Zadelmak en springend veulen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-01 10:50

<i>Thirteen-year-old Rebba Robbins of Payson, Arizona visited HorseBreakers recently and started two-month-old MJG SCOTTISH JAZZ off right with a saddle and some small jumps...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron: http://www.horsebreakers.com/training.htm
</i>
Nou ja de naam van de site zegt het al een beetje...horseBREAKERS Boos!
Verder is het een hele mooie site, over dun en buckskin quarters maar dit vind ik echt te ver gaan.
Arm beestje.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 10:57

Huilen Frusty Frusty
Wat een idioten!

Dat doe je toch niet met een veulentje? Gaan ze er op rijden als hij 3 maanden is?
Ja dat beestje haalt de 30 wel (maanden, geen jaren)

En dat meisje is 13 zullen we haar een baan geven 70 uur per week? Dat kan toch dan ook?

_________________
<font color="fuchsia" size="2">Sssst, stil! Ik ben aan het studeren...</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Katrien op 2001-11-30 10:58 ]</font>

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 11:09

wow wat een mooi veulntje.. Alleen dan zonder die troubles.. Blerg 2 maanden?
achja, moet ieder voor zichzelf weten.. hun (mooie) veulen.... Frusty Huilen

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Willow
Berichten: 9
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 11:19

Nou ik vin het ook belachelijk hoor een veulentjuh nu al onder het zadel brengen!!!!ik heb er geen woorden voor enkelt dat het vet zielig is!!!!Ik zal bij jou een zadel op je rug leggen wijvie kijken of het dan allemaal nog zo leuk is!!!! Boos! Extreme duivel


ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 11:47

Frusty
is dat king niet helemaal goed bij haar hoofd ofzo?
maar wel mooi veulentje

Love the life that you live, live the life that you love

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 11:48

Ik denk dat je er wat genuanceerder mee om moet gaan. Je kunt veel meer doen met een veulen dan alleen maar borstelen en leren voetjes geven.

In de natuur zullen veulens ook af en toe een sprongetje moeten maken en de hoogte is het niet (20 cm zo te zien). Onder het spelen met elkaar maken ze wel raardere bokkesprongen.
Ook zie ik nergens dat er sprake is van dwang, niet iemand die er met een zweep of zo achteraan loopt. Het veulen doet het dus uit zichzelf, omdat hij het leuk vind. Zolang je er dus verstandig mee om gaat en het veulen niet dagelijk meer dan een paar sprongetjes laat maken zie ik het probleem niet.

Over het opzadelen het volgende. Het kan geen kwaad een veulen alvast laten wennen aan iets op zijn rug en iets onder zijn buik. Zolang dit in goede harmonie gebeurt zonder het veulen te dwingen of bang te maken zie ik het probleem niet. Of je hiervoor nu een licht zadeltje gebruikt of alleen een pad met een dekensingel. Wat is het probleem...
Zolang je er maar met beleid mee omgaat.

Er op gaan zitten op jonge leeftijd is natuurlijk heel iets anders. Helaas is het in Amerika (en soms ook hier) de normaalste zaak van de wereld om een 2 jarige in te rijden en al aan het werk te zetten.

Hier ben ik het beslist NIET mee eens. Het paard is hier lichamelijk en vaak ook geestelijk nog niet aan toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 11:58

Ik vind het grote gevaar hiervan dat andere kinderen dit zien en het thuis ook met hun veulentje gaan doen. En dan niet eens een keer maar regelmatig en steeds meer.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 12:01

Wie verzint dit???
Dit moet ik dus echt niet bij mij op stal zien ant dan gaan er meidsjes met bruine haren vliegen.
Kort gezegt ik gooi dat zadel op haar rug en laat haar even springen.
Wat een ..........
Zij is zeker geen veulen waard.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-01 12:04

Precies Katrien.
Bovendien...als ze met een veulen van 2 maanden al 'in training' gaan, zoals het op de site omschreven wordt, dan laten ze het beestje echt niet staan tot hij 3 of 3,5 is voordat ze erop gaan zitten.

Geduld is een schone zaak Gaaaap

sunshine

Berichten: 12055
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 12:06

dat met die zadel vind ik echt erg maar kweet niet of dat springen heel erg is of wel?

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

Sasja
Berichten: 130
Geregistreerd: 01-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 12:16

Het springen:
Het kan niet goed zijn als je hoger gaat en dagelijks een uur, maar 1 keer heel kort in een maand? ofzo kan niet veel kwaad mits het een hele lage sprong is, dus niet meer dan 20 cm, dat is al heeel hog voor een veulen, want hij krijgt dasn een klap als die neerkomt op zijn voorbeentjes, maar als je zo een laag sprongetje maakt is de klap natuurlijk minder maar toch.

DUS:
* 1 keer per maand (?) (Het liefste nog niet, maar balkjes LOPEN/STAPPEN kan geen kwaad, mits het veulen er zelf overheen wilt!!!
* heeeeeel kort
* heeeel laag
* en alleen als het veulen zonder erover worden gedwongen



Groetjes Sasja

WennieJ88

Berichten: 2563
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Emmen, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 12:43

echt zielig joh! dat doe je toch niet met zon klein beestje! Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Frusty Frusty Frusty

Malakeh Arabians * Breeder of the Beautifull Arabian Horse.*

Neem een kijkje op onze nieuwe website!! http://www.malakeharabians.webs.com

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 14:09

Ik ben het absoluut met sugarmiss eens dat je met een veulentje al vanalles kan doen, in die zin dat als zo'n beestje al vroeg gewend is aan aandacht, etc. het beestje later waarschijnlijk ook veel makkelijker in de omgang zal worden.

