sorry oma :\

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

sorry oma :\

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 02:19

maar nu is het helaas te laat Verdrietig

t is een lang verhaal maar ik kan echt niet slapen als ik het niet van me af schrijf.

mn oma is vorige maand 79 geworden, en is de laatste jaren een beetje in de war, en sinds 2 maanden verplicht opgenomen in een verzorgingstehuis, omdat ze zo in de war is, mn oom ziet ze aan voor mn overleden opa, ze loopt steeds het water bij de haven in, omdat ze op mn opa(was schipper) wacht, vergeet dingen, er ontstond brand in de keuken etc etc

toen het zo bergafwaarts ging heb ik haar niet meer gezien.
Ze woonde in Puttershoek, en zat de laatste 2 maanden bij haar zussen in het verzorgingstehuis, haar zussen hebben ook alzheimer, maar zijn een stuk jonger, maar er toch slechter aan toe, ze herkenden ekaar niet eens meer.

Ik ben haar eerste kleindkind, mn zusje haar 2e en dan komen er 2 neefjes van 12 en een van 10 en van 7, ze gooide iedereen door elkaar en heel soms dan had ze een helder moment en dan zei ze sorry maar ik weet het niet meer zo goed he, op die momenten brak mn hart echt

toen ze achteruit ging en werd opgenomen in het vezorgingstehuis ben ik er niet heengeweest, mn vader ging er wel 1 of 2x per week naar toe en mn zus is ook een keer meegeweest

vorige week is ze snachts op de gang gevallen en heeft ze haar heup gebroken en werd in het ziekenhuis opgenomen, compleet in de war heeft ze daar gelegen, maandag geopereerd aan haar heup maar ze ging ineens hard achteruit, ze wisten niet of ze nog het ziekenhuis uit zo kunnen

nu zat ik vanavond op de verjaardag van de vader van mn vriend, toen om half 12 mn zusje op de gsm van mn vriend belde, eerst dacht ik dat er iets met mn opa(van mn moeders kant) aan de hand was die is al maanden erg ziek, maar ze waren gebeld door de zus van mn vader, dat mn oma erg slecht lag en dat de artsen niet wisten of ze de nacht nog doorkwam, of mn vader wilde komen(rest van de familie woont in puttershoek/maasdam dus dichtbij)

ik ben toen dus samen met mn vriend naar huis gegaan, t huis van mn ouders dus, omdat ze niet wisten wanneer ze terug zuden zijn, ivm honden, paarden enz

om 12 uur belde mn oom, ze waren bij mn oma, ze hadden haar inmiddels onderzocht, maar het was dus erg slecht.

ze ligt aan de apparatuur die haar in leven houdt, wel stabiel, dus ik was eignlijk opgelucht

maar vertelde hij, ze heeft een beroerte gehad waardoor 1 kant van haar lichaam verlamd is, maar haar hersenen zijn zo beschadigd dat ze in coma ligt, en niet meer waker kan worden


ze beslissen dus wrsch zometeen om de stekker er uit te trekken, en dan is het einde verhaal

komt er dus een berafnis tijdens carnaval(wat ze daar niet kenne, maar hier in hoogeloon wel)

aan de ene kant voel ik me zo schuldig, ze had tijdens een helder moment nog naar me gevraagd toen ze in het verzorgingstehuis zat, maar ik twijfelde, zoals ze toen was, kon ze nog jaaaren mee zeiden de artsen, alleen was ze in de war en zou ze steeds minder beseffen wat er om haar heen gebeurde, ik wilde haar gezond en fit herinneren, zag er dus tegenop om naar het vezorgingstehuis te gaan

toen ze haar heup brak, besloot ik langs te gaan, zodra ze terug in het tehuis was, en als dat te lang zou duren, zou ik dit weekend naar het ziekenhuis gaan

dat hoeft dus niet meer.

mn vriend stelde nog voor om er nu heen te gaan, maar ik kan dat gewoon niet, misschien heel zwak, maar ik wil haar niet in een ziekenhuis bed zien liggen, en er dan bijzijn als de apparatuur uit wordt gezet.

zo zielig voor haar, met veel pijn en moeite is ze uit het huis gegaan waarin ze altijd met mn opa heeft gewoont, waar mn opa ook is gestorven en waar mn zus en ik altijd kwamen logeren en waar ze zoveel herinneringen heeft, dan nog de ellende van de gebroken heup, en dan door een beroerte in coma raken

waarom kon ze niet 2 maanden eerder die beroerte krijgen, gewoon thuis!of rustig inslapen toen ze nog thuis woonde

niet die ellende van het verhuizen naar het teuis, dan in het ziekenhuis liggn vanwege een gebroken heup niet snappen waarom ze daar is en wat er met haar gebeurt, en dan op zo'n manier aan haar einde komen


maaroed ik ben mn verhaal kwijt, morgen hoor ik dus hoe het verder is gegaan, maar de kans dat ze uit de coma kan komen is er niet, dus ik ben bang dat ze vannacht of morgenvroeg beslissen om er een eind aan te maken

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 02:26

Zo lang ze nog leeft is het niet te laat Renske.
Sterkte met je beslissing en de komende tijd.

