owh, wat zielig!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

owh, wat zielig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 18:00

Heb spoortjes gekocht, mooie sweet iron achtige dingen met een bladmotiefje en een klein, stomp koperen wieltje.
Op zaterdag is er altijd les bij ons (manege) en ik wilde tussen de lessen door even rijden. Dus ik jamaica gezadelt, sporen aangetrokken, loop naar de bak *klink klink klink Haha!*
Zie ik al een stel meiden kijken Scheve mond
Dus ik stijg op, en er waren er een stel nog aan het uitstappen. Ik stap weg, raak haar niet eens met mijn spoor, hoor ik een stel meiden fluisteren: moet je kijken wat een sporen!! Zielig he!!!
Ik zat echt op mijn paard... Nee he!!! Haha!

Instructeur liep ook nog in de bak (engels) zolang je ze niet verkeerd gebruikt zijn ze niet zielig hoor....
En op dat moment gaf ik Jamaica net een por omdat ze gruwelijk aan het kwallen was.
Meisje tegen instructeur: Kijk dan! Ze schopt hem!
Instructeur (die kent jamaica wel, mijn bijrijdster heeft een tijdje bij hem gelesd): Moet ie maar luisteren Haha!

Zooo, probleem ook weer opgelost Haha!


flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 18:07

Mensen begrijpen vaak nog steeds niet dat je met de wieltjes moet rollen en niet moet schoppen.. En dan is het alweer een stuk minder zielig

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 18:07

En daarom willen wij geen kinderen op stal Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 18:09

Hahaha, ja idd dat probleem is geloof ik overal als je een stal hebt met engels en dressuur.. Nee je paard in de krul trekken is lekker voor dat beestje?

♥ Rewrite the Stars ♥

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 18:09

En wat sommige mensen weleens zeggen; beter 1 keer goed een por met zo'n spoor dan 10 tikken met een zweep..?
Of helemaal niet porren en zwiepen?? Ik rij zelf (nog) niet met sporen, maar hoe ga je er goed mee om?

www.paardenbuitenhouden.nl
Geef je paarden zelf de keus of ze binnen of buiten willen lopen!

Nieuwe website! http://www.ruiterburcht.nl
Equitherapie en paardencoaching.

EmmaK

Berichten: 1925
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Anjum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 18:11

ach niet naar luisteren ze hebben er gewoon geen vestand van
echt van die engelse trienen!!!!

Im Artfully Maid Dana

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 18:23

gera schreef:
Mensen begrijpen vaak nog steeds niet dat je met de wieltjes moet rollen en niet moet schoppen.. En dan is het alweer een stuk minder zielig


Als ze op een rol niet reageert en aan het stieren is, krijgt ze gewoon een por hoor

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 18:43

in princiepe gebruik je een spoor door ermee te kietelen (rollen dus) maar idd als een paard zooo vreselijk aan het kwallen is dan krijgt ie van mij ook wel eens wat duidelijker te horen dat ik daar niet van gedient ben.
als je dat de hele tijd zou moeten doen dan is dr toch iets helemaal mis denk ik...

tsja ik krijg het ook nog steeds niet voormekaar om bij mij op stal duidelijk te maken dat stompe rolbladen toch echt zachter zijn dan die stompe prikgevallen van hun.. tsja wat doe je eraan he?


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 18:49

ik draag wel sporen, maar gebruik ze zo weinig mogelijk... alleen als ze echt vervelend wordt of iets dergelijks heb ik echt geen medelijden meer Knipoog en ik vind wieltjes over het algemeen minder "zielig" dan knopjes, al is dat natuurlijk per soort anders..


iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 18:57

Dat rammelen doet het eigenlijke werk al Haha! Daarom zijn ze zo handig, zonder begin ik niet eens aan Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 19:05

moet er op zich wel aan wennen hoor. Heb mijn instructrice 10 miljoen x gevraagd of ik wel met sporen KON en MOCHT rijden, maar volgens haar kan dat, dus dan vertrouw ik daar maar op.
Voorheen (engels) reed ik met een klein stomp spoortje, en deze zijn een stuk langer, waardoor je er gewoon veel makkelijker aan zit. Toen ik ze voor het eerst om had wilde ik been geven (geen hak dus) en toen zat ik haar al te prikken! Jeetje, schrok ik echt van. Ben er nu redelijk aan gewend, en Jamaica reageert er niet extreem heftig op ofzo (toen ik er voor het eerst op zat vloog ze zo ongeveer bokkend de bak door als ik mijn been maar aanlegde Haha!)
Moet wel op het rollen letten, maar dat is een kwestie van oefenen denk ik

LisetteSugar

Berichten: 476
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 19:20

Mijn ervaring is dat je met een klein tikje aanraken al reactie hebt! Rollen is dan geeneens nodig, alleen aanraken is vaak al genoeg, terwijl je zonder spoortjes 'hak' kunt geven tot je een ons weegt.
Superuitvinding die sporen! Haha!

Pluk de dag
Voor je in een vaas eindigt...

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 19:32

De merrie van mij presteert het gewoon om compleet sloom gedrag te vertonen als ik geen sporen draag, maar als ze het beruchte *klink klink* hoort, hoef ik mijn spoor nog helemaal niet te gebruiken, ze reageert dan zeer spontaan al op de lichtste kuit- aanraking......vreemde dieren hoor!!!

