Teugel los, paard weg. Iemand een tip?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Teugel los, paard weg. Iemand een tip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 00:23

Ja, ja, ik vandaag van paard af gevallen, teugel na de val losgelaten en zij spurte er vandoor. Gelukkig liep het allemaal goed af. Volgende keer zal ik natuurlijk de teugel proberen vast te houden, maar wat als dit niet lukt. Iemand misschien een tip buiten het op je paard blijven zitten Knipoog .

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 00:29

ik kan je niet echt een tip geven, buiten dat de teugel beter NIET kunt proberen vast te houden. Geloof me dat heb ik ook eens gedaan, gevolg was dat mijn paard over mijn benen heen liep, bijna over mijn ruggegraat

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 00:31

Tja, teugel loslaten of teugel vasthouden, dat zijn IMO dingen die je in een reflex doet. Daar sta je op dat moment niet echt bij stil lijkt me. Ik ben in de afgelopen vier jaar twee keer van een paard gevallen, de eerste keer liet ik de teugels in een reflex los en de tweede keer bleek ik ze nog vast te hebben. Niet bewust gedaan. Knipoog

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 00:36

Nee, op het moment denk ik er ook niet aan.
Ik denk wel dat ik ze in een bak onbewust los laat. (ver kan het paard dan vaak niet Knipoog )

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 00:42

Daar denk ik ook nooit overna als ik val (wat ik bij voorkeur dus liever niet doe Haha! ). Ik vind het altijd knap als mensen eraf vallen en dan de teugel nog vasthebben. Maar het lijkt mij zo sneu voor het paard, die krijgt dan toch een ruk in zijn mond? Verward

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 00:54

Trixy schreef:
Daar denk ik ook nooit overna als ik val (wat ik bij voorkeur dus liever niet doe Haha! ). Ik vind het altijd knap als mensen eraf vallen en dan de teugel nog vasthebben. Maar het lijkt mij zo sneu voor het paard, die krijgt dan toch een ruk in zijn mond? Verward

meestal is het toch het paard dat er voor zorgt dat jij eraf valt Haha!
overigens heb ik de mazzel dat mijn paard zich rot schrikt als ik er ineens naast lig, en dan dus ook lekker blijft staan Lachen

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 00:55

Normaal gesproken heb ik de teugel nog altijd in mijn hand. Oop heeft 1x na een val op mij gestaan met een hoef. Gelukkig gleed deze af via mijn jas, waarin dus een grote scheur zat. Door dit voorval heb ik eigenlijk na de val vandaag losgelaten. Beide opties: vast of loslaten zijn niet veilig, denk ik, je brengt of jezelf of je paard in gevaar. Maar buiten je paard ook de eventuele wandelaars of weet ik veel wat je allemaal niet kunt bedenken wanneer de stal alleen te bereiken is vanuit het bos door het oversteken van een ontzettend drukke weg. Gelukkig kon ze in het bos door iemand van stal onderschept worden, doordat ze verstrengeld zat in de teugel. Ik val vrij vaak en meestal loopt het goed af, maar een 2e keer zo iets meemaken, nee dank je. Eén ding heb ik wel geleerd, moet zeker niet meer galopperen waar scherpe bochten zijn. De zwaartekracht wint het vaak van mijn evenwichtsgevoel Bloos .

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 10:45

Als ik jou was zou ik dan eerst wat beter leren zitten voordat je de weg weer op gaat en ik zou zo wie zo niet galoperen op een pad dat je niet kan overzien. Voor het zelfde geld was er iemand om die scherpe bocht komen wandelen waar jij dan in je volle galop op was gebotst.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 10:48

Koop een westernzadel!
Sinds ik western rijd (nu ongeveer 10 jaar) ben ik nooit meer van het paard gevallen.
De knop doet wonderen!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 10:49

Altijd teugel loslaten, ALTIJD!! Jouw veiligheid komt boven die van het paard.

