thiedeman oplossing voor tegen het steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carole

Berichten: 45
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-01 17:15

Ik heb sinds vorige maand een eigen paard. Hij is 6 jaar. Maar heeft totaal geen opvoeding genoten. Wanneer hem iets niet bevalt gaat hij direct steigeren. Tijdens het steigeren slaat hij zijn hoofd heen en weer (heel gemeen dus). Dus straffen op dat moment doe ik nog niet. Tegen andere paarden is hij totaal niet lief. Vreselijk dominant. Ik snap best dat ik hier geduld mee moet hebben, maar het is super vervelend dat je eerst een half uur met hem moet knokken voordat hij eens wil gaan werken. Wanneer hij aan het werk gaat is het echt een super paard. Ik heb al eens met slof gereden, maar daar knok ik ook mee(met die slof). Is een thiedeman dan misschien een oplossing????Of krijgt hij daarmee ook de kans om te gaan steigeren???

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 17:18

IEEEEEEEEEEEEKSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS, geen thiedemann, echt niet doen. Die hulpteugel zit vast en kun je dus niet loslaten. Als ze de lucht ingaan zitten ze a.h.w. vast en hebben ze meer moeite met hun balans en kunnen er ongelukken gaan gebeuren zoals achteroverklappen.

Als je bij zoeken : http://www.bokt.nl/forums/search.php even zoekt dan kom je vanzelf iets tegen.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 19:55

Thiedeman vast???? Een Thiedeman werkt alleen in als het echt nodig is. Wanneer je de teugels los laat, is de werking van de Thiedeman ook weg. Tevens is het zo dat als je gewoon rijdt en een paard nageeflijk is, een Thiedeman ook niet inwerkt, die hangt dan gewoon los.

Wat mijn tip is bij het steigeren.. goed voorwaarts houden en los laten. En wat betreft de Thiedeman.. een Thiedeman werkt alleen wanneer het echt nodig is. Je hebt geen constante druk van de Thiedeman. Wanneer een paard lekker los laat doet een Thiedeman dus niets. Maar het is naar mijn idee geen oplossing voor het steigeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 20:09

Ik krijg dezelfde kriebels als Steef.
Zoals vele al vaak gezegt hebben: naar voren rammen die zooi.
Niet zachtjes maar zo hard als je kunt.
Met steigeren hulp tegels gebruiken vind ik ook vragen naar achterover te klappen.
Zelf heb ik dat bijna gehad met een martingaal dus zeg niet dat een thiedeman los is want dat hoort een martingaal ook te zijn.
Sinds dien gebruik ik geen enkele hulpteugel meer.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 20:54

Hoi Carole,
In tegenstelling tot wat de anderen zeggen, werkt bij mij een Thiedemann perfect.
Ook mijn paard had vooral in het begin nogal 'steigerneigingen'. Voordat je wat kon doen stond hij bv. vanuit draf of galop ineens op zijn achterbenen. Vooruitschoppen was dus geen oplossing omdat het zo vliegensvlug ging dat je daar de tijd niet eens voor had.

Ik heb er toen idd een Thiedemann aangehangen en mijn paard is totaal overdonderd door de Thiedemann en weet niet hoe snel hij met beide benen weer op de grond moet staan.
Bij Fitz is het dus vooral het schrikeffect van de Thiedemann.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 21:05

In een grijs verleden reed mijn zus op Berber ook met Thiedeman. In de eerste plaats omdat Berber de nare gewoonte had om haar neus aso-hoog te houden. Toen ze iets langer bij ons was, heeft ze ook de nare gewoonte gehad om te steigeren als ze haar zin niet kreeg. Vooral bij het stilstaan kwam ze omhoog.
Een thiedeman was voor haar geen probleem om te steigeren, ze kwam gewoon net zo hoog, totaal geen functie wat dat betreft.
Doodeng was het. Snel teugel eraf.
Het kan dus twee kanten op slaan. Fitz reageert er goed op blijkbaar, maar Berber.... Lips are sealed

Daar werkte een flinke trap en verder stil zitten het beste.
(Was ook maar een fase, ze was er zo weer van af)

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 21:44

ah bah, nee ik zou dat echt niet doen,w ant dan is er een veel grotere kans dat je achterover klapt.
Ik zou hem gewoon een klap op z'n kop geven Haha!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 22:59

EHM als je te hard tussen de oren slaat kan een paard bewusteloos of zelfs in coma raken omdat daar een gevoelige plek zit, hou daar please ook rekening mee, dus niet te hard meppen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 02:30

Ik heb eigenlijk geen ervaring met een Thiedeman. Ik ben zelf vrij handig met 2 teugels, en de enige hulpteugel die ik ooit gebruik is een slof, multi-purpose, best handig ding bij tijd en wijle.

