Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-04 17:19

Tijdens het rijden vandaag merkte ik iets vreemds aan mijn paard. Ze was al vanaf het begin niet vooruit te branden en als ik haar aanspoorde begon ze wild met haar staart te zwiepen en zo nu en dan gaf ze een bok Scheve mond Toen ik haar dan eindelijk in draf had begon ze vreselijk te dribbelen, het leek net of ze kreupel liep of iets Verward Ik ben er toen maar af gegaan en heb haar even aan de longeerlijn laten lopen, hier liep ze verder helemaal goed en dus toen ben ik er maar weer op gegaan. Toch hield ik heel de tijd hetzelfde probleem, wanneer ik aanspoorde bleef ze maar bokken (nouja bokken meer met een achterbeen schoppen Verward ) en op een gegeven moment begon ze zelfs te steigeren Verdrietig

Ik heb toen het zadel er af gedaan en heb haar toen helemaal bevoeld. Wanneer ik een beetje druk gaf net voor haar flank reageerde ze heel fel door meteen een schop naar achter te geven Scheve mond Verder op stal gedroeg ze zich heel normaal en ging niet rollen of i.d. (lichte vorm van koliek of id?)

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik hier mee aan moet, het lijkt niet echt heel ernstig maar goed is anders...Weet iemand uberhaupt wat dit kan zijn en wat zouden jullie doen? Even afwachten of de veearts bellen? Scheve mond


carina

Berichten: 2779
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 17:35

Is het een merrie? Misschien last van een beginnende hengstigheid Verward

Zelf zou ik het nog even afwachten, vooral omdat ze voor de rest normaal doet. Als het probleem blijft kan je altijd de VA nog bellen.

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-04 17:53

Hmmm, zou kunnen, maar kunnen ze dan echt zo fel op het been reageren? Ik heb daar nog nooit eerder van gehoord Scheve mond Nou, ik hoop dat het dan zoiets simpels is Lachen

Ik zal het dan misschien beter nog even aan kunnen kijken. Van de week komt de veearts zowiezo nog langs voor haar rug dan kan ik het dus altijd nog vragen. ( ze heeft een tijdje terug een accupunctuur behandeling gehad dus nu komt hij op controle, van haar rug heeft ze overigens geen last meer Knipoog ) In ieder geval bedankt voor je antwoord OK dan!

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 18:42

Ik heb dit een tijdje geleden ook gehad (kan topic niet meer vinden!) ben teruggekeerd naar stal, DA erbij, die ook niets kon vinden. Een dag later haal ik de deken eraf in zie aan haar rechterkant, bij de singel ongeveer waar mijn been zit, een bult, bijna vuist groot, deken nagekeken en daar kwam een dode spin uit!...een grote! DA nog eens opgebeld of het mogelijk is dat een spin een paard bijt. Volgens mijn DA kan dit dus heel goed ! ik hou het er iig op dat dat het is geweest.
Maar mijn paard swiepte ook heel erg met haar staart in draf en ging raar lopen (waarschijnlijk om op die jeukende plek met haar achterbeen te krabben!)

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 20:08

niet ersnstig?

ersnstig genoeg voor mij om de da erbij te halen...
volgende dag eerst weer zelf kijken ,zelfde?,dan bel ik meteen.

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 21:45

Sluit me aan bij Casanova. Niet langer dan een dag aankijken in zo'n geval.
Maar ik moet zeggen dat mijn merrie tegen een hengstigheid aan ook zulke uitspattingen wel heeft. Maar ik neem aan dat je je merrie kent, en deze dingen dus weet.

Kan ook een nierprobleem zijn, gezien de plek waar ze op reageert. Drinkt en plast ze goed?

Hevonen

Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 13:05

Onze ponymerrie heeft dat ook wel gedaan. We hebben toen echt alles gecheckt maar konden niets vinden. Zodra je opsteeg en dreef sloeg ze met haar staart en ging ze bokken. Makkelijk is ze nooit, maar dit was heel extreem. Beide keren zijn we gestopt met rijden voor die dag en was het later gewoon over. Ze heeft het nadien nooit meer gehad.