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 19:34

Ow ow wat herken ik dat wat je daar zegt Stef!!! Ik rij ook op een dressuurmanege en met westernsporen dus. De kindertjes vinden het zielig en noemen het al mijn 'martelwerktuigen'! Nou ja zeg! Ik gebruik ze wel regelmatig omdat Dancer vrij sloom is (nee, hier hoef ik geen commentaar op). Ja zielig hoor, die sproren Haha! Haha!

LisetteSugar

Berichten: 476
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 19:47

Ach, kinderen...

Pluk de dag
Voor je in een vaas eindigt...

mienmien

Berichten: 920
Geregistreerd: 13-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:04

tja.
Ik ben dan parttime western ruiter. Maar ehhh in de engelse sport reed ik ook wel eens met wieltjes. Kun je je hulpen mooi mee verfijnen. Een klein rolletje of prikje is nog altijd beter dan een trap met je hele hak en been toch???(en dan niet te vergeten al die mensen die volledig uit balans raken en hun paard in de mond hangen omdat ze hem een schop moeten geven omdat spoortjes zielig zijn???!!!!)

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:08

tsja en idd zo weinig mogenlijk gebruiken en donders slim zijn die knollen.
wat jij zegt flyinghigh.. draag ze niet en ze doen niets...
hoe hoog hebben jullie je sporen eigenlijk zittne?
bij mij zitten ze onderaande hak.. zo laag mogenlij kdus. maar als ik kijk naar de engelse sporen die zitten zowat op de kuiten bij sommige ruiters.
volgens mij zit je dan ook sneller in de buik van je paard...


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 21:08

Ik heb de sporen ook onderaan mijn hakken bungelen en ik moet gericht schoppen om ze bewust te gebruiken. En dan nog is het vaak mis, maar is madame al genoeg gewaarschuwd en luistert ze perfect.

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:33

Goed gebruik van sporen is niet slecht net als goed gebruik van slof teugels e.d....
en neusriemen! Ik had nooit gedacht dat ik neusriemen zulke martelwerktuigen zou vinden, tjee zeg!

Helaas worden sporen ook nog wel eens verkeerd gebruikt. Ik heb een hekel aan ze, maar als het echt niet wil pak ik ze weer op en raar maar waar als ik met mijn kale hak 'rol' werkt dat ook erg goed!

Liever zonder dan met, maar als het niet anders kan gewoon lekker met en oren dicht! *fluitfluit*

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:08

Wat is er nou zo zielig aan een neusriem? Verward Snap het niet helemaal.
Ik rijdt half engels half western maar heb toch ook geen moeite met sporen met wieltjes ( die priksporen gaan er bij mij niet zo in). Het zal ook wel de cultuurshok zijn, westernsporen zijn nogal wat groter.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:13

jilleroo schreef:
maar als ik kijk naar de engelse sporen die zitten zowat op de kuiten bij sommige ruiters.
volgens mij zit je dan ook sneller in de buik van je paard...


Dat is niet het enige; In tegenstelling tot westernsporen zitten Engelse sporen muurvast. Dat is eigenlijk nog veel ''gemener''. Zoals FlyingHigh zegt:

Citaat:
Ik heb de sporen ook onderaan mijn hakken bungelen


Lachen

Ob-la-di ob-la-da, life goes on... brah! :D

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:35

jah maar waar komt dat verschil dan vandaan?
ik heb ze dus ook onderaan mn hak bundelen als je in draf zit klinkt het met de ritme mee. vind ik nog handig ook.
en wat de neusriem betreft juut..je ziet vaak nogal wat mensen die een neusriem verkeerd gebruiken. dr horen 2 vingers tussen maar 9 van de tien keer snoert men ze stevig vast.. ben dr ook niet zo'n fan van.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:50

Westernsporen HOREN ook onderaan je hak te hangen, als ze hoger zitten doe je simpelweg iets fout. Die van mij klingelen in de draf ook mee, dus ze zitten hartstikke los. Er zitten wielen aan die goed draaien, dus ik denk dat ze wel zachter zijn dan de dressuursporen.
Idd wat Jilleroo zegt over de neusriemen: je ziet zooooo vaak dat mensen de sperriemen van de dubbele neusriem zo strak doen, dat het paard onderhand bijna geen lucht meer kan halen. Hij kan zijn mond geen milimeter meer open. Je moet minsten 2 vingers ertussen (net als bij de kindriem een vuist ertussen) en dat gebeurt vaan niet. En daarom is dat zielig. Of mensen die een Mexicaanse neusriem verkeerd gebruiken. DIe dingen zijn al zo verdomd scherp (een keer flink trekken en het paard heeft voor de rest van de dag pijn aan zijn neus). Dus ook neusriemen moet je goed gebruiken!

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:02

dat westernsporen laag horen snap ik wel (rijd er zelf ook mee...)
maar ik vroeg me af waar het verschil vandaan komt dat de westernsporen laag aan de hak gedragen worden (en los) en ze bij de engelse ruiters zo hoog zitten en strak vastgegespt.
een meisje bij mij op stal (engels ruiter) heeft haar sporen ook zo hoog zitten dat ik af en toe denk dat ze meer op dr kuit zitten dan op de hak.
daardoor komt ze ook steeds met de sporen tegen de buik aan waardoor volgens mij het hele idee van ee spoor wegvalt.
maar waarom dus zo'n verschil?


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:17

Hhmm...... das een goeie!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers