is dit hyperventilatie? (spoed)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

is dit hyperventilatie? (spoed)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 23:29

Heb van die rare hartkloppingen en een raar drukkend gevoel op mijn borst. Verder wat benauwd. Geen tintelende vinger ofzo.
Volgens mijn moeder ,is dit hypervantilatie is dat waar?
Vind het best wel eng.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 23:31

concentreer je op je ademhaling, houd het gewoon rustig. Je krijgt echt wel genoeg adem. Rustig in via je buik en rustig uit, dan gaat het weg.

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 23:39

Hoe drukker je je maakt, hoe meer last je ervan zult krijgen. Probeer je ergens anders mee bezig te houden en gewoon lekker te ontspannen. Sterkte

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 23:48

Yep.......dat is hyperventilatie. Gewoon rustig blijven en evt. zakje pakken. Gaat echt weer weg maar op het moment zelf is het enorm beangstigend.

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 23:50

Gaat het dan echt weg?
Sorry hoor maar ik vind dit echt heel eng, zit een film te kijken waarbij je je goed moet concentreren zodat ik aan iets anders moet denken maar het gaat niet weg, die hartkloppingen zijn zo eng.
Maar dit is dus wel hyperventilatie?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 23:51

3 tellen inademen door je neus, 6 tellen uit door je mond.

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 23:52

oke ga het proberen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 23:56

ik heb het zelf weleens, en dan niet dat ik de controle over mijn ademhaling kwijt raak, maar idd veel pijn op de borst, benauwd, etc.
ben er destijds ook voor naar de huisarts geweest. wat goed helpt voor de pijn is om zo plat mogelijk op je rug (zonder kussen) op bed te gaan liggen, en dan die ademhaling die ik boven beschreven heb.
Geef geen garantie, bij mij helpt het vaak, maar niet altijd

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 23:57

en vooral rustig blijven. Omdat je nu bang bent wordt je ademhaling automatisch hoger en hij moet laag blijven in je buik.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 00:04

Wat bij mij vaak hielp was gaan fluiten, zingen of gaan praten. Omdat je dan wel moet ademen. Vaak ontspant het ook.
Hyperventileren is inderdaad heel beangstigend. Maar het is echt belangrijk, hoe moeilijk het ook is, om rustig te blijven. En te blijven ademen.

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-04 00:08

heb de neiging om steeds heel diep te gaan zuchten.
Bedankt Stef ik hoop dat het werkt want ik vind het echt eng.

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 00:13

Heb je niet een spiertje verrekt in je borstkas? Zou ook kunnen, had mijn zus pas ook.

Een naar drukkend gevoel op de borst en het deed pijn met ademhalen.

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-04 00:14

Niet dat ik weet.
Het begon met hartkloppingen en later ook pijn opmijn borst, echt een drukkend gevoel heel raar.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 00:16

wat het ook kan zijn *zit terug te denken*
Vanaf je borst loopt er een spier zeg maar om je lijf heen, naar je rug. Kan ook zijn dat die klem zit/zat. Althans, daar heeft mijn huisarts het ook weleens over gehad. Je moet dan een paar flinke tikken op een bepaalde plaats geven, maarja, dat is zo nogal moeilijk uit te leggen, zeker aangezien ik die plaats niet 100% meer weet.
Probeer eerst bovenstaande maar

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 00:20

Zonnebloem schreef:
heb de neiging om steeds heel diep te gaan zuchten.
Bedankt Stef ik hoop dat het werkt want ik vind het echt eng.



Daar wordt je alleen maar zenuwachtiger van.....want je krijgt het idee dat je je longen maar niet helemaal "vol" krijgt. Nogmaals.....het is doodeng maar gaat echt(!!!!!!!!!!!) weer weg. Ga anders even ontspannen onder de douche staan....werkt rustgevend. Als je dat niet wil dan inderdaad gewoon languit liggen....niet blijven zitten.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 00:21

en blijf rustig, je gaat echt niet dood je krijgt nu alleen wat weinig adem. Je moet niet DIEP ademhalen maar RUSTIG ademhalen. Zet je angst aan de kant en probeer rustig mee te tellen met je ademhaling. Denk niet aan je pijn, je gaat je er alleen maar meer van spannen en dat maakt het dan juist allemaal moeilijker.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 09:22

wat bij mij altijd hielp was naar buiten gaan en rustig aan doen, desnoods (als je geen zakje hebt) een kommetje maken van je handen en hierin in- en uitademen. Helpt perfect. Na zo'n aanval kun je je wel erg licht in je hoofd voelen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 11:33

djuno schreef:
Yep.......dat is hyperventilatie.


