boktriempje aan het zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

boktriempje aan het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 18:25

Ik kan het nergens vinden in de reglementen. En ik wil het toch even zeker weten.
Mag je met een boktriempje aan je zadel starten?

Veel mensen bij ons op stal zeggen van niet, maar ik twijfel. Wil het graag weten.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 18:33

Waarom zou je dat doen, eraf halen is zo gebeurd en als je je nog moet vasthouden aan een bokriempje of het idee hebt dat je je daar zekerder mee voelt voor het geval dat, ben je in mijn ogen nog niet wedstrijdklaar. sorry... of issie echt zo erg? Nee toch? Gewoon eraf halen dus....

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 18:43

Sja, dan vind jij ons maar niet wedstrijdklaar. Toch knap om dat te zeggen zonder ons ooit te hebben zien rijden.
Dan is Tineke Bartels ook niet wedstrijdklaar. Want die heeft bij ieder paard ook een boktriempje op het zadel, ook bij Jazz bij de internationale wedstrijden op Grand Prix niveau.

Nee, meestal is ze niet erg, maar als ze iets eng vindt of het op haar heupen heeft op vreemd terrein, dan vind ik het wel erg fijn dat het daar zit. Want dan kan ik me daaraan vast houden in plaats van met mijn handen hoog te zitten en aan de teugels te rukken.

Aan zo'n reactie heb ik dus weinig. Ik vraag alleen of iemand weet of het reglementair mag.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 19:03

Ja het mag. En het is Bokriempje zonder T..... Knipoog

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 19:33

bokTriempje Haha! Is zoiets nou echt handig? Kan me niet voorstellen dat als mn paard gek gaat doen ik de tijd heb om dat ding vast te pakken... Bovendien laat je dan de teugels los en heb je toch nog minder controle? Zeg maar als het niet zo is, heb nog nooit zo'n ding gezien, laat staan mee gereden!

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:00

Ik ben ook wel benieuwd eigenlijk... Ik rij niet zonder bokriempje op mijn paard, dat ding heeft er al vaak voor gezorgd dat ik er niet afgestuiterd ben Vooral op vreemd terrein lijkt het me geen overbodige luxe, dus ik ben ook wel benieuwd of het mag.

Fiolita H (Uphill x San Remo) Dressuur B + 15 (PR 213), L1 + 17 (PR 210), L2 + 15 (PR 214), M1 + 18 (PR 207,5)
Tequila Sunrise (v. Neostan) Dressuur: M1 + 3, Springen: B + 1. Dag lieverd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:01

Kleintje schreef:
Dan is Tineke Bartels ook niet wedstrijdklaar. Want die heeft bij ieder paard ook een boktriempje op het zadel, ook bij Jazz bij de internationale wedstrijden op Grand Prix niveau.


Volgens mij geef je nu zelf al antwoord op je eigen vraag Knipoog

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 20:49

Ilindra, ik twijfelde, gezien niet alles op FEI niveau hetzelfde is bij het KNHS. Zelf dacht ik dat het mocht, maar ik hoorde van zoveel mensen dat het niet mocht. Dus ik ga er gewoon verder mee starten. Laat ze maar met een artikel komen uit het reglementenboekje dat het niet mag.

SuzanneF, je hebt gelijk, die t hoort er niet bij. Tsss, lijkt nu wel of ik verslaafd ben aan bokt Knipoog

Misser, als Treasure echt vervelend is, dan maak ik de teugels even los, haal er 1 door het riempje heen en maak ze weer vast. Dan blijft de teugel daar altijd vast zitten, ook als ik eraf dender, dan kan ze niet in de teugel stappen.

Ik vind het dus echt ideaal. Sommige mensen pakken gewoon de kamer beet van het zadel, maar ik vond dat niet voldoende houvast hebben. Wil je zeggen dat je wel controle hebt als je paard wegspringt, er vandoor gaat en jij eraf klettert? En als je je handen hoog gooit, vastzet en trekt om haar te stoppen? Nee dus, en met een bokriempje heb je ook niet meer controle over je paard, maar wel over je houding en zit. Ik kan Treasure als ze echt staakt een tik geven terwijl ik mij met mijn andere hand al goed vasthou, dus ik hoef niet bang te zijn voor haar reactie. Ik durf nu iets uit te vechten zonder dat ik halverwege in het zand hap en haar toch laat winnen. Nu heb ik steeds het laatste woord.

Kortom... ben blij dat ik het eraan mag houden. Heb het niet vaak nodig, maar vind het fijn dat het er zit.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!


gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:52

Haha, een BokTriempje. Het lijkt er inderdaad aardig op dat je Bokt-verslaafd bent (ik ook hoor, daar niet van!)!
Als je het niet in de regelementen kunt vinden zal het wel mogen, dus gewoon doen!

Don't dream your life, live your dreams!