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 02:30

He bah wat naar voor je!
Mijn oma is iets minder dan een maand geleden overleden. Zij had geen alzheimer, was juist qua geest nog heel erg helder, maar haar lichaam was (al tijden) op. Ze is uiteindelijk na een operatie die het ou moeten verbeteren, gestorven aan kanker.
Ik had haar de dag voor de operatie nog gezien en toen was ze nog best goed! Na de operatie dus niet meer en ook niet meer voor ze stierf. Aan de ene kant ben ik blij dat ik haar nog 'goed' heb meegemaakt, aan de andere kant is er een schuldgevoel.
Meis, ik weet hoe je je voelt! Dikke knuffel en heel veel sterkte! Ook voor je familie!

Liefs Dorée

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 02:37

Billy schreef:
Zo lang ze nog leeft is het niet te laat Renske.
Sterkte met je beslissing en de komende tijd.


ze ligt sinds een paar uur in coma, als ze bij was geweest was ik er direct naartoe gegaan, ook al zou ze me niet herkennen
er nu heen gaan zie ik niet zitten, wil haar herinneren zonder dat ze afhankelijk is van allerlei apparatuur maar dan had ik dus gisteren met mn vader mee moeten gaan naar het ziekenhuis, dat zit me echt dwars

mn zus belde net, ze kijken het nog even aan, maar er zit wrsch nog een bloedpropje in haar hersenen, als die ineens losschiet wordt er nog meer beschadigd, door die druk die er dan ineens komt omdat er weer bloed rond kan stromen, gaat de ader kapot

ze wilden dat nog beter bekijken, is er echt niets aan te doen en echt 0,0 % kans op verbetering dan stoppen ze er mee.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 03:01

Voel je niet al te schuldig. En heriner je je oma op een zo'n goed mogenlijke manier.

Ik denk dat je oma ook het liefst heeft dat je haar herinnerd zoals ze was.

In gedachten bij haar zijn is heel wat anders dan niet meer aan haar te denken.

Sterkte hoor.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 03:28

Je oma heeft echt geweten dat je van haar houdt. Daar ben ik van overtuigd.
Ik kan me voorstellen dat je haar liever wilt herinneren zoals ze was. Doe waar jij je prettig bij voelt. Heel veel sterkte.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 10:01

Ik heb ongeveer het zelfde mee gemaakt met mijn oma afgelopen November. Na wat kwakkelen(haar geheugen liet haar in de steek en had een hersenbloeding gehad waar ze aan geopereerd is en weer groten deels op geknapt is) heeft ze in November weer een hersenbloeding gehad. Na de 1e hersenbloeding en operatie ben ik wel heen gegaan. Ik had er een pest hekel aan om mijn oma zo te zien(een week daar voor woonde ze op zich zelf en toen lag ze daar aan allerlei apperatuur en kaal geschoren). Maar ik ben blij dat ik gegaan ben. En toen ze deels hersteld was ben ik in verzorgings tehuis haar blijven bezoeken. Soms werd ik verrot gescholden, de andere keer zag je haar helemaal opboeien als ik kwam. De laatste dagen na haar laatste hersenbloeding lag ze in coma en ben ik niet langs geweest. Zelf heb ik daar nu heel veel spijt van. Ik heb haar een paar keer heel slecht gezien, dat zijn ook beelden zo als ik me haar herriner, maar de mooie en betere herinneringen winnen het altijd van de slechtere.

Heel veel sterkte. Doe wat je zelf wil. Ik wil hier alleen maar mee vertellen hoe ik zo'n situatie mee gemaakt heb.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 10:04

*sterkte*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 10:51

Lieverd voel je niet schuldig, dat is echt niet nodig. Jouw oma heeft altijd geweten dat je van haar hield en als ze straks van haar verwarring en ongemakken af is en op een hele mooie plek is, dan weet ze dat nog steeds.

Ik denk als ik jouw verhaal zo lees, dat het zo ook beter is. Je laatste herinnering aan je oma is nu aan een oma die nog "goed" was, die je herkende, die het fijn vond om je te zien en die blij was met je bezoekje.
Wat nu in het ziekenhuis ligt, is slechts een schaduw van wie ze geweest is, en als jij je daar niet goed bij voelt, hoef je dat niet als laatste herinnering in je op te gaan nemen.
Iedereen heeft een eigen manier van afscheid nemen. De een heeft het juist nodig om het te zien, de ander juist niet. En geen van beiden is fout.

Sterkte met het komende afscheid.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-02-04 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 10:51

Heel veel sterkte Renske.
je moet voor jezelfs aanvoelen wat jij het beste vind om te doen. Net wat al gezegd is......de mooie herinneringen winnen het van de slechte. Het heeft mij een heel rustig gevoel gegeven dat ik ben gaan kijken, maar dat is natuurlijk voor iedereen verschillend.
sterkte Ach gut

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 11:02

Renske jou gevoelens zijn echt heel logisch maar ga je niet schuldig voelen. Ik heb een soort gelijke ervaring maar praat er wel met je ouders over dan snappen ze je ook. Dat zullen ze nu ook wel doen maar dan kun je er over praten. Ik wens jou en je familie heel veel sterkte toe de komende tijd.

