De waarheid omtrent chippen; je bent voorgelogen!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Anoniem

De waarheid omtrent chippen; je bent voorgelogen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 13:14

Sorry moddies, crosspost, maar belangrijk voor alle paardenhouders in Nederland. Ik verzoek jullie dus om dit topic te laten staan.

Lees aub het volgende topic: [WN] De leugens rondom chippen/paspoort beu? Read this.
en vraag per PB bij mij het opgestelde protestformulier aan, dan ontvang je het in een Worddocument dat je alleen nog in hoeft te vullen, ondertekenen en terugsturen!

Bedankt,
Sonja


ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 13:55

Niks nieuws onder de zon, eigenlijk. Dit was mij al heel lang bekend! Helaas wil niemand mij geloven, hopelijk wil men dit stuk wel geloven.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 14:51

ikke schreef:
Niks nieuws onder de zon, eigenlijk. Dit was mij al heel lang bekend! Helaas wil niemand mij geloven, hopelijk wil men dit stuk wel geloven.


Dat was precies wat ik ookal dacht......
Wat ook veel mensen niet weten is dat je een paspoort en chip of paspoort en dus geen chip gewoon afzonderlijk van mekaar kan regelen. Het is dus niet waar dat je een chip moet als je een paspoort wil...

Sonja: Stuur mij dat bezwaaar maar dan ga ik hem wel opsuren en uitdelen aan medestanders Haha!

Lovers Estragon & Herlando Lovers

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 15:51

Dat hebben ze ons ook op de leden vergadering van onze kwpn regio vertelt.
Paspoort is verplicht en chippen NOG niet, maar het schijnt dat Frankrijk ook voor is, dus dat de kans groot is dat het wel doorgaat.
De oudere merries laten wij denk ik nog niet chippen, maar we beginnen wel met de veulens.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 18:57

Dit is toch geen nieuws ? Het was mij meteen al bekend dat het chippen niet vanaf 1 januarie dit jaar verplicht was, alleen het paspoort voor paarden die vervoerd worden. Heb ook nergens zien staan dat het chippen per 1 jan 2004 verplicht was... Verward

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 21:18

Citaat:
 Feit 1: De Nederlandse overheid heeft besloten, dat per 1 januari 2004 de Nederlandse paardenstapel moet zijn geregistreerd en geïdentificeerd.



Wel geregistreerd...identificatie is niet verplicht. Wordt aangeraden uit kosten overwegingdit gelijktijdig te doen met registreren. De EU moet hier nog over beslissen.

Citaat:

 Feit 2: De opdracht tot uitvoering hiervan is middels een maatregel van bestuur (bindend) gegeven aan het productschap voor vee en vlees (PVV).


De overheid heeft de PVV hiermee belast omdat zij ook de IenR heeft geregeld van oa rundvee, geiten en varkens.

Citaat:
 Feit 3:


zie commentaar bij feit 2 EN wat is er nu tegen chippen?

Citaat:
 Feit 4: In navolging van de KNHS heeft ook het PVV gekozen voor de chip als identificatie, eveneens (om protesten voor te zijn) met de ontheffingsmogelijkheid via de bezwaarschriftenprocedure.


De raad van dierenaangelegenheden heeft heeft geadviseerd om een transponder te gaan gebruiken als identificatiemethode..en niet de KNHS of PVV

Citaat:
 Feit 5: Ook het PVV wil deze ontheffingsmogelijkheid kennelijk zo min mogelijk bekend hebben. In hun voorlichtingsfolder, die op grote schaal verspreid is, staat nl geen woord hierover. Heel veel paardenhouders zouden deze keuzemogelijkheid willen hebben. Dit is dus bewuste misleiding van de groep belanghebbenden. Het is achterhouden van informatie.



Allereerst zijn alleen bepaalde mensen benaderd dmv die folder.
ten tweede staat er niet in dat je per 1-1-2004 gechipt moet hebben
ten derde die mensen die erop tegen zijn informeren wel verder dan hun neus lang is.

