Hoeveel dekens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-01 20:16

ik vraag me af hoeveel dekens iedereen nu op zijn (of haar Haha! ) geschoren paard heeft liggen.
bij mn werk staat er namelijk 1 paard met 3 dekens op, een dunne, 1 hele dikke (een witte, soort van dekbedgebeuren zeg maar) en nog een normale winterdeken. de andere paarden staan onder 2 dekens

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:


cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 20:24

Hallo,
Bij ons op stal staan de meeste paarden al onder 2 dekens.
Zowel de paarden die geschoren zijn en wie niet geschoren zijn.
Mijn eigen paard staat nu onder een winterdeken van 400 gram.
Groetjes:Corina

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 20:28

Die van mij staat nu onder een fleece deken met daarover heen een 400 grams winterdeken.
Hij stond zondag wel te zweten op stal maar toen was het ook extreem warm.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 21:30

Ik heb hem (geschoren) onder een superfijn wollen dekentje staan en daarover heen een errug goede winterdeken,lekker dik gevoerd en wind&waterdicht!!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 21:36

nu een dun dekentje (van fleece of wol?) met daar over een rambo deken (lekker warmmmm).

als het gaat vriezen enzo dan doe ik de onderdeken (300 gr) er onder met die rambo deken..
bij extreme kou nog een wollen deken er tussen maar ik denk (hoop) dat dat niet nodig is dit jaar!

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 21:36

Mijn Arabier staat altijd in een Paddock met een grote stal (met veel stro....) erbij. De deur van de stal is altijd open, dus kan hij altijd naar binnen en buiten, met gezelschap van een ander pony'tje.
(Dat is toch ook van invloed op het aantal dekens?)

Hij is niet geschoren, en ik heb hem nu onder een 400 gr winterdek staan, met een wollen onderdeken eronder.
Als het weer slechter wordt, en het wordt nog kouder, dan komt er nog een 400 gr winterdeken bovenop.
Hij heeft nog vrijwel geen wintervacht, alleen de benen zijn wat wolliger.

Op deze manier kan ik mijn sportpaardje op een hele natuurlijke manier houden. Ik vind het ideaal!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 21:46

jeetje al die dekens.. Ik scheer niet en hij zit aardig dun in zijn vacht, is gelukkig heel snel weer droog te stappen ideaal dus.
Ik heb er nu een 400 gr winterdeken opliggen.
hiervoor een 200 gr tussendek en daarvoor een regendekentje.
Als het straks overdag vriest krijgt ie zijn echte winterdek pas op die is dacht ik 500 gr iig dikker dan die ie nu op heeft

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 22:17

Dekens? Waarom zou een paard haren op z'n lijf hebben staan?
Kijk, er zijn natuurlijk omstandigheden dat het nodig kan zijn om te scheren en/of een deken te gebruiken, maar het zijn geen mensen hoor. Paarden kunnen beter tegen de koude dan mensen. En aangezien de mensen er dekens opleggen, denken we in mensentermen als we dekens gebruiken. Als die mensen tenminste al nadenken waarom ze die hoeveelheid dekens gebruiken, het gros denkt hier namelijk helemaal niet over na.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 22:18

Kunnen jullie nog meer dekens gaan aanschaffen, hi hi, want er wordt een heel strenge winter voorspelt!! Clown *LOL*

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 22:22

nou ik heb mijn pony een dikke deken op omdat zij wanneer ze niet geschoren is heel erg gaat zweten met rijden en dan is ze echt niet droog te krijgen, ik heb dus geen andere keus dan haar te scheren. dan pak ik haar wel dik in want anders krijgt ze alsnog een beren vacht, en zo hoef ik haar maar 1 x per jaar te scheren (anders wel 3 keer misschien!)

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 22:26

Ik heb mijn geschoren paard onder een 200 grams Rhino turnout staan. Ze heeft het gewoon vrij snel warm, en op stal is het ook vrij warm. Ze krijgt als het echt gaat vriezen de Rambo WUG op ipv deze deken, meer echt niet.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 23:21

Nu een HH highliner die door het wassen een beetje te vergelijken is met een overgangsdeken, daar over heen een 400 grams deken en als hij naar buiten gaat daar nog een Rambo Turnout Light overheen.

En laat die winter maar komen,
heb nog een flink pak dekens liggeb!
Zullen we Ozep eens even een krachttraining geven met behulp van het dikke pak dekens! Knipoog

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 23:54

Na jaren al mijn geld uit te hebben gegeven aan dekens, dekens en dekens staan mijn cobjes nu nog lekker bloot. Niet geschoren, geen teddyberen. Gewoon een normale wintervacht.

Zeker omdat er deze winter niet mee wordt gewerkt vind ik dit ideaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 01:09

Mijn paard is geschoren en heeft nu zo'n dikke horseware onderdeken op en daar overheen een wat verwassen (dunner geworden) dikke staldeken. Als het kouder wordt krijgt hij een dikkere bovendeken op, en evt stalbandages.

Ikke, dan mag jij mijn paard komen trainen als ik hem dik in het haar laat! Heeft weinig met mensen of geen mensen te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 07:38

Mijn paard staat enkel onder de Rambo Turnout Lite. Die heb ik alleen op omdat die beschermt tegen de wind. En in de wei is die handig omdat hij waterdicht is. Pablo heeft een hele fijne dunne vacht maar hij heeft het niet koud. De DA zei dat paarden heel goed zich zelf warm kunenn houden en dat je meer risico loopt dat ze verkouden worden als je zo met dekens sjouwt (bij een geschoren paard ligt dat anders natuurlijk).
Als het gaat vriezen of daar tegen aan gaat zitten doe ik een winterdek op (Pagony Ambassador).
Bij ons staat meestal 1 deur van de stal helemaal open dus er is fijn frisse lucht (maar geen toch want die deur komt uit op een binnenhofje).
Er staan ook nog heel veel paarden hier zonder deken of ze hebben alleen een deken op als ze op wei staan. Maar ik denk dat ruim de helft van de paarden hier nog geen dek op hebben. En ze hebben geen echte dikke vacht (een paar uitzonderingen daar gelaten).


_________________
<font color="fuchsia" size="2">Sssst, stil! Ik ben aan het studeren...</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Katrien op 2001-11-28 07:39 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 08:25

Mijn paard is geschoren en draagt nu een 350 grams onderdeken met daaroverheem een canvas dek met molton gevoerd. Als het kouder wordt heb ik nog zo'n onderdeken die al wat ouder is.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 08:32

Omar is niet geschoren, heeft wel redelijk lange vacht, maar dunne haren, hij is nog lang geen teddybeer, hij staat over het algemeen binnen (in een ruime binnenstal waar het zo'n 8 graden warmer is dan buiten). De ramen in het dak staan altijd op een kiertje. Hij heeft een canvasdeken op met molton gevoerd. Als het nu nog iets kouder wordt doe ik er een fleecedeken onder. Als het echt overdag gaat vriezen krijgt hij een winterdeken.
Het andere paard wat daar staat is echt een bolletje wol, wordt niet getrained ofzo (is 2,5), alleen mee gewandeld of op de wei die heeft geen deken op.

:evaw:

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 08:35

Mijn paard is niet geschoren, omdat ie gewoon niet dik in het haar zit. Hij staat nu onder een fleece + molton gevoerde canvas. Als het erg koud wordt, doe ik zijn Lavenham thermodeken onder de canvas.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 08:39

Mijn paard is half geschoren en staat onder een dunne (gevoerde) onderdeken en een HH regendeken (400grams). Als het heel hard waait of regent, gaat hij naar buiten met een HH-halsstuk op de regendeken.
Als het nu nog kouder wordt, gooi ik er gewoon nog een ander dekentje bovenop.

Toos paardloos

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 08:59

Ik heb 2 dikke winterdekens op, enne supersokje het vriest 's nachts af en toe al hoor.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.


LUNA

Berichten: 599
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 09:01

Siebus krijgt alleen een dekentje op als ik gereden heb, anders staat hij altijd "naakt" buiten.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 09:34

ik heb een geschoren ezel met canvas deken met een wolle zweetdeken er onder.

als het dadelijk heel hard vriest krijgt ze er een dikke wollen onder.
ga der geen kastplantje van maken om haar met 4 deken neer te zetten. Komt ze bij mij de stal niet eens uit. Haha!

_________________
<font color=navy>Youri</font><font color=green> al ben ik blind</font>
<font color=purple>maar met jou</font><font color=blue> zal ik kunnen lezen en schrijven</font> Lovers

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: wjerdo op 2001-11-28 09:37 ]</font>

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 09:41

Mijn net geschoren fjord (helemaal) staat nu onder een HH Highliner winterdekentje en als het straks erg gaat vriezen gaat er mischien een onderdeken of fleece zweetdekentje onder maar dat ligt eraan of ze het koud krijgt. Ze mag van mij best weer wat vacht aanmaken.
Verder gebruik ik alleen een zweetdekentje na het rijden (niet dat ze nu zweet maar tegen snel afkoelen van de spieren).
Viv

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 09:53

Toon is geschoren, op zijn benen na, en heeft nu een Pagony onderdeken en een Rhino Turnout op. Bij elkaar zo'n 500 gr. Als het kouder wordt vervang ik de onderdeken door zijn 500 gr. winterdek en daar gaat de Rhino dan overheen omdat Toon buiten loopt en de boel dus waterdicht moet zijn.

Kaminka is niet geschoren en zit heel dun in het haar, zij heeft een HH Highliner met een waterdichte winterdeken op. Bij elkaar ook zo'n 500 gr.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 49 bezoekers