Jong paardje.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Jong paardje.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-04 17:57

Hallo Bokkers

Ik rijd Samdara, een arabische merrie van net 4 jaar
ze is een half jaar geleden 1 maand bereden toen is ze ingereden
toen niet meer op gereden en nu ben ik dus met haar begonnen
ze kon echt helemaal niks toen ik dr kreeg
Het gaat wel steeds beter, ze is goed voorwaarts
ze is ook ontspannen
soms wilt ze aan de teugel in stap
maar als ik draaf wilt ze wel met dr hoofd naar beneden
maar niet aan de teugel, het is dan of hoofd bijna bij de grond
of voor de loondlijn, wat kan ik dr aan doen om dr wel goed te laten lopen
of is dit gewoon een kwestie van heel veel tijd??

op de rechterhand kan ik wil goed afwenden ofzo dat gaat goed
maar op de linkerhand is ze erg stijf, vooral dr nek, die houd ze gewoon recht
ik oefen oefen oefen met voltes rijden op allebei de hande nartuurlijk enz.
maar ze blijft t zelfde, tips???

en met springen heb ik 2x geprobeerd al maar ze stapt er overheen
en als ie te hoog is voor dr over te stappen (in draf dan wel bedoel ik) schopt ze m gewoon om...?? wat kan ik hier aan doen? paar keer met los springen proberen??

Hulpteugels gebruik ik liever niet, maar is dat een optie bij jonge paarden
of juist niet??

Gr Renée


tamary

Berichten: 29150
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 18:02

geduldig blijven oefenen en neem les met haar. Voor het springen zal ze misschien eerst sterker en beter in balans moeten zijn

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-04 18:06

tamary schreef:
geduldig blijven oefenen en neem les met haar. Voor het springen zal ze misschien eerst sterker en beter in balans moeten zijn


THX, en les wordt voor gezorgd Haha! krijg weer les
van de instructeur waar ik al heel lang op les krijg
(met Swift ook, en die is van cross beessie met onderhals
naar spring en dresuurbeessie gegaan met spiertjes in 8 maanden) Bloos
dus zal wel helpen Lachen

cobiie

Berichten: 7299
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 18:23

Als ze in draf achter de teugel kruipt moet je meer voorwaarts rijden, zodat ze zelf het contact met je teugels weer opzoekt.

Rj met een jong paard niet te veel voltes. Nadat je een volte gereden hebt ga dan weer rechtuit en rij een keer een klein gebroken lijntje. Let goed op je eigen houding met het rijden van voltes, misschien zit je zelf niet de juiste richting op).

[o]

Sandytje

Berichten: 32
Geregistreerd: 04-12-03
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 22:09

Ik heb een weekje geleden een paardje gehad en zij is 3 en een half jaar. Maar iedere keer en ze doet et alleen maar in de draf maakt ze een soort sprongetje het is geen steigeren maar ze maakt wel een raar sprongetje weet een van jullie wat dat is??? Ik hoor het graag!!!

Madonna & Ansila van de Heerlickheyt!
Madonna M1 start gerechtigd :D

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 13:18

met een jong dier is het belangrijk dat je altijd voorwaarts dingen oplost. als je paard met zn neus over de grond wil lopen moet je dat niet toestaan. houdt je teugels op maat en rijdt voorwaarts. het is belangrijk dat je paard eerst zn evenwicht vind voor je gaat springen. als je pas zo kort met een paardje bezig bent die nog niks kan moet je geduld hebben....... heel veel geduld

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:23

Ik heb zelf ook een drie jarige merrie. Ik ben al maanden met haar bezig en langzaam komt alles goed. Het belangrijkste is dat je paard leert zich te ontspannen als jij rijdt, dus zoek wel de mond van je paard op, maar in ontspanning, dan zullen ze later ook eerder aan de teugel komen. het is ook logisch dat alleen in stap aan de teugel werken nog lukt, je paardje heeft waarschijnlijk de goede spieren en balans nog niet. Dit kan je onder andere oefenen met longeren met touwtjes. Maar ook hier, alles langzaam opbouwen. Als je nu rustig aan doet heb je er later alleen maar meer plezier van.

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)


pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 17:05

Springen laat dat het komende half jaar lekker even achterwege, als je een paard kapot wil hebben moet je dat doen..

Alleen je paardje voorwaarts rijden alles daarmee oplossen, niks met hulpteugels..
Lange lijnen rijden, en na een tijdje beginnen met een volte ect..

Aciree

Berichten: 506
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 12:15

springen met een paardje van net 4? ik heb vroeger een 3/4 arabiertje gehad en mn instructrice vond springen met haar pas verantwoord toen ze ruim 5 was. nu zijn warmbloedjes wel sneller rijp dan koudbloed, maar springen zou ik toch zeker pas doen als het paardje zijn balans onder de ruiter goed gevonden heeft.

If you stand for nothing, you will fall for anything

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 13:32

ericalucasz schreef:
springen met een paardje van net 4? ik heb vroeger een 3/4 arabiertje gehad en mn instructrice vond springen met haar pas verantwoord toen ze ruim 5 was. nu zijn warmbloedjes wel sneller rijp dan koudbloed, maar springen zou ik toch zeker pas doen als het paardje zijn balans onder de ruiter goed gevonden heeft.


hangt er van af wat je onder springen verstaat.Natuurlijk moet je met een 4 jarige geen parcours van 1.20 gaan springen,maar af en toe een sprongetje van 50-60cm,daar is niks mis mee.Veel paarden vinden het heel leuk

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 16:19

weet je, het is voor zon jong paard nog niet zo goed om haar aan de teugel te laten lopen. je moet eerst de gangen enz in orde hebben want met in de krul rijden kun je een hoop verpesten op jonge leeftijd. Mijn pony (toen ik haar ong. onder kcontrole had) begon pas naar een half jaar aan de teugel te lopen en een tijd later had ik en de gangen enz goed en de hals hoofd houding. Je hebt gewoon kans op een hoop gekrabbel en corte pasje als je op zon leeftijd al begint met aan de teugel rijden. wat je wel kunt doen is gewoon een beetje aanleuning vragen zonder hem te storen in de gangen

O:) ......::: Wie liefde zaait, zal liefde oogsten :::...... O:)

xjessx

Berichten: 3022
Geregistreerd: 17-02-04
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 20:20

HeejJj sandytje,
Wat jij hebt met je paard, dat heb ik ook gehad met m'n vorige merrie, degene waar k les van kreeg zei handen iets naar voren als je aandraaft anders heeft hij geen ruimte aan de voorkant om aan te draven en dat hielp heer erg goed dus ik hoop dat ik je hiermee wat geholpen heb!! Schijnheilig
Groetjes..

Je hebt mensen met paarden en je hebt paardenmensen

ZonnebloemJarig

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 22:01

En gedult blijven hebben, heel belangrijk.

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 00:30

Citaat:
Ik heb een weekje geleden een paardje gehad en zij is 3 en een half jaar. Maar iedere keer en ze doet et alleen maar in de draf maakt ze een soort sprongetje het is geen steigeren maar ze maakt wel een raar sprongetje weet een van jullie wat dat is??? Ik hoor het graag!!!


Maakt ze dan niet een klein huppeltje naar de galop en draaft dan weer verder? Dat deed een verzorgpony van mij vroeger ook, toen ze door moest draven.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 38 bezoekers