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 11:17

Heel veel sterkte Renske. Herinner je oma zoals ze was

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 12:44

Je moet jezelf niet schuldig voelen.
Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt en die mensen leven in hun eigen wereldje. ALs er een helder moment was dan was dat maar even maar zijn het even later wel weer vergeten.
Ik ben dan wel naar het verzorgingstehuis gegaan toen oma heel erg slecht lag al was het alleen maar voor mijn vader... om hem te steunen en toen had ik mijn oma ook al een jaar niet gezien omdat ze zo dement als een deur was.
Ik had er toch niets aan en ik heb eerlijk verteld aan mijn ouders dat ik daar niet mee om kon gaan dus er ook niet naartoe wilde.

Voel je niet schuldig meid, en idd hou je omaatje in gedachten zoals ze was....

Heel veel sterkte....

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 12:55

Wat vervelend,
heel veel sterkte Ach gut

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 12:57

Mn broertje nicht neef en ik hebben in die tijd dezelfde beslissing gemaakt. We wilden opa herinneren zoals ie was, en niet als een verstrooid man die niet eens meer het verschil zag tussen mn broertje en mij. Toe hij was overleden had ik wel een beetje spijt, maar toch denk ik dat we er wel goed aan gedaan hadden.
Ik denk dat als je het moeilijk vindt om te gaan, dat je idd het beste aan je ouders kan uitleggen dat je dr liever herinnert zoals ze was, ze zullen je echt wel begrijpen. Heel veel sterkte de komende tijd!!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 13:10

Wat erg zeg!
Je moet je echt niet schuldig voelen..Mijn oma is al een aantal jaren geleden gestorven aan kanker..Eerst wilde ik niet mee op ziekenhuis bezoek,maar moest toch..Het was echt vreselijk..Ik moest haar een kus geven,terwijl ik dat doodeng vond..Ze was mijn oma niet meer..Ze was zo mager en zo bleek.Ik herinner haar helemaal niet meer zoals ik haar wil herinneren.Steeds als ik aan haar denk,denk ik aan die kus.
Veel sterkte renske!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 13:11

bedankt voor de lieve reacties

vlak nadat mn zusje me vannacht heeft gebeld is ze overleden, haar hart stopte er mee

mn zus is behoorlijk geschrokke van hoe ze er bij lag
helemaal bleek echt geen enkele kleur, de enige manier waarop je kon zien dat ze nog leefde was dat er op de monitor nog een hartsag te zien was, die rond half 2 vannacht steeds langzamer ging tot haar hart stopte

gelukkig is ze dus uit zichzelf overleden en hebben ze geen beslissing moeten maken wanneer ze de apparatuur uit moesten zetten

nu zijn ze de berafenis etc aan het regelen, daar ga ik natuurlijk wel heen, ook wil ik haar dan nog 1x zien maar ik denk dat ik toch de goede keuze heb gemaakt door haar niet in het ziekenhuis te hebben gezien.

heel raar dat het nu ineens over is, 2 maanden geleden hebben we haar huis opgeruimd, en daarna verkocht, toen werde er nog grapjes gemaakt zo van dat scheelt alweer dat we dat nu doen, spullen etc werden onder de kinderen verdeeld, dan hoeft dat over een jaar of 10 als ze er niet meer is niet meer te gebeuren
ze was echt helemaal gezond, behalve dan dat ze geestelijk achteruit ging, en nu zo ineens 2 maanden later is ze er niet meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 13:18

't Is hard Renske, maar probeer jezelf maar te troosten met de gedachte dat ze dus niet eindeloos heeft hoeven lijden door een slepende ziekte oid.

Heel veel sterkte met het afscheid.

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 13:22

gecondoleerd Ach gut

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 13:29

Gecondoleerd Renske.
Heel veel sterkte de komende tijd!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 13:34

Sterkte meid Ach gut !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 14:16

sterkte. ik kan me dit verhaal aantrekken en ervan leren. zie mn beide oms'a nooit meer, wegens tijdgebrek.
Als ik je verhaal dan lees denk ik toch bij mn eigen 'zeg de paarden maar een x af'

sterkte hoor........

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 14:37

Sterkte....

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 14:52

Lieve renske!
Heel erg veel sterkte! Ik heb ooit ook ongeveer zoiets meegemaakt, zou op een vrijdag naar mn overgrootoma gaan, maar helaas... die ochtend kreeg ik te horen dat ze overleden was Verdrietig

Schuldig moet je je niet voelen, je herinnerd haar nu op de manier die je het liefste doet! Als je gezonde oma, niet als zieke oma! Je hebt niet heel beeld voor je zoals ze er vannacht bij lag.. Maar toch....

Sterkte meisje Ach gut

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 14:56

Heel veel sterkte, Renske.