Hoe is weidegang bij jullie geregeld?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Hoe is weidegang bij jullie geregeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 10:41

Voor mensen die hun (verzorg) pony/paard op een pensionstal of manege hebben staan... Hoe is de weide gang geregeld?

Hierbij denk ik aan:
Lopen ze in groepen of solo?
Indien groepen: Hoe groot zijn die en hoe worden die samen gesteld?
Loopt manege en pension bij elkaar? of worden die gescheiden gehouden?
Hoe lang mogen ze buiten?
Worden ze buiten gezet of moet je dat zelf doen?
Als ze buiten gezet worden, moet je daar dan extra voor betalen?

Etc etc etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 10:49

Bij ons gaat het er helemaal om welke paarden goed met elkaar gaan. Manege of prive maakt dus ook niet uit. Geldt zowel voor op stal, in de paddocks en in de wei. Of de baasjes elkaar mogen boeit niet, het gaat om de paarden.

Ze worden buiten gezet en weer binnengehaald, en dat zit bij het stalgeld in. Wij hebben niet zo heel veel land bij de manege, dus ze gaan in wisselende groepen op verschillende stukken. In totaal worden steeds 4 of 5 stukken wei tegelijk begraasd (springtuin meegerekend) en we hebben ook 4 paddocks en een buitenbak die gebruikt worden.

Zomers staan de paarden een uurtje of 3 op het gras, en een uurtje of 3 in de paddock, dus ze staan in totaal een uur of 6 buiten, waarvan dus de helft op het gras.

Onze paarden gaan met z'n tweetjes, omdat Leo altijd in elkaar getimmerd wordt in het land. Dus die gaat lekker met Mileen, verder niets erbij. Zowel in de paddocks als op het land.
Hebben jarenlang de rare nukken van stalhouders moeten verdragen die het toch elke keer beter wisten, waardoor we ook elke keer weer met een gewond paard met pijn, ellende en torenhoge rekeningen van dien zaten, dus dat is nu afgelopen. Ze gaan samen, en verder niet.

De grootste groepen zijn bij ons overigens 5 ponies bij elkaar. En er zijn ook een paar paarden die alleen maar alleen naar buiten kunnen ivm vechten of TE idioot spelen dus blessures.


In de winter worden alleen de paddocks gebruikt (als ze echt niet meer het land op kunnen, want ze hebben zo lang mogelijk weidegang) en de bakken, dus dan gaan ze er wat minder lang in. Staan ze toch nog een anderhalf tot twee uur buiten per dag. Alleen het bejaarde spul (3 paarden) gaat elke dag het land op. Die zijn met pensioen, Polly loopt alleen af en toe nog een stapritje met een kleintje om belangrijk te blijven Haha! maar verder mogen deze dames en heer gewoon lekker rondlummelen tot ze er geen zin meer in hebben. Lovers
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-04 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 10:49

Bij ons staan ze allemaal lekker de hele dag los met een grote loopstal. Sommige paarden & pension paarden (als die tussen de groep kunnen want niet elk paard wordt natuurlijk opgenomen) gaan wel 's nachts op stal...

maar voor een beter beeld kan je misschien even op de site kijken http://www.deburght.nl.. ik weet dat bij fototour foto's staan en ik geloof ook bij stalling.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 10:49

Ze lopen solo in vrij kleine weitjes. Maar er gaat wel steeds meer dan één paard alleen naar buiten, dus ze kunnen elkaar wel zien, maar niet aanraken.

De manègepaarden, hoe zielig het ook is, heb ik nog nooit op de wei zien staan Scheve mond Enkel als eentje op rust moet, gaat die voor een maand de weide op. In de zomer gaan ze ook wel mee op de wei denk ik, ik sta hier enkel voor de wintermaanden.

Ze mogen buiten vanaf de manège open is, totdat de manège sluit Haha!. Maandag is de manège dicht, dan komen er ook geen paarden op de wei.