Citaat:
 Feit 6: Naar de gevolgen voor de gezondheid van het paard van de chip in de halsspier op langere termijn is in Nederland geen representatief onderzoek gedaan. In Duitsland heeft de FN (Duitse paardensportbond) wel onderzoek laten doen en heeft naar aanleiding daarvan besloten de chip niet verplicht te stellen. Het grootste stamboek ter wereld, het quarterstamboek is begonnen met chippen, is er na enige tijd weer mee gestopt en identificeert nu d.m.v. DNA onderzoek.


Ja en de Nederlanders zijn zo achterlijk dan ze niet kunnen lezen ???????
de transponder werd in het begin net onder de huid ingebracht en kon gaan zwerven.... de eu beslissing gaat gelden voor de gehele EU en zal Duitsland indien er positief beslist worden ook over moeten gaan tot chippen, er is wel kans dat er nog een alternatief zal komen voor de transponder.

Citaat:

feit 7
je kunt daaruit ook concluderen dat juist die paarden gemakkelijker te identificeren (denk aan foto's van alle kanten enz...) zijn dan de weideshet van de buren....


Citaat:
 Feit 8:
hier hoor ik toch andere bedragen die betaalt moeten worden voor het chippen...

over die parmedische opleiding: en de landbouwer dan die zijn kalfjes en varkentjes spuit?????????

Citaat:
 Feit 9: Dit scenario zou heel vervelend zijn voor de enige, die echt voordeel heeft bij de chipverplichting nl de producent van de chips. Worden daarom de ontheffingsmogelijkheden zoveel mogelijk buiten de publiciteit gehouden?

ach ja die producent zit verlegen om die paardjes..en de hondjes dan, katten......zadels...noem maar even wat..

Citaat:
 Feit 10: Behalve door chippen of DNA bepalen is er nog een derde identificatie mogelijkheid, die evenals DNA bepaling 100% veilig is. Dit is het z.g. borgingssysteem van haarmonsters bij hetzelfde laboratorium van van Haeringen. Kosten €6,00 per paard. Deze methode is door het PVV (én de KNHS) niet eens overwogen. Waarom niet?


Omdat de KNHS en de PVV niet hebben beslist welke manier van identificatie gebruikt zal worden in de toekomst....maar de raad van dieren aangelegenheden...en of die hebben bekeken of dit een methode zou kunnen zijn....geen idee. Zal je ze moeten bellen.

mijn conclusie: hoop gel*l in de ruimte.....

de grote vraag: waarom die drukte als de chipverplichting nog geheel geen feit is???????? en als die een feit wordt is er weer een overgangsregeling en heb je nog tijd genoeg om je druk te maken......

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 21:41

Alane schreef:
de grote vraag: waarom die drukte als de chipverplichting nog geheel geen feit is???????? en als die een feit wordt is er weer een overgangsregeling en heb je nog tijd genoeg om je druk te maken......


Daar kun je een heel kort antwoord op geven: omdat ontstellend veel mensen denken dat het WEL verplicht is! De genoemde folder is dusdanig sugestief opgezet dat de indruk wordt gewekt dat het verplicht is.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 21:43

Alane, je reactie heb je ook al gegeven op Western. Voor mijn reactie verwijs ik dus naar dat topic.

Je HOEFT van mij niets te steunen.


Voor de anderen: is inderdaad voor veel mensen oud nieuws, maar gezien de reacties was het toch blijkbaar handig om nog even onder de aandacht te brengen....


Estragon, als je me een mailadres geeft, stuur ik je de info en brief door.


Sanex: lees de folder van het Nationaal Paarden Paspoort maar eens. Daar staat expliciet in dat je MOET chippen. En dat is dus pertinent een leugen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 22:00

ikke"]
[quote="Alane schreef:
de grote vraag: waarom die drukte als de chipverplichting nog geheel geen feit is???????? en als die een feit wordt is er weer een overgangsregeling en heb je nog tijd genoeg om je druk te maken......