Tussen de oren slaan is helemaal niet nodig (of nog dommere verhalen: een rauw ei of een zakje water Frusty Frusty ) Als je een springzweepje omgekeerd in je hand neemt, en hem daarmee bovenop de manenkam tikt, komt hij ook al weer naar beneden. De meeste paarden reageren erop door "onder de tik uit te lopen" ahw. Ze gaan rennen, maar dát is veel makkelijker te controleren. Knoop een beugelriem of touw om z'n nek zodat je je goed vast kunt houden.

Bij serieus staken gaat het in de meeste gevallen om een lichamelijk probleem.

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 19:16

Mijn verzorgpaard wordt ook altijd met een Thiedeman gereden in (nota bene) een manegeles.
Gezien er geen manegeklanten zijn met genoeg rijervaring omtrent dit soort hulpstukken, is mijn verzorgpaard er hard mee achteruit gegaan.

Omega had toen hij kwam al een harde mond en daar hebben ze op een gegeven moment ook zo'n teugel aan gehangen.
Nu hangt hij er alleen nog maar meer op en is pas met flink voorwaarts rijden en soms de teugels losgooien helemaal aan het einde van de les ervanaf te krijgen. Als ik voor mezelf rijdt, gaat het gelukkig wel iets sneller.
Hij wordt moet nu al op het achterste gaatje gezet worden anders is hij moeilijk in te houden. Maar als de manege er nooit zo'n ding omheen had gedaan, dan had hij nu nog een iets minder harde mond gehad, maar even to the point.

Met een Thiedeman wordt als de teugel strak staat omdat het paard bv. de neiging het hoofd omhoog te doen, het hoofd van het paard naar beneden geforceerd.
Het kan dus wel een hulpmiddel zijn, maar de teugel is zolang er druk op staat, niet echt vriendelijk.

Wat Honeybee zegt is inderdaad hoe zo'n teugel zou moeten werken.

Groetjes van Patricia

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 00:17

sorry maar waar zit jullie verstand? Als een paard omhoog komt met een thiedemann dan zit zijn hoofd muurvast en als hjij dan hoger gaat dan krijgt hij moeite met zijn evenwicht!!

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 00:36

Ik ga mee met Steef, het lijkt mij doodeng om er (uberhaupt) een hulpteugel aan te hangen, speciaal voor het steigeren. Als hij flink omhoog komt, klapt zo'n paard zo om met jou erbij.

De enige methode is voorwaarts, voorwaarts en nog eens voorwaarts. Zorg dat je het aan ziet/voelt komen, dan kun je hem al vooruit drijven. Vraag anders iemand om hem een tik met de zweep op de billen te geven als hij steigert Verward .

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 00:39

denk niet dat het veel zin heeft dat iemand anders hem een knal met de zweep geeft. dat moet je zelf oplossen. Als der niet iemand bij is dan doet hij het zo weer!

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 12:26

Citaat:
Op 2001-11-23 23:17, schreef Steef:
sorry maar waar zit jullie verstand? Als een paard omhoog komt met een thiedemann dan zit zijn hoofd muurvast en als hjij dan hoger gaat dan krijgt hij moeite met zijn evenwicht!!



En bedankt he, Steef! Moet ik je nou voor de 1000ste keer uitleggen dat het bij Fitz perfect werkt Gaaaap !
En zo kan het dus ook bij andere paarden effect sorteren.
Zoals er vele wegen zijn die naar Rome leiden .......

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 13:16

ik ook beetje die kriebels, maar kan bij andere paarden weer wel goed helpen.
maar wat je dus niet moet doen bij een paard dat stijgert is dat je je handen naar voren doet. Dan beloon je hem als het ware. gewoon je handen houden waar je ze moet houden.


Ook gelezen ergen in PS of ergens in dat soort bladen.

SUc6 ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 16:40

Dat heb ik ook gelezen in de p&s
Maar dat paard stond bij lange na niet te wankelen of ie achterover zou klappen of niet.
Als je dan in ze mond gaat hangen is echt zijn evenwicht kwijt en de gevolgen hoef ik dan toch niet uit te leggen Lips are sealed Knipoog

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: runningkawa op 2001-11-25 15:40 ]</font>

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 18:31

yep run das waar, ligt er ook maar aan hoe je paard om hoog kiept

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 14:15

nee, geen thiedeman, dan zit je paard helemaal vast als hij steigerd en kan je verongelukken als hij achterover valt!