Maar dat zware zadel op de foto vind ik toch wel even wat anders dan een licht voorwerp op de rug binden om het veulen alvast aan zoiets te laten wennen. Het lijkt me ook niet echt nodig om daar al zo vroeg mee te beginnen. Vooral die aandacht, het poetsen, hoefjes krabben, wandelen en samen rennen, misschien ook eens over een boomtak, dat is belangrijk.

Ons friese buurveulen, een grappig hengstje, is geboren in een niet zo'n egale wei. Iedereen sprak er schande van, maar een veulen in de natuur wordt ook niet in ideale omstandigheden geboren. En dat hengstje is nu hartstikke vast ter been.

Het punt is alleen dat in de natuur/het weiland het veulen gewoon niet meer doet dan wat het kan en het zal zoveel mogelijk de makkelijke weg kiezen, tenzij er gevaar dreigt.

Zodra we echter met zo'n jong dier "aan het werk" gaan, dan loopt het veulen veel meer kans overvraagd te worden, omdat WIJ de grens van zijn kunnen bepalen. En iets wat op dit moment onschadelijk lijkt, blijkt op latere leeftijd nou eenmaal vaak voor problemen te zorgen.

Zo, ik heb gezegd! *LOL* Lachen Knipoog

Ethelate

Berichten: 21108
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 17:20

Toen we van de lente 2 shetland hengstjes bij de shets hadden hebben we balkjes neer gelegd! MAAR NIET OM TE SPRINGEN! Neeh, we legte een soort parcours uit met weilandpaaltjes! Om bij het halstermak maken figuren te lopen! Zo leren ze heel goed aan de hand meelopen!

1x is er een veulen over de hindernis gesprongen! We waren met zijn mammie aan het springen en hij sprong er VRIJWILLIG helemaal los overheen! SCHATTIG! Lovers En meneer stond weer stil keek om en stond echt te kijken van: Goh, ik ben erover! LIEF! Lovers

maar een veulen van 3 maanden laat je toch niet OPGEZADELD en al, springen!? Verward
Nou lijkt het hier vredelievend, maar wie weet hoe ze hem slaat als hij het niet doet!
GERM,... Verdrietig Dat beessie heeft zo toch geen veulentijd?
(we laten een baby toch ook baby zijn?) Verward

Ik zag wel een mooie pony bij te koop!
Afbeelding (kan helaas nu niet uploaden omdat ik niet kan inloggen! maar de link is: http://www.horsebreakers.com/1cof48.jpg)

INFORMATIE: Highest Selling Horse - $8,000
#48, PEPPERS CUTTER ,
1996 Palomino Gelding
Consigned by Hat Ranch of Tatum, New Mexico

Vidn hem erg cool, doe kleur met die manen!
Maar als dit beestje ook geen veulentijd heeft gehad.., DANKJEFEESTELIJK!
Dan kan je dat beessie met 10 jaar laten afkeuren! Boos!

cindyke17

Berichten: 733
Geregistreerd: 13-10-01
Woonplaats: Belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 18:32

zo vroeg zo'n zwaar zadel op dat veulentje leggen! die kent er helemaal niets van!!!!!!

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 18:37

Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty <-- dit zegt genoeg

Doe wat je niet laten kunt... Maar laat wat je niet doen kunt...

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 18:40

ach ik vind het niet zielig, als het maar gewoon voor de foto is!!!!!!!anders is het dierenmishandeling Frusty

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 19:07

bah.. verschrikkelijk Boos!
Verdrietig

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 19:19

Wie doet er dit nu?
Z'on mishandeling. Dat kind is niet goed in haar hoofd.

. . .
. . .
. . .

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 19:37

zwaar zadel? Die shetland westernzadeltjes (wat dit is) wegen geen ene donder!!!!
Wat zien we weer een spoken zeg...
Het veulen gaat heus zomaar niet dood.
Ik ga dus volledig met Sugar mee

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 21:46

Ik ben het met stef en sugar eens, als het maar niet te ver gaat. veulentjes moeten van hun jeugd kunnen genieten....!!
ik zou het nooit doen en ik raad het ook niemand aan, maar als stef gelijk heeft dat het een heel erg licht zadeltje is moet dat kind het zelf weten. als ze maar weet wat ze doet en dat ze weet dat het een nog maar een babytje is.....!

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 21:49

ik ben het ook met sugarmiss eens,
maar als het nou echt veel werk was, nou dan is het zielig

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Eefje

Berichten: 305
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 21:54

Verdrietig ik vind dat je een veulen een fijne veulentijd moet geven gezellig in de wei met zijn vriendjes. Je kan gerust spelendewijs je veulen wat leren, en ook een klein sprongetje lijkt me niet verkeerd. maar om zo'n beestje nou al een zadel op te doen vind ik iets te veel van het goede. Het beestje krijgt nog vaak zat een zadel op zijn rug.
groetjes eefje Lachen

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 22:02

bij mij doen de foto's en de site het niet Verward Frusty

paardengek!!!

Berichten: 1601
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 22:34

Bij mij doen de foto's het ook al niet Verdrietig Verdrietig Verdrietig


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers