een aanradertje om normaal standaard formaat behang te nemen (halve meter breed)

zorg dat je voor het plakken al een aantal banen behang hebt afgesneden zodta je een stuk muur kunt inpappen en dan gelijk een paar banen achter elkaar tegen de muur kunt plakken

ermmm...even denken
je hebt tegenwoordig ook roze lijm, die verkleurt naar doorzichtig als ie op de muur word gesmeerd
zou handig moeten zijn door de kleur , zodat je beter kan zien waar je al gelijmd hebt , maar dat spul verkleurt zo snel naar onzichtbaar dat het net normale lijm is , geen toegevoegde waarde dus

en zo kan ik vast nog iets verzinnen, maar tis me even ontschoten Tong uitsteken

Kapi_Dust
Berichten: 2593
Geregistreerd: 05-07-07

Re: Behangen: De do's en don'ts...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:57

glasvezel over papier is af te raden, het is zwaar dus kan naar beneden komen (spreek jammer genoeg uit ervaring).
neem bij glasvezel al voorgemaakte lijm (en gebruik handschoenen).
Verder zet nooit een raam open, voordat je behang helemaal goed vast zit.

(wacht 24 uur voordat je het overschildert).
behandel eventueel je muren eerst voor met voorbehandel-spul.

Nog vragen, stel ze even (eventueel via pb), heb 2 huizen nu met glasvezel gedaan, dus weet er aardig wat vanaf...

Anoniem

Re: Behangen: De do's en don'ts...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:34

Jolanda_ schreef:
glasweefselbehang kun je het beste gewoon op een kale muur plakken. Let er vooral op dat het risico bestaat dat als je glasweefsel er ooit weer eens af wilt halen je je hele muur kapot kan trekken. (is bij ons dus gebeurt)
Je muur moet ook echt mooi glad zijn en voor glasweefsel moet je zorgen dat je de dikste koopt die er is anders heb je de kans dat je elk bobbeltje gaat zien en geloof me daar kun je je kapot aan ergeren.


Idd, dat heb ik dus op mijn slaapkamer... Heel storend die bobbeltjes... Glasvezelbehang met een patroon is daarvoor dus ook fijn, zie je niet zoveel op..

Verder absoluut niet te zuinig zijn met lijm, echt heel royaal insmeren en dan vooral de randen en hoekjes natuurlijk niet vergeten..

Anoniem

Re: Behangen: De do's en don'ts...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:36

O ja, mijn oom doet op zijn werk (hij is schilder) altijd de lijm voor het behang al mengen met saus (verhouding weet ik niet precies), dat scheelt je de muren nog een keer in de grondverf zetten...

xJurdyWonanx

Berichten: 4050
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Re: Behangen: De do's en don'ts...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:31

Over het overplakken, ik heb afgelopen weekend mijn kamer behangen ( nja, mijn vader dn *LOL* ) maar ik heb er nog 3 lagen behang onder kwamen we achter, alles goed gegaan.
Maar verder geen tips voor je Lachen

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Behangen: De do's en don'ts...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:49

uhm glasweefsel behang smeer je niet zelf in je smeert de lijm op de muur en daar plak je het behang op is ook wel praktisch om te weten dan krijg je het er namelijk het netste op !!