Hoe kun je dat nou zeggen?
Hyperventilatie is nog steeds iets wat door de mens zelf veroorzaakt wordt, aan zo'n opmerking heeft ze toch niks.

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 11:49

Hyperventilatie is heel eng. Heb het zelf twee keer gehad, de eerste keer tijdens m'n eerste zwangerschap en ban accuut naar de noodarts gegaan , ik dacht dat ik doodging!
Behalve pijn op je borst, zweten en het gevoel dat er in de hele wereld geen lucht genoeg is is het heel beangstigend.
Toch zou ik als je het niet vertrouwt even langs de huisarts gaan. Onze huisarts heeft een half uur lang naast mijn vader gezeten en hem ervan proberen te overtuigen dat hij last had van hyperventilatie (hij had nooit wat) tot mijn vader een hartstilstand kreeg en op de IC terechtkwam. Hij had nog maar 23% hartfunctie over. De cardioloog zei dat er veel te lang was gewacht, anders had hij een veel betere kans gehad.
Overigens kun je ook gewoon last hebben van hartkloppingen, een simpel hartfilmpje kan dat uitwijzen en daar ebstaan prima medicijnen voor. Heb ik een tijdje (jaren geleden) gehad.
Waarschijnlijk is er niets om je zorgen over te maken, maar even naar de doketr kan geen kwaad, als je er last van blijft houden.

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 21:03

Ben benieuwd hoe het nu met je is? Ben je al over de schrik heen?

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 21:10

Tessebes"]
[quote="djuno schreef:
Yep.......dat is hyperventilatie.


Hoe kun je dat nou zeggen?
Hyperventilatie is nog steeds iets wat door de mens zelf veroorzaakt wordt, aan zo'n opmerking heeft ze toch niks.
[/quote]


Als je alles goed hebt gelezen zie je ook dat het een antwoord is op haar vraag en GEEN opmerking. Zij vroeg of dit hyperventilatie kon zijn....en ik antwoord dus met yep dat is het (dus gewoon een bevestiging). Verder in dit onderwerp geef ik nog meer reacties en raad.....of had ik dat ook niet mogen zeggen?

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 21:12

djuno"]
[quote="Tessebes"][quote="djuno schreef:
Yep.......dat is hyperventilatie.


Hoe kun je dat nou zeggen?
Hyperventilatie is nog steeds iets wat door de mens zelf veroorzaakt wordt, aan zo'n opmerking heeft ze toch niks.
[/quote]


Als je alles goed hebt gelezen zie je ook dat het een antwoord is op haar vraag en GEEN opmerking. Zij vroeg of dit hyperventilatie kon zijn....en ik antwoord dus met yep dat is het (dus gewoon een bevestiging). Verder in dit onderwerp geef ik nog meer reacties en raad.....of had ik dat ook niet mogen zeggen?
[/quote]
En bovendien....wat heeft het ermee te maken dat hyperventilatie door de mens zelf veroorzaakt wordt? T'is en blijft dan toch nog steeds hyperventilatie?

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 21:14

sorry ....drukte op quote i.p.v. wijzig.....vandaar dat ik mezelf net gequote heb

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-04 22:54

Dank jullie wel voor de tips.
Het was gisteren opeens over, nou ja niet opeens maar het ging gewoon weg.
Verder de hele dag ggen laast gehad en nu is het weer terug, dat is toch niet normaal? Ik weet dat hyperventilatie niks ergs is maar nu het weer begint word ik ook weer bang. Help, het hhoort toch niet dat het nu weer begint terwijl het de hele dag weg was?

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 23:34

Kan zijn dat jij je erg druk om iets maakt waardoor het weer begint.