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 21:23

tijdens een bijscholing vertelde Els Mouw dat het NIET is toegestaan, ik rij zelf ook altijd met riempje, heb ook nooit commentaar gehad en heb het Els Mouw dus ook iet horen vertellen Schijnheilig ik zei toen ook dat het nergens in de reglementen staat, maar haar commentaar was dat ze niet alles in de reglementen kunnen zetten en dat een riempje niet standaard aan een zadel hoort en er dus tijdens een proef niet aan hoort te zitten )volgens mij zien de meeste juryleden zo´n riempje niet eens zitten aan het zadel

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 21:26

rhijnauwen... Kusje Nog bedankt voor het tippen van Linda Henrich dat iemand haar zocht! Lachen

Sja, als het niet in de reglementen staat is het gewoon niet verboden Haha!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 21:56

Kleintje schreef:
rhijnauwen... Kusje Nog bedankt voor het tippen van Linda Henrich dat iemand haar zocht! Lachen

Sja, als het niet in de reglementen staat is het gewoon niet verboden Haha!



heeft Linda jou gemaild dan?...grappig!!

ik blijf (voorlopig) ook gewoon met riempje rijden hoor! OK dan!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 22:39

MET riempje rijden is toegestaan, wij hebben het vorig jaar aan de hand gehad tijdens een wedstrijd, daar werd het gebruikt door een proffesional, die toch al de naam had prijzen weg te halen. Menig deelnemer was van mening dat het niet toegestaan was en maakte hier de jury op attent, haar antwoord: ja zeker het is toegestaan om te gebruiken, liever tijdens b.v. de middendraf een stille hand dan een hand die steeds terugwerkt. Nou daar stonden we dan. Heb het tijdens de bijscholing nog eens nagevraagd, immer lussen etc. aan teugels zijn niet toegestaan, nu is dit wel niet aan de teugel maar goed dan toch....

De bijscholer gaf hetzelfde antwoord, dus ik zou zeggen lekker rijden met riempje....

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 23:21

Ik rijd ook met zo'n riempje. Gewoon een spoorriempje. Nooit geen commentaar gehad. Ik gebruik hem voor het oefenen van mijn zit, niet zozeer voor het bokken. Ben te lui om hem eraf te halen Bloos

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 23:46

hoe zit zo'n riempje dan precies? iemand misschien een plaatje/foto?

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:48

Kleintje schreef:
Sja, dan vind jij ons maar niet wedstrijdklaar. Toch knap om dat te zeggen zonder ons ooit te hebben zien rijden.
Dan is Tineke Bartels ook niet wedstrijdklaar. Want die heeft bij ieder paard ook een boktriempje op het zadel, ook bij Jazz bij de internationale wedstrijden op Grand Prix niveau.

Nee, meestal is ze niet erg, maar als ze iets eng vindt of het op haar heupen heeft op vreemd terrein, dan vind ik het wel erg fijn dat het daar zit. Want dan kan ik me daaraan vast houden in plaats van met mijn handen hoog te zitten en aan de teugels te rukken.

Aan zo'n reactie heb ik dus weinig. Ik vraag alleen of iemand weet of het reglementair mag.


Sorry was niet negatief bedoeld hoor... Verward

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 15:57

Misser schreef:
hoe zit zo'n riempje dan precies? iemand misschien een plaatje/foto?


het is een riempje van leer met 2 klipjes om aan de oogjes te bevestigen die voor aan/op je zadel zitten, je kunt jezelf hieraan vasthouden als je paard gaat bokken (vandaar de naam) je grijpt sneller mis wanneer je jezelf aan je zadel wilt vasthouden als je paard gaat bokken. Het helpt ook heel goed bij bv een middendraf om je handen stil te kunnen houden.

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 21:15

vandaag startte bij ons iemand ermee, onder haar protocol stond dat het niet mocht...

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-04 21:32

Juist, daar ben ik dus ook zo bang voor. Ik bel morgen het KNHS wel even voor de zekerheid.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 21:35

Ik had dit topic trouwens van te voren wel gezien maar helaas niet gelezen dus wist er ook het fijne niet van, ik denk dat je het beste even kunt bellen inderdaad(hoewel dat geloof ik nog geen garantie is maar dat is een ander verhaal)

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-04 21:36

Ik verlang dan natuurlijk wel zwart op wit dat het mag, of dat ze me een artikel kunnen noemen dat het niet mag.
Als ze geen artikel hebben, dan mag het. Dan kan je dus altijd in beroep gaan als je zoiets op je protecol hebt staan.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 21:39


Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 22:32

Kun je hem er dan niet even afhalen voor de proef? Of ben je bang voor Boksalvo's tijdens de proef?

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-04 22:48


Als Treasure dingen eng vind dan kan ze behoorlijk tekeer gaan. Niet echt bokken, maar wel erg snel opzij springen.
Ze kan heel lief zijn en dan kan je een bom naast haar laten knallen. Paraplu's etc. vind ze totaal niet eng, maar in een vreemde omgeving is het een bang en kijkerig puppy. Ben bang dat ze dat toch van haar vader heeft.

Ik bel gewoon morgen even om het echt op te vragen. Ik laat het riempje er liever op zitten. Als er echt onzekerheid over is, dan haal ik het er gewoon vlak voor ik de proef begin vanaf.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 22:52

Officieel noemen ze zoiets geloof ik een zadeldraagriempje.... Schijnheilig *LOL*

Ik heb het altijd over de "Oh-sh|t-hendel" of gewoon "Sh|itriempje" Haha!

Het enige dat er in het reglement staat wat er eventueel over zou kunnen gaan is het volgende:

http://www.knhs.nl/uploads/groot/alg.regldress2003.PDF

Artikel 144 Harnachement schreef:
Een deelnemer mag direct, noch indirect een deel van zijn lichaam aan enig onderdeel van het harnachement vastmaken.


Vastmaken is toch net even iets anders dan vastpakken....

Bij het kopje over hulpmiddelen staat niets wat hier op zou kunnen slaan, wel wordt daar ook verwezen naar het FEI-reglement Dressuur, artikel 428, Harnachement.

http://www.fei.ch/fei/pdfs/reference/03 ... 03-ENG.pdf

daarin staat een boel, maar ook niets wat hier op zou kunnen slaan.

Nulla tenaci invia est via


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers