wanneer recht op uitkering?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Anoniem

wanneer recht op uitkering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 14:59

nu de arbeidsmarkt zo ontzettend slecht is wil ik een uitkering aanvragen
wanneer heb je daar eigenlijk recht op?

groetjes [naam]


Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 15:07

volgens mij als je ontslagen bent, dan heb je recht op een uitkering, of als je ziek of arbeisongeschikt bent

ben je zelf opgestapt bij je vorige baan, dan heb je geloof ik geen recht op een uitkering?

iig zoiets zeiden ze laatst bij mij op het werk

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 15:11

Wat is je arbeidsverleden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 15:15

kom nu net van school af en er is in de gezondheidszorg zeer weinig te vinden. nu is de kans groot dat ik 6 tot 8 maanden niets kan doen.

daarom zou ik een uitkering aan willen vragen.

groetjes

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 15:18

Meld je aan bij het CWI als werkzoekende www.werk.nl . Dan krijg je daar een gesprek, zij kunnen je verder helpen en bekijken wat je mogelijkheden zijn. Wanneer het je dan (terwijl je wel solliciteert en je best doet om aan werk te komen) niet lukt werk te vinden, heb je recht op een uitkering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 15:41

ok ik heb mezelf nu aangemeld. heb daar en cv gemaakt. krijg ik nu automatisch een aanvraag ofzo?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 15:50

Als je geen arbeidsverleden hebt, dan heb je geen recht op een WW-uitkering iig.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131844
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 15:52

Nee, je moet telefonisch contact opnemen om een afspraak te maken voor inschrijving.
Volgens mij moet je wel arbeidsverleden opgebouwd hebben om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering.
Je kunt ook even kijken op www.cwi.nl en www.uwv.nl

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 15:53

vonneke schreef:
kom nu net van school af en er is in de gezondheidszorg zeer weinig te vinden. nu is de kans groot dat ik 6 tot 8 maanden niets kan doen.

daarom zou ik een uitkering aan willen vragen.

groetjes


Ik dacht dat er altijd mensen tekort waren in de gezondheidszorg. Verward
Je bent een jonge meid, ik kan me echt niet voorstellen dat je geen baantje kunt vinden. Ik vind het niet zo'n lekkere instelling om gelijk een uitkering aan te gaan vragen, eerlijk gezegd.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 15:55

Je moet zelf naar het CWI gaan. Ze zullen je niet benaderen via je aanmelding. Bij het CWI kan je aangeven dat je werkzoekende bent. Je krijgt 1000 en 1 papieren mee en je moet een week later terugkomen en dan krijg je nog meer papieren, leuk Schijnheilig ..
Je hebt recht op een uitkering (WW heb ik het nu over) als je langer dan 29 weken achtereenvolgend hebt gewerkt, ziekteweken worden niet meegerekent. Je mag niet zelf ontslag hebben genomen.
Vraag het eens na bij het CWI, telefoontje is al voldoende. Je kan eventueel het GUO of het UWV bellen voor meer info (hoofdkantoor zit volgens mij in eindhoven)

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 15:56

Tessebes"]
[quote="vonneke schreef:
kom nu net van school af en er is in de gezondheidszorg zeer weinig te vinden. nu is de kans groot dat ik 6 tot 8 maanden niets kan doen.

daarom zou ik een uitkering aan willen vragen.

groetjes



Je bent een jonge meid, ik kan me echt niet voorstellen dat je geen baantje kunt vinden.
[/quote]

Ik ben ook pas 20 en kan dus echt geen werk vinden.
Het is echt drama..

Maar ik ben het er wel mee eens dat je eerst moet proberen te solliciteren voordat je die WW gaat aanvragen..

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 15:58

je moest eens weten.
ik heb alle ziekenhuizen aangeschreven tot 50 kilometer buiten mijn woonplaats. dat waren 15 open sollicitaties. bij 3 deden ze er niets mee omdat ze geen vacatures verwachten bij 5 kreeg ik te horen dat ze mijn brief een half jaar zouden bewaren maar dat ik er waarschijnlijk niets vrij zou komen omdat ze alles intern willen oplossen omdat bij hun de banen ook schaars zijn. en bij de andere ligt mijn brief een half jaar in hun dossier omdat er momenteel geen baan was.

toen ben ik naar 4 uitzendburo's geweest waarvan randstad mij niet in wilde schrijven duidelijke reden gaf ze niet.

en bij de andere 3 hebben ze me ingeschreven en hoor ik als ze iets hebben. maar ik meot er niet van schrikken als dat 6 tot 8 maanden zou duren.
toen zei ik dat ik wel op een andere tijdelijke functie wilde. maar ook dat valt niet mee want omdat er zo enorm veel mensen een baan zoeken stellen ze hoge en specifieke eisen die niet op mijn opleiding aansluiten

en om nou 6 tot 8 maanden op centen van de bank te leven gaat wel erg ver. als je ziet dat ik een utigavenpatroon van 600 euro pm heb ongeveer

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131844
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 16:00

Vonneke, heb je helemaal geen arbeidsverleden ?

perlee
Berichten: 317
Geregistreerd: 07-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 16:01

Ach als je een beetje zoekt heb je zo werk als is het achter de kassa wat kan jou dat nou schelen alles beter dan een uitkering

Lekker ruim en leuk autootje te koop voor weinig bij interesse stuur effies een pbtje

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 16:02

Misschien moet je eens buiten je branche gaan kijken.
Uitzendbureau's doen over het algemeen erg weinig voor je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 16:09

mijn arbeidsverleden.

C1000 cassiere een half jaar na examen
Super De Boer. Cassiere 1 jaar helaas ging winkel falliet
Handelsstal 2,5 jaar als stalruiter, africhting en stalwerkzaamheden
Induco fabriek van een vader van een vriendin. een half jaar om het project mee af te werken

ik kijk iedere dag de krant ed na

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 16:10

Ga eens bij wat supermarkten en produktiebedrijven langs in je regio en vraag of ze nog wat hebben, niet iedereen adverteert in de krant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 16:14

mijn arbeidsverleden.

C1000 cassiere een half jaar na examen
Super De Boer. Cassiere 1 jaar helaas ging winkel falliet
Handelsstal 2,5 jaar als stalruiter, africhting en stalwerkzaamheden
Induco fabriek van een vader van een vriendin. een half jaar om het project mee af te werken

ik kijk iedere dag de krant ed na

perlee
Berichten: 317
Geregistreerd: 07-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 16:15

Ja das twee keer hihiii

Lekker ruim en leuk autootje te koop voor weinig bij interesse stuur effies een pbtje

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 16:15

vonneke schreef:
mijn arbeidsverleden.

C1000 cassiere een half jaar na examen
Super De Boer. Cassiere 1 jaar helaas ging winkel falliet
Handelsstal 2,5 jaar als stalruiter, africhting en stalwerkzaamheden
Induco fabriek van een vader van een vriendin. een half jaar om het project mee af te werken

ik kijk iedere dag de krant ed na


Dat zei je al. Haha!

Overigens moet, volgens mij, je arbeidsverleden direct voor je werkeloosheidsperiode zijn, wil je recht hebben op WW.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 21:54

Okkeeeeeejjj, ik ga me er weer mee bemoeien.....

Je komt in aanmerking voor een ww uitkering als:

- je in de 39 weken voorafgaande aan je werkloosheid minimaal 26 weken gewerkt hebt. Hele weken van ziekte mogen daarbij overgeslagen worden.
- je mag niet "verwijtbaar" werkloos geworden zijn. Dat houdt in het kort in dat je niet zelf de schuldige mag zijn van je werkloosheid. Dus je baas in elkaar meppen Knipoog of stelen zijn redenen om gelijk ontslagen te worden en dan krijg je helaas-pindakaas geen ww-uitkering.

Voldoe je aan deze eisen, dan krijg je 6 maanden uitkering op basis van het minimum (jeugd)loon. Na die 6 maanden kun je als je dan nog geen werk hebt, eventueel voor een bijstandsuitkering gaan, maar daar zijn meer voorwaarden aan verbonden dan voor een ww-uitkering.

Heb je, buiten bovenstaande eisen, ook nog eens in de afgelopen 5 kalenderjaren, minimaal 4 jaren daarvan meer dan 52 dagen gewerkt, dan kun je in aanmerking komen voor een zogeheten loongerelateerde uitkering, Die is op basis van je laatstverdiende loon en de duur ervan is afhankelijk van je leeftijd.

Dit is in het kort de zogeheten entree-eis voor een ww-uitkering.

Let wel, je dient je binnen 48 uur na werkloosheid in te laten schrijven als werkzoekende bij het CWI, doe je dit later krijg je een maatregel wegens te laat melden en inschrijven. De hoogte van deze maatregel is afhankelijk van de periode waarover je te laat bent.
Neem altijd een geldig legitmatiebewijs mee en stukken van je laatste dienstverband zoals een contract en loonstroken.

Zo, weten jullie het eens van een echte kenner...

(Moet meer geld gaan vragen bij mijn baas vind ik Knipoog )

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 21:56

#Ymke# schreef:
Je moet zelf naar het CWI gaan. Ze zullen je niet benaderen via je aanmelding. Bij het CWI kan je aangeven dat je werkzoekende bent. Je krijgt 1000 en 1 papieren mee en je moet een week later terugkomen en dan krijg je nog meer papieren, leuk Schijnheilig ..
Je hebt recht op een uitkering (WW heb ik het nu over) als je langer dan 29 weken achtereenvolgend hebt gewerkt, ziekteweken worden niet meegerekent. Je mag niet zelf ontslag hebben genomen.
Vraag het eens na bij het CWI, telefoontje is al voldoende. Je kan eventueel het GUO of het UWV bellen voor meer info (hoofdkantoor zit volgens mij in eindhoven)


GUO is inmiddels ook UWV geworden Ymke....

Het hoofdkantoor van UWV zit in Amsterdam (welbekend inmiddels denk ik, ha ha)

En zoals jij het hierboven zegt, klopt dus niet. lees mijn stukje maar eens, dat is het juiste.

BTW... die papieren zijn niet voor niks, die zijn allemaal nodig voor de beoordeling van een ww-aanvraag. Jammer maar helaas dus voor degenen die een uitkering willen, maar je moet er nog steeds iets voor doen en doe je het niet, krijg je ook niets. simple as that
Laatst bijgewerkt door Barmat op 19-02-04 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 21:57

Je hebt ziekenhuizen aangeschreven, maar heb je de Thuiszorg al geprobeerd?
Daar zijn vaak wel vacatures te vinden

Goedgekeurd onderschrift :)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 21:58

je hebt alleen recht op bijstand. Geen recht op uitkeringen als WW ed...

Maar in de zorg is toch genoeg werk?


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 22:01

Je enige mogelijkheid is geloof ik een bijstandsuitkering. Er werd mij destijds vertelt dat ik ieder aanbod aan moest nemen (dus ook productiewerk en schoonmaken)

Wat zoek je eigenlijk in de gezondheidszorg dat je niets kan vinden? Ik vind het ook opvallen hoor.