Achteraf denk ik dat het met hengstigheid te maken had.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 13:39

Citaat:
Sluit me aan bij Casanova. Niet langer dan een dag aankijken in zo'n geval.


Nee zeker niet. Mocht het vanavond nou nog niet weg zijn dan bel ik uiteraard de veearts. Uiteraard heb ik haar meteen gecontroleerd op van alles en nog wat. Ze had geen bulten of vreemde plekken, liep aan de longeerlijn helemaal goed, plaste goed (toevallig ging ze terug op stal direct staan plassen Knipoog) en begon direct weer te eten van haar hooi. Verder gaf ze ook geen zieke indruk dus vandaar dat ik twijfelde of ik het niet beter eerst even aan kon kijken...

Citaat:
Maar ik neem aan dat je je merrie kent, en deze dingen dus weet.


Ehh... mijn merrie reageert nooit hetzelfde als ze hengstig is Knipoog De ene keer merk ik het helemaal niet aan haar qua gedrag, de volgende keer is ze hartstikke nukkig en weer een volgende keer is er helemaal niks mee te beginnen qua rijden. Dus wat dat betreft... Knipoog Maar dit gedrag heeft ze in ieder geval nog nooit vertoond dus vandaar dat ik er wel een beetje van schrok Scheve mond .

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:05

Ik heb dezelfde symptomen gezien bij een merrie die een kyste in de eileiders had.
De ene keer was het protest erger dan de andere keer, maar op het laatst kon je er niet meer op. Aan de longe of op stal was het een schat van een dier, maar onder het zadel niet willen lopen.
Dit is te zien door een echoscopie of de DA laten opvoelen. Ik zou iig wel de DA erbij halen.

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!


MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-04 10:29

Gister leek ze er nog wel steeds last van te hebben. Wanneer ik met mijn hand wat druk uitoefende op haar buik (Onder de flank zeg maar) dan reageerde ze fel door direct haar achterbenen op te tillen en wild met haar staart te gaan staan zwiepen Scheve mond Verder leek ze nergens last van te hebben, ze at goed, dronk goed en toen ik haar los gooide begon ze mooi partijtje te showen dus dat zat ook wel goed...

De veearts zou deze week zoiezo nog komen voor controle dus ik ga zometeen even bellen om voor deze week een afspraak te maken. Kijken wat hij er van zegt... Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 10:52

Ik heb hetzelfde een tijdje geleden ook gehad met mijn ruin. Hij trok ook zijn hele buik op zodra ik erop ging ziten. Achteraf blijkt dat hij een blaasontsteking heeft gehad. Ach gut

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-04 10:09

Ik ben gister eventjes langs de veearts gegaan voor meer informatie. De veearts vertelde me (n.a.v. mijn verhalen) dat het waarschijnlijk te maken had met de hengstigheid. Hij adviseerde mij om gewoon te gaan rijden, mocht het echt iets serieus zijn dan zou ze volgens hem wel anders reageren Scheve mond Volgens hem was dit nogal kenmerkend gedrag voor merries Knipoog

Gister ben ik dus gewoon gaan rijden. Eerst kreeg ik weer precies hetzelfde, zodra ik aanspoorde begon mevrouw te bokken. Ik heb toch maar geprobeerd om eventjes door te zetten en daarna liep ze dus echt als een zonnetje Verward Ik heb een klein halfuurtje gereden, totaal zonder problemen OK dan!

Ik houd het zoiezo nog in de gaten maar ik denk dat ik hier inderdaad te maken had met een zeurderige merrie Bloos Lachen

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:05

ik denk dat het hengstigheid is, kennelijk heeft ze er nogal last van, je hebt er veel middeltjes voor in de handel.
die van mij was bijna niet vooruit te krijgen toen ze hengstig was, terwijl ze normaal met 1 keer klikken met je stem al vooruit schoot!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Jet, lina1998 en 32 bezoekers