Daar kun je een heel kort antwoord op geven: omdat ontstellend veel mensen denken dat het WEL verplicht is! De genoemde folder is dusdanig sugestief opgezet dat de indruk wordt gewekt dat het verplicht is.
[/quote]

hoeveel mensen zouden die folder hebben gekregen?
Hoeveel daarvan zouden nog een ongechipt paard hebben of geen DNA geregistreerd? Haha!
en hoeveel zouden niet met anderen daarober hebben en er niet van op de hoogte zijn?
en hoe vaak is er nu al geen topic over geweest dat chippen nog niet verplicht is?
en hoeveel die nog een paspoort moeten aanvragen vragen die consulent of je moet chippen? en laten het alsnog schieten?
Hoeveel paarden zouden er al gechipt zijn voor er uberhaupt iets bekend was over de regeling vanaf 1-1-2004.....en als chippen dan zoveel complicaties met zich meebrengt waarom dan chippen?

En Sonja...toen ik de reactie geplaatst had zag ik dat dat op Western was, waar ik anders nooit kijk....en heb daarom mijn reactie ook hier geplaatst...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 22:06

Alane denk aan je hart joh, maak je niet zo druk.

Je hoeft van mij niets te steunen.....

En gezien het aantal reacties dat ik nu binnen heb, denk ik dat het bestaansrecht van dit topic wel bewezen is.

Nu lekker allemaal Idols kijken!

Toedeledokie!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 22:10

druk maken? maak me nooit druk, en al helemaal niet om zoiets....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 22:51

Ik moet zeggen dat ik nooit een verplichting heb gezien, ik heb die bepaalde folder niet gehad waar dat in staat...
Maar er wordt spontaan zoveel over gepraat, dat je toch niet 1 folder gelooft en daar maar op af gaat, ik ga er vanuit dat de meeste mensen op onderzoek uit gaan hierover en niet zomaar lukraak gaan chippen omdat het toevallig in die ene folder staat dat het wel verplicht is.
Toen het verhaal begon heb ik verschillende informatiebronnen geraadpleegd, en niet eentje, lijkt me stug dat ik daarin de enige ben...

Beetje inspanning van eigenaren scheelt alweer een hoop gezeur en onwetendheid

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 23:00

en die mensen die geen www-ding hebben, lezen dit topic dus ook niet...en niet alle mensen met een www-ding lezen bokt....(heb het over de paardenmensen..)

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten


gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 01:29

Misschien heel stom, maar ik wist allang dat het Europees (nog) niet verplicht is en misschien ook wel nooit zal worden.
Maar als ik met mijn paard op concours wil dan moet die chip er toch inzitten, anders krijg ik geen startkaart. (DNA is natuurlijk een optie, maar dat is me teveel gedoe en kost ook iedere controle weer geld)

Ik zie het probleem eigenlijk niet zo (voor mij persoonlijk dan) Knipoog

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 02:33

bij sommige stamboeken verplichten ze het al wel. anders zijn je papieren niks mer waard zeggen ze

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 03:13

carola1 schreef:
bij sommige stamboeken verplichten ze het al wel. anders zijn je papieren niks mer waard zeggen ze


Ja, net zoals het Fries Stamboek het paard uit hun registratie wilde weren als je de "vrijwillige bijdrage"voor het instandhouden van het Fries Paardencentrum in Drachten niet wilde betalen.

Ze hebben geen poot om op te staan.

Je suis Charlie.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 09:39

Ik laat 'm wel staan maar ivm crosspost graag de discussie hier
[WN] De leugens rondom chippen/paspoort beu? Read this.

voortzetten dan blijft alles bij elkaar

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DenieesB, Elegance_, Esmee_RS, Faya__, Gambler21, HighFly_, Ik_is_Ik, jokesonyou, jusdepomme, Spritely, Vagabondo en 113 bezoekers