pelhalmbit, twee teugels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

pelhalmbit, twee teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 13:12

hey,
vroeger reden we onze Friese verzorgmerrie Jansie altijd met menhoofdstel omdat een of andere idioot ons rijhoofdstel heeft gegapt Scheve mond
Nu hebben we kort geleden een eigen rijhoofdstel aangeschaft, een echt mooi dresuurhoofdstel
Met ons menhoofdstel hadden we natuurlijk ook zo'n menbit, een dikke stang met van die stangetjes naar onder;
Afbeelding
Anyway, nu hebben we dus een pelhalmbit want dat is ze nou eenmaal gewend. Maar aan dat pelhalmbit zitten onder dus van die ringen die kunnen draaien. We hebben niet echt een hefboomeffect op haar nodig want ze is nu wel redelijk te stoppen (;)) maar die onderste ringen kunnen draaien en omdat mevrouw nogal schuimt worden ze altijd vies als ze naar binnen draaien.
nu is het dus ook nog zo dat het mooi (vind ik dan) uitziet als je twee van die teugels hebt, dus dat zijn twee voordelen ; die ringen blijven recht én het ziet er net uit

Nu vroeg ik me dus af, zijn er ook nadelen aan twee van die teugels wanneer je de onderste dus niet echt gebruikt (dus losjes op maat houden)?

Ik heb er helemaal geen verstand van dus val me asjeblieft niet aan als het een verschrikkelijk idee is. Bloos

bvd. Dees

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 13:36

Je zegt dat je met een Pelham rijdt omdat ze dat nu eenmaal gewend is, maar een pelham werkt (op de goede manier gebruikt) heel anders in dan een liverpoolstang (menbit).
Als ze gewoon goed te rijden is op alleen de bovenste teugels van een pelham, waarom probeer je dan geen ander bit? Een gewone ongebroken trens bijvoorbeeld:
Afbeelding
Altijd zo zacht mogelijk houden.
Een pelham moet je inderdaad op 2 teugels rijden, met de teugels gekruisd, de onderste teugel tussen je middelvinger en ringvinger, de bovenste teugel tussen je ringvinger en pink.
Het is niet bedoeld om op 1 teugel te rijden, niet doen dus. Dan gaat het bit klapperen, en inderdaad, zoals je al zegt, draaien. Dat is niet prettig voor het paard.
Maar ik vind het niet aan te raden zomaar zonder les met een pelham te gaan rijden, het is een behoorlijk pittig bit.

Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 14:10

dankje voor je reactie.
een ander bit is echter geen mogelijke oplossing; we hebben de pelhalm net gekocht en de eigenaar is niet echt gemakkelijk in dit soort dingen.
Les nemen is ook geen optie, het is allemaal privé en we rijden altijd in het bos enzo.
Denk dat we dan maar gewoon hoe we het nu doen moeten blijven doen;
kettinkje niet al te strak (wel dat het niet klappert) en gewoon de teugels op de bovenste ringen..
Het paard heeft er geen last van, wij ook niet. Ik wou gewoon weten of het een goed idee was omdat ze op de manege (wel alleen sommige pensionpaarden), ook wel eens met pelhalm en dubbele teugel rijden..

Dees

Dennis

Berichten: 31467
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:36

Aan een pelham kan je een pelhamriempje doen zodat je er 1 teugel aan kan doen of je kan er 2 teugels aan doen.

Zelf heb ik er altijd 2 teugels aan hangen als ik een pelham gebruik, dan kan je kiezen op het moment dat het nodig is of je scherp in wilt werken of niet.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 15:09

Pelhamriempjes wordt vaak gezien als een vriendelijke en makkelijke oplossing, maar het is alles behalve vriendelijk. Je hebt dan namelijk geen onderscheid meer tussen de stang en de trens werking. De bovenste teugel werkt in als een ongebroken trens, de onderste als een stang, met hefboomwerking dus. Doe je er pelhamriempjes aan (riempjes die je bevestigd tussen de bovenste en onderste ring, en de teugel aan dat riempje), werkt het bit altijd scherp in, en ook nog eens onduidelijk, IMO komt dat neer op een bit als breekijzer gebruiken....
Dan kun je beter op de goede manier leren rijden met 2 teugels, is een stuk vriendelijker.
Twee teugels zou ik er dus in ieder geval aan doen, met 1 teugel rijden is echt geen optie, daar is het bit niet voor gemaakt.

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 15:16

Zelf gebruiken we de pelham altijd met dubbele teugel. Het is even wennen, maar werkt prima. Ik raad je aan om geen koppelriempje te gebruiken (zie Supertjes reactie) en gewoon twee teugels. Je kunt heel precies doseren, wat dat betreft is het een fijn bit.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:56

Sorry hoor, maar ik vind het nogal stom om een zomaar een Pelham te kopen, terwijl je eigenlijk niet eens weet wat de functie ervan is. Je had veel en veel beter een gewone ongebroken trens kunnen kopen en dat was nog goedkoper geweest ook. Nu ga je dat beestje met een stang rijden omdat "jullie de pelhalm net hebben gekocht en de eigenaar is niet echt gemakkelijk in dit soort dingen". Niet echt eerlijk tegenover het paard.