ik denk dat het idd verstandig is zoals inka zegt om eerst je zit te verbeteren en idd bij scherpe bochten galoperen is ook niet echt slim, Je hebt geluk gehad, je paard heeft geluk gehad.... het had veel erger af kunnen lopen......

maar iig laat altijd de teugels los!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 11:44

Karin schreef:
Tja, teugel loslaten of teugel vasthouden, dat zijn IMO dingen die je in een reflex doet. Daar sta je op dat moment niet echt bij stil lijkt me. Ik ben in de afgelopen vier jaar twee keer van een paard gevallen, de eerste keer liet ik de teugels in een reflex los en de tweede keer bleek ik ze nog vast te hebben. Niet bewust gedaan. Knipoog

Alle keren dat ik mijn mijn paard ben gevallen had ik nog de teugels vast. Ik denk dat je dat toch uit automatischme doet.

Tips geven lijkt me dus moeilijk.
Misschien toch maar het beste om te blijven zitten Knipoog

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 11:53

misschien helpt het om een andere bit te nemen en misschien kan je hem dan zo weer opvangen zonder dat hij er elke keer vandoor vliegt.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:03

dat met het reflex ben ik het niet helemaal mee eens, ik ben al héél vaak van paarden afgevallen(werd mn eerste rijjaar met sinterklaas zandruiter genoemd, viel er meestal wel 2 keer per les af *oeps*) ik liet dan altijd mn teugel los. maar aangezien ik een grote zus had die er nogal een erug grote hekel aan had om steeds achter de pony aan te wandelen(op die manege lieten ze zich bijna allemaal niet makkelijk vallen). maar nu heb ik mezelf toch wel aangeleerd om de teugel vast te houden. heb die keren dat ik er ben afgevallen sinds ik dat doe geen één keer de teugel lost gelaten, maar ja, dat is ook wel minder dan vroeger gelukkig...

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 15:07

Ik heb mezelf als "penny-meisje" al voorgenomen om ALTIJD de pony vast te houden als ik val.... De laatste keer dat ik getorpedeerd werd was van Rena een paar maanden geleden , buiten , een verlaten gebiedje waar je geen hond tegenkomt , prairie noem ik het altijd. De drukke weg naar de Europoort zit er vlak naast , achter wat bosjes....

Ik had niet goed aangesingeld , Rena was erg kriebelig en schrikkerig , ik verwacht dat ze 5 meter opzij naar rechts gaat springen bij een kaal plekje verderop in het gras en meteen vol gas wegscheert. Ik heb het altijd goed , maar deze keer niet In plaats daarvan springt ze 5 meter naar LINKS en komt in 2 stuiters vanuit een vlotte galop tot stilstand.... mijn hele gewicht komt dus in m'n rechterbeugel , singel zat niet goed vast , en ik wordt er zo over haar rechterschouder afgeslingerd.

Ik heb de teugel uiteraard vast , dat heb ik zo bij mezelf ingeprent....
Rena schrikt en wil van me wegrennen , ik ben nog nooit van haar afgevallen en ze denkt dat ze op haar flikker gaat krijgen dus is het aan proberen om weg te komen Clown Moest haar nog goed vasthouden , de lummel Boos!

Zeker slechte ervaringen met eraf gepleurde ruiters Haha!

De vorige keer dat ik getorpedeerd werd was 10 jaar geleden op de manege. 4-jarige die door het lint ging omdat we van de binnenbak naar de buitenbak moesten , en was een echt manege-typje dus niks gewend.
Binnen was hij behoorlijk stuiterig , maar fijn uit te zitten en fijn erdoorheen te rijden , prima rond gereden toen , fijn OK dan!

Toen moesten we ineens naar buiten , en even later kwamen er kindjes met manege-pony's wat rondhopsen in de buitenbak erbij.

Ik hield het dus maar rustig.

Weet niet precies wat er gebeurde meer , is ook al zo lang geleden Haha!