Iedereen die zijn paard op de weide wil, moet dit zelf doen, en er afhalen ook. Omdat ik student ben, is dat voor mij wel te doen, en ik kan samen met een vrouw die niet uit werken gaat, wel steeds iets regelen om onze paarden samen binnen en buiten te zetten.
Maar de meeste pensionklanten (met school of een full time job) kunnen hun paarden enkel in het weekend buiten zetten, wegens het feit dat ze het zelf moeten doen.
Laatst bijgewerkt door Idra op 23-02-04 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 10:50

Bij ons staan alleen eigen paarden en er wordt gekeken naar hoe de groepen het met elkaar kunnen rooien. Er staan nu 5 paarden, de ene club bestaat uit 4 en Mander is een loner. Maar dat heeft ie helemaal aan zich zelf te danken, hij gaat met Dex (andere ruin) lopen knokken omdat Mander de baas van de kudde wil zijn, maar dat pikt Dex niet. En zodra er een merrie hengstig is duikt ie er bovenop...

Van de zomer gaan we wel weer proberen om alles bij elkaar te zetten, dan is er genoeg gras en vervelen ze zich niet zo snel.

Mander wordt buiten gezet en binnengehaald, zit bij de prijs in.

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 10:50

ohw ja de paarden die niet in de koppel kunnen die gaan ongeveer 2 uur per dag naar buiten in een paddock...

Farjen

Berichten: 7988
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 10:59

Ik sta op een pensionstalling.
In de zomer mogen ze dag en nacht op de weide, nu in de winter alleen overdag, behalve als het echt strontweer is (zoals vandaag, het sneeuwt en hagelt Scheve mond ) dan blijven ze binnen om zo ook de weide wat te sparen.

Bij ons staat elk paard alleen, ze mogen elke dag in een andere weide zodat ze altijd naast een ander paard staan. De scheiding tussen de weides zijn gewoon 3 stroomdraden.

Dus nu in de winter is het van 7 uur s'ochtens tot 5 uur in de namiddag.
Bij ons worden ze dus binnengehaald en buitengezet en daar hoef je niet voor te betalen.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 11:18

Mijn oudste heeft een weiland verbod maar bij ons gaan ze in koppels naar buiten en dan de merrie bij elkaar van elke schuur, ruinen etc etc
Ze gaan meestel 's morgens naar buiten en dan zo'n 4 a 5 uur.
Je hoeft er niet extra voor te betalen nu gaat alles in de molen en als het weer het weer toelaat en de wei dan gaan ze weer naar buiten. Er wordt wel gekeken of de wei niet te glad is enzo en als het heel erg nat is of heel heet dan gaan de paarden niet naar buiten.

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 11:23

Bij ons mag je zelf kiezen of ze in een groep gaan of gewoon met zijn tweeen! Mijn pony die doet echt helemaal niets in het land dus die staat in een groep van 10 pony's

Ze worden dus ook ingedeeld in paarden en pony's! Bij ons is er geen manege dus het hoeft ook niet gescheiden te worden. Ze worden er rond 1 uur 's middags ingezet en je moet ze er zo laat als je zelf wilt weer eruit halen, maar je mag ze niet in het donker laten staan. Omdat ze buiten worden gezet moet ik geloof ik iets van 12 euro per maand betalen!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 11:32

Ik sta op een mini pension stalling (boerderij) met 2 pony's en mijn paard..Ik zet ze 's ochtends buiten, en 's middags weer binnen..
Normaliter doet de boer dat,maar nu niet meer omdat hij weer werkt overdag.
De pony's gaan samen in de wei.Mijn paard staat alleen,omdat ik geen zin heb in blessure's..Een van de 2 pony's is nogal 'schopgraag'.
In en uit de wei halen zit bij de prijs in.Maar nu ik het doe,wil de boer me elke maand wat geld terug geven,maar dat neem ik niet aan.
Zomers en 's winters kunnen ze naar buiten.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 11:43

-Bij ons lopen ze in groepen.
De pony's bijelkaar, de pensionpaarden bijelkaar en de eigen paarden bijelkaar.
Mijn paard loopt samen met een ander paard, omdat die nogal dominant is naar de rest. Met mijn paard kan ze het wel vinden, dus die staan samen.

-De groepen bestaan uit ongeveer 6 paarden. Behalve dus die van ons.

-Er is sociale controle, als ze 's middags weg moeten, gaan alle paarden eerder naar binnen. Gelukkig is er bijna altijd iemand thuis en kunnen ze hun volle tijd buiten zijn.

- We hebben 4 stukken land, zo groot als een half voetbal veld zeker.
waar mijn paard opstaat is iets kleiner, waar er 6 staan, iets groter.

-Ze lopen ongeveer 4 uur buiten in de winter en zomers langer.

-Ze worden buiten gezet en binnen gezet.

-We hoeven daar niet voor te betalen.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 11:46

Bij ons lopen de paarden in groepen, of 1 grote groep of in 2 groepen (weiland onderverdeeld)
Ze lopen gewoon door elkaar pension en paarden van stal.
In de zomer mogen ze dag en nacht het land op, sinds deze winter mogen ze in de winter niet meer op het weiland, maar dat is logisch (vind ik)
In de zomer staan ze automatisch buiten 24u per dag dus ze hoeven niet buiten gezet of binnengehaald te worden, in de winter zetten we zelf de paarden in de bak.
Kost geen extra geld Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:13

Bij ons kunnen de paarden in de zomerperiode overdag het land op ('s nachts moeten ze wel naar binnen). Ze lopen dan in groepen. Vorig jaar waren het groepen van gemiddeld zo'n 10 paarden, samengesteld door pensionstaleigenaar. Overleg was trouwens wel mogelijk. Binnen en buiten zetten moeten we zelf doen. Sommige groepen maken een rooster, anderen doen het echt helemaal zelf.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:59

Op onze pensionstal zijn geen manegepaarden. De paarden gaan in groepjes die met elkaar overweg kunnen (weides zijn opgedeeld met lint) naar buiten van ongeveer april tot en met oktober. En dan alleen op de dag. De groepjes varieren van 3 paarden tot 7 paarden. Ze worden buiten gezet en binnen gehaald dit zit bij de stalprijs in. Ze gaan ongeveer tussen 9.00 uur en 10.30 naar buiten tot 18.00 uur.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 13:04

Lopen ze in groepen of solo?
*In groepen

Indien groepen: Hoe groot zijn die en hoe worden die samen gesteld?
*Ze lopen in groepen van 4 of 5,worden door de eigenaren v d paarden en de eigenaar vd stal samen gesteld

Loopt manege en pension bij elkaar? of worden die gescheiden gehouden?
*Manege en eigen paarden lopen apart.. We hebben 1groot land waar je dan wel je eigen paard bij kunt zetten..Hier hoef je niet te mesten(gebeurt met de trekker) maar wel water te geven.

Hoe lang mogen ze buiten?
*Van begin zomer tot aan wanneer het kwa weer echt niet meer kan en het echt te nat word buiten

Worden ze buiten gezet of moet je dat zelf doen?
Plingit moet je zelf doen. Of je regelt iets onderling met elkaar.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 13:11

De pony's lopen bij ons allemaal bij elkaar.
We hebben nu 9 pony's staan waarvan 4 jaarlingen en 5 oudere. Ik geloof dat de bedoeling max. 10 pony's is bij ons. Somers misschien wat meer omdat die mensen dan geen stal er bij hoeven. Alles komt gewoon in dezelfde groep. De weide is groot genoeg om elkaar uit de weg te gaan. (12 hectare) Maar ik moet zeggen, de pony's die er nu staan gaan echt leuk met elkaar om. Wel is de planning de hengstjes apart te gaan zetten, want die beginnen nu te ontdekken hoe het allemaal werkt Nagelbijten / Gniffelen
Er worden bij ons op stal dus ook gewoon hengsten gehouden (pension) en die mogen ook op de weide.
Als de kudde echt niet kan dan gaan ze wel apart.

Ze lopen somers 24/7 buiten en in de winter wat afhankelijk van het weer (hoe vroeg het donker word enz). Meestal van een uur of 11 tot een uur of 5. Soms wat korter, soms wat langer.

De pony's horen eigelijk door de stalhouder buiten gezet te worden, maar een stalgenootje bij ons voert & zet buiten. Als zij weg zou gaan doet de stalhouder het. Wel is het zo dat als we er zijn sochtends of smiddags dat we wel altijd gewoon elkaar helpen.
Er hoeft niet betaald te worden voor het binnen/buiten zetten en dekens wisselen voor wei ed hoef je ook niet voor te betalen.

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 13:19

Ik sta op een grote manege..
De manege pony's staan heel de zomer buiten en de paarden gaan een paar uur per dag in kleine groepjes naar buiten.
Als ze kreupel zijn buiten ze zomermaanden ook een paar uur per dag op de wei.

Verder hebben we 1 wei voor pension, daar mogen er ongeveer 5 tegelijk op en dan maar een paar uur (2 uur, afhankelijk van vraag geloof ik) per dag, normaal is dat tot oktober, maar dit jaar is het heel het jaar doorgeweest (nu is de wei dus een grote zooi Boos! )
Dat zit bij de stalling inbegrepen...