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 14:49

Even een ander vraagje. Weet je zeker dat je paard geen last van zijn rug heeft?
Er stond bij ons vroeger op de manege ook een paardje, Valga, die erg last van zijn rug had. Die steigerde ook totdat hij helemaal verticaal stond.
Mijn zus en ik dachten allang dat hij pijn zijn rug had, maar die manege ging pas op het allerlaatste moment bedenken dat het misschien niet aan zijn karakter lag.
Toen op een gegeven moment een meisje had gezegd dat (omdat Valga per se mee moest rijden), gezegd had, dan mogen alleen Jessica en Patricia erop kwamen we er via haar achter dat het dus wel degelijk met zijn rug te maken had.

P.S. Wat ik hierboven ergens heb uitgelegd over de Thieddeman is overigens geen goedkeuring om het ding te gebruiken bij een steigerend paard. Ik denk zelfs dat je de kans dat je hem tijdens het steigeren mee naar achter trekt vergroot. Zo'n ding werkt natuurlijk zwaarder in dan een gewone teugel en als jij dan per ongeluk je evenwicht probeert te houden door aan je teugels te trekken dan kan je hem juist heel makkelijk om laten klappen. Dat is denk ik ook waar Stef heen wil (denk ik ).

Groetjes van Patricia

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 16:29

Stef?? haha ik ben nog altijd stEEf!

bambino_oud
Berichten: 19
Geregistreerd: 15-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 10:38

Eigenlijk kan ik hier niet helemaal over mepraten omdat ik een soortgelijk probleem heb. Maar als ie met z'n hoofd schud moet je hem absoluut niet op z'n kop slaan! Hij schud namelijk met z'n hoofd om die klappen te ontwijken...Ik zal als je dan toch een hulpteugel wil gebruiken iets nemen dat wanneer het nodig is je alles wat in die mond inwerkt los kan laten. En hang iets om zijn hals dat je je daaraan kan vasthouden, als hij je erafgooit heeft ie helemaal gewonnen. En laat een keer z'n mond, rug en benen nakijken, paard kan altijd pijn hebben...

carole

Berichten: 45
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-01 12:11

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties. Hij mankeert niks. Hij is mij nu aan het uitproberen. Ik heb hem sinds 9 oktober en hij staat nu dus ook in een nieuwe omgeving. Ik heb laatst een ritje rodeo van hem gehad. Hij is verschrikkelijk dominant tegen de andere paarden. Hij legt, wanneer hij andere paarden tegenkomt in de bak, zijn oren in z'n nek. En als ze niet uitkijken of ik niet afwent slaat hij er met beide benen naar. Ik vroeg me alleen af of een hulpteugel hem hinderde in het gallen en vervelend zijn,( bokken en steigeren). Vooral het eerste kwartier is het een super kwal. Daarna gaat z'n kop naar beneden en gaat hij lopen.
Maar ik kijk tegen de eerste 15 minuten op als een berg. Dat is gewoon niet leuk.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 12:56

Wat een kwallebak zeg!

Ik zou hem als ik jou was eerst een half uur longeren voordat je er op gaat. Maak hem maar eens goed moe. Kijken of hij dan nog van de grappen heeft. Eerst maar eens aan de longe manieren en respect bijbrengen, desnoods een paar weken lang en dan longeren gaan combineren met rijden.

Met steigeren heb ik geen ervaring (pffffffff...) dus daar kan ik niet in adviseren.

Levensgevaarlijk zo'n tiep! Heel veel succes met hem!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 13:34

Bij mij in de les liep er gisteren ook eentje, die bok kwam om de minuut omhoog als het hem even niet zinde.. Met uitstappen knalde er nog eimand uit de les daarop achterover.. Lag deronder.. Frusty

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 13:45

Zoek gewoon prof. hulp ipv het hier te bespreken zoalng wij niet zien hoe hij steigert kunnen we ook geen advies geven. mijn paard steigert ook weleens en die mep ik dan met de achterkant van mij springzweep op zijn reet en die springt dan tijdens het steigeren met 4 benen naar voren. Iemand anders kan niet helpen want dan is de aandacht niet meer op jou gericht van het paard maar op diegene met de zweep en dan bestaat de kans dat hij sneller achterover klapt.