Maar paard flipte een beetje , gaf op een gegeven moment zo'n smerige schuine bok direct gevolgd door nog een smerige bok , waardoor ik scheef in het zadel kwam en mezelf rechtop zou moeten hijsen. Hij was nog lang niet klaar en ging echt uit z'n dakje , dus ik koos ervoor om af te stappen nu ik nog de kans had , werd anders ECHT te gevaarlijk , en ik hing toch al in een mooie afstap-positie Clown

Beest was erg groot en ik niet zo Haha! en bovendien aan het stuiteren , dus ik kom raar neer en val op m'n kont met m'n benen voor me.
Heb de teugels uiteraard vast. Paard trekken om al flippend weg te kunnen rennen , maar ik hou vast natuurlijk Boos! Veels te link met al die mutsjes die aan het gillen zijn in die bak inmiddels. Beest trekt echt hard en trekt mij dus aan die teugel overeind , waardoor m'n voet raar dubbelklapt en mijn enkelbanden scheuren + enkel-breuk ontstaat.

Dat is dan weer het nadeel van vasthouden Haha!

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 15:14

animals schreef:
misschien helpt het om een andere bit te nemen en misschien kan je hem dan zo weer opvangen zonder dat hij er elke keer vandoor vliegt.


nou hier ben ik het dus echt NIET mee eens. als je erafvalt heb dat niets met het bit te maken hoor. als je paard er buiten vandoor gaat. oefen daar dan op. niet door er een ander bit in te hangen. dat is grijpen naar een makkelijke oplossing. die dan toch maar eventjes werkt.

maar ontopic.

de paar keer dat ik viel liet ik de teugels los. maar nu houd ik ze gewoon vast. zoiets doe je in je reflex. Ik denk niet dat je daar iets aan kan veranderen.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 15:16

Het is maar net hoe je valt, ik ga er echt niet bij nadenken dat ik de teugels wel of niet vast moet houden als ik van m'n paard donder.
Dat gaat zo snel, dan kun je nietbij alles meer nadenken.
En idd teugels vasthouden kan best gevaarlijk zijn, paard kan beter wegknallen dan dat ie over jouw heen knalt omdat ie niet weg kan.

Ik heb het trouwens wel een keer zo sterk gehad dat ik van paardenbeest afdonderde, voorover z'n hoofd heen.
Paard ging er vandoor, ik had teugels inclusief hoofdstel in mn handen... Haha!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 15:16

Citaat:
Altijd teugel loslaten, ALTIJD!!


dat hoor ik de laatste jaren op maneges ook altijd als er iemand dreigt te vallen!

Mij is vroeger (35 jaar geleden) echter ingeprent (zo niet ingeslagen) ALTIJD de teugels vast te houden als je eraf valt.

Het is me op 1 keer na ook altijd gelukt, gelukkig ging mijn paard er die ene keer niet vandoor.....

Ik heb jaren lang slipjachten gereden en ben er toen ook wel eens afgelazerd, dan is het wel handig als je je paard nog vast hebt, anders gaat ie met de rest mee en moet je een heel end lopen....

Het argument dat iemand noemde dat je eerst eens moet leren zitten voor je de straat opgaat vind ik kul, zelfs de meest ervaren ruiter kan er een keertje afvallen, dat is het risico van paardrijden, overal waar je op klimt, kan je afvallen!

Citaat:
ik had teugels inclusief hoofdstel in mn handen

dat is altijd mijn argument voor een martingaal geweest, kan je dat in ieder geval nooit gebeuren!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 15:17

pmarene: ik had echt wel losgelaten, pennymutsjes Tong uitsteken of niet.. Haha!

Van mijn eigen paard val ik eigenlijk nooit (oke, in het begin wel een paar keer). Ik weet precies wat ze gaat doen en kan me daar dan op voorbereiden... Maar mocht ik er bijvoorbeeld tijdens een buitenrit afvallen, dan houd ik de teugels vast... In de bak bijv. niet. Laat haar dam maar lopen, die vang ik wel weer Haha! Zo doe ik het ook op de manege (daar ben ik vaker zandruiter op die geflipte knollen Haha! ) laat ze maar gaan, ze worden wel weer gevangen....

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 15:25

Tsja, er is voor allebei wat te zeggen, teugels vast of juist los laten. Mij is ook altijd geleerd ze vast te houden. Okay, voor je eigen veiligheid kan het soms beter zijn om los te laten. Maar wat dacht je ervan wat er gebeurt als je paard in z'n eentje verder gaat en daarbij wat fietsers en wandelaars overhoop rent. Of erger, hij loopt een drukke weg op?

Misschien toch maar wat dubbelzijdig klevend klittenband aan rijbroek en zadel vastmaken? Knipoog

ariekkie

Berichten: 896
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Klaaswaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 16:36

'whaha ik hou ook altijd mijn teugels vast.. ( gelukkig ben ik nog maar 2x gevallen... maartoch ik zou me het nooit vergeven denk als ik eraf zou vallen en mijn paard rent weg en word aangereden.!! daarom probeer ik gewoon vast te houden...

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 16:44

Misschien niet heel nuttig.. maar goed: ik ben gisteren voor het eerst in al de drie jaar dat ik Amber rijd van haar afgedonderd en niet zo'n beetje ook! Het ergste was nog dat het op strand was met een groepje van de manege dat een buitenrit maakte onder MIJN begeleiding.. schaam!!!!!!!!!!Ik klapte dubbel, bleef liggen en Amber stierde er knoerthard vandoor.. We vonden haar terug in een ander dorp; waar iemand haar al te pakken had genomen. Gelukkig maar..
Maar aan de ene kant had ik toch wel heel graag gehad dat ik de teugels vast had gehouden en dat ik haar niet "kwijt" was geraakt. Maar aan de andere kant had: als ik niet los had gelaten hoe was het dan gegaan? Wedden dat ze dan op me was gaan staan of zoiets? En dat is ook supergevaarlijk..
Ik weet wel dat je in een reflex handelt en het is dus maar afwachten wat er precies gebeurd allemaal..

Laat ik eerst maar eens herstellen van mijn kneuzinkjes voordat ik weer ga rijden.

Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 17:32

SANEX schreef:

Ik heb het trouwens wel een keer zo sterk gehad dat ik van paardenbeest afdonderde, voorover z'n hoofd heen.
Paard ging er vandoor, ik had teugels inclusief hoofdstel in mn handen... Haha!

"

hihihi heb ik ook eens gehad stond ze me toch stom aan te kijken wat doe jij nou op de grond met m,n hoofdstel in je handen Haha!

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 17:39

Dat had ik eens tijdens een springwedstrijdje...

Niemand had verwacht dat ik rond zou komen met die pony , maar ging super ! OK dan!

Laatste sprongetje , vlak voor de kantine , beestje gaat op het ALLER-laatste moment op de rem en ik rol er voorover af , hoofdstel in m'n handen , pony kijken van Verward

Keelriem en neusriem zaten nog vast ..... tijd liep gewoon door.... Clown
Frommelen joh met dat hoofdstel *LOL*

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 17:45

Ik weet het niet hoe het kan, maar de ene keer heb ik de teugels nog vast als ik eraf donder, de andere keer niet. Tsja, het is een reflex.

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 18:12

als 4 jarige reed ik altijd op shetlanders en als je de teugels niet vast hield was je ze kwijt en kon je uuuren op jacht om m weer te vangen.
nu als ik ga, wat ik niet vrijwillig doe en ook dus niet vaak, hou ik ze vast.. gevolg? pink haaks op mijn hand.. ai.. au.. oops.
daarna niet meer gevallen en hou ik maar zo denk ik.. Verward