De manege heeft ook een wei, maar die is 10 min van de manege vandaan waar je gewoon dag en nacht op kan, maar dan maak je dus geen gebruik van je stal, je betaalt dan alleen reserveringskosten voor je stal.
Dat is geloof ik iets van 75 euro per maand.

Je moet de paarden zelf buiten zetten, dat wordt niet gedaan! Maar je kan het natuurlijk altijd aan een stalgenoot ofzo vragen.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 13:21

Mijn eigen pony staat dag en nacht op de wei, dus da’s een antwoord waar je niks aan hebt Tong uitsteken Bijrijdpaard staat op een pensionstal en gaat iedere dag een halve dag naar buiten (geloof ik toch), tenminste als de weidegrond dat toelaat. De laatste tijd is het dus minder, nu gaan ze in principe om de dag een paar uur naar buiten. Paarden zijn in twee groepen gedeeld (afhankelijk van in welke stal ze staan) en ze gaan per groep naar buiten, de merrie’s in de ene wei en de ruinen in de andere. Er staat 1 hengst op stal en die zie ik altijd alleen buiten staan. Binnen- en buitenzetten gebeurt door de pensionhouder, en daar hoef je niks extra voor te betalen. In een paddock worden ze nooit gezet, ik doe dat zelf wel eens zodat paardenbeest even kan uitwaaien, maar dan staat hij altijd zielig aan de poort te wachten om er weer uit te mogen, rollen interesseert hem dan niet erg en rondcrossen nog veel minder.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 13:32

stef schreef:
Voor mensen die hun (verzorg) pony/paard op een pensionstal of manege hebben staan... Hoe is de weide gang geregeld?

Hierbij denk ik aan:
Lopen ze in groepen of solo?
Indien groepen: Hoe groot zijn die en hoe worden die samen gesteld?
Loopt manege en pension bij elkaar? of worden die gescheiden gehouden?
Hoe lang mogen ze buiten?
Worden ze buiten gezet of moet je dat zelf doen?
Als ze buiten gezet worden, moet je daar dan extra voor betalen?

Etc etc etc

Mijn paardje staat dan wel niet op een pensionstal of manege maar toch zal ik je een antwoord geven naar aanleiding van de manege waar mijn ex-verzorgpaardje staat Lachen

Lopen ze in groepen of solo?
In principe lopen ze in groepen. Mocht dit om de een of andere reden niet gaan (paardje bijvoorbeeld die niet genoeg voor zich zelf opkomt of hier te oud voor is) dan lopen ze apart.

Indien groepen: Hoe groot zijn die en hoe worden die samen gesteld?
Geheel afhankelijk van hoe groot de groep pensionklanten is. Aan samenstelling wordt niet gedaan. Kan een nieuw paardje zich redden in de huidige groep dan wordt hij daar gewoon in gegooid. Alleen dus in bijzondere gevallen komen ze apart te staan.

Loopt manege en pension bij elkaar? of worden die gescheiden gehouden?
Gescheiden.

Hoe lang mogen ze buiten?
's winters loopt de pension een uurtje of 2-3 buiten, zomers van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. De manegepaarden lopen 24/7 buiten.

Worden ze buiten gezet of moet je dat zelf doen?
Worden buiten gezet.

Als ze buiten gezet worden, moet je daar dan extra voor betalen?
Nope, want zoveel moeite is het niet: het hek naar het weiland wordt opengezet, de deuren van de stallen worden open gezet en dan gaat het vaak op een drafje met zijn allen naar de wei toe.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:10

Bij ons is er alleen in de zomer mogelijkheid tot weidegang.
Het wordt rustig opgebouwd, totdat ze de hele dag op het land kunnen. Tijdens de opbouw staan ze twee bij twee, als ze de hele dag gaan komen ze op een ander, groter stuk land en staan ze met meerdere paarden en ponies.
's nachts gaat alles op stal, of in de uitloopstal.

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:12

ze staan nu overdag in 2x een grote bak.. aan elkaar..
lekker duidleijk.. een groot stuk zand. daardoor kunnen ze geen gras vertrappen en wel lekekr buiten staan nu overdag buitemn. en van de lente gaan ze weer op gras en van de zomer dag en nacht butien.. heerlijk!